Wat voor pony voor angstige ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Wat voor pony voor angstige ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:08

Ik ben 9 jaar geleden begonnen met paardrijden. Nu 9 jaar verder ben ik nog steeds vaak angstig met rijden. Ook in de omgang. Vooral erg schrikachtig ben ik van nature, daar kan ik niet zoveel aan doen. Maar ook vaak ben ik zenuwachtig, vorig jaar wilde ik rijden, alleen was de pony wat onrustig van muziek in de verte. Ik was bang dat ze straks ervandoor zou gaan, dus ben ik maar gestopt. Waar kan het nou aan liggen dat ik na 9 jaar rijden nog niet veel durf. Springen durf ik niet, maar wil ik wel erg graag. Galop durf ik ook niet. Kan het ook liggen aan het soort pony? 4 jaar geleden reed ik wel eens op een Fjord, daar durfde ik wel mee in galop.
Welk ras is het meeste geschikt. Welsh en Arabier is denk ik te fel voor mij. Ik zoek meer het type sportpony. Zou de New Forest het beste voor mij zijn?
Of is een paard beter?

anyw1

Re: Wat voor pony voor angstige ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:12

volgens mij moet je je niet blindstaren op een ras, maar zoeken naar goede begeleiding voor je angst.
iemand die jou helpt het vertrouwen te winnen op EN naast het paard.
er zijn natuurlijk wel rassen die minder snel onder de indruk zijn van iets (tinker, fjord, haflinger, koudbloeden), maar als jij angstig blijft zal zelfs zo'n paardje daarop gaan reageren.
mijn tip dus: zoek iemand die jou kan helpen.
succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:14

heel eerlijk?
geen enkel paard!
je bent niet geschikt voor een paard/pony, hoe sneu ook
zolang jij schrikachtig en bang blijft ben je en ramp bij paarden/pony's
vroeg of laat gaat het mis

misschien kun je het proberen met ezels, die laten zich niet makkelijk van de wijs brengen
of dan misschien een muildier

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:21

spatter schreef:
heel eerlijk?
geen enkel paard!

misschien kun je het proberen met ezels, die laten zich niet makkelijk van de wijs brengen

Wat een rotonzin vertel je hier zeg. Ik denk dat jezelf maar beter niet meer in de buurt van een paard of pony kan komen. Laat staan bij een ezel! Of doe je het goed met je soortgenoten?

Je moet je inderdaad niet blind staren op een ras of type. Je moet het paard vinden wat bij je past.
Zoek naar een paard wat jou vertrouwen geeft, waar je een bom kan afschieten als je er naast staat, die braaf en gemoedelijk is. Die zijn er, maar vaak kom je dan of bij de koudere rassen (Fjorden, Haflingers, koudbloeden... Ja ook Fjorden en Haflingers kunnen "vervelend", heet, fel zijn) of bij wat oudere paarden die veel gezien hebben.

Wil je perse wedstrijden rijden, dat je meer op zoek bent naar een sportpaard??
Dan kan je misschien op zoek gaan naar een (ouder) leerpaard, die bijvoorbeeld alles al gezien hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:23

Dat vind ik nu ook wel overdreven, spatter. Ik ben zelf ook een bangescheet en heb toch al 5 jaar een eigen paard, je moet alleen goed zoeken en er je tijd voor nemen. Ik kan nu alles met chaneln buiten op wandeling draven galoperen, heb ook eens gesprongen (laag) en [naam] is nu ook geen dooie mus, ze durft naargelang haar goesting ook verschieten ambetant doen en ben er ook al veel afgevallen maar ik heb vertrouwen in haar.

Het enigste waar ik nu mee zit dat ze al 26 jaar is en ze spijtig genoeg niet eeuwig leven, ik heb in die 5 jaar alleen nog maar oip haar gereden en het zal moeilijk zijn om weer zo'n paardje te vinden en zo'n vertrouwen te vinden.

succes

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:23

Begeleiding heb ik al heel vaak gehad. Verschillende mensen zijn hier al geweest, maar zonder resultaat. Ik ga ook niet elke dag naar een manege bijvoorbeeld en ga dan mijn pony poetsen, daarna rijden. Zoals de meesten wel doen met paarden. Hier staan ze op stal en als ik de ene pony van stal ga halen wordt de andere helemaal gek. En in de winter kan ik ook nooit rijden ivm een bevroren bak. Misschien komt die angst ook wel doordat ik geen regelmaat heb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:26

Ik ben het met spatter eens.. Als je echt zo nerveus bent bij paarden ga je je paard nooit de leiderschap kunnen bieden die het nodig heeft. Als je een goede relatie wilt met je paard moet zo'n dier op jou kunnen bouwen, het gevoel hebben dat jij degene bent die eventuele problemen op zal lossen. Dat kan alleen maar als jij hiervoor een zekere mate van zelfvertrouwen hebt. TS zegt in haar verhaal dat ze dat niet heeft en dan gaat het geheid mislopen.. Wat ze wel zou kunnen proberen is samen met iemand anders een dier te nemen (ouders?), dat het paard/de pony dan de leiderschap bij een andere persoon weghaalt en dat er bij problemen iemand anders is om deze op te lossen (dus eigenlijk de manier waarop manege paarden ook functioneren). Dus samen rijden/samen verzorgen etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:36

bij mij spat het zelfvertrouwen er ook niet hoor en toch lukt het. Maar iedereen zijn mening
jouw commentaar is opbouwend en en met raad, die van spatter is niet heel tactvol en respectvol (is misschien niet zo bedoeld maar dit komt wel zo over.

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:44

je moet gewoon op zoek gaan naar een rustig, lief, eerlijk en braaf paard! Dat kan een fries of een fjord zijn. Maar het kan ook een welsh of een arabier zijn. Je moet een klik hebben met het paard. En het de kans geven dat je het paard kan vertrouwen!
Het ras is daarbij dus niet van belang!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:51

Bedankt voor de reacties :)
Een klik heb ik niet echt met mijn pony's. Ze zijn wel erg lief, meer niet. 4 jaar geleden reed ik altijd op een pony, waar ik wel een klik mee had. Was ook nog eens een vlotte, pittige pony. Maar het lijkt me wel erg moeilijk om weer zo'n paard te vinden.

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:57

Die is er wel. Maar soms kom je die pas naar heel lang zoeken tegen!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:00

ik denk dit op het ogenblik ook, maar ze zijn er wel, je moet alleen goed zoeken en vooral geduld hebben en geen impulsaankoop doen omdat je zo graag een paard hebt. Ik heb dit gedaan en is helemaal fout gelopen met als resltaat dat ik hem na 3 maanden terug moest verkopen

mariebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:37

Ik had ook een hele brave pony (ik weet het ras niet maar ze zijden appaloosa).
je moet idd niet op ras afgaan maar alleen op het pony/paard !
idd een leerpaard/pony. of een beginners pony die zijn vaak ook super braaf.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:43

Ik zou op zoek gaan naar een goed beleerd, vertrouwd en rustig paardje. Er zijn wel rassen die over het algemeen rustiger zijn, maar er zijn genoeg uitzonderingen. Ik ken bijvoobeeld een Fjord die echt heel looplustig en fel is, van alles schrikt en niet echt voor een beginner is. En ook een arabier, niet vooruit te branden, maar wel lief. Zoek iets waar je je zelfvertrouwen mee omhoog kan krijgen en iemand die je daar mee kan helpen. ;)

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

En als er iemand bij is, ben je dan ook zo angstig? Heb ook weleens van die angstige momenten soms maar zodra er iemand in de bak staat of als er een ander paard in de bak rijdt voel ik me ook veeeel meer op mn gemak! Dit kan natuurlijk niet altijd, alleen rijden moet ook wel kunnen dus ik zou lekker op zoek gaan naar een paardje wat heel koel in zn hoofd is als ik jou was! 100 % bomproof is denk ik geen enkel paard maar gewoon een hele rustige die niet snel van iets onder de indruk is. Misschien idd een wat ouder paard, ras maakt denk ook niet zo veel uit. Gewoon een rustig en lief paard waardoor je meer vertrouwen gaat krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:55

Ik ken wel een paar dooie paarden die te koop staan :P Die zijn niet
hun stal uit te krijgen, staan perfect stil met poetsen enz. en die zijn
zo slecht voorwaarts dat ze nieteens in galop WILLEN!

Nee even serieus.. maar, waarom ga je niet bij een manege op een
braaf lespaard rijden? De instructrice kan je eventueel bij je angst
in privelessen begeleiden en als het paard je erg bevalt wil de manege-
eigenaar hem misschien wel aan je ver-leasen of misschien zelfs verkopen?

Veel succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:56

Het is idd vrij kortaf gezegt, en heel waarschijnlijk ook niet echt zo bedoelt.
Maar hoe je het draait of keert, "Spatter " heeft wel gelijk.
Zeker niet met deze ingesteldheid gaan uitkijken naar een eigen paardje, das echt vragen om moeilijkheden.
zoek idd aangepaste les/instructie en werk vooral aan je eigen zijn, leer zowel aan de hand als op het paard omgaan met dit dier, simuleer uiteindelijk stresmomenten, bouw dit steeds verder uit tot je een heviger paardje op een correcte manier weer zelf tot bedaren kan brengen.
Als dit je uiteindelijk zou lukken, heel erg proficiat, en ga dan uitkijken naar een eigen paardje.
Er zijn idd rustige type's van paarden , maar het blijft toch steeds noodzakelijk om als persoon die omgaat met een paard, ook rustig en correct en juist te kunnen handelen, ook wanneer er iets heel onverwacht gebeurt, steek nooit de schuld op die ander, nooit op het paard, nooit op die plastieken zak die net heel onverwachts door een klein windstootje plots tussen de benen van jouw paard vliegt, ook dan is en blijft de ruiter/begeleider diegene die het paard de rust moet brengen, en tegelijk moet hij de leider zijn en blijven.
Een leider die zelf zo hard schrikt dat hij volledig blokkeerd is dus geen goede leider.
Hoe dan ook werk dus eerst aan jezelf.

Quir schreef:
spatter schreef:
heel eerlijk?
geen enkel paard!

Wat een rotonzin vertel je hier zeg. Ik denk dat jezelf maar beter niet meer in de buurt van een paard of pony kan komen. Laat staan bij een ezel! Of doe je het goed met je soortgenoten?

Je moet je inderdaad niet blind staren op een ras of type. Je moet het paard vinden wat bij je past.
Zoek naar een paard wat jou vertrouwen geeft, waar je een bom kan afschieten als je er naast staat, die braaf en gemoedelijk is. Die zijn er, maar vaak kom je dan of bij de koudere rassen (Fjorden, Haflingers, koudbloeden... Ja ook Fjorden en Haflingers kunnen "vervelend", heet, fel zijn) of bij wat oudere paarden die veel gezien hebben.

Wil je perse wedstrijden rijden, dat je meer op zoek bent naar een sportpaard??
Dan kan je misschien op zoek gaan naar een (ouder) leerpaard, die bijvoorbeeld alles al gezien hebben.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:01

Misschien is het handiger om eerst een lease paard te nemen op de manege. Kun je gewoon lekker wennen aan het gevoel een eigen paard te hebben ;)

marminoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:04

het meest geschikt lijkt mij een rustige en ervaren manege pony, waar je je zelf zeker op voelt, zodat je over je onzekerheid en angst heen komt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:06

Ik denk dat je het best eens kan beginnen inderdaad met een oudere en ervaren manege pony, of een rustiger ras.. Tinker of Fries.. Die van mij is heel lief en rustig.. Je mag eens langskomen als je wilt.. Een paar longelessen willen ook wel eens helpen..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:19

@ StillAngel: Heb zelf nu 2 ponies. In 2004 ben ik begonnen met een shetlander.
en @ nine1987: Bedankt, Alleen ik woon in friesland en ik zie dat je helemaal in limburg woont.

Ik ben nu van plan om weer wat lessen te nemen op een manege met rustige pony's. Ik kan hier niet rijden vanmwege de bevroren bak, al zo'n 3 maanden niet meer. De buitenbak hier is slecht. Alleen in de zomer kan ik er in rijden, maar als het geregent heeft kan ik ook niet rijden. Zo kan ik vaak maanden niet rijden en wanneer ik dan wel ga rijden, is het alsof die hele angst weer opnieuw terugkomt.
Ik zou graag met een van mn pony's naar de manege willen met binnenbak, maar dat mag ik niet...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:36

Waarom wil je een pony/paard?
Je hebt er al 2 toch?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:03

Goh eindelijk een topic waarop ik snel antwoord kan geven: Geen zou ik zeggen blijf lekker lessen bij een manege een iegen pony/paard kan altijd nog toch.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:08

Je moet je inderdaad niet blind staren op een ras.
Wij waren ook een tijd op zoek naar een heel braaf paard voor een wat onzekere/bange ruiter en hebben haar toch gevonden. Het blijven natuurlijk vluchtdieren maar er zijn best paarden die niks doen met de onzekerheid van de ruiter. Dus.......blijf net zolang zoeken totdat je een paard vind waar je je meteen veilig op voelt en jouw het vertrouwen weer teruggeeft.
Misschien inderdaad wel verstandig om eerst een tijdje op een manege te gaan lessen waar echt brave paarden meelopen.

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:03

Angstige mensen worden als leider niet serieus genomen. Je moet dus leren aarden, je angsten en twijfels van je af de grond in laten glijden en met een leeg en rustig hoofd naar de paarden gaan. Zeker zijn van je plan en daar rustig naartoe werken. Maak je uitdagingen niet te groot en houd op voordat je weer angstig wordt. Paarden waar je geen klik mee hebt daar kun je beter een ander passender adres voor zoeken. Als ik jou was zou ik op Yoga gaan om me te leren ontspannen.
Ik ben zelf 20 jaar geleden op paardrijles gegaan omdat ik doodsbang voor paarden was en mijn angsten onder ogen wilde komen. En nu geniet ik echt enorm van paarden. Ik ben met rijden nogsteeds geen held en daarom stap ik er ook zelden of nooit op. Ik doe grondwerk, longeren en ik rijd aangespannen.