Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)

Lienelien schreef:Als ik een driejarige zadelmak maak, dan loopt hij binnen een paar weken in alle gangen nageeflijk, of ten minste met zijn hals en hoofd in een afgebogen houding, zodat het niet schadelijk is voor zijn rug. Anders krijg je alleen maar spier en rugproblemen! Beter zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard gedurende langere tijd een verkeerde houding aanneemt! En we hebben het over drie maanden hè, geen 3 dagen...
midgie schreef:3 mnd en dan al verwachten dat het dier nageeflijk is in alle 3 de gangen, hoe oud is het dier?
Wat doe je b.v aan het recht richten , de zijgangen ??
Ga eerst eens met de techniek aan de gang en geef het dier de kans om zijn spieren te ontwikkelen zodat hij leert dragen en daar is wel wat langer voor nodig dan 3 mnd.
En wat is doorrijden, dat klinkt altijd zo naar vind ik, neem de tijd en geef het dier de tijd om te ontwikkelen en leer zelf ook wat nageeflijk is en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als het nageeflijk is en wat jij daar bij voelt in je zit en handen , want het feit dat je al over hulpteugels praat geeft aan dat je zelf ook nog heel veel moet leren. Ga eens de theoretische kant van het paard rijden leren dan zul je door krijgen dat het niet zomaar in 3 mnd lukt, maar dat als je het goed wil doen en je paard gezond in zijn lijf wil houden een weg van jaren training .
Dorienn schreef:Lienelien schreef:Als ik een driejarige zadelmak maak, dan loopt hij binnen een paar weken in alle gangen nageeflijk, of ten minste met zijn hals en hoofd in een afgebogen houding, zodat het niet schadelijk is voor zijn rug. Anders krijg je alleen maar spier en rugproblemen! Beter zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard gedurende langere tijd een verkeerde houding aanneemt! En we hebben het over drie maanden hè, geen 3 dagen...
*zucht*
Nageeflijkheid is GEEN kunstje. Je moet je paard dit niet leren en is een gevolg van correct rijden en niet!! van aan de teugels te zitten klooien. Dan krijg je een valse knik en dán krijg je pas een stijf paard met spierproblemen.
TS, naar voren rijden, teugels in normaal contact. Zet hem vanachter lekker aan het werk, zorg dat je handen meegeven en los zijn. Mijn paard deed dit vroeger ook (is ook geleerd aan de teugel te lopen en het dier zat helemaal vast)
en ik heb hem enkele maanden gewoon lekker naar voren gereden in galop. Hij hield zijn rug vast en door dat tempo net wat hoger te laten gaan, kon ik hem daaruit 'losrijden'. Daarna wat terugrijden en zodra hij weer vastzet, weer naar voren. Wat rustige overgangen kunnen ook helpen. Jonge paarden hebben soms wat moeite als je vlug na elkaar dingen vraagt. Dan gaan ze zich opspannen en loopt die dus niet correct nageeflijk.
Ambrasoft schreef:Lienelien schreef:Als ik een driejarige zadelmak maak, dan loopt hij binnen een paar weken in alle gangen nageeflijk, of ten minste met zijn hals en hoofd in een afgebogen houding, zodat het niet schadelijk is voor zijn rug. Anders krijg je alleen maar spier en rugproblemen! Beter zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard gedurende langere tijd een verkeerde houding aanneemt! En we hebben het over drie maanden hè, geen 3 dagen...
*zucht*
Nageeflijkheid is GEEN kunstje. Je moet je paard dit niet leren en is een gevolg van correct rijden en niet!! van aan de teugels te zitten klooien. Dan krijg je een valse knik en dán krijg je pas een stijf paard met spierproblemen.
TS, naar voren rijden, teugels in normaal contact. Zet hem vanachter lekker aan het werk, zorg dat je handen meegeven en los zijn. Mijn paard deed dit vroeger ook (is ook geleerd aan de teugel te lopen en het dier zat helemaal vast)
en ik heb hem enkele maanden gewoon lekker naar voren gereden in galop. Hij hield zijn rug vast en door dat tempo net wat hoger te laten gaan, kon ik hem daaruit 'losrijden'. Daarna wat terugrijden en zodra hij weer vastzet, weer naar voren. Wat rustige overgangen kunnen ook helpen. Jonge paarden hebben soms wat moeite als je vlug na elkaar dingen vraagt. Dan gaan ze zich opspannen en loopt die dus niet correct nageeflijk.
Navidad schreef:Ik ben het volledig eens met lienelien. Ik weet ook wat er word bedoeld in de reacties wat ze geeft. Als je als ruiter zijnde je paard wil rechtrichen moet je paard los in zijn lichaam zijn, want je gaat aan spieren zitten wat je paard normaal onderduikt.. (lees rechtgebogen en linksgebogen). Mocht je die spieren (koude spieren) in een keer recht willen zetten met een forcerende oefening. Dan overbelast je de spieren.
Een paard kan nooit los zijn in zijn lichaam voordat hij rechtgericht is. Dus klopt niet helemaal wat je zegt.
Ook longeer ik met pessoa en bevestig voor de gallop van bit naar longeersingel.Lienelien schreef:Oh god, iemand die tegen druk is. (ik heb het trouwens over weerstand maar goed). Er is spanning omdat dat meisje ZELF zegt dat haar paard gespannen is in galop. Lees maar eens terug. Dus als je te lang zo door blijft rijden krijgt dat paard een hekel aan galop! En rechtgerichtheid is toch echt de één na laatste stap in het Scala, voor verzameling, dus nageeflijkheid dien je al lang daarvoor te hebben, anders kun je ook niet rechtrichten. Nou goed, ik denk dat wij elkaar niet zo goed liggen. Laten we deze discussie maar staken.