Bestaan er geen lastige paarden meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Bestaan er geen lastige paarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:11

Tegenwoordig komt bij zo ongeveer elk rijprobleem het hele rijtje langs:

osteo al geweest? Fysio? Tandarts? Zadelmaker? etc.

Bestaan lastige paarden niet meer? Moet het altijd maar te herleiden zijn naar een lichamelijk probleem?
Zelfs als er in de OP vermeld wordt dat de DA en zadelmaker al is geweest maar niks kunnen vinden komt men nog met: Ik zou eens naar een fysio gaan als ik jou was....

Wat is dat toch?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:13

Natuurlijk wel, maar je wilt toch eerst álles uitsluiten voordat je het paard de schuld geeft?
En zeg nou zelf, om meteen te beginnen met de ruiter beschuldigen van gebrekkig rijden is ook niet zo aardig, dus vraag je eerst eens vriendelijk wat de fysio ervan heeft gezegd... O:)
Daarná kun je misschien denken aan een dwars paard.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:13

tuurlijk niet stef, die gaan gelijk door naar de slager!
opgeruimd staat netjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:16

Maar hoe kom je er achter dat het paard inderdaad echt een vervelend karakter heeft als je lichamelijk niet uit sluit?

Waarom alles herhaald moet worden als het in de OP al staat dat er van alles is langs geweest weet ik niet, nuttig is het volgens mij ook niet. Maar die topics buiten beschouwing gelaten vind ik het helemaal geen raar idee om lichamelijke problemen eerst uit te sluiten.

LadyMadonna

Re: Bestaan er geen lastige paarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 11:21

Ik vind dat we daarin doorslaan.
Een paard wat een keer bokt of een keer tegen de hand komt heeft niet gelijk een rugprobleem

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:23

Nee stef, daar heb je gelijk in. Die van mij moet af en toe een bok geven als ze aanspringt. En ze heeft echt nergens last van. Ze vind dit gewoon moeilijk, maar om haar nu gelijk een lastig paard te noemen.

Johanna59

Maeve schreef:
Natuurlijk wel, maar je wilt toch eerst álles uitsluiten voordat je het paard de schuld geeft?
En zeg nou zelf, om meteen te beginnen met de ruiter beschuldigen van gebrekkig rijden is ook niet zo aardig, dus vraag je eerst eens vriendelijk wat de fysio ervan heeft gezegd... O:)

Een beetje ruiter voelt dat trouwens hoor. Of het lichamelijk is of niet. Die weet of het aan het zadel ligt, of niet.
Die weet ook, dat er paarden zijn, die echt heel erg vervelend zijn, en hier gewoon voor op hun kop moeten hebben.
Het is zo makkelijk om iedere keer iemand er bij te halen,omdat je paard waarschijnlijk wat mankeert. Heel erg vaak is het
trouwens onkunde van de ruiter. Er zijn er maar weinig, die daadwerkelijk een paard kunnen aanvoelen. De smoes, o ik ga niet
rijden, want hij heeft waarschijnlijk last van zijn rug, is een heel erg veel voorkomend gegeven onder de ruiters. Eigenlijk zijn erg
veel ruiters gewoon bang van hun eigen paard. Als hij dus wat mankeert, hoeven ze er tenminste niet op.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 05-01-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Moet zeggen dat de meeste paarden die "lastig" zijn, wel een goede reden hebben. Ofwel pijn ofwel een minder goede ruiter (voor dat bepaalde paard).
Als ik kijk naar het gemiddelde niveau van de ruiters dan is het niet vreemd dat veel paarden vast gereden worden.Ook het zien van lichjaamstaal is voor veel ruiters érg moeilijk waardoor ze te laat kunnen ingrijpen/reageren. Zo zijn de meeste blesures ook aan te schrijven op de eigenaar of ruiter (die natuurlijk onbedoeld zijn!).

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:25

Ja hoor die bestaan, die van mij kan enorm lastig zijn met vreemde mensen ook het inrijden is een drama geweest en waarom ze is stronteigenwijs (fries) ik heb ook de hele bubs aan ,zadelmakers,fluisteraars,osteopaten,fysio's ,dierenartsen enz enz gehad en allemaal met de de duidelijke conclusie stronteigenwijs paard..haha maar ik kan lezen en schrijven nu met haar het is alleen lastig als een ander wat wilt doen met haar want heeft ze geen zin meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:27

stef schreef:
Een paard wat een keer bokt of een keer tegen de hand komt heeft niet gelijk een rugprobleem

Daar heb je gelijk in, maar is dat paard dan ook gelijk lastig? Ik vind een paard wat een keer bokt nu niet bepaald lastig of vervelend, maar er beginnen ook geen alarmbellen te loeien omdat er misschien een rugprobleem is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:27

stef schreef:

Ik denk juist dat "we" erg makkelijk zijn in het overschatten van onze eigen kunde. Onze fouten kunnen behoorlijk doorwerken en soms kom je daar wat (te) laat achter waardoor het een groot probleem is geworden. Met zo'n groot probleem (opgestapeld) is het soms moeilijk om de reden te achterhalen.
Een oplossing voor de ruiter kan echter makkelijker worden door het paard lichamelijk wat te helpen - osteo bijv -om vervolgens hard te gaan werken aan je fouten.
Het paard corrigeren terwijl je je fouten nog niet hebt afgeleerd is natuurlijk extra moeilijk.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 05-01-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:28

Ik noem het aangeleerd gedrag! :Y)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:33

Ik denk dat de (on)kunde van een aantal ruiters komt, omdat sommige ook snel vinden dat het paard zich aanstelt. Nu heb ik een hele harde (voor zichzelf) en als ik ook maar iets merk dat ze ergens last van heeft kan ik maar beter gelijk de DA bellen. Veel mensen noemen me gek dat ik 'zo snel' een DA bel als ze iets heeft. En dan ben ik vaak eigenlijk al te laat, gewoon weg omdat ze het niet wil laten zien.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:33

Johanna59 schreef:
Maeve schreef:

Een beetje ruiter voelt dat trouwens hoor. Of het lichamelijk is of niet. Die weet of het aan het zadel ligt, of niet.
Die weet ook, dat er paarden zijn, die echt heel erg vervelend zijn, en hier gewoon voor op hun kop moeten hebben.
Het is zo makkelijk om iedere keer iemand er bij te halen,omdat je paard waarschijnlijk wat mankeert. Heel erg vaak is het
trouwens onkunde van de ruiter. Er zijn er maar weinig, die daadwerkelijk een paard kunnen aanvoelen. De smoes, o ik ga niet
rijden, want hij heeft waarschijnlijk last van zijn rug, is een heel erg veel voorkomend gegeven onder de ruiters. Eigenlijk zijn erg
veel ruiters gewoon bang van hun eigen paard. Als hij dus wat mankeert, hoeven ze er tenminste niet op.

O absoluut. Maar ik ga mezelf ook niet voor de gek houden door te denken dat ik kan voelen wat mijn paard voelt. Zoals ik netzomin pijn van een ander mens kan voelen zegmaar. Maar ik ben het met je eens dat je als ruiter in de eerste plaats aan jezelf zou moeten twijfelen als je paard niet mee wil werken ;) Echter is dat makkelijker om je eigen fouten te horen te krijgen van bijv. een fysio. Als er zomaar iemand aan de kant staat die jou toe roept wat je allemaal wel niet fout doet, ben je toch niet snel geneigd om dat meteen voor waar aan te nemen. ;)

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:34

Eerst lichamelijke klachten uitsluiten, voordat het op het karakter van het paard wordt gegooid...
maar ik ben het roerend eens met het hele rijtje wat langs mag komen: osteo (en wat voor eentje...) tandarts (ook daarvoor geldt...weer zo eentje die de wolfstanden eruit trekt en dan zijn ALLE problemen voorbij?) zadelmaker, fysio (wat eingelijk een paardenmasseur is die eigelijk ook geen opleiding heeft) :+
Mensen ga gewoon eens paardrijden, inderdaad, 1 bokje is nog geen rugprobleem.
En als je iemand laat kijken, kies dan iemand die ook echt zijn vak verstaat en probeer het kaf van het koren te scheiden voordat je leegloopt bij meneer en mevrouw Kwak Zalver... :Y)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:37

stef schreef:

Maar het kán wel :)
Het is zo eerlijk voor een dier om eerst lichamelijke klachten uit te sluiten,
dan loop je niet aan te klooien, maar kan er gelijk naar een gepaste oplossing worden gezocht.
Ik vind dit vrij logisch eigenlijk
En een extra bezoekje aan de DA kan toch geen kwaad, een bezoek te weinig daarintegen wel.
Maar ik denk dat weinigen ontkennen dat een paard ook gewoon lastig/eigenwijs kan zijn ;)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 05-01-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:40

Vroeger had een paard gewoon te luisteren, deed hij dat niet kon het paard een dreun voor zijn kop krijgen en geheid dat het luisterde.
Soms denk ik ook dat er teveel nagedacht wordt i.p.v gewoon te doen en klaar. Natuurlijk zijn er paarden die niet lekker in hun vel zitten, maar er zijn er ook zat die ongeloofelijke klieren zijn en die zullen altijd stug door blijven klieren als ze niet even goed op hun kop worden gezeten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:43

Misschien is het wel makkelijker voor ons om het paard de schuld te geven. Het is makkelijker om elke zoveel maanden een osteo te laten langskomen. Dan om te werken aan je eigen slechte houding, of niet klikken van een combinatie. En gedragsdeskundige zijn nog niet zo ingeburgerd...

Overigens las ik ergens dat de meeste paardenmensen hun informatie van andere paarden mensen krijgen. Vandaar dat er zoveel slechte informatie blijft rond zingen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:46

probabeest schreef:
tuurlijk niet stef, die gaan gelijk door naar de slager!
opgeruimd staat netjes :D

:= Haha

Maar ja ik vind de trend om alles en iedereen er bij elk probleempje maar bij te halen toch een betere trend dan elk paard maar als een last beschouwen en niet alles nakijken :) Zeker voor de leken is de eerste optie een stuk fijner voor de paarden!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:54

paarden zijn niet zo snel lastig ;)
maar die stempel krijgen ze vaak snel opgedrukt....
vervolgens roept de eigenaar/verzorger "ik heb een lastig paard" ....
en dan komt heel bokt, met de conclusie....dat paard heeft pijn!

Ik ben nu een ruin aan het beleren...die zou LEVENSGEVAARLIJK zijn.
Ging constant hangen als ze hem vastzetten, sprong uit de paddock....zou slaan en weet ik het.

Dus ik gewoon eerst paar keer los in een cirkel met het paard gewerkt....zo wat vertrouwen op gebouwd.

vastgezet aan 2 touwen die zo lang waren dat als paard op de poetsplaats naar achter liep dat hij tegen de muur aan liep dus dan stond hij stil.

Toen kwam de eerste keer dat ik hem een zadel/longeersingel op wou doen (want ik dacht dat hij dat al kende)

Ik kwam met het dekje aanlopen...hij begon te snuiven. Dat is voor mij een teken dat hij daar niet mee vertrouwd is. De andere verzorgers zijn op dat moment dus doorgegaan, waardoor het paard blinde paniek kreeg. En 500 kilo in paniek die weg wilt...is inderdaad LEVENSGEVAARLIJK. Maar ja, aan ons als ruiter/eigenaar/verzorger de taak kleine hints/details te merken. Dus ik heb het paard losgemaakt...en heel voorzichtig dekje opgedaan...steeds vlugger/harder/en hoger gegooid. Dit 3 dagen gedaan. Ondertussen kon hij gewoon vaststaan en kon ik het dekje vanaf een meter afstand naar hem gooien.
Taak 1 volbracht! paard is niet meer bang van dekje.

Volgende taak....singel.
Paard dagje vrij gegeven...lekker in de paddock, even alles laten bezinken.
volgende dag...paard eerst even los laten lopen en uitkuren. Paard op stal gezet, het zijn vluchtdieren, en juist dit gedrag moet je, zeker bij een bang en schuw paard blokkeren.
Daar de singel aangedaan en een half uur laten staan...toen paard naar de poetsplaats gebracht...en singel afgedaan, met als beloning poetsbeurt. zo verder uitgebreid...en dit levensgevaarlijke paard was binnen een maand zadelmak!

paarden krijgen tegenwoordig gewoon veel sneller een bordje met LASTIG of LEVENSGEVAARLIJK.

vaak ligt het aan de mensen die er mee omgaan, of zijn gegaan. (uitzonderingen daargelaten uiteraard)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:57

zo lang er meer mensen met paarden als paardenmensen zijn zal dit nog wel even zo zijn

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:58

Sky As, vind je nu zelf ook niet dat je het over een bang paard hebt, in plaats van een gevaarlijk/vervelend/lastig paard hebt? :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:59

en dat bange paard kreeg de stempel gevaarlijk/vervelend/lastig en zelfs brutaal ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:00

stef schreef:
Bestaan lastige paarden niet meer?

Bestonden die dan?

Het meest is er al over gezegd. Omdat ruiters vaak te arrogant zijn om het probleem bij zichzelf te zoeken, wordt een paard als lastig bestempeld. Uiteraard is het uitsluiten van een fysiek probleem (en daarbij het harnachement) het eerste wat je doet, het is nl nogal niet wat wat er van ze gevraagd wordt. Als het 'probleem' dan nog duurt, ligt het misschien aan de ruiter/instructie (maar ja, dat is een pittige pil om te slikken 8-) )

Blij toe dat het zo ontwikkeld.. hoeveel paarden zijn er misschien voorheen niet afgeschreven terwijl ze een 'simpel' te verhelpen 'probleem' hadden? Of doorgereden met hulpmiddelen?

Hoewel, met het huidige paardenbestand/beleid/kostprijs is de slager zo gek nog niet.. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:01

Sky_As schreef:
en dat bange paard kreeg de stempel gevaarlijk/vervelend/lastig en zelfs brutaal ;)

Dan verwijs ik denk ik maar even naar de quote van probabeest :P
Ben benieuwd of het enigszins klopt met die eigenaren ;)