Ik weet er geen raad meer mee..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Ik weet er geen raad meer mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:54

Hallo :wave:

Een lang verhaal eigenlijk, maar ik zal het kort proberen te houden.
Ik weet écht geen raad meer met mijn 5 jarige ruin :=

Als 3 jarige gekocht (domme fout van mijn ouders) en ik heb hem zelf opgeleerd onder begeleiding van instructrice.
In het prille begin is natuurlijk alles nog even wennen ik leerde veel van hem maar ik moest hem ook alles leren, veel ervaring opgedaan etc, toen vond ik hem nog een leuk paardje en ik dacht dat we het ver zouden schoppen.
Maar toen kwam de puberteit en enkel maar downs gehad, al snel bleek dat hij gewoon niet voor de sport is weggelegd, het rijden ging steeds slechter en ik ging steeds hulpteugels gebruiken (lange tijd met thiedeman gereden)
Na een tijdje thiedeman eraf gedaan en gewoon weer martingaal aangedaan (martingaal heeft geen énkel effect op je paard om hem onderin te laten lopen :) )
Afgelopen zomervakantie voor de 2de keer dressuurstage meegedaan, dat is dus van maandag tot vrijdag elke dag 2 u rijden, doordat hij dan wat meer gereden werd ging het een beetje vooruit (maar toen heb ik ook met hulpteugel, nml een rekker gereden, slechte keuze maar ook omdat hij heet wordt in een grote groep)
Na de dressuurstage hulpteugels VOORGOED eraf & enkel martingaal, het ging even beter nadat mijn instructrice hem eens had 'aangepakt'.
Dit was enkel voor korte duur jammer genoeg, al snel ging hij weer in zijn oude houding lopen.
Ik ben nu ten einde raad, hij staat al enkele maanden te koop & voor mijn gevoel krijg ik hem gewoon niet verkocht.
Als ik nog langer met hem moet doorgaan ben ik al aan het overwegen om volledig te stoppen met paardrijden omdat ik mijn motivatie bijna helemaal kwijt ben & het plezier is al lang weg ;(

Maar hoe hij nu precies loopt, hij is voor zover ik mij herinner altijd al passief geweest op je hulpen, je moet hem steeds drijven anders valt 'ie gewoon helemaal stil.
Nuja hij is goed vooruit te drijven, als hij in zijn eigen houding mag lopen, lang in z'n lijf en helemaal uit elkaar dan.
Als je hem wat meer verzamelder & aan de teugel wilt laten lopen gaat 'ie achter je benen lopen & dan is er geen beginnen meer aan.
En de laatste weken krijg ik er helemaal geen 'beweging' meer in, noch ontspanning, noch iet of wat activiteit.

Ben er enkele weken geleden na een kwartiertje gewoon afgestapt omdat ik het zo beu was..

Ik ben echt ten einde raad ! Ik heb er geen plezier meer in en hij volgens mij ook helemaal niet !
Ik wil hem zo graag een baasje geven die wél plezier aan hem heeft, en waardoor hij ook meer plezier krijgt !

Ik weet het gewoon echt niet meer, iemand die hier ervaring in heeft met dit soort paard of gewoon dit soort situatie ?

Ik wil graag helpende tips, ik wil niet meteen afgekat worden, ik wordt al genoeg afgekat met mijn situatie met hem ;)

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand me begrijpt

jeanette

Re: Ik weet er geen raad meer mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:58

Heb je hem al eens na laten kijken door een osteopaat of fysiotherapeut? Ik wil niet zeggen dat het daar aan ligt, maar misschien kan hem het helpen wel te doen wat er van hem gevraagd wordt

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:59

Ik zit ook al een tijdje aan osteopaat en/of paardentandarts te denken, ik heb dit al met mijn vader gesproken en die wilt het niet doen omdat het te duur is =s
Goed ik heb voorgesteld dat ik het wel zal betalen, dat hij het van mijn bankrekening mag afnemen, maar dan zegt hij dat het allemaal maar middeltjes zijn waarvan je DENKT dat het zal helpen, maarja..

Krijg er geen inspraak in bij mijn ouders, dat is het probleem jammer genoeg =s

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:04

Dat is ontzettend jammer. Het heeft mijn paard nl erg geholpen. Wilde ook niet nageeflijk zijn. Wat bleek nu later: Ze had de rug vast zitten op een punt waardoor ze nooit nageeflijk had kunnen zijn zonder veel pijn. Ik vind het in ieder geval geen lapmiddel, maar iets wat ontzettend kan helpen. Ik laat mijn paarden nu 1 keer per jaar na kijken. Ook de paardentandarts komt 1 keer per jaar om de haken van hun gebit te verwijderen. Dit hoort voor mij gewoon bij het goed zorgen voor je paard

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:06

Dat vind ik dus ook, wat als hij nu écht ergens een blokkering heeft in zijn lichaam of gewoon tandproblemen ?
(nuja zou je bij tandproblemen ook niets opmerken op gebied van of hij goed eet 'nzo ? tijdens het rijden doet hij niet vervelend in de mond, hij is gewoon ontzettend stijf in z'n lichaam !)
Maarja dan heb je ouders die hélemaal geen verstand hebben van paarden en die willen het gewoon niet snappen =(

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:08

Als je paard haken heeft hoef je niet te merken met het eten. Mijn eerste paard at gewoon door ook al bloedde ze een beetje uit de mond omdat de haken haar wang beschadigde. Telkens weer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:58

Het is toch jouw paard? Gewoon die osteopaat bellen en zelf betalen. Je mag toch zelf wel weten waar je je geld aan uitgeeft?

Daarbij zou ik hem een tijdje rust geven en leuke dingen gaan doen. Laat dat lastige gedeelte maar even zitten. Jullie moeten er eerst weer lol in krijgen!

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:32

Ik denk dat je nog een keer met je ouders moet overleggen. Ook zij zijn ooit begonnen met dit paard en dragen dus deels de verantwoordelijkheid.
Ik denk inderdaad dat je eens naar je paard moet laten kijken door een tandarts en een ostheopaat. Wat je ook kunt proberen is helemaal geen aandacht meer schenken aan het probleem. Accepteer de manier waarop je paard loopt en probeer daaruit samen toch plezier te beleven door er geen probleem meer van te maken kunnen jullie je samen ook meer ontspannen. Wil niet zeggen dat je je paard eerst grondig moet laten na kijken op eventuele lichamelijke problemen.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:03

Misschien een voorstel doen: jij de helft en zij de helft betalen? (gezien je leeftijd nog geen fulltime baan hebt denk ik?)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:17

Of... een nieuwe instructrise?

Het klinkt alsof jouw paard niet voor het been is. Daar moet je eerst aan werken. Gewoon licht contact houden aan de voorkant, geen houding af willen dwingen. Dan stappen. Halthouden, licht been geven en hij moet gelijk actief wegstappen. Doet hij dit niet, geef je hem een scherpe tik met je zweep terwijl je je beenhulp herhaalt. Zorg dat ie in galop wegschiet desnoods.
Belonen en dan weer rustig terugnemen. Dan geef je weer een lichte beenhulp, paard moet meteen voorwaarts reageren. Doet hij dit niet, weer een scherpe tik met de zweep terwijl je je hulp herhaald.

Als je dit een paar keer herhaalt, zal je paard zelfs bij een lichte voorwaartse hulp direct reageren. Als hij een keertje wegschiet, is dat niet erg, gelijk belonen. Dat is een stap in de goede richting! Op letten dat je nooit in de mond zit terwijl je hiermee bezig bent.

Pas als hij voor het been is ben je klaar om met iets nieuws te beginnen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:21

Ik zou je paard ook na laten kijken, als ik je verhaal zo lees. Er moet een reden voor zijn waarom hij zo doet.
Sluit stap voor stap dingen uit. Laat bijvoorbeeld eerst je zadel nakijken (een goed passend zadel kan echt een wereld van verschil zijn!!). Als je na 2 jaar bijvoorbeeld nog steeds hetzelfde zadel hebt, kan 't goed zijn, dat hij inmiddels is gaan knellen, doordat je paard nu meer ontwikkeld is dan toen hij 3 was. Ligt't goed, maar blijft het gedrag zo, dan zou je een osteopaat/fysiotherapeut kunnen laten komen voor je paard. Kan hij/zij niets vinden en blijft't zo, dan kun je ook zijn tanden na laten kijken. Van hun tanden en kiezen kunnen ze ook erg veel last hebben namelijk. Tot slot zou ik adviseren om in ieder geval goede instructie te zoeken.

Ik hoop dat je je ouders kunt overhalen, je te helpen met het stap voor stap oplossen van deze problemen

Heel veel succes!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:31

Misschien dalen in prijs?

Dat je hem niet verkocht krijgt kan misschien liggen aan het feit dat mensen hem te duur vinden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 02:37

Ik zeg ook stoppen met die dingen die niet lukken, en ga met hem spelen hij is jong ga plezier maken en kijk waarhet probleem ligt als je de ostheopaat zelf belt, wie weet kan hij het gewoon niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:01

Je ouders geven je een paard maar vinden het te duur als het paard wat mankeert?

Het paard zit waarschijnlijk ergens vast en kan gewoon niet , zeker als hij al die jaren op een verkeerde manier is gereden , neem in elk geval les van iemand die jou kan helpen met het paard te gymmen/rechtrichten, daar word hij alleen maar beter van en soepeler, ga je zelf ook eens verdiepen in het paarden lichaam, waar zit je op en waarom gaat het paard langzamer lopen en word hij traag op jou hulpen, jij word gefrustreerd en vind het niet leuk meer , maar denk je dat je paard op deze manier het naar zijn zin heeft?
Een paard spiegelt en als jij passief en niet naar je zin op het paard zit zal hij dus zich ook zo gaan gedragen,
Paardrijden is een hobby die voor ruiter en paard veel plezier moet geven en niet voor de ruiter een rot hobby waar het paard dan weer de dupe van word en verkocht moet worden, sorry , maar als jij geen klik hebt met het paard kun je het idd beter verkopen, maar als jij het paard el leuk en lief vind en het rijden lukt niet is dat jou probleem , leer dan rijden op een technisch goeie manier en je zal merken dat je paard daar ook weer vrolijk van gaat worden, er zijn zo ie zo zoveel andere dingen die je met het paard kan doen als het rijden even niet lukt, wees creatief en zorg dat het paard met jou wil werken , speel met het dier enz enz

Maar zou zeker eens met je vader aan de tafel gaan zitten en vragen als je fiets een lekke band heeft of er rijd een auto over en je fiets is plat,die wel naar de fietsen maker mag of je zelfs een nieuwe fiets gaat krijgen en je paard een zere heeft en dat word te duur, terwijl het dier pijn heeft.

Maar helaas gebeurt het vaker , papa geeft kind een pony en voor de rest mag hij niks kosten.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:22

Een nieuwe instructrice hoeft niet, ik ben heel blij met degene die ik nu heb & ze zegt net dezelfde dingen tegen mij in de les als wat jullie nu zeggen :)

Al vaak geprobeert om been te geven > geen reactie = tikje met de zweep
Maar de enige reactie die hij op een zweep geeft = kont omhoog gooien & nog meer achter de benen in gaan lopen
Ik vind het heel handig & efficiënt om je paard zo aan het been te krijgen, zo is het mij altijd geleerd, maar mijn ruin reageert niet voorwaarts op een zweep, maar gaat in protest zegmaar

Mijn zadel daar ben ik ook al een tijdje over bezig tegen m'n vader, ook omdat dit zadel niet goed voor mij rug is (ik heb scoliose) en een zadel met een diepe zit veel beter voor mij is.
Maar opnieuw is het excuus dan : 'ja maar als je Magnum dan hebt verkocht en je een nieuw paard hebt kan je wéér een ander zadel gaan kopen omdat het misschien niet op je nieuwe paard zal passen'

In de prijs dalen, daar dacht ik ook aan, maar m'n vader wil er absoluut díe prijs voor en geen cent minder, als er iets van de prijs afgaat, gaat dat ook van mijn bankrekening af :=

@midgie : Daarom verkoop ik hem net, ik heb er geen plezier meer in, dus hij dan ook niet
Ik wil hem zó graag een baasje geven dat wél plezier met hem heeft zodat hij er ook plezier in krijgt, ik wil alleen maar het beste voor hem, dat hij het beter heeft !
Ik heb nog 2 andere paarden, en nee het is in dit geval niet zo 'papa geeft kind een pony en voor de rest mag hij niks kosten'
Voor mijn andere 2 paarden is er altijd goed gezorgd geweest qua medische kosten, hoefsmid,dierenarts,etc.
Ook als er ernstigere problemen waren, en ook bij mij ruin.

Maar mijn vader heeft zo'n instelling 'Je laat die ostheopaat (of tandarts) alleen langskomen omdat je dénkt dat het zal helpen'
Ik wil er gewoon zeker van zijn dat er niets lichamelijks aan de hand is, maar jammer genoeg wilt mijn vader dat niet snappen :=

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:32

Je hebt PB...

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:40

je kan hem ook op training doen bij een dressuurstal.
dressuur is de basis,dus dan kan je paardj weer vertrouwen krijgen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 16:42

Ik les al 2 jaar met hem op een dressuurstal :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:53

hoeveel vraag je voor hem ?
ik ben op zoek naar een jong paard voor recreatie
ik heb ervaring met hevige dieren en mijn paard en ik klikken niet zo heel goed hij is te rustig voor mij dus ik zoek wel een dier met pit
kun ja wat filmpjes als hij loopt naar me sturen ? dan kan ik hem eens zien lopen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:33

Mag ik even heel hard zijn? Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat in dit geval niet het paard het probleem is, maar jij. Het is jouw paard en jij rijdt/traint hem, hij wordt niet beter (slechter zelfs dan 2 jaar terug?) en nu moet hij weg. En het is niet gek dat een paard die niet fijn te rijden is en niet lekker in zijn vel zit, moeilijk te verkopen is. Zeker in deze tijd.
Waarschijnlijk heb je vanaf het begin niet de juiste begeleiding gehad en heeft dat in combinatie met een groen paard geleid tot deze situatie. Maar dat is nooit de schuld van het paard.
En dat gevoel krijg ik wel heel erg van jouw berichten. Om op een paar punten in te spelen:

ZarcoTje schreef:
, al snel bleek dat hij gewoon niet voor de sport is weggelegd, het rijden ging steeds slechter en ik ging steeds hulpteugels gebruiken (lange tijd met thiedeman gereden)

Waarom is hij niet voor de sport weggelegd en waarom dacht je dat eerst wel? Hulpteugels zullen alleen werkelijk helpen bij kundig gebruikt, en bij iemand die kundig is, zullen ze niet of heel kort nodig zijn. Zegt wellicht iets over jouw instructie?

Citaat:
Dit was enkel voor korte duur jammer genoeg, al snel ging hij weer in zijn oude houding lopen.

Een paard gaat in een houding lopen die voor hem prettig is. Door pijn kan die houding veranderen, verslechteren. Door goed trainen leer jij jouw paard zijn lijf op de juiste manier te gebruiken, recht te worden en vooral ontspannen en pijnvrij te lopen. Dat is toch wel het minste wat je je paard mag geven gezien het werk dat ze voor je willen verrichten.
Kan jij dat zelf niet (we zijn niet allemaal anky's of edwards) dan moet je zorgen dat je een goede instructrice vind die het jou kan leren. En die hoeven geen GP te rijden om goed te zijn ;)

Citaat:
Maar hoe hij nu precies loopt, hij is voor zover ik mij herinner altijd al passief geweest op je hulpen, je moet hem steeds drijven anders valt 'ie gewoon helemaal stil.
Nuja hij is goed vooruit te drijven, als hij in zijn eigen houding mag lopen, lang in z'n lijf en helemaal uit elkaar dan.
Als je hem wat meer verzamelder & aan de teugel wilt laten lopen gaat 'ie achter je benen lopen & dan is er geen beginnen meer aan.
En de laatste weken krijg ik er helemaal geen 'beweging' meer in, noch ontspanning, noch iet of wat activiteit.

Nogmaals, het is aan jou om jouw paard te trainen en beter te laten worden. Daar gaat paardrijden om toch? Samen werken en samen verbeteren. Samen leren zodat je wat je leert ook later kan gebruiken en misschien zelfs door kan geven ;)
En een paard dat geleerd heeft om in de meest gemakkelijke houding te lopen (hoofd omhoog en rug uitgedrukt begrijp ik zo) zal het natuurlijk moeilijk vinden om te ontspannen en met een losse rug zijn hoofd te laten zakken. Wanneer jij in het rijden vraagt die houding te veranderen, dan is dat moeilijk, zal hij andere spieren aan moeten spreken, nadenken, en kan hij terug vallen in tempo. Dat is niet gek gezien hij het niet gewend is. Dit heeft tijd nodig, heel veel tijd en heel veel geduld. Na 1 keer hardlopen ben jij toch ook geen marathonloper? Om maar niet over de spierpijn te spreken.
Geef je paard dus de tijd, beloon hem en wordt niet boos. Dit is niet zijn schuld, dit is heel realistisch jouw 'schuld' dus het is ook aan jou om het te verbeteren.

Citaat:
Ik ben echt ten einde raad ! Ik heb er geen plezier meer in en hij volgens mij ook helemaal niet !
Ik wil hem zo graag een baasje geven die wél plezier aan hem heeft, en waardoor hij ook meer plezier krijgt !

Het klinkt alsof jou paard niet goed in zijn vel zit, niet goed in de juiste spieren en wellicht pijn heeft. Niet gek dat hij het niet leuk vind. Maar denk je dat door dit paard te verkopen, hij direct blij wordt? Antwoord is nee. Want nog steeds heeft hij tijd nodig om te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Bij de juiste ruiter gaat dat wellicht sneller, maar het probleem is niet opgelost door te verkopen. Probleem is alleen wel weg, maar heb je ook werkelijk iets geleerd?

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Kijk heel kritisch naar hoe je nu met jouw paard om gaat, houd train je hem, hoe goed is de instructie werkelijk en hoe steekt zijn lijf in elkaar. Ga je eens verdiepen in andere dingen dan het rijden, kijk naar hoe mensen paarden met zo'n houding hebben getraind naar een volwaardig dressuurpaard. Geef dit paard niet op, want dat is niet eerlijk.
Overleg eens om jullie samen misschien naar een goede trainingsstal te sturen, waar je leert opnieuw te beginnen.
Wees ook heel kritisch om het tuig. Je bent oud genoeg om die verantwoordelijkheid te nemen om te zorgen dat je paard niet met pijn hoeft te leven. Een TA is helemaal niet zo duur, misschien kan je die zelf betalen.
Een osteopathie heeft helemaal geen zin wanneer het paard getraind blijft worden zoals nu, want dan loopt hij zichzelf direct weer vast.

En als je morgen wilt rijden? Neem eerst je zadel en hoofdstel onder de loep. Ligt het beide wel zo netjes als het hoort? Zoja, dan pas kan je erop. Kijk naar je eigen houding, ontspan jij wel? Ga gewoon stappen. Goed warmstappen, nog niets vragen. Dan neem je je teugels iets aan, lichte druk, en ga je werken aan tempowisselingen. In stap bij iedere letter iets harder stappen. Maar blijven stappen. De ieniemie pas die hij iets sneller doet is geweldig, wauw wat een paard, belonen, belonen. Wees zelf fanatiek en wie weet, misschien na 20 minuten draaft hij wel aan bij een beetje been. Nou, dan ben je klaar, afstappen en afzadelen. Stel niet te hoge eisen, te hoge doelen. Beloon als hij het goed doet en je zult zien, niet alleen jouw paard krijgt weer iets plezier, maar jij ook :)
En vooral, geduld!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:41

Een tandarts te duur? Maar ieder paard MOET toch echt minimaal eens per jaar naar de tandarts!? Zeker jonge paarden die wisselen en die nog wolfstandjes kunnen hebben. Ik begrijp dus van je dat je hem als 3 jarige hebt gekregen en hij in al die tijd nog niet één keer in zijn mond is gekeken? Nou dan wordt dat tijd!! Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van. Voor hetzelfde geld zitten er wolfstandje waar het bit tegenaan stoot, dit is bijzonder pijnlijk voor een paard! En zo niet, dan kun je dat uitsluiten, maar ik zou niet meer lekker mijn teugels vasthouden als ik niet weet hoe de mond van mijn paard er uitziet...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:07

Ben het helemaal met RianneH eens... vandaar ook mijn eerdere reactie. Ik denk niet dat er werkelijk iets mis is met dit paard.

Daarnaast, dressuurles nemen en een paard in dressuurtraining zetten zijn 2 verschillende dingen he? ;)

Je moet er een een paar weken een professional op laten rijden, wedden dat ie het dan wel doet?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:37

Goede dressuurinstructeur nodig... Als je paard niet voorwaarts is kan je al de rest vergeten, het heeft geen enkel nut te leren lopen voor je kan gaan! Elk paard is geschikt voor 'de sport' als hij gewoon normaal en gezond is, ze geraken misschien niet allemaal tot de grand prix, maar tot het Z zeker! Je basis zit gewoon helemaal fout vermoed ik! Verander daar wat aan en je zal terug een fijn paardje hebben dat je helemaal niet weg moet doen! Laten doortrainen is niet altijd de oplossing! Jij moet het doen!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:39

Trouwens, al die hulpteugels, ze zouden ze moeten verbieden! Krijg je alleen maar problemen mee en niks anders!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:51

Wat verwacht je nou van je paard? Misschien weet je dat een paard je gedrag spiegelt...........

Als jij je paard allang opgegeven hebt, wat verwacht je dat het paard doet? Heel vrolijk, ontspannen met jou
aan de slag? Denk het niet jij ergert je kapot, hoe kan het dier nog ontspannen zijn?

Met de juiste inzichten, begeleiding en een goede instelling zou het dier veel verder komen.

Grz sabina

.