paard loopt weg tijdens het opsteigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zomer09

paard loopt weg tijdens het opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:26

Sinds een maand of twee loopt mijn tinker weg, wel rustig, zo gauw ik mijn been op til om op te stappen. Heel vervelend. Dat heeft hij in het jaar ervoor nooit gedaan en ook niet bij de vorige eigenaar. Hij bleef juist braaf staan en wachte op een seintje dat hij mocht gaan lopen. Niets lijkt te helpen, alleen als er iemand vlak voor gaat staan.
En het vreemde is, als we gereden hebben en ik stap af, dan kan ik er wel rustig op stappen en doet hij het niet.
Nu staat hij wel vrijwel de hele dag binnen in zijn stalletje, helaas sinds november. Het is een tinker, die verder erg braaf is. Ook niet druk of zo met het rijden zelf.

Tips...!?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:30

Net zolang paard weer terug zetten waar hij stond toen je wilde opstappen. Laat hem achteruit lopen terug naar die plek.
Dan heeft hij snel door dat alvast lopen helemaal niet zo leuk is en het extra werk betekend.

hiboune

Re: paard loopt weg tijdens het opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:31

zo heb k t ook gedaan en niet me teugels strak aantrekken..

Jaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:32

Iemand anders hem laten vasthouden.
Wel consequent zijn, anders blijft hij het doen.
dus elke keer dat je opstapt hem vast laten houden, moet diegene ook wel echt zorgen dat hij stil blijft staan (: succes!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:34

heeft het paard miss last van zijn rug? ligt het zadel miss beetje verkeerd
doordat het winter is en hun vacht enzo veranderd kan het zijn dat het miss niet meer zo goed ligt..

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:37

t is volgens mij iets tinker eigen af en toe

mijnes deed t altijd heeel braaf en opeens ook etteren ben consequent geweest toen was t over
volgens tink van de buuf ook altijd braaf en die begon ook te zeuren..
eweer consequent geweest en was ook zoweer over :S

chelsea193

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:38

hoi , mijn haflinger deed dat ook maar; eerst bleef ik net zo lang wachten tot ze bleef staan en probeerde het alsmaar nu hoef ik niks meer te doen ze blijft stil staan :D :+:

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:40

Waarom is het eigenlijk zo erg als je paard rustig een paar stappen zet als je opstijgt? Doet die van mij ook. Blijkbaar vind ze dat comfortabeler opstijgen dan stilstaan. Ik heb er geen problemen mee, kan net zo makkelijk in de loop zachtjes gaan zitten als stilstaand.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:44

Afleren, telkens als ze een stap doet een paar stappen terug laten zetten. Kan even duren (de eerste keer zo een kwartier) maar als je dit een tijdje volhoudt dan ben je van het probleem af. Iemand laten vasthouden kan natuurlijk ook maar dan kun je nooit meer in je eentje opstijgen, lijkt me niet heel handig.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:45

Ik ben het met Ineke eens :j
Net zo lang terug blijven zetten tot hij stil blijft staan.

Ik houd er ook absoluut niet van als een paard gaat lopen tijdens het opstappen.
Hij moet gewoon blijven staan totdat ik hem een seintje geef dat hij mag gaan en eerder niet.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:40

Anoeska schreef:
Waarom is het eigenlijk zo erg als je paard rustig een paar stappen zet als je opstijgt? Doet die van mij ook. Blijkbaar vind ze dat comfortabeler opstijgen dan stilstaan. Ik heb er geen problemen mee, kan net zo makkelijk in de loop zachtjes gaan zitten als stilstaand.

Omdat ik bang ben dat het dan van kwaad to erger gaat. Hij heeft altijd keurig stil gestaan, en nu ineens niet meer.....volgens mij gewoon ongehoorzaamheid.
(en ik vind het niet makkelijk....)

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:41

silvericathy schreef:
heeft het paard miss last van zijn rug? ligt het zadel miss beetje verkeerd
doordat het winter is en hun vacht enzo veranderd kan het zijn dat het miss niet meer zo goed ligt..

Dat verklaart dan niet dat ik er na een half uur rijden of zo, er af kan stappen en dan wél gewoon op kan stappen, zonder dat hij een pas verzet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:44

Anoeska schreef:

Voor mij is dat wel erg... ten eerste kan dat gevaarlijk zijn. Stel dat je paard schrikt terwijl jij er nog niet helemaal opzit?
Dat kan ook gebeuren als hij stilstaat, maar dan zijn ze toch net een fractie minder snel weg dan als ze al in beweging zijn. Die fractie van een seconde kan net genoeg zijn om er eventueel snel weer af te springen of je voet uit de beugel te halen.

Daarbij stijg ik op via een krukje/blok (en buiten een boomstam/bankje/hoge stoeprand/muurtje etc...) en moet een paard gewoon stilstaan. Zonder dat hulpje kom ik er niet op, daarbij is dat ook nog beter voor je paard zijn rug en zadel.

Als laatste vind ik het ook een teken van respect naar jouw als ruiter toe als een paard blijft staan tot hij een teken krijgt dat hij mag gaan lopen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:07

Dat had ik ook, ik heb haar gewoon in de hoek gezet.
als ze toen nu doorliep liet ik iemand anders haar vasthouden.
was ze braaf kreeg ze een snoepje en anders niet :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:10

ik zou het niet zo doen, dat iemand hem vasthoud, want als er dan een keer niemand in de buurt is, kun je niet opstijgen :+

gewoon elke keer achteruit laten lopen als hij vooruit is gegaan, teugels niet strakker aan nemen..

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:14

zou het ook afleren die waar ik eerst op reed deed dat ook. heb haar telkens trug gezet of ik heb haar een stuk achter uit laten lopen tot ze stil bleef staan en dat ging goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:16

Anoeska schreef:

Je kunt je paard echt wel leren om zich schrap te zetten op het moment dat jij er op wilt.
En als het opstappen niet zo makkelijk gaat omdat je paard wat groot is, of jij niet zo lenig, dan pak je er een krukje bij.
En dan MOET hij gewoon stilstaan....anders kom je er alsnog niet op.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:18

Zoals hierboven gezegd inderdaad het paard telkens met geduld een pasje terug op de plek zetten en duidelijk het verschil laten weten tussen goed en niet-goed, niet te hard aan de teugels trekken en vooral niet boos worden:-)
Als hij voorheen bij het opstappen wel netjes bleef stilstaan, vraag ik me af waarom hij dat nu niet meer doet.. misschien heeft hij ergens last van.. is het harnachement wel in orde?
Laatst bijgewerkt door JPS op 08-01-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:22

focus je eens een paar keer alleen op het opstappen... dus zadel het paard op, ga naar de bak en leg je hand in de stijgbeugel. Wanneer het paard gaat lopen dan terugzetten en opnieuw je hand in de stijgbeugel (hier dan wel wat druk op zetten). Gebruik eventueel een stemhulp 'ho' en dan weer druk zetten op de stijgbeugel. Wanneer het paard stil blijft staan, beloon dan weer met je stem en eventueel een klopje. Daarna geef je de stemhulp 'ho' en zet je je voet in de beugel, spring een keer naast het paard (alsof je wil opstappen) en haal je voet er weer uit. Blijft het paard staan, beloon hem dan. Loopt hij weg, zet hem weer terug. Bouw dit op en maak een duidelijk verschil tussen goed en fout. Als laatste geef je een 'ho' hulp en ga je hangen (dus je bovenlijf over het zadel) en weer terug op de grond. Gaat dit allemaal goed, dan pas stap je helemaal op. Loopt hij dan weer weg, begin je weer van voor af aan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:27

Mijn paard heeft dit ook (soms wat erger dan anders, ik corrigeer het eigenlijk te weinig waardoor het idd steeds erger wordt). Achteruit terug zetten is voor haar geen straf, ze vindt achteruit lopen prima en doet het gerust 3x de bak rond zonder verzet. Op iemands aanraden heb ik het toen omgedraaid, als ze nu wegloopt laat ik haar een aantal rondjes om me heen draven (waarbij ik haar aan 1 teugel vasthou, westernteugels dus lekker lang). Na een paar rondjes zet ik haar stil en probeer het opnieuw. Meestal is ze het dan snel zat :)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:38

buitenteugel strak houden(niet trekken)
en binnenteugel ook goed vast, zegmaar dat je hem ''vastzet'' van voren
dat hij niet weg kan lopen, (ik bedoel dan niet aan de teugels trekken, maar de
druk op de teugels zetten zodat hij niet vooruit loopt.)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:20

In een hoek opstappen (:

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:23

Het paard steeds weer op de plek zetten waar hij ervoor stond om op te stappen.
Of je kan een hele tijd met iemand ervoor, dat hij altijd blijft staan, dat dit een gewoonte wordt?
Groetjes

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:23

Inderdaad ook met buitenteugel begrenzen zonder te trekken

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:26

Wij hebben ook 2 paarden die dat DEDEN! ;) Wij losten 't zo op: Gewoon opstappen en bijv als er iemand in de buurt is ff vast laten houden. Als ie goed stil stond kreeg ie 'n snoepje. Liep ie weg, een waarschuwing en GEEN snoepje! Dus 1 stap, is 1 stap teveel en geen snoepje.
En ze staan hartstikke stil! :D
Succes drmee!