Bokken met aangalloperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Bokken met aangalloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:21

Hoi allemaal!

Ik lease een friese merrie en we zijn sinds een week van stal verhuisd. Sindsdien hebben we een probleempje met rijden. Sinds een week bokt ze met aangalloperen, terwijl ze dat hiervoor niet gedaan heb! Ze heeft hiervoor wel een tijdje weinig gedaan vanwege de sneeuw en omdat we alleen een buitenbak hadden.
De ene keer is het maar een klein bokje de andere keer is het gewoon een gemene bok, zodat ik er lettelijk bijna afvlieg.

Wie kan me helpen...

Djulitaa

Re: Bokken met aangalloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:22

Heeft ze misschien een nieuw zadel gekregen of iets wat kan irriteren op haar rug als ze deze moet gaan gebruiken?
Klinkt als pijn in de rug..

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:24

Nee, ik heb geen nieuw zadel. Er is voor de rest niks anders aan het tuig.

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:48

Misschien dat er iets is gebeurd tijdens die verhuizing?
Anders, als ze niet veel bewogen heeft snap ik het ook wel. Een paard bij ons moest laatst weer rijden na 4 weken kreupel, pfoeh...
Nieuwe omgeving, kan het daarmee te maken hebben? Andere paarden, andere bak, enzovoorts...

Misschien ligt het wel helemaal niet daaraan hoor, maar je kunt het altijd even nakijken...

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:58

Zou best kunnen hoor. De eerste paar dagen moest ze ook erg wennen aan de nieuwe stal merkte ik aan d'r. Ze doet het meestal alleen op de rechterhand. Linksom is er niks aan de hand.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:01

Dat probleem heb ik ook, alleen doet die van mij het altijd al..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:01

Is ze ook scheef? Aangezien je zegt dat het op één kant gebeurd. Dan kan het zijn dat ze het moeilijk vind om op die kant aan te springen of dat ze er zelfs last van heeft...

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:03

Rianne_ schreef:
Is ze ook scheef? Aangezien je zegt dat het op één kant gebeurd. Dan kan het zijn dat ze het moeilijk vind om op die kant aan te springen of dat ze er zelfs last van heeft...

Ik heb een hele tijd niet meer in de bak gereden, dus ben haar nu weer een beetje aan het oppakken. Ze is niet helemaal recht. Daar zijn we nu mee bezig. Ze wil ook wel eens haar hoofd kantelen in de draf. Dat doet ze dan heel even en daarna houd ze haar hoofd weer recht.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:19

rij je met zweep misschien tik je haar dan per ongelijk aan dat ze niet leuk vind.
of ze heeft nu echt veel energie ;)
ik weet niet of ze het elke keer doet als je aanrijd in gallop want anders kan het ook zijn dan je je de ene keer iets te ver naar achter doet wat der niet zint ;)

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:24

Ik heb vandaag niet met zweep gereden. dus daar kan het niet door komen. Energie heeft ze altijd heel veel. Ze is ook erg voorwaarts. Rechtsom bokte ze elke keer met aanspringen en linksom niet of een heel laag huppel bokje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:26

Zal best een balans [probleem zijn als ze scheef is, of miss is jou hulp te groot. probeer het eens met minder buiten been naar achter.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:29

Ik leg m'n been nooit zo ver naar achter, maar ik ga er eens op letten! :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:29

mijn paard bokte met aangaloperen toen hij eigenlijk te weinig kracht en balans had.
ik moest heel veel schakelen in draf en kleine stukjes galoperen, dit heeft super gewerkt.

het kan natuurlijk dat jouw paard wat krachtverlies heeft door de weken weinig doen, of jouw hulp is te groot, of de balans is niet goed....
het kan in principe van alles zijn, eerst het een uitsluiten voor je met een volgend probleem/oplossing begint.

aangezien je aangeeft dat ze het op de ene hand erger doet dan op de andere hand, denk ik dat er een medische oorzaak is.
dit klinkt heel groot en zorgwekkend, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het waarschijnlijk komt door de balans(of het missen daarvan) icm krachtverlies.
is je paard wel goed op 2 teugels, buigt ze goed in de hoeken en op de voltes?
heeft ze duidelijk een makkelijke en een moeilijke kant?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:32

Heeft met niet genoeg kracht/ balans te maken.
Waarschijnlijk is linksom haar goede kant?
Vandaar dat je daar ook geen bokjes krijgt...

Wat je rijtechnisch kan doen om haar zo goed mogelijk te helpen:
- Heel erg goed los en warmrijden
- Niet door te kleine bochten of voltes heen wringen
- Zoek een goed punt om aan te springen in gallop, niet een punt waar direct de bocht moet worden ingezet
- En voor het aanspringen de draf wat versnellen kan ook soms helpen...

Het kan ook een "Hulp" bokje zijn!
Paard springt vanachter overkruist aan of red het net niet voor en achter goed aan te springen, waardoor er een soort bokje ontstaat.

Niet afstraffen! Paard laat alleen merken dat het moeilijk is en dat mag. Wanneer je dit af gaat straffen dan kunnen ze pas pislink worden!
Laatst bijgewerkt door doei op 04-01-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:36

svdijk schreef:
mijn paard bokte met aangaloperen toen hij eigenlijk te weinig kracht en balans had.
ik moest heel veel schakelen in draf en kleine stukjes galoperen, dit heeft super gewerkt.

het kan natuurlijk dat jouw paard wat krachtverlies heeft door de weken weinig doen, of jouw hulp is te groot, of de balans is niet goed....
het kan in principe van alles zijn, eerst het een uitsluiten voor je met een volgend probleem/oplossing begint.

aangezien je aangeeft dat ze het op de ene hand erger doet dan op de andere hand, denk ik dat er een medische oorzaak is.
dit klinkt heel groot en zorgwekkend, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het waarschijnlijk komt door de balans(of het missen daarvan) icm krachtverlies.
is je paard wel goed op 2 teugels, buigt ze goed in de hoeken en op de voltes?
heeft ze duidelijk een makkelijke en een moeilijke kant?

Het zou inderdaad wel krachtverlies kunnen zijn. Toen ik wel regelmatig in bak reed was ze aardig recht. Nu kan ik daar zo ongeveer overnieuw mee beginnen. Ze loopt ook niet altijd de hoeken door, dat is meestal alleen op de rechterhand. Ik merk toch wel dat de rechterhand haar moeilijke hand is. Als ze losgereden is, dan buigt ze wel goed.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:40

doei schreef:
Heeft met niet genoeg kracht/ balans te maken.
Waarschijnlijk is linksom haar goede kant?
Vandaar dat je daar ook geen bokjes krijgt...

Wat je rijtechnisch kan doen om haar zo goed mogelijk te helpen:
- Heel erg goed los en warmrijden
- Niet door te kleine bochten of voltes heen wringen
- Zoek een goed punt om aan te springen in gallop, niet een punt waar direct de bocht moet worden ingezet
- En voor het aanspringen de draf wat versnellen kan ook soms helpen...

Het kan ook een "Hulp" bokje zijn!
Paard springt vanachter overkruist aan of red het net niet voor en achter goed aan te springen, waardoor er een soort bokje ontstaat.

Niet afstraffen! Paard laat alleen merken dat het moeilijk is en dat mag. Wanneer je dit af gaat straffen dan kunnen ze pas pislink worden!

Linksom is inderdaad haar betere hand.
Als ik aangallopeer maak ik het haar meestal makkelijk. op een punt aanspringen waar niet gelijk een bocht komt.
Ik heb vandaag gereden, ze heeft een paar flinke bokken gegeven. Dat waren niet van die 'hulp' bokjes. Maar het is er wel steeds 1. Niet dat ze een paar keer achter elkaar bokt.
Ik straf het ook niet af, want ik weet dat ze wat meer moeite met de galop heeft. Ze vind het ook moeilijk om in de galop de hoeken door de rijden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:43

Krom of niet ze heeft niet zomaar te bokken,in de regel is het meer "tegen" het been, ik zou haar echter een schop nageven en deze overgang blijven maken tot het ophoud.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:45

Dit is heel vaak een balansprobleem, en helemaal als je zegt dat ze een poosje minder heeft gedaan. Is vaak rijtechnisch op te lossen.
Zou het pijn zijn, dan is er de mogelijkheid dat ze doorbokt en als het simpel gezegt maar 1 bok is, dan is het vaak omdat ze het aanspringen wat moeilijk vinden.. Succes ermee...

Ps. Die van mij heeft het ook, veel rechtuit gallopperen en dan wordt het vanzelf beter...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:46

Als je zegmaar zorgt dat ze net voordat je aangallopeert net iets harder gaat draven kan je haar helpen met de balans.

Loop zelf is voetje voor voetje over een rechte lijn. Dan val je snel om! Loop je door of ga je snel rennen dan blijft de balans makkelijker.

Ik weet niet of je dit herkent? Aanspringen in gallop gaat omhoog inplaats van naar voren, gevolgd door een bok...
Zorg je dat ze alvorens de gallop meer tempo maakt dan is de balans makkelijker te vinden en is het moeilijker om te bokken.
Laatst bijgewerkt door doei op 04-01-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:47

Dat vind ik echt niet normaal ~~}>
vivana schreef:
Krom of niet ze heeft niet zomaar te bokken,in de regel is het meer "tegen" het been, ik zou haar echter een schop nageven en deze overgang blijven maken tot het ophoud.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:54

denk combinatie spierpijn en zwakker achterhand
voor een fries is galop al soms moeilijk en als ze dan een tijdje er even uit hebben gelegen moet je even opnieuw oefenen om het gevoel weer terug te krijgen en sterker te maken
heb hetzelfde probleem namelijk

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:56

doei schreef:
vivana schreef:

Dat is ook niet mijn manier nee.

Dankjulliewel voor de reacties! :)
Hier kan ik wel wat mee.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:56

doei schreef:
vivana schreef:

Nee grapje "ik zou haar een handje brok geven "kan ze je nog harder uitlachen :Y)

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:58

Maar als het een balansprobleem is, dan is het toch niet eerlijk om haar af te straffen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:02

Ik denk eerder dat jij het paard uitlacht als hij je iets wilt zeggen, maar jij een flinke trap nageeft.

Stel jij als mens moet de spagaat leren,
Dat lukt ook niet binnen 1 dag,
Zou jij het op prijs stellen dat ongeacht het pijn doet of niet je wordt gedwongen en gestraft?

Wij zijn er juist om onze paarden te helpen. En steeds de grenzen wat verder te verleggen. Totdat hun lijf alles aankan.

vivana schreef:

vivana schreef:
Nee grapje "ik zou haar een handje brok geven "kan ze je nog harder uitlachen :Y)