wat met bokkend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

wat met bokkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 18:50

Ik heb een 5-jarig paardje dat normaal heel braaf is maar af en toe eens durft bokken, dit zijn meestal vreugdebokken
of een bok uit frustratie (hij gaat nogal graag crossen zonder mijn toestemming en dan hou ik hem tegen). Nu zijn deze bokken
eens verder gegaan naar echte smerige bokken met als resultaat een lelijke val en een gebroken sleutelbeen...

Wat is eigenlijk het beste om bokken af te leren?

missielissie

Re: wat met bokkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:21

ik weet niet hoe je dit kan afleren...
maar een paard wat veel crosst kan je miss voor het rijden even los in de bak gooien dat ie zelf zijn energie er al uit kan gooien. of gewoon elke week een keer los gooien in plaats van rijden.

ik hoop voor je dat er iemand komt die wel weet hoe je er van af kan komen...

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:37

De pony van mijn zusje doet dit ook,
Zij is niet zo'n held en ik durf dat wel aan :)

Afentoe moet ik er eens op als hij echt oneerlijk en smerig bezig is.(gebeurt niet heel vaak)

Als hij dan een keer bokt dan geef ik hem een tik.
als hij nog een geeft,nog een.
zo gaan we dan door.
hij stopt vanzelf.

Als het vreugdebokken zijn dan ga ik er niet op.

Hier moet je trouwens wel een hele stevige zit en een ruiter/amazone hebben die niet bang is :)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:11

Vreugdebokken gaan er waarschijnlijk met de leeftijd langzaam wel uit. Gewoon even gassen en weer door rijden. Als hij een 'frustratie'bok geeft, dan geef ik altijd een tik en flink doorrijden (paarden kunnen moeilijker bokken als ze flink doorlopen), terugnemen en weer door gaan. Als jij er zelf niet meer aandacht aan besteed dan nodig is dan komt het denk ik wel goed.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:24

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:10

iedereen alvast bedankt met de reacties! ik zal die topics eens bekijken...

Het rare is dat hij nooit opgesloten staat, ze hebben een open stal dus hij kan zoveel zijn benen strekken als hij wilt.
Hij heeft mij er afgebokt door smerige bokken in een galop dus in snelheid kan hij het blijkbaar ook goed. Het waren toen niet echt frustratiebokken maar een soort van rodeo.

Normaal als hij die frustratie bokken doet geef ik hem ook een tik, dan krijg ik ook een bok extra en meestal hoger dan de vorige...
hem vooruit rijden na een bok is ook niet altijd mogelijk aangezien het meestal is als ik hem kalm wil houden (omdat het ofwel niet mogelijk is om te crossen door ijs,sneeuw,modder,... of omdat ik eens rustig wil galopperen). ik zit nu met een gebroken sleutelbeen dankzij die rodeo en ik hoop dat ik de volgende keer als ik ga wandelen nog altijd lef heb om hem aan te pakken! Is het ook mogelijk om hem te laten stoppen door hem kort te laten draaien ofzo?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:47

Het beste om bokken fa te leren is zelf beter gaan rijden en begrijpen waarom een paard bokt, jammer van je sleutelbeen, maar je hebt het zelf over je af geroepen, het dier is erg jong, waarschijnlijk vraag je te veel op een verkeerde manier.
Smerige bokken komen vaak als er heel cru gezegd een smerige ruiter op zit.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:53

energie eruit dus voldoende weidegang, niet te veel brok en even longeren voor het rijden en dan stap voor stap andere mogelijke oorzaken van het bokken uitsluiten.
80% van de paarden in nederland heeft een slecht passend zadel(ondanks adviezen van zadelmaker, die weten helaas ook niet altijd alles is al vaak gebleken) dus dat echt uitsluiten!
laat eens een drukmeting uitvoeren bij je zadel, je paard is jong dus zijn bouw veranderd nog uit zadels passen dan al snel niet.
ga na of hij het gevraagde werk wel aan kan, is hij sterk genoeg om een ruiter te dragen en daarbij ook nog over de rug te lopen, rechtgericht en in balans?
paarden bokken nooit zomaar, zit 99% van de tijd een reden achter die bij jou als ruiter/baasje vandaan komt
wees het bokken voor, reageer op ieder klein teken van je paard waaruit je kan opmaken dat hij je niet snapt/het gevraagde niet kan, ga dan niet door want dat eindigd vaak in een stuurloze rodeo.
als ze eenmaal zo afgaan is er geen houden aan, hoofd omhoog houden en voorwaarts gaan, stiltrekken/afslaan heeft dan echt geen zin meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:54

One rein stop aanleren, dan kan hij geen vaart maken, er niet vandoor gaan en ook niet bokken...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:00

Of, wanneer je het -leert- te herkennen, dus aan voelt komen; hoofd wat omhoog houden en voorwaarts rijden. Hoofd (wat) omhoog zorgt dattie zijn rug niet kan bollen, waardoor evt bokken iig uit te zitten moeten zijn. Tempo omhoog maakt hem het bokken überhaupt moeilijker uit te voeren. (Maar niet persé onmogelijk!)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:11

mijn schatje kan er ook wat van. Wat bij haar helpt is hoofd omhoog houden en echt gaan zitten. Net zo lang tot ze stopt met dreigen, en dan verder rijden alsof er niets aan de hand is.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 09:55

hij doet het enkel bij het buitenrijden en enkel op de paadjes dat hij weet dat hij normaal mag crossen, die frustratiebokken
komen omdat ik hem nu tegenhou omdat het niet mogelijk is om te galopperen of te crossen door de modder, ijs, sneeuw,...

Ik denk dat als het zadel niet moest passen, dat hij ook zou bokken in de piste of op andere paadjes, niet?
Ik heb een eenvoudig bitje (ik wil nu eenmaal geen scherp bit in zijn mond), dus ik denk ook niet dat hij pijn heeft als ik hem tegenhou.

Begrijp me niet verkeerd, voor de rest is het echt een braaf paard, verkeersmak en aangenaam om mee te rijden.
Hij durft enkel op de galoppaadjes als ik hem niet laat crossen flink te bokken, ik vraag dan zeker niet veel van hem (geen stelling ofzo), enkel om trager te gaan.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:41

ik had niet begrepen dat het alleen bij buitenrijden was!
Die van mij eerst ook alleen buiten en in de galop. Ook afgevallen, later ging ze het pas in de bak ook doen.

Bleek achteraf dat ze toch echt wel pijn had, maar met in de bak rijden zo braaf was dat ze haar beentjes wel aan de grond hield. En in de bak loopt ze natuurlijk ook nagevenlijk waardoor de pijn minder naar voren kwam.
Heb hier ook een topic over gehad. Zal hem straks eens opzoeken.
Kan nooit kwaad om eens na te kijken toch?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:46

nooit vaste stukken gebruiken om te galloperen.
als een paard altijd op een vast stuk mag gaan krijg je dit,of hij gaat of hij komt omhoog.
afwisselen en is een keer niet laten gaan.

ikelan132

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:22

als je hem los gooit bokt hij dan ook zo veel? of wat gebeurt er anders?

melissa_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:01

Zelf heb ik ook een paard die veel bokt (ook vreugde bokken ).
bij mij heeft het geholpen als hij bokt een tik op zijn schouder tegeven en als hij het nog een keer doet op zijn kont. aan vreugde bokken doe ik niet zoveel ik laat hem alleen dan minderen in zijn vaart maar je went er van zelf aan als je paard veel bokt. ik wens je veel geluk( hij zit nu ook in zn pubertijd dus daar kan het ook mee temaken hebben.
groetjes melissa.

ps hj bokt nu ook nog wel maar minder xD :D

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:32

midgie schreef:
Het beste om bokken fa te leren is zelf beter gaan rijden en begrijpen waarom een paard bokt, jammer van je sleutelbeen, maar je hebt het zelf over je af geroepen, het dier is erg jong, waarschijnlijk vraag je te veel op een verkeerde manier.
Smerige bokken komen vaak als er heel cru gezegd een smerige ruiter op zit.

Ben ik het niet helemaal mee eens, ken hele goeie ruiters die paarden hebben die heel erg smerig kunnen bokken, die rijden echt heel goed. Probeer hem er gewoon door heen te drukken. Ookal gaat hij daarna hard, dan neem jij het gewoon van hem over en dan moet hij ook hard. Zo kan je het ook oplossen. Doe ik ook wel eens. En als jij dan weer de controle hebt neem je hem weer terug. Kleine volte kan natuurlijk ook maar ik raad je erg aan om het voorwaarts op te lossen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 22:09

bij het loslopen of longeren durft die het ook doen maar niet zo veel, hangt er van af hoeveel energie hij heeft.
Vandaag is er ook mee gelongeerd en gereden en deed die niks, was die heel braaf...En hij is inderdaad in zijn pubertijd, hij zou alles kapot bijten als die kon!

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:30

Irma_Maandag schreef:
Of, wanneer je het -leert- te herkennen, dus aan voelt komen; hoofd wat omhoog houden en voorwaarts rijden. Hoofd (wat) omhoog zorgt dattie zijn rug niet kan bollen, waardoor evt bokken iig uit te zitten moeten zijn. Tempo omhoog maakt hem het bokken überhaupt moeilijker uit te voeren. (Maar niet persé onmogelijk!)

Haha,idd!
Mijn verzorgpaard kan heel goed hard galopperen en bokken tegelijk.
Met hoofd redelijk omhoog :D
Het is uit te zitten,maar niet echt fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:34

Ik heb in mijn boek over "Je Paard leren Begrijpen" een voorbeeldje gezien van een man die een bokkend paard afleerde te bokken.
Dit natuurlijk wel na uit te sluiten dat hij bokte vanwege pijn of iets anders dat niet met vreugde te maken had.
Hij klikte een haakje met een touwtje aan het bit, haalde dat langs het bakstuk door het passantje van de frontriem, en kruiste dat vervolgens tussen de oortjes naar de andere kant van het paard.
Het uiteinde maakte hij vast aan het ringetje die voor op je zadel zit.
Dit deed hij aan beide kanten.

Als het paard dan bokte, trok het zichzelf in zijn mond. :o

Ik zeg niet dat ik er voor of tegen ben, alleen dat dit in mijn boek stond. :)
Kan er morgen wel even een foto van maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:44

Misschien moet je hem voor het rijden eens longeren, dan kan je kijken hoe hij daarop reageert. Geeft hij dan ook van die gemene bokken? Zo kan je ook wat beter op zijn houding letten.. Misschien is er iets niet goed, of heeft hij ergens last van. Je kan ook meteen zien hoe hij zich gedraagd en hoe hij zich uit, voordat hij zoo'n gemene bok geeft. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:50

KoudbloedKim schreef:
Als het paard dan bokte, trok het zichzelf in zijn mond. :o

Ik zeg niet dat ik er voor of tegen ben, alleen dat dit in mijn boek stond. :)
Kan er morgen wel even een foto van maken.

Wat is dat voor idioot boek. :(
Een bok of trap brengt flink wat krachten met zich mee en die komen dan in de mond, op de lagen, die splinterdun zijn.
Naast een behoorlijke pijnscheut kun je daarmee dus ook de kaken doen scheuren of breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:15

Ja, dat dacht ik zelf dus ook, maar aangezien het in een verder fantastisch boek stond, dacht ik dat hij wel zou weten waar hij het over had.

Hij gaat zelfs nog iets anders.. :o
Het is best wreed, maar ik zet het neer aangezien wij hier allemaal wel weten dat we dit zelf niet thuis moeten proberen. :)
Sorry voor de slechte kwaliteit, dit is mijn oude camera.
Afbeelding

Ik heb hier destijds een foto van opgezocht, waarbij je kon zien hoe het bevestigd was.
Zal even kijken of ik die ook nog kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:37

KBK: ik snap niet dat je dat hier plaatst. Wat wil je nou???
Het is gewoon propageren van mishandeling wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:41

Noujaaa.. :?
Ik zette het alleen maar neer om te laten zien wat ik in het boek had gelezen!
Heb er toch boven gezet dat ik er vanuit ga dat wij hier allemaal slim genoeg zijn om te weten dat we dit niet zelf thuis moeten gaan proberen?
Nee, foto's van dode paarden mogen wel, maar een stukje uit een boek.. oeeehhhh..