Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KarinvdM schreef:Eerder begrenzen met je buitenhand en als ze over de BS wegvalt terugwijken naar de andere kant of een stuk rechtuit gaan. Dat kan je veel en vaak afwisselen. Wijk ook eens van de hoefslag naar de AC-lijn of tot halverwege en dan weer terug. Blijf ook kijken in de richting waar je naartoe gaat.
Eciara schreef:Ja als ik met me buiten been inkom reageert ze ook meteen.
Begrenzen met me buitenhand doe ik wel maar dan misschien te weinig, geven jullie dan knijpjes of constant wat druk?
sterre91 schreef:Probeer eerst recht af te wenden op de ac-lijn, dat moet eerst goed gaan.
Met wijken : duwen met je binnenbeen, binnen teugel iets van de hals, als het te snel/scheef gaat begrenzen met buitenbeen en buitenteugel.
Eerst weer een stukje rechtdoor en dan weer verder gaan met wijken. Als de kont van het paard niet mee gaat, kan het helpen om je zweepje tegen achter je binnenbeen te leggen.
Chann_ schreef:Eciara schreef:Ja als ik met me buiten been inkom reageert ze ook meteen.
Begrenzen met me buitenhand doe ik wel maar dan misschien te weinig, geven jullie dan knijpjes of constant wat druk?
met je binnenhand neem je iets stelling, niet teveel. en dan duw je met je been per pas haar opzij en zorg je dat ze de achterhand goed meeneemd. je kunt ook oefenen door voltes te openen en sluiten, als je wijkt weer de andere kant op terug naar de AC- lijn zegmaar een keer halthouden en varieren.
Eciara schreef:Ja les heb ik gewoon hoor en meestal gaat het dan ook beter omdat iemand het dan aangeeft, maar zodra ik dan alleen rijd gaat het weer minder, het is niet zo dat hij extreem met zijn schouder naar buiten valt maar zijn kont moet toch net even wat meer mee. Hoe oefen jij aan de hand?? Ook in stap heb ik het.
amillia schreef:Eciara schreef:Ja les heb ik gewoon hoor en meestal gaat het dan ook beter omdat iemand het dan aangeeft, maar zodra ik dan alleen rijd gaat het weer minder, het is niet zo dat hij extreem met zijn schouder naar buiten valt maar zijn kont moet toch net even wat meer mee. Hoe oefen jij aan de hand?? Ook in stap heb ik het.
Meestal gewoon met een halster en een zweepje en dan het hoofd iets naar mij toehalen en tegelijkertijd aantikken waar normaal je been ligt(of als de achterhand niet goed meekomt na het inzetten van het wijken iets verder naar achter). Maar er zijn op paarden de beter reageren op je hand.
Verder zou ik eerst zorgen dat het goed gaat in stap en dan pas proberen in draf. Wat gebeurt er als je een tikje geeft aan de binnenkant als de achterhand niet goed meekomt?
Chann_ schreef:Eciara schreef:Ja als ik met me buiten been inkom reageert ze ook meteen.
met je binnenhand neem je iets stelling, niet teveel. en dan duw je met je been per pas haar opzij en zorg je dat ze de achterhand goed meeneemd. je kunt ook oefenen door voltes te openen en sluiten, als je wijkt weer de andere kant op terug naar de AC- lijn zegmaar een keer halthouden en varieren.
Chann_ schreef:je kunt ook proberen om met de neus van het paard naar de bakrand te gaan zegmaar scheef op de hoefslag en dan voor been opzij gaan. zo heeft de mijne het ook aangeleerd want ze ging net als jou paard gauw naar voor. dan kan jij maar ook zij het misschien voelen. dan kan je haar hoofd ook makkelijker rechthouden.

Tijd zal het leren en veel oefenen oefenen oefenen!
wodan1 schreef:je hebt al veel tips gehad, maar misschien kun je deze ook nog proberen![]()
Je rijd is recht op de AC lijn. Zet vervolgens je wijken in en ga na 1 pas direct weer recht door. Zorg dus dat je paard ook goed reageerd op de hulp om weer recht uit te gaan. Als dit goed gaat kun je het steeds verder uit breidne. Maar door te beginnen met 1 pas moet je paard zo op jou letten wat je van hem wil dat hij niet de kans krijgt om te bedneken om onder zijn werk uit te komen. Maar let wel op dat je dus veel blijft afwisselen!
Maar dat is het zelfde als ik al dan de ene kant op wijk en dan de andere kant weer op. Maar ik ga het gewoon eens proberen
Eciara schreef:Chann_ schreef:je kunt ook proberen om met de neus van het paard naar de bakrand te gaan zegmaar scheef op de hoefslag en dan voor been opzij gaan. zo heeft de mijne het ook aangeleerd want ze ging net als jou paard gauw naar voor. dan kan jij maar ook zij het misschien voelen. dan kan je haar hoofd ook makkelijker rechthouden.
Oke als dat een optie is zal ik dat eens proberen dan zal ik misschien ook minder met mijn binnenhand doen. En dat gewoon in stap eerst toch?