reageert maar licht op hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVERJarig

reageert maar licht op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:45

Bokkers,

Ik heb best een probleempaardje.
Een fries van 5 jaar. Ze reageert maar heel licht op de hulpen,
dus als ik aan wil draven, ben je 3 minuten bezig om haar in draf te krijgen.
En galop is al een hele ramp.
Ze kan zich ook moeilijk 5minuten concentreren.
Heeft hier iemand tips voor?

kehdra

Re: reageert maar licht op hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:48

Les nemen.
Waarschijnlijk ben je zelf niet consequent genoeg in je hulpen.

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:52

@kehdra
ik ga binnekort les nemen, inderdaad.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:11

Je paard is niet aan je been. Je bent zelf waarschijnlijk inderdaad niet consequent genoeg. Been = reactie. En als je reactie krijgt ook goed belonen. Het kan ook zijn dat je tegenstrijdige hulpen geeft: bijv. dat je been geeft om aan te draven, maar tegelijkertijd ongemerkt met je zit het paard afremt. Als je les neemt kan je instructie je hier vast en zeker mee helpen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:54

Ga eerst eens grondwerken en longeren zodat je haar op stemhulp kunt gaan rijden en neem les.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:28

Ja zou ook zeggen ga eens grond en hand werk doen, longeren aan enkelen en dubbelen lijnen niet aan het bit, zeker niet bij een jong paard .
Zelf ook de techniek gaan leren van het rijden, dus gaan rechtrichten/gymmen met het dier, maar leer ook het theoretische verhaal.
Ze is ook nog maar 5 dus nog aan het ontwikkelen, een fries is laat af dus concentreren is gewoon erg moeilijk voor haar, werk kort maar weet wel wat je doet zodat ze er wel beter van word.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:11

neem les, en een keer goed aanpakken als ze niet reageerd. dat deed mijn pony namelijk in het begin ook niet, toen moest ik hem goed aanpakken van mijn instructrice, en dat helpt.. hij reageerd nu heel goed op mijn hulpen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:16

Het lijkt erop dat ze niet goed is ingereden of zo?
Waarschijnlijk zit de hele basis er niet in.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:22

ik zou eerst les nemen, ik bedoel iemand die het ziet en erbij en er voor geleerd heeft kan toch beter adveis geven dan wij achter een computer. Zelf rij ik ook paardne waaronder een fries. eerst had ik dit ook. maar je moet super consequent zijn. 1 keer licthe kuit hulp geen reactie, tik. het is heel kort door de bocht maar dit heeft mij wel veel geholpen. heb je foto's filmpje?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:12

Bij ons op de manege is ook zo'n paard dat niet vooruit te krijgen is :Z .
wat wij altijd doen is dat wanneer je de bak binnenkomt in stap meteen goed voorwaarts blijft en heel veel overgangen moet maken naar halt. Als hij dit een beetje onder de knie heeft draaf dan aan door normaal been te geven en je handen wat naar voren te doen om hem wat ruimte te geven, moedig hem daarbij aan door hardop drafte zeggen, blijf hier mee doorgaan tot hij draaft ookal is dit na 3 minuten. Beloon hem dan heel overdreven, zodat het duidelijk is dat hij wat goeds heeft gedaan. Als je een paar seconden draaft ga dan meten weer terug naar de stap, en als hij eenmaal stapt draaf dan gelijk weer aan.met gevolg belonen. dit is echt best vermoeiend maar Als je dit heel vaak doet al die overgangen merk je echt dat hij sneller zal gaan reageren. Bij ons werkt dit echt heel goed.
ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

groetjes.

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:59

Rijd je met een zweepje?
Mijn vorige pony had hetzelfde probleem, ik heb het er volledig afgekregen.
Halthouden > been wegdraven, geen reactie meteen zweepje. Telkens van halthouden naar de staf, dan weer naar de draf, van draf weer naar halthouden. Veel variatie, niet aan een stuk door maar even volte rijden keer weer halthouden wegdraven, geen reactie zweep.
Gaat ze wel weg voor je been goed belonen.
Als dit naar een tijdje goed gaat ga je van halthouden naar de galop;) Als je dit goed voor elkaar hebt voor je been, dan loopt je paardje goed voor het been, dan moet je natuurlijk wel ontzetten concequent zijn en ook concequent hoeken rijden, netjes lijntjes rijden en niks slordig afwerken. Ze is nog jong dus je moet niks verkeerd aanleren :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:00

xxFlowerGirl schreef:
Rijd je met een zweepje?
Halthouden > been wegdraven, geen reactie meteen zweepje. Telkens van halthouden naar de staf, dan weer naar de draf, van draf weer naar halthouden. Veel variatie, niet aan een stuk door maar even volte rijden keer weer halthouden wegdraven, geen reactie zweep.
Als dit naar een tijdje goed gaat ga je van halthouden naar de galop;) Als je dit goed voor elkaar hebt voor je been, dan loopt je paardje goed voor het been, dan moet je natuurlijk wel ontzetten concequent zijn en ook concequent hoeken rijden, netjes lijntjes rijden en niks slordig afwerken. Ze is nog jong dus je moet niks verkeerd aanleren :)

Dit doen wij nou ook op de manege veel variatie ;) , maar we gebruiken alleen het zweepje wanneer hij stopt met draven of stappen, anders word het paard alleen , maar bozer. Ik ken iemand die ook op zo'n sloom paard rijd, zijn is de enige dier erop kan rijden (zonder zweepje) Je moet echt vriendjes met dit paard worden *D , dat =hij je kan vertrouwen. Toen op dit paard een andere vrouw ging zitten die streng met de zweep werkte reageerde hij al nergens meer op, dus.... >;)

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 09:15

mika11 schreef:
Het lijkt erop dat ze niet goed is ingereden of zo?
Waarschijnlijk zit de hele basis er niet in.

ze is zeer zeker goed ingereden, door een professionele friezenfokkerij in noord-Holland.
maar dat is de laatste jaren niet doorgeoefend, daardoor heeft ze het verleerd, helaas....

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:20

Ik zou veel tempowisselingen rijden, stap, draf, galop, stap, draf, stap, galop...etc
duidelijke hulpen geven, belonen als ze het goed doet. Is het echt nodig kan je een klein tikje bijgeven maar dat moet je niet te vaak doen, dan raakt ze er weer aan gewend

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:21

amziss schreef:
xxFlowerGirl schreef:
Rijd je met een zweepje?

Dit doen wij nou ook op de manege veel variatie ;) , maar we gebruiken alleen het zweepje wanneer hij stopt met draven of stappen, anders word het paard alleen , maar bozer. Ik ken iemand die ook op zo'n sloom paard rijd, zijn is de enige dier erop kan rijden (zonder zweepje) Je moet echt vriendjes met dit paard worden *D , dat =hij je kan vertrouwen. Toen op dit paard een andere vrouw ging zitten die streng met de zweep werkte reageerde hij al nergens meer op, dus.... >;)

Ik zit ook op een manege en daar hebben ze een slome tinker, en eerrst luisterde hij heel slecht. Toch werd ik er elke week weer op gezet. Nu luistert hij zo goed naar mij, en hij rijdt zelfs met lange teugel ! (Op een of andere manier doet hij dat alleen bij mij, verder nooit)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:19

Haha bij ons is het ook een Tinker!!! Het is echt een koe }:0 . Hoe heet dat paard eigelijk???

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:42

Zweepje er bij nemen.
2x been is tik.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:25

RougeLaMer schreef:
Zweepje er bij nemen.
2x been is tik.

ik vind na 2 keer been is tik een beetje erg snel, het paard moet ook de tijd krijgen om aan te draven.
Geduld is een schone zaak :D !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:09

Twee keer been voordat je een tik geeft vind ik al veel.
Gewoon been geven, geen reactie: tik erbij.
En let op je eigen beenligging. Niet iedere pas bijdrijven, dat creert ruis. Het paardje zal dan niet kunnen onderscheiden of je nu een beenhulp geeft om aan te draven of te galopperen, of dat het gewoon ruis is.
Dus wil je wat van je paard? Dan geef been en eis reactie.
En voor de rest doe je niets met je been. Niet kloppen, niet iedere stap aandrijven, niet klemmen.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:13

dat je fries moeite heeft met de galop is niet gek.
mijn kruising fries is pas goed gaan galloperen toen hij in draf veel sterker was geworden in de achterhand anders kunnen ze het gewoonweg niet.

verder been stil, behalve als je een hulp geeft. komt er geen reactie dan tik er bij maar wel met je hand naar voren en niet dus afremmen als ze dan naar voren schieten maar belonen!!
en afwisseling, lekker buitenrijden, longeren, en gewoon in de bak rijden maar niet alle dagen hetzelfde willen doen.

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 09:26

hier heb ik dus wat aan!
bedankt allemaal!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:28

Veel overangen, en scheinovergangen rijden. Van die overgangen word je paard best wel heet, en word hij actief voor je kuit. Ga van draf weer naar stap en van stap weer naar draf. En dan nog eens, dan weer een stukje blijven draven, en na een tijdje laat je hem een keer stil staan. Je paard word hierdoor dus actief en gaat meer naar je kuit luisteren, een tik met een zweepje is niet verboden natuurlijk!

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:32

Je noemt het licht aan je hulpen, het klinkt juist als zwaar en traag aan de hulpen. Wat hier al wordt gezegd, veel overgangen en ook schijnovergangen rijden, als je dit onder de knie hebt zou je ook meer tempowisselingen kunnen gaan maken.

En maak je ook wel eens een sprongetje of een buitenritje? Worden ze ook vaak wat fitter en frisser van!

Is verder alles medisch uitgesloten? Ik bedoel een ijzer tekort of iets anders?

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:07

@ davincilover

ik heb geprobeerd met haar te springen, maar dan valt ze net altijd terug voor de sprong, dus dat werkt niet helemaal...
en ik reed bijna nooit in de bak, altijd buiten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:22

Ik heb dat probleem ook.
Valt ze ook teurg in tempo in stap? Probeer haar niet te verbeteren maar die fout te laten maken en daarna pas corigeren, inplaats van voor zijn.
Rustig met je benen doen en als ze écht niet wil een keer super super super hard met die zweep erover heen naaien ;)
Daarna in een goed tempo de bak rond, valt ze weer terug, niet corigeren en de fout laten maken, daarna verbeter je het ;)
Zo zegt mijn instructrice het :)