Erg voorwaarts paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Erg voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:35

Hoi allemaal

Ik heb een erg voorwaartse jonge merrie. Ze is nu al ongeveer anderhalf jaar onder het zadel.
Veel dingen gaan goed, maar het terugrijden wil nog steeds niet helemaal goed gaan. Ze is extreem voorwaarts en na een buitenrit van 3 uur nog niet moe. Ik rijd voornamelijk buitenritten en wil deze zomer endurance gaan starten. In stap gaat alles goed, maar wanneer ik aandraaf is zo zo enthousiast dat ze het bit op rechts beet pakt en steeds iets harder wil. Ik krijg haar wel terug, maar zou dit graag op een consequente manier willen aanpakken zonder elke keer de noodstop te gebruiken omdat mevrouw of het bit vastpakt of erg loperig is.

Ze is een dominante werkwillige merrie. Op de volte kan buiten niet zo goed, in de bak werkt dit wel.
Elke keer halthouden wordt ze onwijs heet van en hier veroorzaak ik een soort meningsverschil mee

Ze krijgt ook niet te veel voer, want ze wordt heel sober gevoerd.

Tips zijn meer dan welkom!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:36

neem een les met je paardje, komt dan vast goed !

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:38

dominiquesr schreef:
neem een les met je paardje, komt dan vast goed !

Ik heb heel veel lessen gehad en dit is meer een post voor het buitenrijden ipv in de bak.
In de bak is dit geen groot probleem.
Anders had ik het waarschijnlijk al opgelost

FriesWytske

Re: Erg voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:41

Mijn merrie is buiten ook heel erg voorwaarts. Wat ik meestal doe is het volgende. Ik gebruik de omgeving om toch wat dressuuroefeningen te doen. Dus als ik ergens om een boom een volte kan doen, doe ik dat. Of ik ga slalommen tussen een rij bomen door. Pak een stukje wijken mee. Ga ook een keertje halthouden. En nog meer van dat soort dingen. Zo heeft ze geen tijd om na te denken. En ook geen reden om sneller te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:42

Toch is dit een dressuurmatig probleem hoor.
Je zegt zelf dat wanneer je het in de bak probeert op te lossen dat je paard dan in verzet gaat, dus zit dat niet goed hé, eerst daar aan gaan werken en dan komt de toepassing van het gelleerde ook tijdens de buitenritten.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:44

aeolusnr1 schreef:
Toch is dit een dressuurmatig probleem hoor.
Je zegt zelf dat wanneer je het in de bak probeert op te lossen dat je paard dan in verzet gaat, dus zit dat niet goed hé, eerst daar aan gaan werken en dan komt de toepassing van het gelleerde ook tijdens de buitenritten.

waar zeg ik dat mijn paard in verzet gaat in de bak?
In de bak heb ik dit namelijk niet
Laatst bijgewerkt door eridinges op 03-01-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:46

FriesWytske schreef:
Mijn merrie is buiten ook heel erg voorwaarts. Wat ik meestal doe is het volgende. Ik gebruik de omgeving om toch wat dressuuroefeningen te doen. Dus als ik ergens om een boom een volte kan doen, doe ik dat. Of ik ga slalommen tussen een rij bomen door. Pak een stukje wijken mee. Ga ook een keertje halthouden. En nog meer van dat soort dingen. Zo heeft ze geen tijd om na te denken. En ook geen reden om sneller te gaan.

Thanks voor de tip!
Op plekken waar het kan ga ik het proberen!
Ik rijdt voornamelijk op fietspaden en in de polder dus er valt helaas weinig te slalommen

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:46

edit: ik had dit ook mijn mijn verzorgpony. (rij ik nu amper op, heb het te druk met mijn eigen paardjes.)
in de bak, sloom. buiten een race monster.haha.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:48

Ah je hebt verbindingsproblemen. Een goede instructeur kan je hiermee helpen.

Hij gaat hard om maar niet op verbinding te hoeven komen. Ik denk dat dat het is, maar vind het lastig om dit via het internet te bepalen.

Ik zou dit echt met een goede instructeur oplossen

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:49

ik lees even mee want ik heb het zelfde probleem met mijn merrie. Alleen gaat het bij mij om een 10 jarige haflingermerrie.

Ik rij veel overgangen. Soms reageert ze er wel op maar soms wordt ze er gewoon heter van. Heb ook al van alles geprobeerd.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:51

Ik kan je hier een heel snel antwoord op geven.
Veel overgangen rijden zoveel in de bak als buiten de bak.
Het gaat niet direct werken maar op langere termijn zul je merken dat het steeds beter gaat.
Wel heb je hier voor heel veel geduld nodig.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:51

@bastiano: Zou het dan zijn dat ik de verbinding met buitenrijden helemaal verlies?
In de bak is dit probleem nihil. Ik probeer veel op 2 teugels te rijden en veel afwisselende dingen mee te pakken. Ik heb verder ook les, maar dat is gewoon in de bak. Wat voor tip kan je verder geven als dit het geval zou zijn?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:52

Mhollander: join the club! ik heb ook een haflingermerrie

@gerda20: hier heb je inderdaad heel veel geduld voor nodig want wanneer ik dit buiten doe wordt ze heet en kan ze tijdens de rit de rust niet meer bewaren. Maar ik ga er gewoon mee aan de slag.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:55

dominiquesr schreef:
edit: ik had dit ook mijn mijn verzorgpony. (rij ik nu amper op, heb het te druk met mijn eigen paardjes.)

De mijne is gelukkig nooit sloom. Ze is ook geen racemonster want ik heb wel controle.Gelukkig wel :D

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:58

eridinges schreef:
dominiquesr schreef:

De mijne is gelukkig nooit sloom. Ze is ook geen racemonster want ik heb wel controle.Gelukkig wel :D

Haha, dat paardje was niet echt sloom, maar meer dat je hem voorwaarts moest rijden in de bak, buiten wilde hij soms te graag, maar ik bleef hem de baas. haha heb er gewoon controle over.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:02

eridinges schreef:
Mhollander: join the club! ik heb ook een haflingermerrie

@gerda20: hier heb je inderdaad heel veel geduld voor nodig want wanneer ik dit buiten doe wordt ze heet en kan ze tijdens de rit de rust niet meer bewaren. Maar ik ga er gewoon mee aan de slag.

Op een buitenrit wil die van mij niet stil staan. Ze moet en zal voorop rijden. Hoewel ze niet altijd haar zin krijgt natuurlijk, maar meestal rij ik voorop en mijn dochters gaan met de ponies achter. Het is zelfs een keer zo erg geweest dat ik samen met een vriendin (heeft ook een haflinger merrie) voorop reden. De dames waren ze heet dat we moeite hadden ze te houden. De fonken vlogen letterlijk van de hoefijzers. :D

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:03

Ja het is erg lastig allemaal en iedereen heeft andere manieren en iederen weet het ook op een andere manier (wat helemaal niet erg is)
Maar zelf hou ik niet van hulp teugels en zwepen......(bit loos rijden is dan ook weer niet helemaal mijn ding) Hahahaha maar verder hou ik niet zo van allemaal poes pas er om heen. Ik heb liever iets meer geduld.
Waar ik toen die tijd wel veel mee reed was een hals verlenger, omdat hij (vooral buiten) af en toe veeeeeel en veeeel sterker was als mij, de hals verlenger is gewoon een elastiek die mij helpt (zo zit ie dus niet vast en mocht het paard willen kan die nog altijd doen wat ie wel) maar zal dit minder snel geburen.
En als je pony/paard zich in de bak prima gedraagd zou ik daar geen veranderingen in brengen ook geen overgangen gaan rijden maar buiten dan weer wel. Je moet het zien als een plekje waar je paard bang voor is daar ga je dan ook iets vaker langs dan normaal, om hem te laten zien dat het niet eng is. Zo doe je dat ook met overgangen rijden, buiten druk buiten overgangen rijden in de bak braaf niks aan veranderen.

(Niet vergeten te belonen als het buiten goed gaat)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:08

Die van mij doet in de bak het zelfde als buiten.
Ze crost soms ontzettend hard door de bochten. Heb haar al vanaf dat ze 2,5 jaar was. In het begin deed ze het nooit.

ik zeg altijd. Maaike denk zo snel mogelijk alle oefingen doen dan kan ik lekker weer op stal eten of de wei in. Ze is tenslotte een haffie en die hebben meestal een grote hobbie eten.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:10

Hahahahaha dat vind ik een leuke!
Ik heb ook een haflinger lopen en ook en zoon daar van haflinger x kwpn en die was hartstikke braaf. Tot meneer zijn 5 jarige leeftijd bereikte toen begon die te puberen en ondenkte ineens dat er blaadjes van de bomen kwamen en tja ook daar kan je van gaan schrikken natuurlijk hij is nu 10 en is nog altijd blijven hangen in de streken die die af en toe heeft. (Waar onder door de bochten racen)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:12

mhollander schreef:
Die van mij doet in de bak het zelfde als buiten.
Ze crost soms ontzettend hard door de bochten. Heb haar al vanaf dat ze 2,5 jaar was. In het begin deed ze het nooit.

ik zeg altijd. Maaike denk zo snel mogelijk alle oefingen doen dan kan ik lekker weer op stal eten of de wei in. Ze is tenslotte een haffie en die hebben meestal een grote hobbie eten.

Nee hier heb ik weinig last meer van. Wel heb ik vaak de strijd van luisteren en mijn eigen zin doen. Dat was lang haar woorden boek. Heeft me wel zweet en tranen gekost en heel veel lessen.
Het is uiteraard gewoon dominantie waar het allemaal om gaat. Ik beloon haar overigens alleen met eten als ik het goed af heb kunnen sluiten met rijden. Anders krijgt ze het 2 uur later.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:13

Op fietspaden gebruikte ik dan die streepjes om te gaan slalommen. En net wat er eerder al gezegd werd heel veel overgangen rijden. Dus bv. 3 passen stap, 3 passen draf en dan weer terug naar stap. Zal ze eerst nog drukker van worden, omdat ze haar ding niet kan doen. Maar dit moet je gewoon negeren. En doorgaan met wat jij wilt. Dit kun je ook in de bak doen. En vooral afwisselen. Haar niet teveel na laten denken.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:18

Het is ook een probleem van het paardje en vriendin heeft z dressuur met haar paardje gereden
maar buiten dribbelt en piafeert hij altijd nu is hij 28 en doet het nog steeds
dus sterkte

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:23

mijn instructrise heeft ooit eens gezegt dat je niet een hele ronde over de hoefslag mag rijden. Ik probeer dit dus ook bijna altijd. Of een volte of een andere figuur te rijden.

Ik deed ooit eens mee aan een viertal haffies. Was super gezellig om te doen en op het eind ging het ook best wel. We hebben wel maanden moeten oefenen. Soms met 30 graden in de schaduw, maar madam was niet moe te krijgen en ook niet langzamer. Het zweet droop van ons af maar Maaike werkte gewoon op haar tempo door. Ze wil wel graag werken. Dacht ook al dat het mss wel aan mij lag. Verschillende ruiters hebben haar geprobeerd en daar doet ze het ook.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:25

GittekeZ1 schreef:
Het is ook een probleem van het paardje en vriendin heeft z dressuur met haar paardje gereden
maar buiten dribbelt en piafeert hij altijd nu is hij 28 en doet het nog steeds
dus sterkte

Van mij mag ze, heb liever een voorwaarts paardje dan een die niet wil lopen. Maar soms is het wel fijn als je ook eens ontspannend kunt rijden. Zonder een bom onder je op buitenrit.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:31

ja hier ben ik het mee eens. Beter voorwaarts als sloom
Laurie der karakter tijdens het rijden is gelukkig altijd hetzelfde.
het is niet zo dat mijn paard onhandelbaar is en piaffeert onderweg
ze is juist erg verkeersmak voor een 5 jarige. Ze gaat alleen vaak hard en wil niet op mijn tempo blijven lopen, maar juist op haar tempo.