Bokken bij vliegende wissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Bokken bij vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:03

Eerst en vooral, er zit totaal niets kwaad in mijn paard, ze bokt ook nooit alleen tijdens haar vliegende wissels. Heeft geen problemen aan haar rug of iets dergelijks... Ze is gewoon superslim, en dat heeft zijn voor- en nadelen.

Hier het "probleem":
Wij zijn sinds enkele maanden met rustpauzes bezig met de vliegende wissels. In het begin deed ze het zonder te bokken maar dan duurde het ook wel heel wat passen vooraleer ze wisselde, en dan sprong ze nooit gelijk vanvoor en vanachter. Nu heeft ze het echt al beter onder de knie, maar het probleem is dat ze er zo enthousiast van wordt, dat ze zich vanachter zo hoog opgooit om te wisselen dat ze daarna vaak nog een vreugdebok doet.
Nu opzich vond ik dat nog niet zo'n probleem omdat ze tenslotte ook nog aan het leren is, en het wellicht makkelijker omspringt als ze haar achterhand wat hoger opgooit.

We hebben al verschillende dingen geprobeerd. Zoals haar meteen laten halthouden als ze bokt, middengalop als ze bokt, haar een tikje geven als ze bokt. Maar niets helpt!

Gisteren was ik mijn eenvoudige wissels aan het oefenen en ze raakte weer enthousiast omdat ze dacht dat ze een vliegende wissel mocht doen, dus toen wisselde ze en toen gaf ze twee vreugdebokken en de laatste was zo pittig dat ze bijna met haar achterhoef in mijn beugel bleef haken... Het wordt dus wel gevaarlijk...

Iemand een idee hoe ik ze dit kan afleren?
Alvast bedankt!

RM94

Re: Bokken bij vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:15

Ik heb het natuurlijk niet gezien maar de mijne doet dat ook en bij hem is het geen bokken maar reactie op het wisselen. Hoe makkelijker ze springen en hoe gewoner ze het vinden hoe minder het wordt.

succes

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:23

blijven oefenen en veel wachtoefeningen doen.. geduld loont.. mijn paard maakt ook een soort bok beweging, maar dat komt dan vaak omdat hij hem wat terug springt, dus niet voorwaarts genoeg is.. leuk he, nieuwe dingetjes leren, uitproberen.. succes!!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:24

Nou de mijne gaat voorwaarts genoeg hahahahahaha ;-)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:29

nooit te veel na elkaar doen, mijn paard wordt er ook gek van. 3 keer links naar recht en 3x omgekeerd, niet meer. Als ze niet wilt wisselen kan je ook altijd een balk op de grond leggen en over de balk wisselen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:31

Ze gaat inderdaad heel voorwaarts, moet ze eigenlijk altijd wat terugnemen omdat ze anders niet meer mooi bijeen loopt. Ze bokt volgens mij ook nadat ze al gewisseld heeft, en meestal moet ze het langs elke kant 1x goed doen, dan mag ze stoppen, want ze wordt er inderdaad helemaal gek van :) Over die balk wisselen zal ik eens aan mijn lesgeefster voorstellen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:37

Hoe doet ze de wissels je als je er geen hulp voor geeft? Als ze bijvoorbeeld in de verkeerde galop zit en zelf overspring, na een hindernis oid?
Waarschijnlijk geef je je hulpen te fors waardoor ze bokt naar je been.
Ben je gespannen als je een wissel wilt rijden? Want daardoor kan zij ook gespannen raken.

Dat over die balk wisselen zou ik niet doen, dat is wel handig om het aan te leren maar jouw paard kan het al dus die zal op een balk alleen maar hoger springen en dat is juist wat je eruit wilt krijgen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:43

anneliesdj schreef:
Hoe doet ze de wissels je als je er geen hulp voor geeft? Als ze bijvoorbeeld in de verkeerde galop zit en zelf overspring, na een hindernis oid?
Waarschijnlijk geef je je hulpen te fors waardoor ze bokt naar je been.
Ben je gespannen als je een wissel wilt rijden? Want daardoor kan zij ook gespannen raken.

Dat over die balk wisselen zou ik niet doen, dat is wel handig om het aan te leren maar jouw paard kan het al dus die zal op een balk alleen maar hoger springen en dat is juist wat je eruit wilt krijgen.

Gisteren vroeg ik dus een eenvoudige wissel bij de X en ik hou mijn buitenbeen dus naar lichtjes naar achter en mijn binnenbeen naar voor, niets gewisseld ofzo, maar zij weet dat ze af en toe een vliegende wissel moet doen op de diagonaal en zij onthoudt zo'n dingen echt heel hard... Ze doet het dus niet als ze in contra moet galloperen of zo, het is vooral op de diagonaal, en als ze wat fris is dat ze wisselt. Toegegeven, ik gaf mijn hulpen wel fors in het begin omdat ze het moest leren en als ik mijn benen zachtjes verlegde dan reageerde ze nog niet. Nu geef ik ze een heel stuk rustiger, maar bokt ze er nog steeds op.
Ik vind het zelf wel spannend om een wissel te rijden, omdat ik het ook heel leuk vind, dus ik moedig haar wellicht aan om enthousiast te worden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:45

Ja waarschijnlijk, als je nu eens heel bewust stil blijft zitten, doen alsof je contra gaat rijden en alleen een lichte hulp met je binnenbeen geeft, als ze hem onder de knie heeft moet dat genoeg zijn en heb je de minste risico's op bokken.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:09

Het klinkt alsof ze niet genoeg aan je been is. Ze moet wachten op jouw hulp en pas wisselen wanneer jij het zegt. Maak haar eerst heel vlot aan je been door o.a. tempowisselingen in draf en in galop. Ook een overgang van een goed gedragen galop naar de stap, enkele passen uitgestrekte stap, enkele passen verzamelde stap en weer in een verzamelde galop (en de volgende keer eens galop-stap-draf).

Voor een correcte wissel zou je het volgende eens kunnen proberen:
Ga in de rechtergalop op de rechterhand. Ga van H naar F van hand veranderen (of appuyeer van C naar F) en galoppeer in contragalop door. Probeer haar op de volgende lange zijde goed recht te maken en tel 3...2...1...en wissel (halve ophouding en rustig een lichte beenhulp). Ze moet op dat moment de wissel springen. Doet ze dat niet, dan bereid je haar weer rustig voor voordat je het weer probeert.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 22:01

Kitty schreef:
Het klinkt alsof ze niet genoeg aan je been is. Ze moet wachten op jouw hulp en pas wisselen wanneer jij het zegt. Maak haar eerst heel vlot aan je been door o.a. tempowisselingen in draf en in galop. Ook een overgang van een goed gedragen galop naar de stap, enkele passen uitgestrekte stap, enkele passen verzamelde stap en weer in een verzamelde galop (en de volgende keer eens galop-stap-draf).

Voor een correcte wissel zou je het volgende eens kunnen proberen:
Ga in de rechtergalop op de rechterhand. Ga van H naar F van hand veranderen (of appuyeer van C naar F) en galoppeer in contragalop door. Probeer haar op de volgende lange zijde goed recht te maken en tel 3...2...1...en wissel (halve ophouding en rustig een lichte beenhulp). Ze moet op dat moment de wissel springen. Doet ze dat niet, dan bereid je haar weer rustig voor voordat je het weer probeert.

Ik probeer wel veel tempowisselingen te rijden, vooral in galop en draf, maar ik ga zeker nog wat meer proberen en inderdaad eens te wisselen op een lange zijde!
Bedankt :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:39

Bokken tijdens de wissel is naast een slag naar je beenhulp ook vaak een uiting van nog niet gesloten genoeg de wissel kunnen springen. Als wat groter galoppeert (niet harder, je wilt ahw een grotere meer "rollende" galopsprong) is het vaak makkelijker

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:10

Heb je weleens Cesar Milan gekeken (the dog whisperer)

Met paarden is het precies hetzelfde, als jij niet rustig maar gespannen bent
(spannend vinden, opgewonden zijn) dan reageren veel paarden hier heel
hevig op.

Die van mij deed het ook heel vaak, hij wisselde en bokte zelfs als ik nieteens
een hulp gaf! Oplossing bij van hand veranderen bijv. rechts naar links. Contra stelling
naar rechts, terug in tempo rijden, je "buitenhand" (van je contra stelling dus)
lichte druk geven zodat ze rustig in contragalop reageert en daarna pas halverwege
bijvoorbeeld de volgende lange zijde, of korte zijde, of de zijde daarna, wat jij wil..
pas weer changeren. Als jij rustig blijft vinden ze het op een gegeven moment geen
drol meer aan en dan kun je ze overal op (correcte) hulpen laten changeren.

Ook deed ik om te oefenen vaak vanuit een wat voorwaartsere arbeidsgalop de
wissels oefenen (richting middengalop en dan aan het eind van de diagonaal om
laten springen zonder vaart terug te nemen) en als deze goed gingen zonder
bokken ging ik steeds wat rustiger rijden, vanuit een normale arbeidsgalop en
daarna verzamelde galop.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:30

oliebol als je paard dat doet.snap best dat je dat vervelend vind.
dressuurtraining bij een proffesioneel iemand kan altijd helpen!
ik ken nog wel iemand als je echt hulp nodig hebt trouwens.
heeft bij mijn verzorgpony ook geholpen,die training.
uiteindelijk bleek ook het zadel te klein te zijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:30

Ik heb jullie tips proberen toe te passen, en ze bokt nu bijna niet meer tijdens de wissel zelf, maar nu bokt ze nog wel als ik mijn benen omwissel om haar te laten wisselen, en ze probeert echt raak te slaan...
Ik kan eventueel wel een filmpje uploaden als jullie daar iets verder uit kunnen afleiden.
Ze bokt ook naar mijn nieuw binnenbeen, wat ik raar vind want ik oefen daar minder druk op uit...

Dingen die ik nu anders doe dan vroeger:
Gebruik mijn zweep niet meer in het begin (meestal helemaal niet)
Minder druk met mijn benen
Soms eens stukje contragalop
Soms wisselen op de lange zijde
Meer aan het been maken
Afwisselen met eenvoudige wissels

Ik hoop dat jullie nog tips hebben?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:32

misschien proberen wat minder energie in de wissel te gooien? zodat ze het wat klein houdt?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:33

moelly schreef:
misschien proberen wat minder energie in de wissel te gooien? zodat ze het wat klein houdt?

Mijn instructrice zegt net dat ik de sprong goed moet behouden (maar wel verzamelen uiteraard), als ik dat niet doe dan wisselt ze ook niet, of dan wisselt ze met een drafpasje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:45

Als ze slaat naar je been duid dat toch vaak op de grove hulpen, ik zou toch proberen om dan wat subtielere hulpen te geven. Misschien geef je ook teveel teugelhulp? Dat je haar op de sprong teveel tegenhoud waardoor ze bokt? (ze wil naar voren op je been maar kan niet door je teugelhulp)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:50

Ik geef naar mijn gevoel echt niet te harde hulpen, en het zou dan nog logisch zijn als ze naar mijn nieuw buitenbeen zou slaan, maar dat doet ze dus niet...
Ik ga zeker letten om haar wat meer ruimte te geven vanvoor, bedankt voor de tips!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:58

Het kan een combinatie zijn natuurlijk; net iets teveel been, iets teveel teugel, paard vind het nog moeilijk enz.
Is je bak niet te zwaar?
Doet ze dit vanaf het begin van de training? Oefen je de wissels aan het eind van je training? Hoe lang heb je dan gereden? Zijn er meer oefeningen waarbij ze bokt?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:02

anneliesdj schreef:
Het kan een combinatie zijn natuurlijk; net iets teveel been, iets teveel teugel, paard vind het nog moeilijk enz.
Is je bak niet te zwaar?
Doet ze dit vanaf het begin van de training? Oefen je de wissels aan het eind van je training? Hoe lang heb je dan gereden? Zijn er meer oefeningen waarbij ze bokt?

De bodem is geopad en wordt elke 2 dagen platgereden, dus zeker niet te zwaar!
Ik doe de wissels inderdaad aan het einde van de training, zodat ze helemaal is warmgereden. Ze moet goed nageeflijk zijn aan beide kanten, als ze een mindere dag heeft doe ik het niet. Ik rij meestal zo'n 40 minuten in het totaal dus heb dan een half uur tot 35 minuten gereden vooraleer ik met de wissels begin.
Ze begon met bokken toen ze begon door te hebben wat ze moest doen, ze wordt er ook heel enthousiast van, voor de wissels heeft ze nooit gebokt, zelfs niet met zadelmak maken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:04

Dus het is puur enthousiasme? Waarom bokt ze dan naar je been?
Wat als je nu eens wat korter losrijd en na 15 minuten je wissels probeert?
Doet ze het meteen al bij de eerste wissel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:06

mijn paard wordt ook verschrikkelijk heet van galopwissels, of het nu een eenvoudige of vliegende is.
ik oefen ze soms als ik een kleine S-rijdt (ik rij indien nodig wel enkele passen meer rechtdoor)

wel vreemd dat ze naar je binnenbeen wil trappen tijdens een vliegende wissel...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:07

anneliesdj schreef:
Dus het is puur enthousiasme? Waarom bokt ze dan naar je been?
Wat als je nu eens wat korter losrijd en na 15 minuten je wissels probeert?
Doet ze het meteen al bij de eerste wissel?

Ik denk dat als ze bokt tijdens de wissel zelf puur enthousiasme is, maar als ze echt naar mijn been slaat komt ze nog al knorrig over...
Ik zal misschien het filmpje proberen te uploaden?

Ik zal zeker proberen korter los te rijden!
Ze doet het bij sommige wissels wel, en bij sommige niet, meestal doet ze het bij de eerste wel en tegen het einde niet meer...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:08

petitparis schreef:
mijn paard wordt ook verschrikkelijk heet van galopwissels, of het nu een eenvoudige of vliegende is.
ik oefen ze soms als ik een kleine S-rijdt (ik rij indien nodig wel enkele passen meer rechtdoor)

wel vreemd dat ze naar je binnenbeen wil trappen tijdens een vliegende wissel...

In de buitenbak zou ik het in op een S kunnen rijden, maar onze binnenbak is maar 16 m breed, dus dan zal het niet zo vlot gaan denk ik :)
Bedankt voor de tip!