Tips bij angst met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Tips bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 09:02

Het valt mij op dat er veel topics worden geopend door ruiters die bang zijn om te rijden.
Uit de reacties blijkt dan vaak dat zij niet de enige zijn.
Integendeel... het lijkt een zeer veel voorkomend verschijnsel.
Ik ben er zelf ook mee bekend.
Na een ongeluk met een paard waarbij ik o.a. een ruggewervel brak, moet ik mij iedere keer opnieuw, als ik een poos niet heb gereden, weer over die grens dwingen.
Toch blijf ik het doen, net als velen met mij.
Blijkbaar is paardrijden verslavend :P

Maar gezien angst blijkbaar een zeer normaal verschijnsel is bij paardrijden/omgaan met paarden, maar we het toch willen blijven doen, is het misschien handig om algemene tips op een rij te zetten.

Misschien geen ervaringsverhalen dit keer, maar een overzichtelijk geheel aan tips voor ieder die met angst te maken krijgt?
Ik heb er al heel wat zien passeren, maar gezien die in topics tussen de vele verhalen staan, zijn die wellicht voor andere mensen wat moeilijker te vinden.
Vandaar.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:14

Wat leuk dat je een topic opent.
Ik ben ook na een ongeluk heel angstig geworden.
Het is al gelukkig wat minder geworden door de jaren heen maar het blijft elke keer weer een opstakel.
Ik het het voor namelijk als het paard zijn oren in zijn nek doet en zij/haar hoofd om hoog gooit.
Of als ik de achter hand voel spannen.
Dan breek het zweet uit.
Of bij galop := dat vind ik echt dood eng dan ben ik echt in staat om er af te springen.
Je moet maar eens aan mensen vragen die me kennen.
Ik ben echt kampion is snel afstijgen.
Maakt niet uit of het paard nus til staat of niet.
Helaas word dit ook steds minder want me gewrichten beginnen nu ook tegen te werken helaas.

Je wil niet weten hoevaak ik de hand doek in de ring heb gegooit van en nu stop ik echt.
En elke keer weer als ik iemand voo bij zie komen heb ik weer zo iets van stap toch weer op.

Ik heb denk 5 a 6 jaar gelden.
En paar lessen gehad in blind rijden.
Dit heeft me echt heel veel geholpen.
Ik blijf nu steeds vaker zitten in bepaalde situacies maar ik normaal al lang van me paard af was gesprongen.
Maar helaas blijf ik er mee worstelen

Nixxs

Re: Tips bij angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:23

Herkenbaar, kom maar op met goede tips !
Ik ben een brok met spanning zodra het paard gaat "kijken".
Dan denk ik...oei,hij gaat schrikken...en ja,natuurlijk doet hij dat dan :)
Ik heb geprobeerd om dan zijn aandacht bij het werk te houden,maar ik doe dit dan zo gespannen
dat hij binnen no time zijn volledige aandacht bij het "schrik" obstakel heeft.
Leuk topic,ik ga het in de gaten houden hier !

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:30

Super, dit topic!

Ik ben ineens ook erg angstig geworden.. waarom? Ik weet het zelf niet eens.. heb een jong paard wat erg kijkerig is, ik zie hem kijken en het zweet breekt me uit! Met als gevolg dat hij inderdaad alles eng vind omdat IK het eng vind!

Mijn beste vriendin heeft hiervoor mij deze week wel zover gekregen dat ik weer ging rijden, stappen en draven.
Zij bleef bij me lopen, praten tegen me, complimentjes geven, gerust stellen.. heerlijk! Ik was zo trots, dat ik zelf ging ontspannen en mijn paard me automatisch volgde. We waren zo een 20 min verder zonder spanning!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:32

Wat mij hielp is veel naast het paard bezig zijn. Samen stappen, poetsen, knuffelen en dat soort dingen. Dan leer je het karakter van het paard beter kennen en leer je inschatten wat hij doet als hij schrikt, en hoe hij op alles reageert. Als je het gevoel hebt dat je op een vriend zit ben je veel minder bang.

Je, fout, dirty mind, ik weet het.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:39

Ik heb een boek aangeschaft, de basis van het grondwerk.
Hoop hiermee een stuk verder te komen,eerst maar eens aan het vertrouwen op de grond
gaan werken,rijden komt dan later wel weer.
Ik hoorde laatst ook dat ik teveel en te snel wil. Meteen opstappen,galoperen,langs "enge" stukken rijden.
Eigelijk moet ik al blij zijn als we wat gestapt hebben zonder stres,dan afstappen en afsluiten,volgende keer een stapje verder.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:43

Ik ben een rustiger paard gaan rijden en dat bevalt uitstekend.
Aan je zit werken dat je veel vertrouwen krijgt en een westernzadel
voelt al veel veiliger.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:43

Ik denk dat je jezelf hele kleine doelen moet stellen, waarvan je denkt dat deze haalbaar zijn. De 1e keer bijvoorbeeld eerst alleen even erop zitten waarbij iemand het paard vasthoudt. Als je ontspant kun je weer afstappen. Volgend doel is misschien een rondje stappen met iemand erbij ofzo. En belangrijk: als je je doel redelijk makkelijk gehaald hebt, ga dan niet gelijk een stap verder maar wacht tot de volgende keer! Het kan ook helpen om van tevoren op te schrijven wat je voelt en later de ervaring zelf. Hoe het werkelijk gegaan is. Vaak zie je dan dat het meevalt. ;)

Hoop dat dit jullie een beetje kan helpen!?

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:50

Ik volg dit even want mijn oudste dochter is door een paar vallen ook behoorlijk angstig geworden.
Soms gaat het goed maar de volgende keer zit ze er helemaal gespannen op omdat het paard een
pasje achteruit doet.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:31

Ik heb eens de tip gekregen "koop vissen,ipv een paard".
Nou,daar kon ik niet zoveel mee !!!
Iemand ervaring met van die flauwe opmerkingen ?
Werd er alleen maar nog onzekerder door.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:33

Eenmaal bang, altijd bang. Althans.. daar ben ik van mening van. :o

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:41

Paarden blijven paarden, in dat geval moet je denk ik een paard hebben welke redelijk betrouwbaar zijn, in zoverre je een paard betrouwbaar kan noemen natuurlijk.

Maar de tip koop vissen blijft natuurlijk wel voor de hand liggen, ook al heb je nog zo'n betrouwbaar paard, het kan altijd fout gaan. Maar vraag me dan ook af, of de angst het dan niet wint van de plezier, wat dat geldt wel voor beide partijen......

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:50

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:53

Melanie_B schreef:
Eenmaal bang, altijd bang. Althans.. daar ben ik van mening van. :o

dat klopt ook niet hoor vroeger was ik ook altijd bang ,
Maar Nu durf ik ook gewoon bijna alles :) , Het kan dus gewoon wegtrekken.
als je op je paard leert vertrouwen durf je al snel meer :)

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:57

Vertrouwen is het sleutelwoord... Wordt vriendjes met je paard, leer hem of haar vertrouwen door bijv. poetsen of grondwerk. Wordt je gespannen, ga ademhalingsoefeningen doen of zingen, of gewoon domweg glimlachen, daardoor ga je ook ontspannen.

Rij je op manegepaarden dan is het wat moeilijker, dan moet je gewoon gaan rijden op een paardje dat je vertrouwt en anders doen. En geen dingen doen die je niet durft.

En ja, jezelf streng toespreken, je hart over de hindernis heengooien dan volgt de rest vanzelf, maar dat geldt ook voor "gewoon" paardrijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:07

Herkenbaar!
Toen ik Stoffel inreed lag ik 7x naast in 2 mnd tijd. Menneer had door dat als je 180graden draait je heel makkelijk een ruiter kunt verliezen.
Nadat ik met mijn rug tegen de boom kwam en mijn hoofd op het asfalt was het genoeg voor mij.
Een paar maanden niet gereden, alleen maar buiten gewandeld met hem.
Toen weer heel langzaam begonnen met enkel en alleen stapritten en eigelijk ben ik vanzelf over de angst heen gekomen.

Het grappige was dat ik vorig jaar met mijn zwangerschap helemaal niet angstig was, eerder boos als hij een stap verkeerd zette en drukte hem langs enge obstakels heen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:12

Ik denk dat het belangrijkst van alles is niet je over je eige grens gaan. Ik denk dat je best over je angst heen kunt komen als je de dingen gelijdelijk doet. Al heb ik makkelijk praten want ik ben niet bang...

Maar als je het rijden eng vind en de rest niet, zou ik eerst op de grond vertrouwd raken met het paard. Ik denk dat dat wel scheelt. En dan erop als er iemand ernast loopt ofzo. Lekker veel stappen en pas als je je dan helemaal kunt ontspannen dan pas denken aan draven. Al kan dit een half jaar duren. Ik denk dat je er de tijd voor moet nemen. En dat is bij iedereen anders.

Iig succes dames!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:16

Soms moet je er echt mee confronteren om die angst weg te halen.

Je had mij eens moesten zien bij de 1e aantal zit lessen, nou toen had ik angst.

Maar als ik maar tegen blijft stribelen dan kom ik nooit over die angst heen en dus heb ik het toen maar moesten confronteren.
Ik had zelfs angst voor de galop maar dat's nu vrijwel helemaal weg.

Zoek een betrouwbare instructeur en laat je angst confronteren dat's toch het beste oplossing.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:29

Eenmaal bang altijd bang, ben ik het niet mee eens. Angst kun je overwinnen, mits je het op de goede manier aanpakt.
Ik lees hier veel waardevolle tips:

-Liedje zingen
-Ademhalingsoefening
-Iemand meenemen die naast paard loopt
-Eerst band opbouwen voordat je er weer op gaat
-Heel langzaam beginnen met eerst alleen erop zitten.Als dat vertrouwd voelt, gaan stappen. En als dat weer vertrouwt voelt, weer stapje verder etc
-oefenen met braaf paard
-ondanks angst toch doen (langzaam aan)
-glimlachen
-kleine doelen stellen/lat niet te hoog leggen

Ben ik nog iets vergeten?

Ik heb zelf een keer het boek gelezen van Stephanie Burns en vond dat erg waardevol.
Uitgangspunt: Kijk niet naar wat je niet kan/durft, maar wat je wel kunt/durft en gebruik dat als uitgangspunt. Formuleer wat je kunt/durft en ga dat doen. Als dat vertrouwd voelt, zet je een klein stapje uit je comfortzone, waarbij het wel beetje spannend is, maar niet te. En blijf op dat punt totdat het vertrouwd voelt. Daarna zet je het volgende stapje uit je comfortzone, richting doel. etc etc.

Grote valkuil is de excuses die je hersens verzinnen om iets niet te doen (normaal biologisch proces) Daar moet je je bewust van zijn. Punt is alleen dat je niets leert of overwint als je daarnaar luistert en in je comfortzone blijft. Wil je dus leren, dan zul je de stemmetjes in je kop even moeten negeren of tegenspreken en dan net dat ene stapje over je grens moeten nemen.
Geen te grote stap. Kans is groot dat de angst dan helemaal toeslaat. Maar wel een stapje over die grens wat vooruitgang betekent.

Goudvissen houden kan nog altijd.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:29

Met je paard vd doen kan ook veel helpen om vertrouwen op te bouwen! Als je je paard kunt vertrouwen zal de angst ook snel minder worden..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:31

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:32

-Liedje zingen
-Ademhalingsoefening
-Iemand meenemen die naast paard loopt
-Eerst band opbouwen voordat je er weer op gaat
-Heel langzaam beginnen met eerst alleen erop zitten.Als dat vertrouwd voelt, gaan stappen. En als dat weer vertrouwt voelt, weer stapje verder etc
-oefenen met braaf paard
-ondanks angst toch doen (langzaam aan)
-glimlachen
-kleine doelen stellen/lat niet te hoog leggen
-move closer/stay longer (stephanie burns)
-Vrijheidsdressuur doen, zodat er een vertrouwensband ontstaat
-boek lezen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:35

Grondwerk meenemen (Parelli)
One Rein Stop monteren (Parelli)
Preflight checks toepassen voordat je opstapt (Parelli)
Opposite reflexes aanleren (Parelli)
Afspraken maken met stalgenoten, en eisen dat ze zich er aan houden. Zowel in de bak als daarbuiten (buitenritten ed)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:36

Boeken zijn erg leuk, maar daar overwin je geen angst mee.
Het is echt een kwestie van doen, omgaan met je paard, vertrouwen opbouwen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:49

Een liedje zingen,dat ga ik zeker proberen !!!!
Heb mezelf nu voorgenomen om rustig aan te doen.
Ga lekker beginnen met wat grondwerk,wandelen,longeren,
en dan maar eens verder kijken.