Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:38

Ik rij op een 7 jarige merrie v. Kennedy.
Heel braaf dier in omgang en onder het zadel.
Alleen is er een probleem, ze is niet rustig te krijgen. :):)
Er hebben verschillende mensen op gereden, die zijn gestopt omdat ze gewoon te druk werd. Ik ben het gaan proberen, omdat dit mijn type paarden zijn en ik denk dat ze vast wel rustig moet kunnen worden.

Ik rij haar op een dubbelgebroken trens zonder sporen. Ze is ook gewoon nageefelijk te rijden, alleen kan ik mn teugels geen cm laten vieren want dan gaat ze er vandoor. Afentoe doet ze een paar passen rustig, dan beloon ik haar en geef iets meer teugel, maar naar de volgende passen moet ik de teugels er ook al weer bij pakken, omdat ze er dan weer vandoor gaat.

Heeft iemand tips om haar rustiger te kunnen krijgen?

Daihyo

Re: Paard niet rustig kunnen krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:39

Misschien eens naar het voer kijken?
Hoe vaak loopt ze, in welke vorm, komt ze buiten, hoeveel ruwvoer en hoeveel krachtvoer krijgt ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:40

je kan idd naar het voer kijken en het bit en zadel controleren.. Mischien is daar wat mee?..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:45

Kleine voltes draaien om haar weer rustig te krijgen zonder te veel te hoeven remmen met de hand. Zoveel mogelijk je been eraan laten liggen om haar toch naar de hand te laten lopen. Waarschijnlijk ontspant hij niet genoeg in zijn lijf en is hij niet nageeflijk genoeg en wil hij dus niet de hand opzoeken naar beneden toe. Dat moet hij leren. Hoe meer je voor loslaat en niet drijft, hoe minder snel het zal lukken. Dus hou zelf licht contact met de mond, hou je been eraan en als ze wegrent op een kleine volte sturen om haar rustig te krijgen. Als ze verbinding maakt met de hand (rug loslaat en naar de hand toe wil ontspannen, naar beneden toe), dan kun je weer gaan oefenen met het loslaten van je hand en checken of ze rustig blijft lopen. ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:46

wat voor voer ??
tijd buiten ?
tuig klopt / recent nagekeken ???
hebben jullie een stap molen ?
wat is de grote boxen
heeft ze regelmaat ??
wat is de leeftijd

is alles ok probeer haar meer aan het werk te zetten
meer overgangen meer figuren etc etc (zet haar lichamelijk en geestelijk meer aan het werk)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:48

Waarom kan een paard niet gewoon veel energie hebben?. Er bestaan genoeg loperige paarden. Waarom moet er altij dgelijk gevraagt worden wat er mis is?. Lijkt wel of je weer vele euro's moeten neersmijten voordat we hier een vraag kunnen stellen?. Problemen zijn vaak veroorzaakt door opvoeding en rijderij dus moet dat ook op die manier op te lossen zijn.

Is een kwestie van geduld en geduld blijven rijden en blijven vragen en corrigeren. Haar leren wachten op je zit tempo wisselingen belonen wanneer ze het goed doet enz..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:49

Je kan eens naar het voer kijken, of losgooien voor het rijden, of eventjes met zadel longeren...
Misschien dat je ook wat kan oefenen aan de hand, met een lekker lang halstertouwtje.. En dan bijv. zonder zadel of met rustig gaan oefenen... Zijn zomaar wat iedeen hoor ;)!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:56

Ze komt iedere dag buiten, krijgt weinig krachtvoer en onbeperkt kuil.
Ook past het tuig goed. Daar is allemaal al naar gekeken ;)
Het zal waarschijnlijk ook in de bloedlijnen zitten, heb vaker gehoord dat kennedy's zo kunnen zijn.

Het probleem is dat ze aan een touwtje naast je wel rustig loopt, maar wel snel in de stress schiet als er iets gebeurt.
Alleen kan ik haar dan weer zo kalmeren.

Ik rijd ook veel voltes op beide handen. Op rechts begint ze dan rustiger te lopen en zodra ik weer linksom ga, gaat ze weer versnellen.
Overgangen probeer ik ook veel te doen, maar galop-draf overgangen word ze alleen maar heter van.

@ vur, dat zal ik eens gaan proberen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:08

Gewoon telkens rustig terugnemen op een volte als ze versnelt. Houd ze voortdurend bezig, geef ze niet de kans om zelf te gaan 'nadenken'. Veel voorwaarts-neerwaarts rijden, veel voltes, niet te veel rechte lijnen. Rijd je een rechte lijn, doe dat dan voor max 10m en draai weer een volte. Langzamerhand zal ze begrijpen dat er geen reden is om te versnellen en zal ze het ook niet meer doen, maar dat vraagt veel geduld ;)

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:10

Ik denk dat je je paard moet leren dat ze meer op je zit moet gaan reageren. Het mooiste zou zijn als je dit kan oefenen in een longeerbak of paddock, zodat ze niet aan de kletter kan en jij je puur kan concentreren op je eigen zit. Als je gaat draven moet je je zelf goed concentreren op het ritme van de draf. Zodra je je paard wat meer teugel gaat geven, probeer je met je zit heel bewust in datzelfde ritme door te blijven draven, gaat ze toch harder, maak jezelf lang en denk aan een overgang naar stap, probeer met je zit dat rustige ritme op te zoeken. Het is niet erg als je paard dan toch onder je uit loopt, probeer er de tijd voor te nemen, laat ze gerust maar harder gaan, het kan wel een paar rondjes duren voordat het lukt, maar áls het dan gelukt is, flink belonen! Alleen de teugel er weer bij pakken als je denkt dat het te gevaarlijk wordt.
Het is eigenlijk een soort yoga....als jij heel bewust je lichaam kan ontspannen zonder dat je gedachten ergens anders zijn (dus echt alleen maar denken: ontspannen, rustig draven, ontspannen......en zeg het maar gerust hardop) dan komt je paard je vanzelf tegemoet.
Succes ermee!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:10

ik heb ergens gehoord dat ze van magnesium tekort ook erg nerveus kunnen worden.
veredr denk ik ook gewoon zorgen voor regelmaat en consequent zijn

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:36

had ooit ook eentje die rirect versnelde als i kde teugels wat losser hield.
bij haar hielp het om énorm veel figuren te rijden. want dan zocht ze zelf de teugels op om haar balans goed te kunnen houden. gewoon op de hoefslag, lossere teugel, en van zodra ze ging versnellen een kleine cirkel rijden, als ze terug rustig was terug op de hoefslag..
misschien helpt dit bij de jouwe hélemaal niet, maar bij de mijne hielp het. bij haar was het dan ook eerder van "aarrrghhh balans???" en niet iets van "yess! gaaan!!"

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:42

Ik kan het proberen, maar heb het idee dat het bij haar aan ligt dat ze te veel wil.
Ze zal ook nooit uitzichzelf stoppen, waarschijnlijk is het een ideaal cross paard, maarja ik wil er ook graag een dressuurproef mee kunnen rijden.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:47

Ze moet leren op jou te wachten.
Je zegt dat ze wel een beetje remt als je een ophouding maakt, maar daarna weer harder gaat. Ik zou daar op verder gaan. Dus ophouding maken, zodra ze iets afremt gelijk ontspannen en zodra ze weer harder gaat gelijk weer een ophouding maken. Daarin moet je dan weer heeeel consequent zijn. Verder zoals de rest zegt goed op jezelf blijven letten. Hoe je zit, been gewoon eraan houden en of je haar niet onbewust een reden geeft om harder te gaan (klemmen ofzo).

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:52

Ophoudingen probeer ik ook steeds.
In draf en stap wil het wel, maar in de galop word het dan net een stuiterbal :+

En met de eigenaar, die ook net iets teveel ophouding deed ging ze steigeren en zijn ze omgevallen.

Zucht, het is nog niet makkelijk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:43

Die van mij is van moederskant van Ferro en is ook zo'n sjeesmonster, vandaar mijn advies. Ik weet natuurlijk niet hoe je paard precies reageert, maar het klinkt heel herkenbaar en juist bij zo'n snelle zou ik niet veel overgangen rijden, daar worden ze vaak alleen maar heter van en drukken ze vaak de rug nog meer weg of houden deze vast. In het begin gewoon de hand er netjes aan, been eraan laten liggen en niet loslaten. Het tempo niet meteen te laag willen leggen en iets laten sjouwen, maar niet uit de hand laten lopen. Daar gebruik je de kleine voltes voor om te voorkomen dat ie te hard gaat. Trouwens, longeren van te voren is zowiezo niet zo gek. Succes hoor. Het komt zeker goed. Veel geduld en volhouden. ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:53

Leer je paard eerst om met een losse teugels rustig te lopen. Eigenlijk hou je haar nu constant tegen terwijl je wilt dat ze zelf een mooi constant tempo gaat lopen. teugels losgooien zou niets moeten veranderen aan het tempo.
Gebruik veel voltes en buiging, ga rechtuit als ze ontspant, rijd gelijk weer een volte als ze opspant.
Begin eens met alleen maar halt-stap-halt en wacht tot dat echt goed gaat. Ga niet harder als de langzamere gang niet goed gaat. Als je aandraaft en ze schiet ervandoor, gelijk weer stap.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:01

Laten lopen...Ieder paard stopt vroeger of later een keer...

Wat ik doe is verbinding houden, grote volte, in draf houden (dus niet galopperen) en dan laat ze t maar uitzoeken...ze stoppen vanzelf. De eerste keer duurt het misschien een halfuur, na 3 keer duurt het nog 20 min en na drie weken duurt het hooguit 10 min. Imo moeten die echt hete dieren de rust leren vinden in zichzelf, en dat kan alleen als jij je er niet mee bemoeit. Naarmate ze merken dat ze uiteindelijk gewoon mogen werken en telkens tevreden terug naar stal gaan, wordt het echt hard lopen steeds minder lang en minder vaak.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:02

sanne83 schreef:
Leer je paard eerst om met een losse teugels rustig te lopen. Eigenlijk hou je haar nu constant tegen terwijl je wilt dat ze zelf een mooi constant tempo gaat lopen. teugels losgooien zou niets moeten veranderen aan het tempo.
Gebruik veel voltes en buiging, ga rechtuit als ze ontspant, rijd gelijk weer een volte als ze opspant.
Begin eens met alleen maar halt-stap-halt en wacht tot dat echt goed gaat. Ga niet harder als de langzamere gang niet goed gaat. Als je aandraaft en ze schiet ervandoor, gelijk weer stap.

Heb je dat zelf weleens geprobeerd met een echt heet paard? Dan worden ze knetter, dat kan je echt niet doen hoor....die drukte in de kop moet er eerst uit, daarna kan je gaan rijden! Dit is imo vragen om ongelukken (als t echt een heet paard is en niet gewoon stout tenminste, maar he, ferro...)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:04

Hoe lang rij je haar nu?

Wel goed dat je veel overgangen rijd.
Veel terug en voorwaartse overgangen en figuren rijden.
Probeer ook zo veel mogelijk op je zit te rijden. Dus ook vanaf de draf terug naar de stap puur op je zit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:20

_Esther_87_ schreef:
sanne83 schreef:

Heb je dat zelf weleens geprobeerd met een echt heet paard? Dan worden ze knetter, dat kan je echt niet doen hoor....die drukte in de kop moet er eerst uit, daarna kan je gaan rijden! Dit is imo vragen om ongelukken (als t echt een heet paard is en niet gewoon stout tenminste, maar he, ferro...)

Als het puur drukte in de kop is, dan is dat er na een paar rondjes rennen wel uit. Van de TS krijg ik meer het idee dat het paard spanning opbouwd, dus vandaar mijn antwoord.
Werkt idd niet als je overgangen rijdt met de nadruk op verzamelen, dan span je ze op. Werkt alleen als je overgangen rijd met de nadruk op ontspanning. Het heeft gewoon geen nut om harder te gaan als het paard verder alleen maar harder wilt. Zorg dat je eerst die ontspanning vind in de stap, dan pas verder uitbouwen. Dat uitbouwen kan je dan doen met behulp van overgangen.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:31

Hier nog een trotse eigenaar van een sjeesmonster <3 (ook met Ferro bloed) ben al 4jaar met haar bezig. Gaat de ene maand beter dan de andere. Ben met haar veel bezig geweest om balans te leren houden dus veel voltes maar ook andere lijnen/figuren. Van steeds dezelfde oefeningen wordt de mijne knettergek. Ik houd wel steeds mijn been eraan, ze moet wel leren dat ik druk blijf houden want ook de aanraking met been vind ze niet leuk. Oh ja, deze merrie is ook al langs diverse dierenartsen, osteopaten en heeft div. poedertjes gehad én zadel is gecheckt. Sleutelwoord is denk ik; engelen-geduld :+ Succes!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:52

Leuk de antwoorden van mensen die ook Ferrobloed rijden. Met die antwoorden kan ik wat mee, omdat jullie waarschijnlijk de zelfde ervaring hebben.
Ik rij er nu 2 maand op.
Als je teveel overgangen gaat maken en vooral die naar hh word ze alleen maar gekker.

Zodra ik erop zit begin ik met draven, want als k begin met stappen bouwt ze te veel spanning op.
En dan maar figuren rijden, dan kan ik na ongeveer een kwartiertje even ontspannen gaan stappen, maar zodra er een paard uit de bak gaat is ze weer van slag.
Ik blijf geduld houden de draf gaat nu ook al beter als in het begin. Dus ik hoop dat de galop en stap straks ook beter gaan.

@justdjen: been mag ik nu wel aanleggen in draf, maar zodra ik galophulp geef gaat ze er weer vandoor. Dus probeer ook met mn stem

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:02

Als ze er echt vandoor gaat kan ik je niet helpen,

maar mijn pony heeft dit ook een tijd gehad. Maar dan eigenlijk alleen in galop, als ik haar gewoon liet galoperen bleef ze niet bij me maar ging ze heel hard rennen. Ik heb veel op overgangen en voltes getraind, en les natuurlijk!

Nu blijft ze heel netjes bij me (op wat uitzonderingen na soms :D). Waar bij mij het probleem zat was dat ik haar nogal vast bleef houden. Ik heb toen geleerd dat ik haar niet zo vast moet houden maar juist voltes rijden, en als ze nog doorgaat een ophouding.

Toen het bij mij echt uit de hand liep heb ik haar een paar trainingen gewoon laten rennen. Als ze ging rennen liet ik haar, en de eerste 5 minuten mocht ze ook echt niet langzamer. Daarna gewoon laten rennen, ik denk dat we echt een half uur zo gegaloppeerd hebben, toen was ze uitgeput en DRIJFnat. Dag daarna was ze een stuk rustiger. Soms had ze nog vervelende dagen en deed ik dit weer, maar na die ene keer snapte ze wel wat de bedoeling was. Nu doe ik het nog wel is, maar dat zijn we meestal met 5 à 10 minuutjes klaar met galopperen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:54

misschien een keertje longeren voor je gaat rijden? dat een beetje de ergste energie er uit is en dan lekker ontspannen gaan rijden.