hoe verkeersmak maken?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

hoe verkeersmak maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 09:00

hoi :+

ik heb een 4,5 jarige merrie die we zadelmak gaan maken en longeren e.d. maar wil ook graag dat ze verkeersmak wordt. zodat ik ook leuk buitenritjes kan maken en zelf over de weg naar de rijvereniging kan. (ipv. met de trailer)
hoe doe ik dit!!? gewoon doen?! met een fietser ernaast, of ik erop en iemand haar aan een touw, of niemand erop en ik haar aan de hand of... wat is de beste manier?!
ze staat op een boerderij dus tractoren e.d. kent ze al :D
we staan wel op een drukke weg. de bunschoterweg in nijkerk/spakenburg.
mocht ik naar de manege ooit gaan als we eenmaal zo ver zijn, MOET ik ook over een brug over de snelweg & een spoorwegovergang... :(:)

wie kan mij helpen?!!! om der te laten wennen, kan ik wel heel erg makkelijk zo de polder inrijden dus dat is dan wel weer fijn.
:7

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:54

Ik zou het gewoon langzaam opbouwen. Eerst beginnen met een toertje aan de hand te doen tot je merkt dat ze nergens van schrikt. Vervolgens er zelf gaan opzitten maar iemand die haar aan het hoofdstel met een longe bijvoorbeeld vast heeft. Dan bijvoorbeeld aan die longe op een stuk veld een paar cirkels in draf of galop rijden als je merkt dat ze meer ontspant.
En tenslotte bijvoorbeeld met twee paarden op wandeling gaan en heel rustig beginnen en vervolgens weer 'opbouwen'. Dus niet meteen in groep op wandeling of met iemand op wandeling die de hele tijd wil galopperen ofzo;).

Fiets kan je ook doen, maar dan denk ik dat sommige schrikachtige paarden hier niet echt rustig van worden en meestal worden ze wel rustig van een ander (ervaren) paard. Dat zijn toch mijn bevindingen ;) .

Veel succes!

Edit: met dit opbouwen bedoel ik dan ook over een paar weken en dus niet meteen alles op één dag :P !

denice

Re: hoe verkeersmak maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:59

aan de hand veel wandelen en dan steeds een stapje verder. Wandelen eerst met een ervaren paard erbij. Daarna erop gaan zitten en wanneer ze mak genoeg is, gewoon steeds uitbreiden.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:02

Ik zou het ongeveer net zo opbouwen als Armario zegt. Ik zou van tevoren ook eens een paar keer schriktraining met haar doen, dat ze ook in een vertrouwde omgeving al wat rare dingen tegenkomt, en daar wat aan gewend raakt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:05

eerst innd in de bak gewoon al ff kijken of het een schrikker is of niet.
dan in het land gaan naast de weg bijvoorbeeld. daar ook gaan rijden. dan is ze de drukte al gewend.
daarna een keertje naar buiten te wandelen.
wat ik dan zou doen is een paard zoeken waar ze op vertrouwd en die ook super braaf is buiten en dan samen een stukje gaan. uiteindeijk met dat andere paard erbij dehele route naar de manege.
als dat goed gaat. ga je een keer een stukje alleen etc etc.

het is per paard heel verschillend. sommige kunnen de eerste keer zo overal heen. andere blijven altijd schrikken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:22

Zou het niet met een ander paard doen. Omdat hij dan altijd op dat paard terug blijft vallen en niet op jou.
Dus als hij dan voor het eerst alleen gaat (met jou ofcourse) en hij komt wat nieuws tegen, een groep bananenfietsen ofzo (heb nog nooit een paard gezien die dat niet raar of eng vond :))), moet hij gewoon geleerd hebben om op jou te vertrouwen en niet op een ander paard, wat hij in dat geval gewent zou zijn, die er deze keer niet bij is.

Vind het veel prettiger om samen met je paard dingen te oefenen. Evt met nog een persoon erbij voor de zekerheid. In zulke gevallen wordt het iig erg duidelijk wat jullie aan elkaar hebben in nieuwe situaties en hoeveel vertrouwen er zit.

Eerst oefenen aan de hand op de weg totdat veiligheid met je paard in het verkeer bevestigd is.
Dan pas erop

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:49

Ik zou eerst aan de hand op de weg.
Verschiet er niet van als je paard op de weg plotseling wel bang is van tractoren. Ik heb al verschillende paarden gezien die op de weg wel bang zijn van tractoren, maar 'thuis niet'.
Toen ik de eerste keer op de baan ging met mijn paard had ik de tip gekregen om als ik een mogelijk 'gevaarlijk' ding zie waar mijn paard zou kunnen van verschieten. Dat ik dan gewoon tegen dat ding moet beginnen vertellen.
Als je wandelaars tegenkomt kijken ze wel eens raar, maar dit helpt mij enorm. Vooral als ik zelf wat onzeker begin te worden.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:42

eerst beginnen met kleine stukjes wandelen aan de hand.
al is het maar tot het einde van de straat alle beetjes helpen.
en dan steeds verder en verder.
na een tijd kan je het proberen met zadel (je beslist zelf wanneer je er klaar voor bent,dat verschild van persoon tot persoon)
vanaf dan kan je buitenritten maken.
onderweg kom je dan vrachtwagens enzog tegen dan licht het er aan van paard tot paard hoe het reageert (ik had deze zomer een jaarling hij had nog nooit verkeer gezien,toen er een tractor bij ons was keek hij er niet eens naar op,alsof hij het alle dagen zag dus je moet gewoon geluk hebben.)
het vraagt tijd maar hoe meer buitenritten je maakt hoe verkeersmakker hij wordt.oefening baart kunst.
zo heb ik het met mijn pony ook gedaan.hij kwam van een manege midden in het bos en was geen verkeer gewend.ik heb hem nu 3jaar en maak regelmatig een buitenrit met hem en hij is nu zo mak als een lammetje.
en als hij toch bang is van een tractor ofzo en er is gras of maïs of iets eetbaars(oppassen dat het niet giftig is)in de buurt laat hem dan gewoon eten dat helpt bij mijn pony ook.
maar vooral veel geduld hebben en zeker niet boos worden als hij van iets schrikt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:53

Eerst lekker veel wandelen, alles laten zien, aan alles laten wennen.
Dan iemand het paard aan bv een halstertouw vast laten houden en zelf erop, eerst kleine stukjes en steeds verder. Dan kun je rustig kleine stukjes met andere paarden naar buiten en dit steeds verder uitbouwen :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:21

ik zal jullie zeggen, dat aan de hand vind ik juist eng. ik ben bang dat ik haar niet houdt als ze schrikt en dan rent ze de weg op. die is erg druk bij ons. dat is het enige waar ik tegenop zit!!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:22

Dat had ik in het begin ook, omdat ik een nogal druk springerig beest heb. Daarom had ik altijd zijn hoofdstel om, zo'n longeerbitstukje eraan en dan mijn halstertouw eraan, dan hield ik hem naar mijn gevoel beter. Ik druk hem meestal ook de berm in en let goed op hem.
En hoe vaker je het doet, hoe minder eng het wordt en hoe minder eng je paard het vindt :)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:24

denice schreef:
aan de hand veel wandelen en dan steeds een stapje verder. Wandelen eerst met een ervaren paard erbij. Daarna erop gaan zitten en wanneer ze mak genoeg is, gewoon steeds uitbreiden.

Zo zou ik het ook doen.
Eerst maar lekker aan de wandel en je het paard overal kennis mee laten maken. Wellicht in de bak ook aan wat schrik reacties werken ( omvallende containers, ritselende plastic zakken )
Als ze er aan ' gewend ' steeds een stapje verder gaan.
Rustig de tijd nemen, dan komt het wel goed.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:29

Wij laten het paard eerst kennismaken met de auto op eigen terrein. Eerst het starten, de deuren open en dichtslaan enzovoort. Het paard alle hoeken van da auto laten zien. Als hij het goed doet belonen met snoepjes en geruststellen met je stem. Als hij lekker ontspannen is in de buurt van de ronkende auto gaan we een staptje verder en gaat iemand in de auto rijden. Ook dan wordt het paard vanuit alle hoeken "benaderd".

Op het moment dat het paard dat allemaal kent en weet en de auto ziet maar verder negeerd, dan gaan we de weg op. Eerst langs een rustige weg om alles te leren kennen en zo steeds verder uitbouwen (drukkere wegen bijvoorbeeld, met vrachtwagens). Als het paard dat allemaal kent en ontspannen oppakt kun je het oversteken gaan oefenen.

Op het moment dat dit allemaal goed gaat, en het paard onder het zadel in de bak goed ontspannen loopt en respect heeft voor de ruiter kan er ook onder het zadel naar buiten worden gegaan. Bij voorkeur met een ouder paard, maar als dat niet kan liever met een fietser (moet hij ook aan fietsen zijn gewent) of een wandelaar. Liever een mens dan een ander gespannen paard in ieder geval.

Dat is wel heel uitgebreid, maar zo houd je het voor je paard overzichtelijk en heeft hij de tijd om het te verwerken. Dit doe je natuurlijk niet allemaal achter elkaar, maar in stappen, en soms doe je meerdere keren hetzelfde: totdat je paard ontspannen is in die stap. Maak de trainingen niet te lang, 20 minuten per keer is meer dan genoeg. Anders loop je het risico je paard te overprikkelen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 10-01-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:29

Achter een ervaren paard aanrijden is bijna altijd het verstandigste. Leer de situatie op de weg zelf ook goed kennen zodat je weet waar de uitwijk mogenlijkheden zijn.
Aan de hand kan zeker niet met elk paard. Als jij denkt dat dit niet verstandig is, niet doen!
Ga niet direct de drukke weg op, zoek eerst wat kleine weggetjes zodat het verkeer minder snel voorbij komt. Langzaam aan zoek je dan wat meer drukte op. Heel eerlijk gezegt ben ik er mee gestopt om paarden langs wegen waar 80 gereden mag worden te rijden omdat ik te veel gevaarlijke situaties heb mee gemaakt en dat was doorgaans niet omdat het paard niet braaf was. Het is me het risico niet (meer) waard.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:02

tja dan moet ik er toch aangeloven.
maar stel je voor dat ze gaat lopen dribbelen en trekken en gek wordt.
is er dan iets om te doen? nee he hahaah:+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:12

Als ze heel erg gespannen is raad ik toch altijd aan om af te stappen, je paard gerust te stellen en rustig even lopen met haar aan de hand als ze weer ontspannen is weer opstijgen (bij voorkeur met hulp van een andere ruiter).

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:17

Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je zelf heel ontspannen en rustig (maar toch alert) blijft. Paarden voelen snel aan als hun begeleider gespannen is en reageren daar ook op. Verder vind ik dat er hier al goede tips gegeven zijn :) .

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:26

Het ligt aan het type paard maar met mijn ruin heb ik eerst een half jaar aan de hand buiten gewandeld. Overal aan wennen en vertrouwen geven. Toen een keer tijdens het wandelen buiten in het bos er op gaan zitten. Een stukje gestapt en toen weer afgestapt en dat verder uitgebouwd. Maar echt bomproof zal hij nooit worden want daar is zijn karakter niet naar.

Met mijn hengst ben ik vorig jaar toen ik hem nog niet had ingereden een paar keer aan de hand naar buiten geweest.
En vandaag toen de bak bevroren was heb ik besloten om maar gewoon naar buiten te gaan, hij heeft een super rustig karakter. Dus ik ben gewoon met een begeleider die meeliep het dorp in gegaan. Hij vond het super spannend maar bleef ook heel braaf.
De enige keer dat hij een paar stappen verschoot was toen een vrachtwagen op volle snelheid van achteren naderden zonder af te remmen. Maar dat vind ik normaal voor een paard wat dat nog nooit heeft meegemaakt.

Maar ik denk dat alles hierboven verder wel genoemd is, als je maar de rust pakt komt het wel goed!
Niet alleen rust voor jezelf, maar ook voor het paard het kan niet altijd in een keer goed gaan en misschien duur het wel meer als een jaar voordat je veilig met hem naar buiten kan. Maar neem die tijd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:31

Leer je paard goed schoudervoor te lopen. Als er dan een lastige situatie is kun je iedergeval voorkomen dat je paard zijn kont dwars over de weg zet en aangezien hij op dat moment stelling heeft kan hij er ook niet makkelijk vooruit uit wegtrekken. Je zal dan hooguit hupsen.
Afstappen moet je echt enkel doen als je weet dat dit je paard goed doet. Er zijn ook zat paarden waarbij dit een teken is dat de baas het ook niet meer weet en die hou je dan echt niet meer. Dat heeft met opvoeding ook niets te maken, dat zit in een bepaald karakter.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:36

Wat ik deed met mijn vorig verzorgpaard was eerst aan de hand lopen, gewoon lekker een blokje om na het rijden.
Toen ben ik erop gegaan en samen met een vriendin en haar pony datzelfde blokje om gedaan.

Later zijn gewoon naar het grote bos gegaan, wij moeten een grote weg oversteken, langs een springkussen en groot veld met zo'n watersproeier die aanstond.
Paarden allebei kijken, gewoon ook laten kijken maar wel door lopen.
Daarbij zitten er hier ook heel vaak motorcrossers, wielrenners en mountainbikers, daar kun je ook niet omheen ;)

Met de pony die ik nu heb, ben ik gewoon gegaan..
Dat is zo'n simpel beessie, kun je alles mee :+:

Tja, ieder paard is verschillend :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:03

Heel heel HEEL belangrijk: houd zijn achterkant in de gaten. Om de een of andere reden hebben paarden de neiging om als ze niet naar voren kunnen vluchten om dan maar naar het enge object toe te draaien.
Zo heeft mijn tot dan toe verkeersmakke paard een klap van een vrachtwagen gehad een paar dagen geleden. Zijn voorkant kon niet weg omdat ik in de weg stond, dus gooide hij zijn achterhand voor de vrachtwagen. Gelukkig fysiek geen letsel, maar zijn verkeersmakheid is hij kwijt.

Ik zou als ik jou was veel aan de hand oefenen, eerst van een afstandje naar verkeer kijken en luisteren en wanneer dat lekker ontspannen kan wat dichterbij gaan kijken.
Dat hij op het erf niet bang is voor de trekker zegt niets. Yngvar reageert ook niet op de trekkers bij hem thuis, maar langs de weg vind hij ze erg eng.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:06

En ook heeel belangrijk
Neem de eerste paar keren iemand mee met een superbraaf ervaren paard.
Dat paard voorop en gaan met die banaan, die maakt jouw paard voor een deel al flink verkeersmak!
Hoe moeilijker jij het gaat maken, met allerlei plannetjes, hoe spannender het word.
Houd het simpel!
Succes!

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:27

Ik heb veel pony`s zadelmak en verkeersmak gemaakt en ik deed het altijd gewoon met een ervaren paard en ruiter erbij meteen onder het zadel over de weg. Maar in het begin wel kleine stukjes, en geen risico plekken opzoeken. Daarna als jullie samen meer vertrouwen hebben gewoon uitbreiden en spannendere dingen opzoeken.

XX

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:23

Bij ons op stal staat een heel ervaren braaf paard, die alle nieuwe paarden "leert" buitenrijden.
Daar kan je paard echt heel veel steun aan hebben.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:15

Ik kon met mijn paardje bijna niet aan de hand stappen.
Het lukte opzich wel, maar ik was veels te bang dat ik haar kwijt zou raken.
Erop achter een ervaren paard ging in 1x helemaal goed! :)