Tip voor het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Tip voor het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:19

Ik heb probleempje met mijn paardje met wijken.

Ik weet precies wat ik moet doen, maar toch lukt het niet.

Mijn paard buigt heel makkelijk haar hals allebei de kanten op, en daar heb ik dus last van met wijken.
Ik hoef dan maar even met me binnenhand iets meer druk te geven en dan buigt ze al te veel naar binnen en loopt ze over de buitenschouder weg. Ik heb ook mijn buitenhand erbij maar die heeft dan weinig zin als ze zo snel naar binnen buigt. Ik probeer haar dan elke keer weer recht te zetten en dan weer wijken maar heel snel buigt ze dan alweer naar binnen. Waarschijnlijk ben ik ook wel iets te streng met me binnen hand.

Maar wie heeft een tip om daar vanaf te komen?? Want ik weet wat ik moet doen maar in de praktijk lukt dat niet. Soms heeft ze hele mooie stukken.

amillia

Re: Tip voor het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:38

Oefenen en les, en ook het wijken aan de hand blijven oefenen. Heb je het probleem altijd met wijken of alleen in draf?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:40

Ja les heb ik gewoon hoor en meestal gaat het dan ook beter omdat iemand het dan aangeeft, maar zodra ik dan alleen rijd gaat het weer minder, het is niet zo dat hij extreem met zijn schouder naar buiten valt maar zijn kont moet toch net even wat meer mee. Hoe oefen jij aan de hand?? Ook in stap heb ik het.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:41

Eerder begrenzen met je buitenhand en als hij over de BS wegvalt terugwijken naar de andere kant of een stuk rechtuit gaan. Dat kan je veel en vaak afwisselen. Wijk ook eens van de hoefslag naar de AC-lijn of tot halverwege en dan weer terug. Blijf ook kijken in de richting waar je naartoe gaat.
Vraag ook niet te veel stelling, dat is helemaal niet nodig, je paard moet nagenoeg recht blijven.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 12-01-11 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:42

goed begrenzen aan de buitenkant. door je buitenteugel tegen de hals te houden en evt met je been, tis ook een kwestie van gevoel vind ik.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:43

KarinvdM schreef:
Eerder begrenzen met je buitenhand en als ze over de BS wegvalt terugwijken naar de andere kant of een stuk rechtuit gaan. Dat kan je veel en vaak afwisselen. Wijk ook eens van de hoefslag naar de AC-lijn of tot halverwege en dan weer terug. Blijf ook kijken in de richting waar je naartoe gaat.

Thnx! Ik wijk inderdaad ook vanaf de hoefslag naar binnen en dan heeft ze het al veel minder, maar zodra ze weet dat ze naar de hoefslag moet gaat ze gewoon vaak te snel! Ik doe inderdaad ook dan weer links dan weer rechts. Misschien moet ik inderdaad kijken naar waar ik naar toe ga, ik kijk altijd naar haar hoofd.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:45

Ja als ik met me buiten been inkom reageert ze ook meteen.
Begrenzen met me buitenhand doe ik wel maar dan misschien te weinig, geven jullie dan knijpjes of constant wat druk?

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:48

Probeer eerst recht af te wenden op de ac-lijn, dat moet eerst goed gaan.
Met wijken : duwen met je binnenbeen, binnen teugel iets van de hals, als het te snel/scheef gaat begrenzen met buitenbeen en buitenteugel.
Eerst weer een stukje rechtdoor en dan weer verder gaan met wijken. Als de kont van het paard niet mee gaat, kan het helpen om je zweepje tegen achter je binnenbeen te leggen.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:49

Eciara schreef:
Begrenzen met me buitenhand doe ik wel maar dan misschien te weinig, geven jullie dan knijpjes of constant wat druk?

met je binnenhand neem je iets stelling, niet teveel. en dan duw je met je been per pas haar opzij en zorg je dat ze de achterhand goed meeneemd. je kunt ook oefenen door voltes te openen en sluiten, als je wijkt weer de andere kant op terug naar de AC- lijn zegmaar een keer halthouden en varieren.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:50

sterre91 schreef:
Probeer eerst recht af te wenden op de ac-lijn, dat moet eerst goed gaan.
Met wijken : duwen met je binnenbeen, binnen teugel iets van de hals, als het te snel/scheef gaat begrenzen met buitenbeen en buitenteugel.
Eerst weer een stukje rechtdoor en dan weer verder gaan met wijken. Als de kont van het paard niet mee gaat, kan het helpen om je zweepje tegen achter je binnenbeen te leggen.

Oke thnx! Alles wat jullie zeggen breng ik ook in de praktijk, maar omdat ze zo makkelijk buigt lijkt dat wel niet te werken. Ik stel haar ook altijd eerst goed recht. Misschien wil ik wel gewoon te snel, en is gewoon een kwestie van langer oefenen, wat natuurlijk met elke oefening zo is.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:52

Chann_ schreef:
Eciara schreef:

met je binnenhand neem je iets stelling, niet teveel. en dan duw je met je been per pas haar opzij en zorg je dat ze de achterhand goed meeneemd. je kunt ook oefenen door voltes te openen en sluiten, als je wijkt weer de andere kant op terug naar de AC- lijn zegmaar een keer halthouden en varieren.

Ja dat is nou ook mijn probleem dat ze haar kont niet meeneemt. En ze neemt dus juist teveel binnenstelling en daar hoef ik echt weinig aan te doen, ik zit bijwijze van amper aan die binnenteugel. Ik heb het idee met sluiten en openen dat het probleem nog erger word.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:53

Eciara schreef:
Ja les heb ik gewoon hoor en meestal gaat het dan ook beter omdat iemand het dan aangeeft, maar zodra ik dan alleen rijd gaat het weer minder, het is niet zo dat hij extreem met zijn schouder naar buiten valt maar zijn kont moet toch net even wat meer mee. Hoe oefen jij aan de hand?? Ook in stap heb ik het.

Meestal gewoon met een halster en een zweepje en dan het hoofd iets naar mij toehalen en tegelijkertijd aantikken waar normaal je been ligt(of als de achterhand niet goed meekomt na het inzetten van het wijken iets verder naar achter). Maar er zijn op paarden de beter reageren op je hand.

Verder zou ik eerst zorgen dat het goed gaat in stap en dan pas proberen in draf. Wat gebeurt er als je een tikje geeft aan de binnenkant als de achterhand niet goed meekomt?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:54

amillia schreef:
Eciara schreef:

Meestal gewoon met een halster en een zweepje en dan het hoofd iets naar mij toehalen en tegelijkertijd aantikken waar normaal je been ligt(of als de achterhand niet goed meekomt na het inzetten van het wijken iets verder naar achter). Maar er zijn op paarden de beter reageren op je hand.

Verder zou ik eerst zorgen dat het goed gaat in stap en dan pas proberen in draf. Wat gebeurt er als je een tikje geeft aan de binnenkant als de achterhand niet goed meekomt?

Als ik dan een tikje geef schiet ze vaak naar voren en soms neemt ze dan wel beter de achterhand mee, ik heb haar ook een keer doorgedrukt dus eigenlijk net iets harder met me binnenbeen in gekomen waarvan ze beetje schrok en toen nam ze meteen haar kont ook mee.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:55

Chann_ schreef:
Eciara schreef:

Ja dat is nou ook mijn probleem dat ze haar kont niet meeneemt. En ze neemt dus juist teveel binnenstelling en daar hoef ik echt weinig aan te doen, ik zit bijwijze van amper aan die binnenteugel. Ik heb het idee met sluiten en openen dat het probleem nog erger word.[/quote]
en als je je zweepje achter je binnenbeen legt? gaat ze wel opzij voor druk aan het been dan?
misschien kan je beter iemand vragen die je kan helpen als diegene erbij is. dat is altijd makkelijker om het te zien. of heb je misschien een filmpje?/ goede foto's ?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:58

Dat met dat zweepje zal ik eens proberen. Dat weet ik nog niet als ik haar kont dan beetje mee druk.
Ja tuurlijk is het beter als iemand helpt met rijden en dat gebeurt ook hoor heb wekelijks les maar soms kunnen meerdere mensen goede tips hebben.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:02

je kunt ook proberen om met de neus van het paard naar de bakrand te gaan zegmaar scheef op de hoefslag en dan voor been opzij gaan. zo heeft de mijne het ook aangeleerd want ze ging net als jou paard gauw naar voor. dan kan jij maar ook zij het misschien voelen. dan kan je haar hoofd ook makkelijker rechthouden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:04

Ik heb precies hetzelfde! En dat ligt echt gewoon aan mij want Tyan heeft M2 met een andere ruiter gelopen en kan het dus wel degelijk :=
Vind het ook echt heel moeilijk en probeer van te voren ook al goed recht te stellen etc.
En gaat het goed dan gaat ze ritme verliezen omdat ik het buitenbeen er dan weer niet genoeg bij houd hahaha.....

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:20

Chann_ schreef:
je kunt ook proberen om met de neus van het paard naar de bakrand te gaan zegmaar scheef op de hoefslag en dan voor been opzij gaan. zo heeft de mijne het ook aangeleerd want ze ging net als jou paard gauw naar voor. dan kan jij maar ook zij het misschien voelen. dan kan je haar hoofd ook makkelijker rechthouden.

Oke als dat een optie is zal ik dat eens proberen dan zal ik misschien ook minder met mijn binnenhand doen. En dat gewoon in stap eerst toch?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:35

Er zijn al vele goede tips gegeven door de anderen hiervoor, lees ze dus nog maar eens heel duidelijk verschillende keren opnieuw eens door.
zelf moet je idd de richting opkijken waar je heen wil, dus zeker niet waar het paard naar gesteld is.
Jouw beide handen moeten dezelfde kant uit, dus als je wil wijken voor het linker been, dan ga je met jouw beide handen dus naar rechts.
Maar hier zit al een soort probleempje, je moet het met een soort fingerspitsengefuhl, eigenlijk leren aanvoelen, want idd jouw handen moeten die kant uit maar je moet dit ook kunnen aanpassen op het moment, de éene teugel net iets meer dan de andere of net iets meer of minder openingsteugel, .....enz ..
Bij wijken voor het linker been , tja dan drijf je uiteraard ook met het linker been, das duidelijk, maar de juiste plaats zoeken (één handbreedte achter de sangel) tjaaaa ook dat moet je soms net wat gaan aanpassen aan het moment zelf, het andere been moet zogezegt wakend begrenzen, ook dat is heel variabel en moet je leren aanvoelen. meestal is het probleem bij beginners dat ze net iets te erg begrenzen met dat buitenbeen en dus zo de achterhand eigenlijk gaan tegenhouden.
In het begin zou ik zelfs zeggen doe liever je buitenbeen er niet aan, hou dat vrij van je paard en geef hem dus de ruimte om naar toe te gaan.
Maar tis natuurlijk allemaal makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk.
Persoonlijk vind ik ook dat het aanleren van het wijken voor het been soms niet in de juiste volgorde gebeurd, het wijken voor het been is eigenlijk een combinatie van ; de voorhand verzetten en ook de achterhand verzetten, die beide samen dus .
Dus naar mijn mening zou het aanleren van het wijken voor het been moeten voorafgegaan worden door eerst te leren hoe je de voorhand verzet, dan leren hoe de achterhand te verzetten en daar tussenin zit dus het wijken voor het been.
Als je eerst leert hoe de voorhand en de achterhand te verzetten dan is het bijna kinderspel zo makkelijk om te gaan wijken, je mag idd niet te veel stelling vragen , maar toch ook dan valt een paard bijna altijd een beetje naar buiten , net door die geringe binnenstelling, en gaat hij dus bijna als vanzelf wijken alleen al om zijn evenwicht weer op te zoeken.
Het is ook daarom dat het apuyeren net zoveel moeilijker is dan het wijken, nogthans is het alleen die hoofdstelling die anders is maar daarmee kan je dan ook echt aantonen dat je paard echt gaat wijken voor druk, bij het wijken voor het been is dat dus nog maar half.
Dus enige goede tip, je kan dit echt niet leren door tips te lezen , volg goed les en liefst privéles.
Veel oefenen en leren aanvoelen welk been zich verzet en waar de benen van het paard zich juist bevinden, de goede coordinatie oefenen tussen je beenhulpen en je teugelhulpen, en daar bovenop je houding en zit en dus het kijken naar de goede richting.
succes verder. ( paardrijden is niet zo simpel als het eruit ziet )

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:43

Zo wat een verhaal :P

Maar je heb helemaal gelijk! Ik moet zelf gewoon aanvoelen wat het beste is, zoals ik al zei ik weet precies hoe je het moet doen maar in de praktijk is dat wat lastiger! Mijn buitenbeen gebruik ik eigelijk alleen maar als ze echt te ver over haar buitenschouder weg loopt en dan stel ik haar weer recht. Ik heb ook priveles hoor! En meestal gaat het dan ook beter, maar wat ik al zei ik hoopte dat iemand DE tip zou hebben, maar zo werkt het niet :P Tijd zal het leren en veel oefenen oefenen oefenen!
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-01-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lange quote verwijderd

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:59

Ik vind het leuk dat je ineens ook reageert hoor en idd je hebt de goede instelling , met wat meer oefening geraak je er echt wel.
Maar je zegt nu dat je je buitenbeen alleen gebruikt om die voorhand meer tegen te houden, het naar buiten vallen dus.
Ik zou dat niet met je buitenbeen oplossen hou dat er gewoon vandaan, neem je buitenteugel net ietsje hoger (dus naar boven toe), en net iets dichter tegen de hals aan, dit gaat hem dus om één centimeter of 2cm niet heel extreem dus , en hou die arm/hand ook niet vast, pas die plaats aan naarmate het nodig is.
Als je te veel tegen de hals aan gaat drukken met die buitenteugel dan krijg je je paard niet opzij, dus aanvoelen en aanpassen, maar er van uitgaan beide handen die richting uit dus.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:09

Oke ik zal deze tip meenemen in het rijden bedankt :D
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-01-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lange quote verwijderd

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

je hebt al veel tips gehad, maar misschien kun je deze ook nog proberen ;)

Je rijd is recht op de AC lijn. Zet vervolgens je wijken in en ga na 1 pas direct weer recht door. Zorg dus dat je paard ook goed reageerd op de hulp om weer recht uit te gaan. Als dit goed gaat kun je het steeds verder uit breidne. Maar door te beginnen met 1 pas moet je paard zo op jou letten wat je van hem wil dat hij niet de kans krijgt om te bedneken om onder zijn werk uit te komen. Maar let wel op dat je dus veel blijft afwisselen!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:20

wodan1 schreef:
je hebt al veel tips gehad, maar misschien kun je deze ook nog proberen ;)

Je rijd is recht op de AC lijn. Zet vervolgens je wijken in en ga na 1 pas direct weer recht door. Zorg dus dat je paard ook goed reageerd op de hulp om weer recht uit te gaan. Als dit goed gaat kun je het steeds verder uit breidne. Maar door te beginnen met 1 pas moet je paard zo op jou letten wat je van hem wil dat hij niet de kans krijgt om te bedneken om onder zijn werk uit te komen. Maar let wel op dat je dus veel blijft afwisselen!

Oke thnx! Die zal ik ook eens proberen! Dan weet ze misschien na een tijdje dat ze niet meteen naar de hoefslag moet :P Maar dat is het zelfde als ik al dan de ene kant op wijk en dan de andere kant weer op. Maar ik ga het gewoon eens proberen :D

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:12

Eciara schreef:
Chann_ schreef:

Oke als dat een optie is zal ik dat eens proberen dan zal ik misschien ook minder met mijn binnenhand doen. En dat gewoon in stap eerst toch?

ja gewoon stappen, heb je al gereden? zo ja al wat geprobeerd:D?