Niet goed aan het been -> Sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Niet goed aan het been -> Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:55

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje rij ik een hele leuke Fries bij. Er zijn redelijk wat verbeterpunten, maar één van de grootste 'problemen' is dat ze niet goed aan het been is. Tot nu toe reageert ze nauwelijks meer op mijn been nadat we een half uur gereden hebben (geen zin, moe?). Ik weet dat ik consequent moet zijn.. Geen reactie = nog een keer ben = tikje zweep = hardere tik zweep, maar daar reageert ze ook nauwelijks op en het gaat nog wel een tijd duren voor dat erin zit. Maar nu mijn vraag: Ik heb een paar keer met sporen geprobeert, en dat ging toch wel een stuk beter. Is dat een goede oplossing, of kan ik beter zonder sporen blijven rijden? Overigens heb ik een redelijk stil onderbeen (volgens mij helemaal stil, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk).

Bedankt!

Anoniem

Re: Niet goed aan het been -> Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:55

Er zijn hier echt al 100en topics over....

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:14

En mijn antwoord is ja, gewoon met sporen rijden. Je geeft zelf toch al aan dat dat je probleem verhelpt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:29

drastle schreef:
En mijn antwoord is ja, gewoon met sporen rijden. Je geeft zelf toch al aan dat dat je probleem verhelpt?

Hangt ervan af..
Als het rijtechnisch is op te lossen zonder sporen moet je dat doen..
Heb je les? misschien kan je met je instructrice overleggen hoe je dit op moet lossen..

Heb jer ervaring met rijden met sporen??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:43

Hoe vaak word er met het paard gereden en staat hij overdag op stal of op de wei?

Kan zijn dat het paard de spieren, conditie of mentale sterkte nog niet heeft om een vol uur te concentreren/rijden.

Ik zou dus 25 min rijden en dit langzaam opbouwen tussendoor en ook vaak even stukken stappen.

Sporen zou ik niet doen. De reden waarom niet kun je in al die andere 100 topics lezen;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:47

drastle schreef:

Mee eens. Ik rij standaard met sporen. Als het paard er echt slecht op reageerd probeer ik hoe ze het doen zonder spoor, verder niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:52

Sporen lossen het probleem niet op, aan jou dus om het probleem op te sporen.

Ik ga wat dat betreft mee met Sassol.
Wat het ook nog kan zijn is iets wat fysiek hinder veroorzaakt. Bijv een zadel wat niet goed past.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:52

een klein spoortje kan nooit kwaat als ze slecht reageren op je been dus ik zou kleine spoortjes gebruiken :p

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:59

Sporen kunnen geen kwaad? Sporen kunnen zeker kwaad als je denkt dat dat het middel is om je paard voorwaartser te krijgen. Het meeste kwaad zelfs. Want op die manier stompt het paard helemaal af op het been. Een spoortje is werkelijk te snelste manier op elke voorwaartse drang de das om te doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:02

sporen zijn toch verfijning van de hulp?

dit moet je rijtechnisch oplossen, maak het paard gevoelig voor je been maar niet voor een spoor, anders rij je over een paar jaar met punaises :P

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:52

zoals ik al veel lees, sporen zullen jou inderdaad niet helpen, en heteffect wat je er op krijgt is maar tijdelijk en wordt hij vanzelf ook doof voor het spoortje.

ik denk dat je bet een zweepje er bij kan pakken en hem een kietel kan geven als hij niet reageerd op jou been. reageerd hij dan laat je hem weer terug komen in tempo.

ik heb geleerd van mijn instructrice: overgaan in draf, terug laten komen naar stap,, en voor hij terug valt, spoor je hem weer aan in de draf, zo houdt je hem allert voor je been.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:03

Sporen eraf en les nemen ,
Ga aan de gang met het basis tempo van de fries en ga werken aan balans.
Ga ook leren dat het dier het niet doet om jou te pesten en dat je dat wel even oplost met de zweep, het probleem is namelijk niet het paard, maar jij zelf, dus ga het dier eens een tijdje rechrichten/gymmen, ga zorgen dat hij meer voorwaarts gaat worden , als het voorwaartse er is zul je ook meer met het tempo kunnen.
Neem daar de tijd voor , trek er eens een jaar voor uit om zelf dingen te leren en dat weer aan je paard te leren, weet zeker dat het dan een stuk beter gaat,
Leer ook waarvoor een spoor is en een zweep , die zijn niet om je paard harder te laten gaan .
Het dier kan gewoon niet anders , hij heeft de mogelijkheid in zijn lichaam nog niet om met een ruiter goed in balans te lopen, dus aan jou de taak dat te leren en anders accepteren dat het zo is en dan niet het dier met sporen en een zweep gaan pesten, want jij ben de gene die het het paard zal moeten leren , maar dan zonder sporen en als je harder gaat tikken met de zweep als je denkt dat hij het niet wil , dan zou ik de zweep ook maar een jaartje in de kast laten liggen.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:23

Maritje1991 schreef:

dit moet je rijtechnisch oplossen, maak het paard gevoelig voor je been maar niet voor een spoor, anders rij je over een paar jaar met punaises :P

En je been geven om hem vooruit te krijgen is geen "hulp"? Het is onzin dat een paard juist niet vooruit zou willen als je dit met een spoor doet.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:27

drastle schreef:
Maritje1991 schreef:

En je been geven om hem vooruit te krijgen is geen "hulp"? Het is onzin dat een paard juist niet vooruit zou willen als je dit met een spoor doet.

maar je moet ook niet met je sporen prikken heel de tijd, alleen maar als het nodig is, je duwt normaal met je kuiten en raak je je paard niet^^

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:32

Mits jij je benen goed stil kan houden en dus een onafhankelijke zit hebt, zou ik lekker een paar spoortjes om doen.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor wat scherpere....oei wat zeg ik nu toch weer!!!....niet reageren dan even spoor gebruiken, zodra het paard weer goed op je kuit reageert dan pas de sporen af laten.
Van die ieniemini knopspoortjes hebben ze niets, die kan je net zo goed niet omdoen.
Maar nogmaals, je moet natuurlijk een stille been ligging hebben anders word het probleem alleen maar erger!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:01

als je nu met spoortje rijd zal ik wel proberen om over een tijdje gewoon weer zonder te rijden om te kijken of er verbetering in zit. Ook veel overgangen rijden helpt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:35

drastle schreef:
Maritje1991 schreef:

een spoortje is alleen geschikt voor mensen die daar ook mee om kunnen gaan, en paarden die al goed voor been zijn.
makkelijker voor zijgangen ed.

wat moet je dan gebruiken? want het been is gewend geraakt, dat stompje spoortje wordt dat ook en uiteindelijk werk niets meer!

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:38

drastle schreef:

...Sporen zijn er niet om je paard voorwaarts te laten lopen maar om je hulpen te verfijnen..
Pak desnoods een zweepje..
Ontspan je hand als je hem aan aanspoort

Succes!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:50

Ben je wel consequent genoeg? Weet je zeker dat je een stille beenhouding hebt? Er zijn namelijk genoeg mensen die zelf niet door hebben dat ze constant aan het drijven zijn en zo wordt het paard dus 'immuun' voor je been. Je moet dan strenger zijn. 2x been, geen reactie -> tik. Sporen zijn er echt alleen voor om je hulpen te verfijnen en vooral NIET om je paard voorwaarts te houden/maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:52

Kukkie schreef:
Sporen kunnen geen kwaad? Sporen kunnen zeker kwaad als je denkt dat dat het middel is om je paard voorwaartser te krijgen. Het meeste kwaad zelfs. Want op die manier stompt het paard helemaal af op het been. Een spoortje is werkelijk te snelste manier op elke voorwaartse drang de das om te doen.

Precies

@ TS, drijf je bij elke pas aan of geef je één keer een commando en dan weer je benen stil?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:54

Er zijn al waardevolle posts geplaats waar ik dit nog even aan wil toevoegen:
Elke positieve reactie wel goed belonen!!
Belonen wordt soms nog wel eens vergeten..

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:29

wat versta jij onder een harde tik?
elk paard is anders, die van mij reageerd al op een x been maar ik heb ook een 8 jarige die ik in het begin daar voren heb moeten stampen en nu goed op me been is.
dan vraag je je af hoe?
als hij niet reageerd op een harde tik dan pak je je zweep toch in 1 hand en klets je hem er flink omheen?
als ze niet willen met een zachte tik kunnen ze een harde verwachten. ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:12

Probeer eerst nog even hoe je nu bezig bent (en kijk idd eens of je consequent genoeg bent zoals hierboven wal werd gezegd) als ze er echt niet op reageert zou ik ook gewoon spoortje proberen mits dat je een stil been en onafhankelijke zit hebt. Als dat je probleem oplost, waarom niet? :+ Het is tenslotte iets om je beenhulp je versterken, en als je ze correct gebruikt, word je paard er niet imuun voor, net zoals een paard niet imuun word voor beenhulpen als je ze correct toepast.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:56

Dit heeft niks met consequent te maken, maar met de techniek van de ruiter een spoortje is niet om het paard harder te laten lopen, maar om te verfijnen.

@ hoefslag hoe vaak krijg je les? en hoe vaak doe jij iets fout of snap je het niet? al eens bedacht dat als jij iets fout doet en niet luistert een hele harde tik met die zweep zou krijgen, zou je dat fijn vinden?
Paardrijden is niet je paard met sporen prikken en met de zweep vooruit slaan, paardrijden is zelf ontwikkelen om je paard goed en technisch te trainen zonder je paard pijn te doen, daar horen ook respect en vertrouwen bij en een paard zal het echt niet voor jou gaan doen als jij geen respect voor hem heeft, want waarom zou hij je dan vertrouwen, als jou les gever jou elke keer een trap geeft als je van het paard af komt, omdat je het niet goed heb gedaan dan krijg je geen vertrouwen in zo`n persoon, jij hebt de keus om een andere te zoeken, maar het paard zit met jou op gescheept, zeker het paard zal het uit eindelijk mis wel gaan doen, maar kijk dan eens in de blik van zijn ogen, hoe veel stralen die nog , loop eens door de gemiddelde manege, die paarden zijn berust in hun lot zijn robotten geworden die al hun gevoel hebben uit geschakeld , wil jij zo`n paard onder je kont.
Paardrijden doe je met gevoel niet met geweld.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:00

sorry maar sporen zijn hier niet voor

veel (schijn)overgangen rijden
en les nemen uiteraard