jong paard ontspant niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

jong paard ontspant niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:19

sinds kort rijd ik een jong paard die nu een aantal maanden onder het zadel is.
op zich is ie erg braaf,zal niet wegrennen of bokken,maar hij is erg onzeker en kijkerig.
hij blijft maar met zn hoofd in de lucht lopen,in stap zakt hij heel af en toe even,maar dit is echt maar 2 pasjes.
hebben jullie tips voor mij hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
ik heb vroeger meerdere jonge paarden gereden,en heb zelf een stille en meegevende hand.
ik heb dit paard pas een paar keer gereden dus het is nog even zoeken naar de juiste knoppen,maar het is erg moeilijk om hem te laten zakken met zijn hoofd als hij overal wat engs ziet.
binnenkort ga ik ook les nemen met hem,en we doen het rustig aan,de ontspanning is nu even het belangrijkste denk ik,een gespannen paard leert weinig.
ik denk dat hij de ontspanning niet krijgt omdat hij het rijden nog erg moeilijk vind, hij is ook nog erg onstabiel onder de ruiter.
ik weet dat ontspanning met de tijd waarschijnlijk vanzelf komt,maar hoe kan ik hem hier het beste bij begeleiden?
ik hou absoluut niet van het gebruik van hulpteugels,al helemaal niet bij jonge paarden,en ik hou ook niet van gepluk aan de voorkant.
ik ben zelf iemand die zeer kalm is en het paard op een gegeven moment ook wel wat relaxter krijgt,maar de totale ontspanning,vooral in de hoofd-hals houding is er gewoon nog niet.
ik twijfel erg hoe ik dit het beste kan bereiken,ik probeer hem goed naar mijn hand te rijden,aardig wat overgangen te rijden,stap-draf-tempo wisselingen en voltes e.d,maar als hij overal enge dingen ziet is het erg moeilijk om zijn aandacht erbij te houden.

TinkerTwink

Re: jong paard ontspant niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:28

Hey
Ik denk hetzelfde als men mij adviseert (topic hoofd in de lucht).
Doorgaan met wat je nu doet en veel geduld
Het plukken is dwingen en ook ik hou daar niet van ;)
Succes

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:36

Ik denk dat wat je nu aan het doen bent goed is hoor, veel overgangen en wendingen om zijn aandacht bij jou te krijgen ipv bij de omgeving.. en van de voorkant afblijven. Hij is nog jong, geef het wat tijd en vertrouwen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:25

Ik ben het volledig eens met bovengaande adviezen! Paardje heeft tijd nodig om te ontspannen, tijd nodig om spieren op te bouwen en om zijn rug te leren gebruiken! Hij is nog jong, geef het tijd en je komt er wel!

Succes

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 12:53

dus gewoon op deze manier doorgaan dus en geduld hebben...
het is een voorwaarts paardje,loopt graag en reageerd al goed op been en teugelhulpen.
galop doen we bijna niet onder de ruiter omdat hij dit erg moeilijk vind,zelfs het aandraven vind hij soms nog moeilijk,bij het aandraven geeft hij nog wel eens een bok ik neem hem dan wat terug zodat we weer in een normaal draf tempo zitten (hij schrikt van zn eigen bok) ga dan terug naar stap en draaf opnieuw aan.
de galop oefenen we nog aan de longe,ik wil hem eerst stabiel en ontspannen hebben in stap en draf voordat we gaan werken aan de galop.
verder geen tips?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:56

veneri schreef:
het is een voorwaarts paardje,loopt graag en reageerd al goed op been en teugelhulpen.
galop doen we bijna niet onder de ruiter omdat hij dit erg moeilijk vind,zelfs het aandraven vind hij soms nog moeilijk,bij het aandraven geeft hij nog wel eens een bok ik neem hem dan wat terug zodat we weer in een normaal draf tempo zitten (hij schrikt van zn eigen bok) ga dan terug naar stap en draaf opnieuw aan.
de galop oefenen we nog aan de longe,ik wil hem eerst stabiel en ontspannen hebben in stap en draf voordat we gaan werken aan de galop.
verder geen tips?

Ts, ik zou hem niet terugnemen bij een bok maar het juist voorwaarts oplossen!!

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:06

Ben het eens met JPS wat betreft die bok

Galop vind ik ook goed. Eerst stabiel aan de longe (en dan een grote ruime circel) dan pas onder de man.
(gek genoeg denken veel mensen op de stal dat ik niet durf en krijg ik die uitleg niet in hun hoofd geprent maja)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:09

JPS schreef:
veneri schreef:
verder geen tips?

Ts, ik zou hem niet terugnemen bij een bok maar het juist voorwaarts oplossen!!

ben ik het mee eens,maar ik neem hem niet terug vanwege de bok,als hij bokt trekt hij er een sprintje achteraan (schrikreactie) daarom neem ik hem terug naar een normaal draf tempo,draaf dan nog even door en ga dan weer terug naar stap,daarna proberen we t nog een keer.
meestal is het de eerste paar keer aandraven waarbij hij in protest gaat,en als ik het dan zo op los gaat het daarna over het algemeen gewoon goed.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:24

bij het opzadelen wil hij absoluut het bit niet aannemen,en dan icm bovenstaande..... ik denk eraan om hem eens bitloos te rijden,zou dit kunnen helpen?hij knarst en schuimt ook behoorlijk op het bit tijdens het rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:27

Ik denk dat hij nog niet weet dat hij ook kan ontspannen en dat rijden dan dus momenteel nog niet erg fijn voor hemis. Ik zou zeggen zoek begeleiding van iemand die jou kan uitleggen hoe je hem in een fijne houding krijgt waarin je hem kan leren zijn lijf te gebruiken. De symptomen die je beschrijft zoals de bok bij aandraven en dan wegschieten zijn voor mij tekens dat hij last heeft van zijn lijf. Is simpel op te lossen maar je moet even weten hoe.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:31

Eerst een tijdje alleen maar longeren, bijgezet met touwtjes lang en laag. Als ie dat makkelijk doet, dan longeren voor het rijden op deze manier. Vaak gaat het dan wel heel makkelijk {mits je zelf de handigheid hebt en het "lef" hebt om hem los te laten aan de voorkant}. Een paard wat zich los laat in zijn lijf, moet ineens hele andere spieren aanspannen. Als ie van zichzelf wat weinig balans heeft {meeste jonge paarden dus}, redt ie dat moeilijk met een ruiter op zijn rug. Daarom werkt het vaak beter om zulke paarden eerst een paar weken alleen maar te longeren, lang en laag, zodat ze die spieren kunnen trainen zonder ruiter gewicht.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 10:31

oke,dan blijven we eerst even doorrijden met bit, ik hoop binnenkort een goede intrsuctie te hebben gevonden die ons kan begeleiden.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:37

ik zou hem eens na latenkijken. Je zegt dat die knarst en het bit niet aan wil nemen. Dit kan getuigen van een rug/spier probleem. Paarden die knarsen hebben vaak last van hun lijf.
Is dit al uitgesloten zou ik gewoon zo doorgaan!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 11:01

ik zal het even met de eigenaar overleggen,hij is wel een tijdje doorgereden en getraint door een zeer ervaren ruiter,die denkt dat dit gedrag komt doordat hij zo kijkerig en onzeker is,maar dat gedrag kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door lichamelijke klachten...

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:19

Precies hetzelfde als met mijn jonge paardje.. Ik ben ook altijd van het zeer vriendelijk rijden en rustig in de hand.. na 2 maandjes dit geprobeerd te hebben heb ik met mijn instructeur wat anders uitgeprobeerd en dit bleek te werken.. druk vragen op de buiten teugel net zolang totdat hij nageeft.. af en toe je binnenhand iets oppakken.. wanneer hij iets spannends in de bak ziet pak je met beide handen iets op.. soms heb je 10 kilo in de handen maar als ze het eenmaal weten.. die van mij loopt nu als een trein..

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:54

vandaag weer even met het paard bezig geweest,het viel me op dat ook zonder ruiter (aan de longe zonder bijzet of wat dan ook) en zelfs los in de paddock hij dezelfde houding heeft.
dit is dus een stukje eigenhouding die denk ik weinig met het rijden op zich te maken heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:15

Maar die kun je door rijden gelukkig wel verbeteren! :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:18

Kan hij niet goed nageven? Heb je al eens laten checken of het zadel wel past? Mijn paard kon dat ook niet en zijn zadel was te smal. Doet hij het altijd al? Want je schrijft dat ie al een paar maanden onder het zadel is. Mss eens een fysio om advies vragen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 09:48

wat ik van de eigenaar begreep is dat hij dit altijd al gedaan heeft,ik zal deze dingen voorleggen aan de eigenaar.
hij loopt gewoon erg hoog ingesteld,ook als hij los loopt,t is nog net geen sterrenkijken,hij houd zn hoofd namelijk wel in een redelijk normale stand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:53

Misschien 2 weken longeren met bijzet of touwtje en daarna 2 x per week naast het rijden, meestal snappen ze het nageven/aannemen bit dan wel...

Voordeel is ook dat ze meer ontspannen worden, beter over de rug lopen en wat energie kwijt kunnen ;-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:54

Mss is het een basispaardje? Een paard met veel 'tuigerbloed' is er op gefokt om het hoofd hoog te dragen. Ze tillen ook de voorbenen vrij hoog op. Dan nog kunnen ze leren om omlaag te gaan, maar dat vergt tijd. Onze Desperado de PRE, is ook niet makkelijk met omlaag rijden. Dat had ook wat tijd nodig, maar hij kan het inmiddels wel.

Zoals Listiglistje schrijft: longeren is dan wel het meest ideaal. PAard krijgt dan de ruimte om op eigen benen zelf te ontdekken hoe hij omlaag moet komen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 10:10

het longeren heb ik al voorgesteld aan de eigenaar,maar deze wil zich lliever concentreren op het rijden.
volgens mij kan het een in dit geval niet zonder het ander.
misschien is het een goed idee dat ik voor het rijden even longeer tot aan ontspanning,en dan pas gaan rijden.
bijzet of touwtje wil de eigenaar ook niet hebben tijdens het longeren,denk dat ik dan met dubbele longes zal moeten gaan werken ipv alleen maar rondslingeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:17

veneri schreef:
het longeren heb ik al voorgesteld aan de eigenaar,maar deze wil zich lliever concentreren op het rijden.
volgens mij kan het een in dit geval niet zonder het ander.
misschien is het een goed idee dat ik voor het rijden even longeer tot aan ontspanning,en dan pas gaan rijden.
bijzet of touwtje wil de eigenaar ook niet hebben tijdens het longeren,denk dat ik dan met dubbele longes zal moeten gaan werken ipv alleen maar rondslingeren.

Tja vervelend dat het niet je eigen paard is, maar longeren met bijzet is in dit geval denk ik wel de oplossing of igg het aanzetje tot....
Zo maar rondslingeren heeft geen enkel nut en dubbele longe is wel goed, maar ik denk dat het paard het dan ook niet snapt.
Ik zou het nog eens aankaarten, want ook al is het maar 1 of 2 weken ik weet zeker dat je succes boekt!

Hulpteugels met rijden ben ik ook niet van, maar bijzet of touwtje met longeren kan echt geen kwaad .
(eerst paar keer een beetje losser bijzetten, daarna wat meer tot het paard het zelf snapt)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:19

Een goede ruiter gebruikt longeren om rijtechnisch ook vooruit te komen. Het is een aanvulling van goed rijden. Raar dat ze daar geen tijd in wil steken.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:28

Zoals jij het beschrijft, rij ik momenteel een jong paard wat deze fase net heeft gehad. Dit was een kwestie van tijd en vertrouwen. Eerst de tijd om het rijden een beetje gewoon te worden en vertrouwen dat rijden en alles er omheen niet eng is.
Omdat ze haar hoofd ook nogal erop zette, is ze pas 1x bijgezet gelongeerd door de eigenaresse van het paard zelf en nu snapt ze wat de bedoeling is. Tandarts is er pas nog een keer bij geweest om haar tanden te controleren, alles in orde.
En belonen, ik blijf haar belonen bij alles wat ze goed doet. Ook het bokje voor de galop, als ze in de galop zit naar voren blijven rijden en dan toch weer belonen! Zo heb ik haar echt voor me gewonnen en zijn de bokjes verdwenen.

Kortom, naar mijn idee ben je goed bezig, je paard heeft alleen nog wat meer tijd nodig.
En zoals Listiglistje ook al zegt, een keertje longeren met bijzet kan geen kwaad.