niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:56

hallo bokkers, hopelijk is dit topic goed hier, want ik denk niet dat dit hoort bij problemen met aan de teugel
Ik heb een verzorgpony en ik rijd er regelmatig op. Ze is heel minimaal opgeleerd, zelfs amper de basis, omdat ze vooral voor de koets werd gebruikt vroeger. Ze kent dus vooral de teugelhulpen links-rechts-tempos, en vooral stemhulpen, dus minimaal aan beenhulpen. Ze rijd ook niet aan de teugel en is vaak gespannen (heel energiek, verschiet snel,...) en ik vroeg me nu af of het schadelijk is voor haar rug als ze niet ontspannen loopt. Ik probeer haar zo veel als het kan vwnw laten lopen, zo onstpannen mogelijk. ik ben niet zo vergevorderd in de dressuur dat ik haar zelf kan leren nageven, ben wel aant werken met ontspanning ed, en binnenkort lukt dit hopelijk beter met bitloos.
hier foto: Afbeelding
dit is hoe ze loopt meestal...
houd het rustig aub... :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:11

In ieder geval goed dat je zelf niet teveel met de voorkant en het nageven bezig bent. Want het in de krul trekken van een pony is veel schadelijker dan het lopen in de houding zoals op jouw foto. Daarop zie ik namelijk een vriendelijk beeld.
Lekker actief blijven rijden, veel overgangen blijven rijden, veel wendingen maken om hem losser te krijgen en je pony steeds blijven uitnodigen om je handen naar beneden te volgen.
Ik weet niet of je ook les hebt, maar eventueel zou je met begeleiding aan de nageeflijkheid kunnen gaan werken. :j

knollentuin

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:15

idd wat appelflap zegt,de foto geeft een vriendelijk beeld en het onwetend een paard in de krul rijden geeft meer schade dan dit. het is wel zo dat je een paard kan helpen om sterker te worden zodat hij beter in staat is om ruiter met zadel te dragen ,zoek als je daar toe in staat bent hulp die je leert door een paard actief voorwaarts te rijden en hierdoor op de juiste manier aan de teugel en over de rug te rijden

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:18

Liese, ik vind de foto er vriendelijk uitzien! :)
ze loopt niet in de krul, maar ontspannen ziet het er wel uit

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:21

ik heb geen les, spijtig genoeg. en in de krul trekken, laatste tijd trekt ze heel erg omdat ze naar haar zoon wilt (niet genoeg gespeend vermoedelijk) met als gevolg dat ik altijd harder ging trekken en als gevolg dat zij harder in haar mond werd, heb haar nooit in de krul geweten, maargoed ook :) daarmee dat ik nu grondwerk en bitloos wil beginnen. bedankt voor de (toch wel) positieve reacties! :D
edit: ik moet wel zeggen dat dat een foto is waar ze niet zo hard trekt, het is al erger geweest :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:23

Ik vrees dat je de ontspanning die je zoekt uitmondt in haar laten lopen zoals ze wil. Ze gaat uiteraard op de voorhand, dat is normaal voor een ongeschoold dier.
Het eerste wat je moet doen is haar aan het been krijgen. Dus overgangen oefenen en als ze niet direct op je been reageert, sterker herhalen en als je dan nog niks krijgt, herhalen met een tik achter je been erbij. Na een paar keer zal het tot haar doordringen dat het handiger is te gaan voordat de tik volgt. Belonen met de stem als ze dat doet en direct op je hulp de overgang maakt.
Pas als je haar aan het been hebt en overgangen kunt rijden waar je wilt op het exacte moment dat je wilt, is ze klaar voor aan de teugel rijden, want dat gaat nl van achter naar voren. Alleen uit goed voorwaarts kun je opvangen.
Het is erg lastig om zo in een keer maar even te zeggen hoe je de pony moet rijden, maar ik zou zeggen, begin dus eerst met aan het been krijgen want daar staat of valt de hele dressuur mee.
Dan ga je figuren rijden om de buiging er in te krijgen en zorg dat op voltes de achterbenen goed sporen, dus het spoor van de voorbeen volgen, door het binnenbeen te gebruiken en het buitenbeen achter de singel te houden..

Verder moet de amazone op de pony, weet niet of je dat zelf bent, de handen hoger dragen, goed rechtop en redelijk gesloten. In vuisten dus, niet losjes halfgeopend, zoals op de foto.
De arm moet los vanuit de schouder hangen, met een knik in de ellebogen, en mee gaan met de bewegingen terwijl de teugels op lichte spanning blijven. Ze kunnen waarschijnlijk iets korter genomen.

Onderbenen moeten verder naar achteren zodat de enkel op de heup en schouderlijn komt. Knieën moeten naar beneden wijzen. De houding van de benen hebben invloed op hoe een hulp doorkomt en redelijk belangrijk.

Enfin, begin bij het begin en kom dan nog eens terug met foto's voor de volgende stappen.

Ik wil nog even toevoegen dat zoals ze nu loopt niet meteen schadelijk is voor de rug, dat heb je pas bij een hol getrokken rug. Die paarden hebben of trekken dan meestal ook een hertenhals.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-01-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:24

Het eerste wat me opvalt is je neusriem, je hebt een lage neusriem en deze moet voor het bit langs en niet erboven.

Wat betreft het aan de teugel, gebruik de zoekfunctie eens, zijn enorm veel topics over te vinden. Heel eerlijk, ik denk niet dat het bitloos in een keer makkelijker gaat, met of zonder bit je zal een paard zelf naar de ontspanning toe moeten rijden en een optoming is zo (on)vriendelijk als de ruiterhand.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:27

In de krul is schadelijker dan gewoon hoofd laag. Voor aan de teugel ontneem je het paard eerst zijn natuurlijke balans en compenseer je dit weer als ruiter. Door het paard niet uit z'n natuurlijke balans te halen hoef je ook niet te compenseren :7

Zolang een paard maar laag loopt met zijn hoofd; in stap met zijn nek niet ver boven zijn schofthoogte, is het ok, dan kan het paard zijn hoofd ver genoeg strekken om jou als ruiter te compenseren. Het hoofd werkt als tegengewicht net als met het contragewicht van een ophaalbrug.

Erger; hoe korter de hals wordt gehouden, hoe minder bewegingsvrijheid de nek heeft en hoe lastiger een paard zijn voorbeen naar voren kan plaatsen en hoe korter en gekunstelder de pas wordt.

Ontspanning is het belangrijkste voor je paard. Als je paard gespannen is, verstijft direct de rug. Ontspanning bereik je door in partnerschap met je paard om te gaan en hem rustig te zadelen etc. Er zijn ruiters die met het uit de stal plukken van hun paard en het erop ploffen van het zadel (he stom paard sta nou stil!!!) hun paard al maximaal gespannen hebben nog vóór ze opstijgen :+ Vervolgens rijden ze het paard met veel druk 'in de krul' en zet het paard door alle spanning júist zijn rug vast.

Als dressuur niet je ambitie is, is het geen probleem om je paard met lang teugel te laten lopen, zelfs beter. Dat een paard dan meer op de voorhand loopt is ook niet erg,

Eén van de argumenten om het paard "meer op de achterhand" te rijden zou zijn "omdat de voorhand zwak is en meer problemen geeft". Het is inderdaad algemeen bekend dat hoefkatrolonsteking en andere problemen eerder voorkomen aan de voorhoeven dan aan de achterhoeven. Dat heeft meer te maken met het feit dat een paard met de voorhoeven kan gaan toonlanden wanneer het paard pijn heeft in de hielen, straal of last heeft van knijpende steunsels. Een paard kan onmogelijk toonlanden met de achterhoeven, ook al heeft het paard pijn in de hielen van de achterhoeven, dan nog wordt het paard gedwongen om de achterhoeven op een natuurlijke manier te belasten. Problemen met de voorhoeven moeten dan ook niet gezocht worden in "rijden op de voorhand" alswel slechte doorbloeding en onnatuurlijke belasting van de voorhoeven. Pete Ramey gaat zelfs zo ver dat hij beweert dat kissing spines veroorzaakt wordt door een onnatuurlijke houding die het paard aanneemt als het paard pijn heeft in de voorvoeten.

De meeste dressuurinstructeurs gebruiken het "tafel-model", de rug van het paard is de plank die rust op vier poten, waarbij de ruiter met zijn gewicht vlak voor één paar poten zit. Zou dit zo zijn, dan zou inderdaad de voorhand onevenredig belast worden met het ruitergewicht.
Maar... de voorhand en achterhand zijn niet met elkaar te vergelijken. De achterbenen van een paard zijn welliswaar direct verbonden met de ruggengraat, maar de voorbenen niet. Het paard heeft immers geen sleutelbeen! Ter hoogte van de voorhand is de ruggengraat opgehangen tussen de schouderbladen en kan op die manier ook beter schokken dempen en voorkomen dat deze schokken doordreunen tot in de ruggengraat. Dat het grootste deel van het gewicht van de ruiter op de voorhand terecht komt is niet zo'n probleem, van nature draagt het paard het grootste deel van zijn gewicht al op de voorhand, de voorhand is hier op berekend.
Bovendien is uit recent wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de gewichtsverdeling van voor en achterhand niet noemenswaardig verandert wanneer het paard verzameld wordt. Gemiddeld rust 60% van het gewicht van het paard op de voorhand en 40% op de achterhand. Zelfs een uiterst verzameld paard kwam niet verder dan 55% gewicht op de voorhand en 45% op de achterhand. Bovendien neemt de kracht waarmee de voorvoeten worden neergezet alleen maar tóe bij meer verzameling, dus van ontlasting van de voorhand kan al helemaal geen sprake meer zijn.

De voorhand kan beter worden beschouwd als het draaipunt van een wip. Na de schoft komen de hals en het hoofd van het paard, die als tegengewicht kunnen dienen. Eenvoudige natuurkundige wetten als "kracht x afstand" komen hier aan te pas.
Het gewicht maal de afstand aan de ene kant van het draaipunt, moet gelijk zijn aan het gewicht maal afstand aan de andere kant van het draaipunt, alleen dán is er sprake van evenwicht. Een lichter gewicht kan op die manier op grotere afstand van het draaipunt een zwaarder gewicht dat zich dichter bij het draaipunt bevindt toch in evenwicht houden. Denk maar aan spelen op de wip, waarbij je zwaardere vriendinnetje een zitje naar voren moest gaan zitten, zodat jij niet telkens in de lucht bungelde. Ook de hefboomwerking van de notenkraker, breekijzer en ophaalbrug berusten op dit principe.

Door het paard de vrijheid te geven de nek te strekken en het hoofd laag te dragen, kan het paard zelf heel goed het gewicht van de ruiter dragen. De nek en het hoofd kun je eigenlijk ook beschouwen als de staart van een kat, een paard houdt zich hiermee in evenwicht. Ah, en de nek languit is nou juist nét níet het gewenste plaatje bij de dressuur!

Dressuur is geen noodzaak. Een paard is zelf heel goed in staat om een ruiter te dragen, mits het paard ontspannen is. Dit kun je bereiken door zoveel mogelijk stressfactoren uit te sluiten: je paard lekker buiten laten lopen in een kudde, je paard bitloos rijden (link naar pagina over bitloos) en je paard niet in een bepaalde houding dwingen. Natuurlijk kun je paard extra soepel houden door hem oefeningetjes te laten doen. Maar dat hoeft niet per se op het paard, of met constante druk op de teugels. Paarden blijken uiterst soepel te zijn wanneer ze een worteltje aangeboden krijgen ter hoogte van waar normaal de singel zit.
Dressuur is iets wat je kunt doen met je paard als je dat leuk vindt en misschien wedstrijd ambities hebt. Maar net als met springen geldt "geniet, maar drink met mate".

Bronnen: Cook, R. http://www.bitlessbride.com Strasser, H: Een paardenleven lang gezond, ISBN: 0-9685988-0-3 Cook, R.: Metaal in de mond, Mensport Books vof Lochem, 2008, ISBN 978-908094703-0 Heuschmann, G: Dressuur onder vuur, Tirion Uitgevers Baarn, 2008, ISBN 978-90-5210-741-7 Clayton, H: http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... July03.pdf
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-01-11 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:28

bedankt lusitana! figuren lukken goed, slangenvoltetjes met het begin van stelling enzo,... (al is het een tijdje geleden met de sneeuw enz nu := )
nimmy: ik heb gezocht maar vond niets over de echte vraag of het schadelijk is om zo te rijden :) Ik weet dat het met bitloos niet allemaal oplost, maar ben nu via grondwerk, laterale buiging, het begin van beenhulpen aan het leren, en aangezien sofie nooit een paard is of zal worden om echt in de sport mee te gaan (ze is tenslotte al 14) wil ik het zo ontspannen mogelijk houden, waarom een bit als het toch maar voor basishulpen is om te wandelen ed? ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:30

Het gaat hier specifiek om een koestpaard en dat is toch weer even anders dan anders, omdat de beenhulpen nog niet begrepen worden, dus dat moet eerst aangepakt. Ze heeft er niet veel aan om doorgestuurd te worden naar algemenere topics.

Bitloos veranderd idd niks, ik heb daar over heen gelezen. Met bit of zonder bit, de basis is hetzelfde, het paard moet aaan alle hulpen staan. Als je het idee hebt dat ze vlucht voor het bit, is het een ander verhaal, dan is bitloos beter, maar dar hoef je geen wonderen van te verwachten. De opleiding zul jij moeten verzorgen, dat doet niet het middel dat je gebruikt.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 23:31

hafjesliefde schreef:
Ik weet dat het met bitloos niet allemaal oplost, maar ben nu via grondwerk, laterale buiging, het begin van beenhulpen aan het leren, en aangezien sofie nooit een paard is of zal worden om echt in de sport mee te gaan (ze is tenslotte al 14) wil ik het zo ontspannen mogelijk houden, waarom een bit als het toch maar voor basishulpen is om te wandelen ed? ;)

mss had je er net over gelezen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:37

Citaat:
aangezien sofie nooit een paard is of zal worden om echt in de sport mee te gaan (ze is tenslotte al 14) wil ik het zo ontspannen mogelijk houden, waarom een bit als het toch maar voor basishulpen is om te wandelen ed? ;)

Het verreden paard dat ik in de herscholing heb is straks dertien (en er veel erger aan toe dan sofie, bang voor het bit, lichamelijk en geestelijke issues etc) en echt niet te oud om nog helemaal in goede dressuurvorm te komen. Dressuur is immers gewoon scholing en gymnastiek dat ze tot hun dood vol kunnen houden en hoe beter hgun houding is, hoe langer ze belssure vrij blijven. Voor het paard dat ik in de herscholing heb is het wat blessures betreft al te laat, die heeft hier en daar wat schade en daarom is de dressuur juist weer een middel om hem goed evenwichtig van bespiering en sterk en soepel te houden.
Veertien jaar is middelbare leeftijd, ze kan nog zeker 10 tot 20 jaar mee, dus je kunt best vooruit denken en zelfs weinig dressuur is altijd beter dan geen.
Pas op dat je niet te makkelijk wordt met doe maar bitloos en lekker buiten rijden, dat het alsnog ontaard in de pony op de voorhand laten doordenderen. Ook op wandeling kan je paardje met het gewicht beter over vier hoeven verdeeld gaan en attent op je hulpen zijn, daar moet je echt naar streven.
Maak een plan, houd moed, kijk vooruit, houd ene dagboek bij. Als je per maand terugleest zie je al kleine vorderingen en veranderingen.
Pak er een dressuur boek naast, of als je wilt kan ik je wel een klein simpel opbouwend schemaatje geven waarbinnen je al heel wat nuttige dingen kunt doen die de pony en jou verbeteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:39

ah daar beginnen de naten apen alweer te roepen dat een paard zonder dressuur beslist in elkaar stort en kapot gaat, dat is dressuurnonsens, enkel en alleen bedacht om een bepaalde tak van sport te rechtvaardigen.

Dressuur is niet nódig voor een paard om bereden te worden (ok links rechts, gas geven en stoppen is wel handig) net zo min als dat elke week een uurtje springen nodig is om een rijpaard gezond te houden.

Iedereen die verstand heeft van paarden leert roepen dat dressuur nodig is, net zoals dat je leert roepen dat rechts opstijgen niet kan en dat je beslist links moet opstijgen. Dressuur stamt uit dezelfde tijd als het links opstijgen :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-01-11 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:39

ik ben het met arabesk eens! Ze heeft het netjes uitgelegd en heel duidelijk en netjes onderbouwd! Daar heb je erg veel aan TS!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:41

Daar vergeet je alleen een ''kleinigheidje'' Arabesk.
Door het paard maar gewoon te laten lopen zoals ie loopt zorg je ervoor dat de voorbenen, en dan 1 been nog meer erg belast worden.
Slecht voor het welzijn van het paard dus.
En daarom is het belangrijk om een paard zijn balans te laten vinden over 4 benen. En daarvoor hoef je echt geen Z oefeingen te kunnen rijden als doel maar gewoon de basis. Dat je paard ook met een lang teugeltje ontspannen en met het gewicht verdeeld over 4 benen kan lopen en door het rijden geen blessure's of slijten van gewrichten op loopt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:42

Arabesk schreef:
ah daar beginnen de naten apen alweer te roepen dat een paard zonder dressuur beslist in elkaar stort en kapot gaat, dat is dressuurnonsens, enkel en alleen bedacht om een bepaalde tak van sport te rechtvaardigen.

Dressuur is niet nódig voor een paard om bereden te worden (ok links rechts, gas geven en stoppen is wel handig) net zo min als dat elke week een uurtje springen nodig is om een rijpaard gezond te houden.

Iedereen die verstand heeft van paarden leert roepen dat dressuur nodig is, net zoals dat je leert roepen dat rechts opstijgen niet kan en dat je beslist links moet opstijgen. Dressuur stamt uit dezelfde tijd als het links opstijgen :+

Arabesk... ik had toch beter van jou verwacht dan het over 1 kam scheren van mensen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:43

als jij gewoon recht op je knol zit wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld een paard gaat niet ineens meer gewicht op één poot zetten :+

maar ja veel mensen stijgen links op, de linkerbeugel wordt iets langer en zitten ongemerkt scheef, bovendien wordt het paard door het telkens links opstijgen iets sterker aan één kant en wordt een paard scheef. Dán gaat een paard op één poot meer gewicht zetten en wordt hij scheef

geen wonder dat 'rechtrichten' zoveel aftrek geniet.

Vandaag legde ik uit aan iemand die niks met paarden heeft van rechtrichten inhoudt, zijn antwoord 'oh da's dus net zoiets als het uitlijnen van de banden van je auto'

_O-
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-01-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:44

heel mooi geschreven hoor "Lusitana"
maar zonder begeleiding of zeg maar les nemen , lukt helemaal niets.
Paardrijden kan je niet zomaar wat gaan oefenen, en dingen uitproberen vanuit een boekje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:45

Arabesk, heb je ooit wel eens zonder agressie wat gepost? En cinnepin, ik zie geen onderbouwing waarom een paard niet door dressuur gunstig beinvloed wordt? Het enige dat ze zegt is dat het niet nodig is. Nee, je kunt best gewoon je laten vervoeren, maar TS wil wel wat aan haar paardje doen, vandaar dat ze tips die richting in krijgt.

Er staat nergens dat een paard kapot gaat zonder dressuur?
Feit is dat gymnastiek en scholing een paard attent op de hulpen, evenwichtig bespierd, soepel en sterk kan maken, dat het paard op wandeling ook attent moet zijn op de hulpen en het gewicht over vier hoeven kan verdelen. En gymnastiek met scholing heet toevallig dressuur in de paardenwereld...

Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-01-11 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:46

Arabesk schreef:
als jij gewoon recht op je knol zit wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld een paard gaat niet ineens meer gewicht op één poot zetten :+

maar ja veel mensen stijgen links op, de linkerbeugel wordt iets langer en zitten ongemerkt scheef, bovendien wordt het paard door het telkens links opstijgen iets sterker aan één kant en wordt een paard scheef. Dán gaat een paard op één poot meer gewicht zetten en wordt hij scheef

geen wonder dat 'rechtrichten' zoveel aftrek geniet

Nooit van de natuurlijke scheefheid gehoord?
Jou paarden staan altijd in de wei, dan heb je toch ook genoeg tijd gehad om te zien dat een paard altijd 1 voorbeen meer belast.
En kijk eens naar de bespiering van je paard. Die is aan beide kanten ook niet gelijk.

Sinds wanneer zou een paard dan plots wanneer jij er op stapt en recht zit over 4 benen lopen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:49

Over rechtrichten

Veel paarden komen in het rechtrichten-circuit terecht die zelden in hun leven meer dan 30 meter aan 1 stuk rechtuit hebben kunnen lopen. Een gemiddelde rijbak is immers 20 x 40 meter, wat betekent dat een paard maximaal 30 meter rechtuit kan lopen, voordat er weer een bocht aankomt. Zo ver komt het meestal niet, er worden voltes gereden, gebroken lijnen, slangenvoltes etc, waarbij een paard telkens niet meer dan enkele passen rechtuit mag lopen. Op menselijke schaal zou je dan iemand gaan rechtrichten die nooit eerder in zijn leven een ruimte te grootte van de badkamer uit is geweest.

Als een paard scheef loopt, dan is daar een reden voor. Een pijnlijke hoef bijvoorbeeld of pijnlijke gewrichten. Natuurlijk kunnen we het paard rechtrichten en dwingen de pijnlijke voet evenzwaar te belasten als de andere voeten, maar net als met hoefijzers, zou dit slechts symptoonbestrijding zijn. Paarden die natuurlijk gehuisvest zijn lopen 24 uur per dag 7 dagen per week in de houding die ze zelf kiezen, dat is 168 uur per week. Het is een illusie te denken dat een paard scheef wordt wanneer er twee uurtjes per week iemand op rijdt die niet helemaal recht zit.

Dat is net zoiets als veronderstellen dat je als mens volkomen scheef raakt als je altijd buiten bezig bent en dan 2 keer per week een half uurtje met twee emmers water rondloopt waarvan er eentje net iets voller is dan de andere. (Half uurtje in dit geval, want wij slapen en zitten de helft van een etmaal). Het wordt een heel ander verhaal als dat percentage "ruiter op de rug" fors omhoog gaat, en bijna alle beweging plaastvindt met die scheve ruiter op de rug. Voor veel paarden inderdaad helaas de werkelijkheid. Zeker in de winter, wanneer de meeste 'sportpaarden' op stal staan en alleen onder een ruiter buiten hun box komen, óf in de stapmolen staan (waarbij ze geen stap rechtuit kunnen lopen), óf aan de hand geleid worden door de mens, maar zelden meerdere uren per dag zelf kunnen bepalen hoe ze lopen en met welke snelheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:53

Een paard wordt scheef geboren Arabesk.

En waar halen ze dat twee uurtjes rijden vandaan?

Het is jammer dat je direct alle dressuur beoefenaars over 1 kam scheert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:55

nee hoor doe ik niet, ieder z'n hobby, springen is ook leuk, maar dat wordt zelden opgedrongen onder het mom 'beslist noodzakelijk en beslist gezond voor een paard', dressuur wordt al wel snel opgedrongen (en nee ik wijs niemand specifiek aan hier), en ik probeer duidelijk te maken dat dressuur geen noodzaak is als je je paard gewoon laat lopen zoals hij zelf loopt. Zoals in de dressuurwereld ook wel denigrerend 'natuurlijke houding' wordt genoemd.

Paarden worden niet scheef geboren, dat is echt onzin, net zo min als dat wij scheef geboren worden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:55

hafjesliefde schreef:
waarom een bit als het toch maar voor basishulpen is om te wandelen ed? ;)

een bit vooroorzaakt naar mijn mening geen stress/pijn, mits goed passend, qua maat en type. Of je bitloos gaat rijden of niet, zal voor jouw 'probleem' niet uitmaken.

Op de foto loopt je pony nog niet heel ontspannen, maar ook niet met een extreem weggedrukte rug. Je schreef dat je pony trekt, jij terug trekt etc. Daar ligt dan het probleem, probeer op je zit ipv je hand terug te rijden, niet terugtrekken, maar slimmer zijn dan je paard.

Blijf bezig met je paard, voltes sluiten en openen en veel overgangen op je zit rijden. Zowel terug rijden als naar voren kan met je zit, dus zonder teveel been/teugelhulpen, door daar aan te werken (met als het kan les van een goede instructrice) zal je merken dat ook jouw pony kan leren om dressuurmatig netjes te lopen.

@arabesk, merk wel degelijk dat mijn paard (en vele andere) losser en sterker worden door dressuurwerk. Hoe verklaar jij dat?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:56

Het gaat ook om gewoon het gewicht onder de massa houden. Een paard is niet gemaakt om een mens te dragen ze zullen altijd eerst op de voorhand gaan, wat immers natuurlijk voor de meeste is, maar je kunt het evenwicht meer naar achteren verleggen om de achterbenen meer te laten dragen en de voorbenen te ontlasten. Heeft niks met in de bak figuurtjes rijden of wat dan ook te maken, maar met een opleiding van het paard. Niet iedereen heeft dat als hobby, maar als iemand dat wel wil doen, heeft het geen zin om in een topic op je natuurlijk zeepkist te gaan staan.

We zijn allemaal eenzijdig links of rechts. Als je niet eens kunt erkennen dat een paard en holle en bolle kant heeft...