Pony wil niet meer vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

Pony wil niet meer vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:28

Hey mede-bokkers,

Sinds ik alleen met mijn pony rijdt (vroeger reed mijn moeder op de fiets mee),
wil mijn pony op sommige stukken niet meer vooruit.
Ik heb echt al vanalles geprobeerd, en soms gaat ie uiteindelijk toch weer vooruit,
maar de volgende dag begint hij terug opnieuw met stilstaan.
Deze week heb ik 6x gereden, en iedere dag wou hij niet vooruit.
Hij is echt nergens bang voor, hij speelt gewoon een spelletje.
Aan de hand loopt hij die stukken prima mee,
als ik die stukken in de tegenovergestelde richting rijdt ook.
Vanaf dat hij weet dat we weer op de terugweg zijn,
rijdt hij geweldig! Het is iedere keer weer een stuk waar wat riet staat,
maar daar is hij echt niet bang voor, hij heeft er nooit problemen mee gehad.
Het lijkt of hij gewoon van dag op dag heeft besloten om op die bepaalde plekjes stil te gaan staan..

Iemand tips, ervaring met zulke situaties?
Ik begin het stilletjes aan beu te worden,
want leuk rijden is dit niet..

Groetjes

Anne_mieke88

Re: Pony wil niet meer vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:30

Ik denk dat hij je uitprobeert en je test, misschien wat strenger voor hem wezen...misschien zweepje mee...
niet om hem af te rossen natuurlijk...maar kleine zachte tikjes op de achterhand om hem er op te wijzen dat hij door moet lopen...

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:33

Anne_mieke88 schreef:
Ik denk dat hij je uitprobeert en je test, misschien wat strenger voor hem wezen...misschien zweepje mee...
niet om hem af te rossen natuurlijk...maar kleine zachte tikjes op de achterhand om hem er op te wijzen dat hij door moet lopen...

Ik neem sinds kort idd mijn zweepje terug mee,
maar dat boeit hem niet.
Af en toe zwiept hij dan eens met zijn staart wanneer ik hem een tikje geef,
of dan geeft ie een klein bokje, maar hij is er niet van onder de indruk.
Gisteren kreeg ik 'm vooruit door eens goed te roepen,
maar ik zwil dit liever niet te vaak doen omdat de mensen uit de buurt anders gaan denken.. xd

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:35

Wat vaak helpt is je pony omdraaien en achterwaarts in de richting laten lopen waar je heen wilt.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:46

ambre schreef:
Wat vaak helpt is je pony omdraaien en achterwaarts in de richting laten lopen waar je heen wilt.

Dat heb ik ook eens geprobeerd, maar ik denk dat hij dat dan weer gewoon zal worden.
Ik zoek echt een manier waardoor hij vooruit gaat..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:48

Rondjes blijven draaien helpt ook wel eens.
Achterwaarts gaan helpt heel goed;ik heb er nog geen 1 gehad waar dat niet bij werkte.
Moest soms wel heel lang achterwaarts maar uiteindelijk met allemaal fijn buiten te rijden.
De langste adem hebben dus!

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:53

ambre schreef:
Rondjes blijven draaien helpt ook wel eens.
Achterwaarts gaan helpt heel goed;ik heb er nog geen 1 gehad waar dat niet bij werkte.
Moest soms wel heel lang achterwaarts maar uiteindelijk met allemaal fijn buiten te rijden.
De langste adem hebben dus!

Daar deknt ie anders over, het enige wat hij wil is terug gaan.
Rondjes draaien werkt dus enkel als we terug gaan,
bij voorwaartse voltes blijft ie gewoon staan, wat ik ook doe.
Ik moet hem echt al tonen dat ik héél héél kwaad ben dat ie niet vooruit gaat,
dan pas werkt ie een beetje mee..
Ik wordt echt wanhopig van hem ! ;d

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:53

Hij wil niet heel maar wel terug als ik het goed begrijp rijd je vaak dezelfde route?

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 12:09

Happie schreef:
Hij wil niet heel maar wel terug als ik het goed begrijp rijd je vaak dezelfde route?

Ja, 1 stuk moet ik altijd rijden, het punt waar we op de terugweg zijn, daar kan je verschillende richtingen uit.
Dat doen we ook vaak, altijd variatie, maar dat één stuk moet altijd opnieuw..
Zou hij dat stuk beu zijn? Wel vreemd dat hij dan ineens niet meer vooruit wil sinds we alleen rijden..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:18

Van rondjes draaien maak je je paard alleen maar druk en onrustig en heeft niets met paardrijden te maken denk ik, hoort dat niet op basis van vertrouwen te zijn??
Je pony test naar mijn idee wel uit ja, jammer dat een andere route niet kan; kun je de volledige route niet andersom rijden? Aangezien je zegt dat je op de terug wel een andere kant op kan, dan kun je terug toch ook als heen gebruiken.
Zelf reed ik ook ooit een pony die zulke streken had, ik stapte af, liep een stukje (na alle andere mogelijkheden die je ook doet) en stapte daarna weer op om het rondje alsnog verder te rijden.
Heel vervelend, maar gewonnen heb ik het niet door erop te blijven zitten.....

Bloed, zweet en tranen soms hè...

ssashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:29

JustLaura schreef:
Happie schreef:

Ja, 1 stuk moet ik altijd rijden, het punt waar we op de terugweg zijn, daar kan je verschillende richtingen uit.
Dat doen we ook vaak, altijd variatie, maar dat één stuk moet altijd opnieuw..
Zou hij dat stuk beu zijn? Wel vreemd dat hij dan ineens niet meer vooruit wil sinds we alleen rijden..

Misschien wel ;). Je kan ook eens het rondje andersom rijden; dus is je heenweg de terugweg en andersom.

Ik rijd ook veel buitenritten met mijn paard. Met andere paarden loopt hij super. Maar in zn eentje wil ook echt niet. Hij draait zich dan om en gallopeerd naar huis. Als we weeer thuis zijn begin ik gewoon opnieuw. En stukje voor stukje, zodat ik HEM omdraai en hij dat niet zelf doet.. :o :x
Gelukkig gaat het al veel beter!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:46

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan.
Op bepaalde plaatsen staken. Hij was absoluut nergens bang voor.
Als er iemand op de fiets mee was, of een ander paard. Geen probleem.
En als ik dan alleen ging dan staakte hij op bepaalde plaatsen.

Ik kreeg van iemand de tip om af te stappen en naast hem te gaan lopen. Werkte niet. Hij bleef staan. Vervolgens kon ik niet terug opstappen. Draaide hij steeds weg.

Achteruit erlangs rijden ging ook niet. Zodra ik hem omdraaide probeerde hij terug richting stal te lopen.
Tikje met de zweep.. dan kreeg ik wel reactie. Achteruit. Nog een tikje? Steil omhoog..
Was echt wanhopig na een tijdje.

Toen ben ik 1 keertje HEEEEEEL erg kwaad om hem geworden. Ben daar net zolang blijven staan tot hij vooruit ging. Als hij probeerde om te draaien gaf ik een brul. Verder heb ik hem voledig genegeerd. Denk dat we daar wel een half uur hebben gestaan maar uiteindelijk ging hij lopen. Gelijk heel goed beloont en nooit meer problemen gehad.

De aanhouder wint :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:22

Ik heb precies hetzelfde probleem en heb ook geprobeerd wat tessa_brain zegt, maar ook dat werkt niet. Mijn pony doet het overigens in de bak ook als hij geen zin meer heeft..
Bij mij werkt gewoon blijven aandrijven, zachte tikjes, na een tijdje wel, maar ik lees even mee voor meer tips :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:30

Zweepje mee, misschien kleine spoortjes voor iets meer contact?

Of anders als je paard/pony niet vooruit wilt, probeer hem er opzij langs te krijgen, en waarschijnlijk als je één keer goed boos word, dattie het dan weluit zn hoofd laat, hiermee bedoel ik natuurlijk niet afrossen, maar wel 1 of 2 flinke tikken van de zweep, Hij zal vast wel tegen een stootje kunnen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:35

Werken aan vertrouwen door middel van grondwerk en rijtechniek in de bak, het dier vertrouwd je wel al sje er voor loopt, maar er op is weer even anders, als hij rijtechnisch beter gaat rijden en snappen waar je mee bezig ben dan zal hij je ook onder het zadel gaan geloven.

Spoortje zou ik zeker nooit doen , want een spoor is voor verfijning en niet om hem vooruit te laten gaan als hij niet wil, geld ook voor de zweep,

Wat je wel kan doen is hem uit balans halen en zo stapje voor stapje verder gaan, probeer hem te overtuigen en niet hem er door heen te dwingen.
Stap desnoods even af , een paard ziet dat niet als winnen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:44

Als ik zo lees wat je schrijft, kan ik maar een conclusie trekken; eigenlijk vind je het een beetje eng, dat hij zo doet. Het is dus een slimme pony. Het zou handig zijn, als je er iemand op laat, die deze situatie wel aandurft. Wedden, dat hij er dan zo langs gaat. Eigenlijk zou je veel strenger moeten zijn. Jouw tikjes zijn te zacht. Als hij op je kuitdruk niet naar voren gaat, mag je hem echt wel veeeeel meer als een tik geven. Maar ook een spoor zou hier goed werken, maar wellicht nog niet bij jou. Wees consequent en laat merken dat je het echt meent. Doorgaan totdat hij het eindelijk doet. Niet opgeven en dan maar weer terug gaan. Als je één hoef geeft nemen ze ze alle vier!!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:51

Ze heeft toch al gezegd dat ze er iemand opgelaten heeft die helemaal niet bang is en dat de pony het dan nog steeds doet :)
Uit balans halen probeer ik zelf ook, werkt soms, maar als de pony echt niet beweegt lukt dat natuurlijk niet xD

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:25

Wolferus schreef:
Ze heeft toch al gezegd dat ze er iemand opgelaten heeft die helemaal niet bang is en dat de pony het dan nog steeds doet :)
Uit balans halen probeer ik zelf ook, werkt soms, maar als de pony echt niet beweegt lukt dat natuurlijk niet xD

Dat klopt.
Maar ze heeft nu toch nog steeds een probleem? Dus moet er weer iemand op. Simpel.
Uit balans halen is natuurlijk geen echte oplossing, maar dat geef je gelukkig zelf ook al aan.

xjenniferx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:53

die van mij doet dat ook soms als hij even wil staken, ik draai hem dan altijd om zo gauw ik voel dat hij stil gaat staan en dan even goed doordrijven en gelijk weer omdraaien en been er bij houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:31

Tja het is hier net zoals bij vele problemen, de schuld van de ruiter, die net iets te verdraagzaam is, net iets te lief is, en dus ook die vrijheid aan die pony geeft, het paardje gebruikt die vrijheid niks verkeerd aan dus.
Wees gewoon duidelijker, consequenter, en durf te reageren en doe dit dan ook op tijd, je moet eigenlijk trachten die problemen voor te zijn.
Gaat et paardje in de fout, geen probleem van maken, maar wel gepast reageren, dus extra aan het werk zetten.
Heel dikwijls vragen mensen zich af hoe hard hulpen moeten gegeven worden ? En tjaaa hier is echt geen gepast antwoord op, eigenlijk is het goeie antwoord zo zacht mogelijk, maar idd als dit dan toch fout blijft dan sta je daar dus wel hé, durf dus ook door te vragen, maar als je het voorgaande goed gelezen hebt stond er dus ook al , (zo zacht mogelijk) maar dat betekend dus eigenlijk zo hard als nodig is om een goeie reactie te kunnen krijgen.
Je hebt hem eigenlijk zelf dit gedrag aangeleerd, zonder het zelf te weten.
Sta dus meer op je strepen, en vraag steeds de reactie als er actie gegeven werd, wees duidelijk , maak het simpel en supper eenvoudig, beloon door druk weg te halen als hij nog maar denkt aan een goeie reactie, maar eis die dus wel, stel je vraag één maal, 2de maal dus heel wat duidelijker maar let op dat het geen gewoonte wordt, hij moet snel doorkrijgen dat hij het veel beter al bij de eerste keer goed doet.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:39

Herkenbaar, heb ook wel eens op een paard gezeten die dat deed.
Hier een paar tips:
- Je paard nooit zijn zin geven als hij terug wil/ergens niet langs, gewoon consequent en streng blijven
- Je paard aan het werk zetten, achterwaarts/wijken/schouderbinnenwaarts etc.
- Als je paard zich omkeert zelfde kant weer terug sturen
- Voorwaarts blijven rijden
- Proberen een buitenrit te rijden waar je geen heen en terug weg hebt, maar een rondje
- Als je wel een heen en terug weg hebt, niet altijd op het zelfde plek omkeren, probeer ergens omheen te draaien, bijvoorbeeld om een boom/container/ etc.

Succes er mee!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:53

Ahh leuk een testertje!

Zweep pakken en een tik verkopen, hij loopt echt over je heen!!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:13

Zweepje pakken en goed aandrijven (niet gaan schoppen)
als dat niet helpt misschien sporen?

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:27

misschien is het een idee om er een licht spoortje in te drukken. niet om je pony helemaal verrot te schoppen ofseuw. maar miss omdat je beenhulpen dan ietsje strenger zijn. anders is het misschien een idee je teugels losser te laten.. bij ons op de manege staat een paard die met losse teugels overal heen rijdt. maar met contact en gewoon teugels op maat bijna nergens heen wil..

anders moet je toch maar een keer echt die zweep er goed over halen... want dan speelt ie gewoon een spelletje met je..

Lo_tte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:27

Dat is best wel raar misschien ff kijken wat voor weg het is en kijken of er iets mis is ! }:0 :(:)