Bitloos rijden; galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vandekaak

Bitloos rijden; galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:50

Hey,

Ik ben sinds kort begonnen met bitloos rijden, ben er nu ongeveer ander halve maand mee bezig.
Het gaat steeds beter en ze begint al na te geven. Maar als ik ga galopperentrekt ze me helemaal uit het zadel en loopt ze met haar neus bijna op de grond. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Bitloos rijden; galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:34

Dit is een rijtechnisch probleem, en heeft niet met natural te maken, daarom verplaats ik dit topic van NA naar RT-P.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:42

Het zou hetzelde moeten zijn als met bit; ophouding en been geven.
Oftewel, het paard op de achterhand zien te krijgen, ook in galop.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:30

Met wat voor bitloze optoming rij je? Met lange teugels aangalopperen en flink actief laten lopen, dan zelf de teugels opnemen, ze moet je hand volgen.

vandekaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:03

kaakgerkuist, ga het morgen proberen. dankje

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:00

ik start zelf ook bitloos en ik merk aan mijn pony ook dat ie erg begint te hangen,
dit is dus ook een beetje jouw probleem? zodra die dit doet misschien even een schopje mee.
wat ik doe als die van mij echt heel erg begint te hangen (wanneer die kan doet ie 't) laat ik gewoon even m'n teugels wat losser, niet zodat ie zozeer meer ruimte krijgt want dat is waar ze juist een beetje na opzoek zijn maar meer dat ik dan even de druk eraf haalt zodat ik niet meer het gevoel krijg dat ik 100 kilo in me handen heb en tegelijke tijd een schopje mee :)

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:15

ik denk dat goed voorwaards houden en veel tempo wisselingen jou goed kan helpen, geef haar geen tijd om na te denken,, rijdt een slangen volte, rijdt een gewone volte met stelling, open en sluit de volte.
zorg dat ze gefocust blijft op jou, vooral als het even goed gaat stoppen als belonging voor je paardje.

je moet het net zo oplossen als je zou doen met bit

succes

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:18

wat van mijn vrienden rijden sinds een tijdje ookk bitloos .
en die zeggen dat je hem actief moet laten lopen, veel been gefen !
dat jij hem met je been voor bent vorr dat hij gaat trekken

sucses xx

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:21

ik zou zeggen als ze dit doet dan aan 1 teugel trekken inplaats van aan 2 verder zou ik zeggen dat je er gewoon aan moet gaan werken en e bant moet versterken, en ook als je rijdt zo min mogelijk aan de teugels zitten zodat ze gevoelig word. ik rij zelf bitloos en heb haar zelf ingereden maar wij kunnen nu lezen en schrijven bitloos. succes ermee ;)

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:32

specialmoon ik vindt je post een beetje dubbel ?
je zegt eerst aan 1 kant trekken en vervolgens zo min mogelijk aan de teugels zitten ?
een paard is veel sterker als dat wij zijn,, dus trekken heeft eigenlijk in geen geval effect, het paard trekt net zo hard terug, en wordt zoals je zelf aan haalt ongevoelig voor het trekken * het schrikt niet meer af *

zorgen dat jij sneller bent, en eerder terug bent in de draf dan hij kan gaan hangen is je paard voor zijn.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:04

Hetzelfde als met bit, korte ophouding maken en drijven. Maar geef hem vooral geen teugel om op te gaan hangen. Dus ophouding maken en weer ontspannen. Een paard kan nooit met meer kilo’s aan de teugel hangen dan jij. ;)
Eén teugel kan wel eens helpen als je paard echt te sterk voor je is. Je kunt het eens proberen door gewoon één teugel op druk te houden als je paard gaat trekken. Het ligt er ook aan, trekt je paard je in één keer echt uit het zadel, of gaat hij continu erg hangen? En probeer hem eens met een halster en twee touwen/teugels te rijden. Op de kaakgekruiste wil een paard nog wel eens gaan hangen als de “release” traag is. (=het loslaten van de riempjes door de ringetjes) Met een halster is je reactie veel directer.
Succes, en laat eens horen hoe het gaat. +:)+

vandekaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 23:01

Bedankt voor alle goede tips!
laat nog even horen hoe het gaat.

_emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:43

veel been geven.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:50

ik kan me niet voorstellen dat dit met het bitloos rijden temaken heeft. ik reed ook vaak bitloos met verschillende paarden. dus ook van anderen of met een hackmore
en heb eigenlijk zelfs heel vaak dat ik het totaal vegeet dat ik niet eens een bit gebruik.
kom ik vaak pas weer achter met het afzadellen.
dus het lijkt me sterk hoor..

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:59

probeer dan wat meer tempo wisselingen te maken en 'm net iets meer voor te zijn

Jolinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:50

je moet haar eerst in stap weten in de hand te houden zonder bit. lukt dit? dan in draf. gaat dit? dan pas moet je verdergaan met galopperen. mijn vorige paardje was een haflinger en die trok door het bitloze hoofdstel heen, in twee stukken. sommige paarden zijn ook gewoon niet zo geschikt voor het bitloze rijden. mijn arabier nu, daarentegen, is uitermate geschikt. ben met hem vanaf begin af aan al vrij bezig geweest en nu is het een kwestie van communiceren met je stem. hij kent alle hulpen op stem, zoals bijvoorbeeld ''letop'' als hij zijn hoofd hoger moet dragen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 05:02

Jolinnepin schreef:
je moet haar eerst in stap weten in de hand te houden zonder bit. lukt dit? dan in draf. gaat dit? dan pas moet je verdergaan met galopperen. mijn vorige paardje was een haflinger en die trok door het bitloze hoofdstel heen, in twee stukken. sommige paarden zijn ook gewoon niet zo geschikt voor het bitloze rijden. mijn arabier nu, daarentegen, is uitermate geschikt. ben met hem vanaf begin af aan al vrij bezig geweest en nu is het een kwestie van communiceren met je stem. hij kent alle hulpen op stem, zoals bijvoorbeeld ''letop'' als hij zijn hoofd hoger moet dragen.

Je stem moet je niet gebruiken, hoe verleidelijk ook.
Het buigen komt omdat je paard moet wennen aan het verminderd overwicht, dat je met bit wel had.
Het komt er dan op neer dat je een goed hoofdstel gebruikt -als overgang- waarbij het je overwicht nog hebt. Dat duurt dus wel even. Daarna gebruik je het definitieve hoofdstel.
Verwacht niet dat alle paarden bitloos volledig accepteren, sommige zijn gewoon volhardend, omdat ze gewend zijn aan en bit. Als laatse: Laat je niet gek maken door idyllische verhalen over bitloos. Dat het bij de een wel werkt en bij de ander minder is heel normaal. En dan ga ik het maar niet hebben over het traject "diervriendelijk", want dan krijg ik te maken met met de onvermijdelijke "goeroes", die alles weten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:33

Gewoon rustig op de volte/hoefslag galoperen. Laat hem kiezen waar hij met het hoofd wil lopen. Ga niet lopen trekken ed. Waarschijnlijk is er in de bit situatie niet genoeg balans geweest en dat zie je nu. Hij heeft gewoon nog wat tijd nodig. Probeer aan een los teugeltje in een tempo te galoperen. Als dit goed gaat probeer je met je zit wat tempowisselingetjes te rijden. Hou het wel klein. Dus een twee pasjes. Probeer zelf daarbij zo stil en ontspannen mogelijk te zitten. Na een paar weken galopeerd hij beter als daarvoor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 08:56

misschien kun je in de beweging de nadruk op het "op"springen leggen.
Blijf wel rechtop zitten en met je gedahten bij de achterbenen.
Ga je teveel aan de voorkant denken en ook nog voorover zetten, dan wordt het een trekspel omdat het paard op de voorhand valt en dan eerder hard in de hand wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:47

Heeft idd niets met bitloos te maken maar met jou rijtechniek, waarschijnlijk heb je met bit met teveel druk gereden.
Het paard heeft moeite met zijn balans , dus je zou les kunne gaan nemen en heel veel gym oefeningen gaan doen zodat hij voorwaartser in zijn achterbeen gaat worden en miss heel nuttig en handig zelf de theorie leren.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 03:33

midgie schreef:
Heeft idd niets met bitloos te maken maar met jou rijtechniek, waarschijnlijk heb je met bit met teveel druk gereden.
Het paard heeft moeite met zijn balans , dus je zou les kunne gaan nemen en heel veel gym oefeningen gaan doen zodat hij voorwaartser in zijn achterbeen gaat worden en miss heel nuttig en handig zelf de theorie leren.

Dat had ik al gezegd. Het paard mist gewicht in de mond en was dat wel gewend.
Nu probeert het dat gewicht weer te vinden, maar het is er niet meer. Dat is normaal gedrag als je paard altijd met bit is bereden.
Nu moet het gaan wennen aan druk, dat is voor een paard ook een kwestie van wennen, trek er maar een paar maanden voor uit.
Les nemen is wat overdreven, het paard moet nog wennen aan de nieuwe situatie. Neem de tijd daarvoor. En ik ben het met lailapri eens: Wat meer gewicht op de achterhand leggen als hulp. Dan komt het wel goed, over een tijdje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:44

maXcomX schreef:
Citaat:

Dat had ik al gezegd. Het paard mist gewicht in de mond en was dat wel gewend.
Nu probeert het dat gewicht weer te vinden, maar het is er niet meer. Dat is normaal gedrag als je paard altijd met bit is bereden.
Nu moet het gaan wennen aan druk, dat is voor een paard ook een kwestie van wennen, trek er maar een paar maanden voor uit.
Les nemen is wat overdreven, het paard moet nog wennen aan de nieuwe situatie. Neem de tijd daarvoor. En ik ben het met lailapri eens: Wat meer gewicht op de achterhand leggen als hulp. Dan komt het wel goed, over een tijdje.

Het is geen normaal gedrag dat het paard het bit gaat missen om op te hangen, dan heeft de ruiter toch wel heel de tijd erg fout gereden.
Ook ik zeg dat de achterhand sterker moet worden , maar dat zal rijtechnisch op gelost moeten worden en ja het heeft idd tijd nodig.
Het gewicht naar de achterhand plaatsen is ok, maar hoe doe je dat als je niet weet wat voorwaarts is en je het paard heeft geleerd om tegen de druk in te komen van het bit en dat waarschijnlijk ook tegen het bitloosje gaat doen.
Het paard moet juist niet wennen aan de druk, maar leren wijken voor de druk.
Denk dat de TS verstandig doet om les te gaan nemen. les is nooit overdreven, want als je het zelf niet snapt en dat blijkt als je je vraag hier op bokt neerzet, dan is het wel verstandig om er iemand bij te vragen die mee kan kijken en aanwijzingen kan geven en jou ook kan vertellen waar het mis gaat.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:26

Het paard en de ruiter hebben een hele lange tijd les gehad totdat de een kon rijden en de ander zadelmak was. Zo'n verandering naar bitloos heeft soms wat tijd nodig. Waarschijnlijk is er iets geweest dat je de overstap hebt gemaakt. Dit doe je niet als het allemaal *\o/* super gaat en de winstpunten je om de oren vliegen. Geef het wat tijd en zoek er in de toekomst een instructeur bij. Als je er al een tijdje mee rijd weet je ook beter welke probleempjes er over zijn gebleven. Ik vind het heel jammer als iemand om advies vraagt in een topic diegene gelijk als een niets wetende beginner wordt afgeschilderd.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:35

Ga eens een poosje bij een goede western ruiter rijden.
Deze mensen zijn al veel langer bitloos bezig (Vaak tot het paard is uit gewisseld).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:51

midgie schreef:
Het is geen normaal gedrag dat het paard het bit gaat missen om op te hangen, dan heeft de ruiter toch wel heel de tijd erg fout gereden.
Ook ik zeg dat de achterhand sterker moet worden , maar dat zal rijtechnisch op gelost moeten worden en ja het heeft idd tijd nodig.
Het gewicht naar de achterhand plaatsen is ok, maar hoe doe je dat als je niet weet wat voorwaarts is en je het paard heeft geleerd om tegen de druk in te komen van het bit en dat waarschijnlijk ook tegen het bitloosje gaat doen.
Het paard moet juist niet wennen aan de druk, maar leren wijken voor de druk.
Denk dat de TS verstandig doet om les te gaan nemen. les is nooit overdreven, want als je het zelf niet snapt en dat blijkt als je je vraag hier op bokt neerzet, dan is het wel verstandig om er iemand bij te vragen die mee kan kijken en aanwijzingen kan geven en jou ook kan vertellen waar het mis gaat.

Nee, het is geen normaal gedrag. Maar het gebeurt vaak. Dus in die zin kan het wel normaal zijn.
Hoeveel mensen ken jij die licht in de mond kunnen rijden? De meeste beginners tot gevorderden hebben zo weinig onbalans en gevoel, dat er bijna altijd te zwaar in de mond getrokken wordt. Bij sommigen kan het niet zwaar genoeg, die hebben zelfs nog een hefboom nodig. Dat is meer regel dan uitzondering bij veel paardenhouders en sporten.
Maar diezelfde mensen die nu overstappen op bitloos, hebben nog precies dezelfde handicaps. Eerst leren rijden dan je bekommeren om een optoming. Les is dus idd. een oplossing in deze.