nageeflijk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1amazone1

nageeflijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:51

Ik ben mijn paard verder aan het doorrijden en dit gaat redelijk goed.
Na 15 minuten rijden wordt ze al heel ontspannen en loopt ze in stap en draf nageeflijk.
De galop gaat steeds beter. In het begin had ze hier moeite mee en ging ze erg snel.
Ik galoppeer nu veel voltes met haar en het tempo gaat steeds beter.
Alleen galoppeert ze met haar hoofd om hoog en wil ik dat ze aan de teugel loopt.
Ik wil dit graag bereiken zonder hulpteugels ed, misschien moet ik ook wat meer geduld hebben,
maar is er iemand die tips heeft hoe ik dit kan aanpakken?
Misschien liggen mijn verwachtingen wel te hoog van een paard waar ik pas 3 maanden geleden
mee begonnen ben met doorrijden, maar dan wil ik dit toch ook wel graag weten.

Elin_

Re: nageeflijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:54

Je geeft zelf al aandat je verwachtingen (nu nog) te hoog zijn.
Paardje is net 3 maanden gestart met doorrijden en loopt al nageefelijk in stap en draf

Daar tevreden mee zijn allereerst! das al harstikke goed en fijn ;)
In de galop komt ook wel.

Ze moet naar jou hand toe komen , op het moment dat het voor haar prettig is (of voor hem ;) )
Met mijn verzorgpony heeft het een heele poos geduurt ,maar ze is echt naar mijn hand toe gekomen ipv dat ik haar naar mijn hand toe dwong.

Houden hoe je het nu hebt.
Ik zeg : Nog niet te veel druk om maken ;)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:54

Heb dit probleem ook, alleen is mijn paard wel wat ouder. Ook aan de longeerlijn wil ze nog niet haar hoofd naar beneden doen, ben al drie maanden bezig :=

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:15

De makkelijkste oplossing is om er even 1 of 2 keer een ervaren ruiter op te zetten in galop, die aan het paard duidelijk maakt wat de bedoeling is, dan is het daarna voor jullie zoveel makkelijker! Als ze het in stap en draf al kunnen moet de galop niet veel moeilijker zijn namelijk, alleen begrijpt het paard het waarschijnlijk gewoon niet zo goed.
En als je het zelf wilt doen: vooral je hand laag blijven houden en tijdelijk wat verder uit elkaar zetten, weerstand bieden en spelen en kneden in de teugels. Helpt soms om wat meer stelling naar binnen te vragen, maar soms juist ook om met de buitenteugel door te vragen, uitproberen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:20

maar Lienelien
paard is pas doorgereden
dan hooeft het toch niet al direct overal rond te lopen ? (overal = in alle gangen)

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:28

Als ik een driejarige zadelmak maak, dan loopt hij binnen een paar weken in alle gangen nageeflijk, of ten minste met zijn hals en hoofd in een afgebogen houding, zodat het niet schadelijk is voor zijn rug. Anders krijg je alleen maar spier en rugproblemen! Beter zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard gedurende langere tijd een verkeerde houding aanneemt! En we hebben het over drie maanden hè, geen 3 dagen...

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:32

Oja en natuurlijk goed naar voren blijven rijden! Liever ietsje teveel tempo dan te weinig!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:10

Wat zegt je begeleiding hier over?
Waar je goed op moet letten is of je het wel op dezelfde manier probeert als in stap & draf. Vaak zie je dat ruiters meer problemen hebben in de galop omdat er een grotere beweging bij komt kijken, waardoor ze zelf groter (grover) worden in hun hulpen & daar ontspant het paard niet op.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:20

Zeker blijven doen die voltes,
aangezien haar tempo verbeterd, zal de nageeflijkheid wel volgen
Verder eens op letten of je haar voldoende vrijheid geeft om te zakken tijdens galop;
je zou niet de eerste zijn die teveel vasthoudt, omdat gallop op een jonkie nog spannend is,
zodat het paard eigenlijk gewoon geen aanstalte maakt om te zakken...

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:01

bedankt allemaal voor de tips. zodra de sneeuw weg is zal ik hier mee aan de slag gaan.
Ze was altijd heel gespannen voor en in de galop. Dat merkte ik aan haar doordat ze in de draf haar pas
moest versnellen zodat ze de galop kon nemen. In iedere hoek wilde ze dit doen, want stel je voor dat ik in galop wilde. Nu ging ik dan vaak juist in stap of bleef draven, zodat ze meer op mijn beenhulp zou letten.
Als ik in galop ging dan viel ze ook weer vaak terug in draf en ging de galop ook ongecontroleerd.
Ze sprong vaak in de verkeerde galop en was erg gehaast.

Hier ben ik als eerste mee begonnen dat ze minder gespannen was voor en tijdens de galop en dat ze het steeds langer volhield. Ik vond het toen dus nog niet zo belangrijk dat ze aan de teugel liep in de galop.
Sinds 1 maand merk ik pas dat ze zich gaat ontspannen en een normaal tempo galoppeerd.
Ik kan nu ook meerdere rondjes in de bak galopperen en pas als ik aangeef dat ze in draf mag doet ze het.

Ik weet wel van mezelf dat ik als zij zo ging versnellen in draf dat ik een beetje voorover ging zitten, zodat ze de aansprong naar galop makkelijker kon maken voor mijn gevoel. Nu hoef ik dit niet meer te doen en kan gewoon achterover blijven zitten.

degene die mij lesgeeft ziet ook duidelijk verschil en zegt dat we goed bezig zijn. Ik wil dat de galop leuk blijft voor haar en niet dat ze er tegen op ziet. Als de nageelijkheid vanzelf wel komt dan heb ik wel genoeg geduld om hier op te wachten. bedankt voor de tips allemaal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:58

3 mnd en dan al verwachten dat het dier nageeflijk is in alle 3 de gangen, hoe oud is het dier?
Wat doe je b.v aan het recht richten , de zijgangen ??
Ga eerst eens met de techniek aan de gang en geef het dier de kans om zijn spieren te ontwikkelen zodat hij leert dragen en daar is wel wat langer voor nodig dan 3 mnd.
En wat is doorrijden, dat klinkt altijd zo naar vind ik, neem de tijd en geef het dier de tijd om te ontwikkelen en leer zelf ook wat nageeflijk is en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als het nageeflijk is en wat jij daar bij voelt in je zit en handen , want het feit dat je al over hulpteugels praat geeft aan dat je zelf ook nog heel veel moet leren. Ga eens de theoretische kant van het paard rijden leren dan zul je door krijgen dat het niet zomaar in 3 mnd lukt, maar dat als je het goed wil doen en je paard gezond in zijn lijf wil houden een weg van jaren training .

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:06

Lienelien schreef:
Als ik een driejarige zadelmak maak, dan loopt hij binnen een paar weken in alle gangen nageeflijk, of ten minste met zijn hals en hoofd in een afgebogen houding, zodat het niet schadelijk is voor zijn rug. Anders krijg je alleen maar spier en rugproblemen! Beter zoveel mogelijk te voorkomen dat een paard gedurende langere tijd een verkeerde houding aanneemt! En we hebben het over drie maanden hè, geen 3 dagen...

*zucht*

Nageeflijkheid is GEEN kunstje. Je moet je paard dit niet leren en is een gevolg van correct rijden en niet!! van aan de teugels te zitten klooien. Dan krijg je een valse knik en dán krijg je pas een stijf paard met spierproblemen.

TS, naar voren rijden, teugels in normaal contact. Zet hem vanachter lekker aan het werk, zorg dat je handen meegeven en los zijn. Mijn paard deed dit vroeger ook (is ook geleerd aan de teugel te lopen en het dier zat helemaal vast)
en ik heb hem enkele maanden gewoon lekker naar voren gereden in galop. Hij hield zijn rug vast en door dat tempo net wat hoger te laten gaan, kon ik hem daaruit 'losrijden'. Daarna wat terugrijden en zodra hij weer vastzet, weer naar voren. Wat rustige overgangen kunnen ook helpen. Jonge paarden hebben soms wat moeite als je vlug na elkaar dingen vraagt. Dan gaan ze zich opspannen en loopt die dus niet correct nageeflijk.

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 17:59

midgie schreef:
3 mnd en dan al verwachten dat het dier nageeflijk is in alle 3 de gangen, hoe oud is het dier?
Wat doe je b.v aan het recht richten , de zijgangen ??
Ga eerst eens met de techniek aan de gang en geef het dier de kans om zijn spieren te ontwikkelen zodat hij leert dragen en daar is wel wat langer voor nodig dan 3 mnd.
En wat is doorrijden, dat klinkt altijd zo naar vind ik, neem de tijd en geef het dier de tijd om te ontwikkelen en leer zelf ook wat nageeflijk is en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als het nageeflijk is en wat jij daar bij voelt in je zit en handen , want het feit dat je al over hulpteugels praat geeft aan dat je zelf ook nog heel veel moet leren. Ga eens de theoretische kant van het paard rijden leren dan zul je door krijgen dat het niet zomaar in 3 mnd lukt, maar dat als je het goed wil doen en je paard gezond in zijn lijf wil houden een weg van jaren training .

wil je het goed doorlezen, voordat je zo'n reactie geeft.
Ik wil juist geen hulpteugels gebruiken, maar dat ze vanuit een natuurlijke ontspanning nageeflijk loopt.
ik wilde inderdaad meer weten wat ik kan verwachten en of er misschien nog goede tips tussen zaten, zoals dorienn bijvoorbeeld geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:26

Ik heb ook gelezen dat je het zonder hulp teugels wil en dat is alleen maar heel fijn te lezen, maar het feit dat je er over schrijft geeft al aan dat je zelf nog veel hebt te leren, want een hulpteugel is idd nooit de oplossing, maar wat ik ook schrijf en daar heb je miss over heen gelezen, is dat je de techniek moet leren, wat is nageeflijk en waar komt het vandaan en dat leer je door les te nemen die jou de praktijk kan uit leggen , maar ook de theorie erbij kan vertellen en je zal je ruiter gevoel moeten ontwikkelen om te kunnen voelen in je zit en handen wanneer je paard nageeflijk is met b.v je ogen dicht.
Du sga aan de gang met het rechtrichten/gymmen en rij eens een tijdje op het jonge dier zonder zadel zodat zij jou kan voelen maar jij ook haar kan voelen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:26

Dorienn schreef:
Lienelien schreef:

*zucht*

Nageeflijkheid is GEEN kunstje. Je moet je paard dit niet leren en is een gevolg van correct rijden en niet!! van aan de teugels te zitten klooien. Dan krijg je een valse knik en dán krijg je pas een stijf paard met spierproblemen.

TS, naar voren rijden, teugels in normaal contact. Zet hem vanachter lekker aan het werk, zorg dat je handen meegeven en los zijn. Mijn paard deed dit vroeger ook (is ook geleerd aan de teugel te lopen en het dier zat helemaal vast)
en ik heb hem enkele maanden gewoon lekker naar voren gereden in galop. Hij hield zijn rug vast en door dat tempo net wat hoger te laten gaan, kon ik hem daaruit 'losrijden'. Daarna wat terugrijden en zodra hij weer vastzet, weer naar voren. Wat rustige overgangen kunnen ook helpen. Jonge paarden hebben soms wat moeite als je vlug na elkaar dingen vraagt. Dan gaan ze zich opspannen en loopt die dus niet correct nageeflijk.

100% mee eens.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:37

Ambrasoft schreef:
Lienelien schreef:

*zucht*

Zucht, ach ja, ik heb ook alleen maar Grand Prix gereden en meerdere paarden naar Lichte Tour, dus ik zal het vast met een kunstje doen ja! Een goede ruiter kan het paard echter in een paar sessies leren wat de bedoeling ongeveer is met zijn hoofd/halshouding. Ik herhaal, een GOEDE ruiter. Dus als je je paard niet onnodig met weggedrukte rug en spanning wil laten lopen, zet er dan ff een ervaren ruiter op. Die doen het NIET met een kunstje, gewoon op veel meer gevoel voor timing, voor lossigheid, voor op tijd druk verminderen als het paard de goede kant op gaat. En als je t niet wil geloven, ach, dan doe je er gewoon maanden over, wat maakt het uit. Voor het paard wel!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:29

Echt, serieus is dat nou een argument wat je gereden hebt?
Ik heb gewerkt op springeventen en bekende ruiters waarvan ik eerst dacht "wauw" had ik toen toch echt zin om ze van hun paard te trekken. Ik kan best veel relativeren, maar sommige dingen waren erover.
Waarom zou er spanning zijn? Je moet rijden met ontspanning, jong of niet. Dat is de basis. En een zogenaamde nageeflijkheid erop zetten door druk brengt niets bij tot ontspanning. En zelfs met afgebogen houding kan een paard zijn rug niet correct gebruiken.. Om een extreem voorbeeld te geven een hertenhals. Nageeflijkheid is per definitie het gevolg van lossigheid, achterstuwing, balans, rechtgerichtheid en ontspanning. En als je toch zo goed rijdt, waarom dan nog druk nodig?

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:34

Oh god, iemand die tegen druk is. (ik heb het trouwens over weerstand maar goed). Er is spanning omdat dat meisje ZELF zegt dat haar paard gespannen is in galop. Lees maar eens terug. Dus als je te lang zo door blijft rijden krijgt dat paard een hekel aan galop! En rechtgerichtheid is toch echt de één na laatste stap in het Scala, voor verzameling, dus nageeflijkheid dien je al lang daarvoor te hebben, anders kun je ook niet rechtrichten. Nou goed, ik denk dat wij elkaar niet zo goed liggen. Laten we deze discussie maar staken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:59

Ik ben het volledig eens met lienelien. Ik weet ook wat er word bedoeld in de reacties wat ze geeft. Als je als ruiter zijnde je paard wil rechtrichen moet je paard los in zijn lichaam zijn, want je gaat aan spieren zitten wat je paard normaal onderduikt.. (lees rechtgebogen en linksgebogen). Mocht je die spieren (koude spieren) in een keer recht willen zetten met een forcerende oefening. Dan overbelast je de spieren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:54

Navidad schreef:
Ik ben het volledig eens met lienelien. Ik weet ook wat er word bedoeld in de reacties wat ze geeft. Als je als ruiter zijnde je paard wil rechtrichen moet je paard los in zijn lichaam zijn, want je gaat aan spieren zitten wat je paard normaal onderduikt.. (lees rechtgebogen en linksgebogen). Mocht je die spieren (koude spieren) in een keer recht willen zetten met een forcerende oefening. Dan overbelast je de spieren.

Dus een stijf paard kan je niet rechtrichten? ;) Een paard kan nooit los zijn in zijn lichaam voordat hij rechtgericht is. Dus klopt niet helemaal wat je zegt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:22

TS ik herken je verhaal :D

Mijn jonkie was in het begin ook gespannen in de gallop (hard draven/ hard galloperen/ overkruist/ verkeerd) etc.
Nu is de gallop ohz normaal geworden en is het ontspannen rustig aanspringen/ makkelijk terugnemen/ tempo bepalen etc.
Hoe het vorige maand ging: http://www.youtube.com/watch?v=fOHN9AbVArM

In gallop gaat de coordinatie van veel ruiters vaak nog niet zo soepel. Je lijf is meer gespannen, alles beweegt en wiebelt :+
Dit is een kwestie van hoe meer je gallopeert op je paard hoe beter je lichaam hem aan gaat voelen.

Zonder zadel is inderdaad een goeie tip van midgie. Ik heb zonder zadel ook veel meer contact met mijn paard en alles gaat net wat makkelijker en vloeiender.

Behalve dat de gallop bij ons nog sterker moet worden (daar ben je wel een tijdje zoet mee) zitten wij nu ook op het punt nagevelijkheid. Bij ons lukt het door overgangen draf-gallop te maken, tempowisselingen in gallop (op zit). Als ik dat combineer met me eigen lijf wat onder controle blijft dan wordt hij vanzelf nagevelijk en dat beloon ik onwijs. Het kwartje was bijna gevallen totdat het ging sneeuwen (binnenbak is te klein voor de gallop) :+ Ook longeer ik met pessoa en bevestig voor de gallop van bit naar longeersingel.

Mijn tip: Zo min mogelijk aan de teugels klooien, het ontspannen galopje vasthouden, zelf ook ontspannen zitten, dan gaat alles vanzelf.
Of een ervaren iemand erop laten rijden die het kwartje laat vallen bij je paard.

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:10

het ging allemaal wel redelijk de goede kant op, maar nu met die sneeuw kan ik
niks met haar en rij ik dus al bijna 3 weken niet.
Ik vind het een goed idee om het een paar keer door mijn instructrice te laten proberen.
Zonder zadel kan ik ook nog doen, alleen heeft ze dit nog nooit gehad dus reageert ze hier misschien op
in het begin. we gaan het proberen.

ik begrijp wel wat je bedoelt lienelien, In de stap en in de draf loopt ze wel nageeflijk, alleen denk ik dat ze nog niet genoeg spierkracht heeft om de galop soepel te laten verlopen. Kan je een paard dan echt verpesten als ze nog niet nageeflijk loopt in de galop?
Wat ik nu veel doe is veel overgangen maken; lange zijde galop, korte zijde draf dan stap, draf, galop.
Dit doe ik ongeveer 10 minuten om de spieren op te bouwen. ik merk dan wel dat het veel ontspannender gaat. ze reageert goed op mijn hulpen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:24

Het kan ook zijn dat ze nog niet genoeg in balans is, ik denk dat ze in het weiland ook gewoon galopeerd? Dat is moeilijker met ruiter erop. Misschien een idee om eerst aan de hand haar goed te laten galoperen? En dan niet zozeer vast zetten met touwtjes, want dan moet ze het nog niet op eigen kracht doen. Dus bezig houden met rechtrichten en haar op die manier in balans krijgen, zodat ze jou ook kan dragen in de galop.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:28

Lienelien schreef:
Oh god, iemand die tegen druk is. (ik heb het trouwens over weerstand maar goed). Er is spanning omdat dat meisje ZELF zegt dat haar paard gespannen is in galop. Lees maar eens terug. Dus als je te lang zo door blijft rijden krijgt dat paard een hekel aan galop! En rechtgerichtheid is toch echt de één na laatste stap in het Scala, voor verzameling, dus nageeflijkheid dien je al lang daarvoor te hebben, anders kun je ook niet rechtrichten. Nou goed, ik denk dat wij elkaar niet zo goed liggen. Laten we deze discussie maar staken.

Weerstand? A ja handen laag zodat je veel druk uitoefend in de mond en dan kneden... Dat heet absoluut geen weerstand.

Gek he dat er spanning is in de galop als het paard nog niet zo lang onder het zadel is? Iedereen kan bedenken dat het dan gewoon het missen van spieren en kracht is waardoor het paard zich nog niet kan ontspannen.

Zonder een recht paard geen correcte nageeflijkheid. Hoe kan het paard nou correct ontspannen in de rug als hij moet compenseren?
Tis beschamend dat je dat niet weet als je GP hebt gereden.. :x

Door je handen laag te houden en te kneden gaat het hoofd alleen maar om laag door pijn, heeft niks met ontspanning of nageeflijkheid te maken.
TS zoals je nu bezig bent met de galop(kracht opbouwen) gaat het goed, teugels lang laten zodat hij eerst op eigen benen leert galloperen. Heeft ze meer kracht dan gaat ze ook vanzelf wel ontspannen in de galop en dan kan je ook verder met rechtrichten in de galop.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:04

@Air: Hoofd omlaag door pijn als je je handen laag houdt?????? Gaat t goed met je? Jij doet je handen omhoog zeker? Nee, rug wegdrukken, dát doet veel meer pijn!
@amazone: verpesten? nee dat zal wel meevallen als ik hoor hoe je het nu doet. Mocht je zelf (nog) niet handig genoeg zijn om het op te lossen, prima om dan korte stukjes te pakken! Als het paard maar niet langdurig in een verkeerde houding blijft lopen, zal dat verpesten wel meevallen. En anders lekker bijgezet laten galoperen aan de longe, dan valt misschien ook het kwartje en kan het paard tegelijk de spieren ontwikkelen, want dat gebeurt toch niet zolang het hoofd omhoog is, dan ontwikkelt het paard alleen maar de verkeerde spieren. Daar hebben de mensen in een aantal andere reacties nog niet over nagedacht merk ik...