Wat moet ik doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 09:39

Hallo Bokkers,

Ik zit even op een moment dat ik het even niet meer weet.
Ik hoor van die dat ik dat moet doen, en van een ander moet ik dat doen..

Ik heb mijn paard inmiddels al bijna 11 maanden en we gaan weinig vooruit.
de ene dag gaat het super en de meeste dagen gaat het niet goed..
Ik heb de laatste tijd ook zoeits gehad van ik heb helemaal geen zin meer om te rijden..het gaat niet meer.
Nou heb ik dinsdag les gehad en is me instructeur op me paard gestapt.. daarna ging ik er op en het ging aardig goed.
gister weer even gereden voor mezelf en ik had haar aardig goed aan het lopen voor mijn idee.

Nu dacht ik misschien is het een goed idee om haar naar een trainingsstal te doen en dat ze een tijdje wordt doorgereden.. en ook de combinatie met mij kan worden vebeterd daar.

Net gebeld met mijn instructeur en hij weet niet of het nou wel zo'n goed idee is omdat te doen. Het is een goed adres zegt hij maar of me paard er beter van wordt weet hij niet zo goed. Hij zegt dat ik ook verder geschoold moet worden maar hoe op een paard waarmee het niet helemaal lekker loopt?

Er was een soort van last van me schouders gevallen van misschien is dit de oplossing want ik heb zelfs aan verkoop gedacht.. misschien is dit niet het juiste paard voor mij.

Maar nu weet ik niet meer zo goed wat ik moet doen.. ;(
Hebben jullie tips, ideeen, ervaringen die jullie kunnen delen?

Alvast bedankt!

Equimotion

Re: Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:46

Ik vind het idee nog helemaal niet zo gek. In het ideale geval ga je zelf onder begeleiding met een goed gereden leerpaard aan de slag, maar die zijn niet zo dik gezaaid. Als je paard verder gereden wordt, en je krijgt zelf enkele keren per week les zodat je ook leert hoe je samen met je paard verder moet dan lijkt me dat een prima manier om uit het cirkeltje te komen waar je nu in zit. Als het goed is wordt je paard vanzelf fijner door de training, en leer jij ook hoe je het goede gevoel op moet zoeken.
Verkopen kan je altijd nog als blijkt dat het echt niet past. En een slecht lopend paard verkopen waar je zelf niet graag op gaat zitten is nog niet zo makkelijk, dus dan zal je hem waarschijnlijk ook al in africhting moeten zetten ergens.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:55

Moeilijk om hier een oordeel over te vellen, als jullie geen klik hebben na 11mnd vraag ik me of die er ooit nog gaat komen..

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:05

Bedankt voor de al snelle antwoorden en meningen!

@ Percyleen: Dat vroeg ik me dus ook af.. werkt het wel met mij paard en mij samen?
Nou vindt me instructeur dat ik haar niet moet verkopen omdat het een prima en mooi paard is. Maarja is het dan wel z'on prima paard voor mij? en heeft ze juist een ruiter nodig die haar meer de baas is? Ik krijg bij hem meer het idee dat ik gewoon niet kan rijden ofzo |o

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:08

Hoe gaat het in de omgang tussen jullie 2? Misschien kan je gaan grondwerken om een klik te krijgen of in ieder geval een sterkere band opbouwen :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:08

van welk nivo ben jij en van welk nivo is het paard?
je instructie heeft gelijk als je zelf verder geschoolt moet zijn om bepaalde dingen op te lossen en te corigeren, een trainings stal is goed mits ze de wensen van jou voor ogen hebben en je daar in mee betrekken dat je 1 keer in de week of zoiets kan trainen onder begeleiding, om nu bij de pakken neer te gaan zitten heeft geen zin, het is moeilijk en blijft moeilijk
Laatst bijgewerkt door Moll op 16-12-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:17

haar naar een trainingsstal brengen en hopen dat dan je problemen opgelost zijn, is denk ik zonde van je geld.
Wat naar mijn idee wel kan helpen is wat vaker je instructeur erop te laten (bijv eens per week als dat helpt en anders meer of minder) en zelf goed kijken hoe hij rijdt én verder veel les nemen.
Hierdoor krijg je het iets makkelijk omdat je paard regelmatig wordt gecorrigeerd én leer je er zelf veel van waardoor het voor jezelf ook makkelijker wordt.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:18

@ Monica: Ja dat gaat prima het is een schat van een dier, je kan alles met haar doen, ze is heel betrouwbaar.

@ Moll: Mijn paard is bij de vorige eigenaar L1 met winst geweest en ik kom bij de pony's vandaan. Ree met mijn pony L2+9 dus we trainde al voor de M. (mijn pony Had voorheen Z gelopen dus goede leerpony) (is wel al 5 jaar terug, ben er even tussenuit geweest qua westrijden)
Ja ik ben ook van mening dat ik moet leren, je leert elke dag bij uiteraard.
Ik ga ook elke dag weer naar me paard van we gaan het weer proberen wil het namelijk zooo graag dat het gewoon goed komt en ik lekker aan de wedstrijden kan beginnen. Maar het valt steeds weer tegen :(

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:21

Het paard kan nog zo mooi of goed zijn, als de klik er niet is heb je er niks aan :n Jij moet gelukkig zijn met je paard en andersom..hoe is die verstandhouding op de grond? Ik heb mijn paard nu ook een kleine 11maand en wij klikken vanaf moment 1 en onze band wordt iedere dag sterker, dat gevoel is uniek en het is zo zonde als je dat niet hebt..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:22

Als ik het goed begrijp, is het je bedoeling haar weg te brengen naar een stal waar ze voor je doorgereden word, waarna jij daar ook heen gaat om met haar op weg geholpen te worden? In dat geval zeg ik doen.
Als je je paard alleen weg brengt en zelf niet mee gaat trainen, heeft het weinig zin.

Dat zou dus voor mij het criterium zijn met betrekking tot welk besluit je neemt, of je zelf meegetraind word of niet.

Ik heb het zelf ook gedaan, we zijn super op weg geholpen, maar de ervaring leerde mij (en degene waar hij getraind werd) dat wij gewoon geen goede combinatie waren. Het paard wou simpelweg iets anders dan wat ik wou. Bij mij heeft het uiteindelijk tot verkoop geleid, maar wél met de wetenschap dat ik er alles aan gedaan heb.

Succes met je beslissing!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:22

is al het voorgaande goed bevestigt? dus je kan zonder wringen duwen schoppen en trekken zo een willekeurige l2 proef rijden? mijn advies ga terug naar het moment waar het wel goed ging en bouw daar van uit weer rustig op, volgens mij wil je instructie en jij te snel

hoe oud is je paard, hoe is je zit en hoe is de teugelvoering, is je paard constand in de aanleuning en hoeveel gram gewicht heb je in de hand met rijden, is het paard goed over de rug?
begrijpt het dier wat je vraagt?
word er wedstrijd gericht getraint?

foto?

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:29

Tsja erg moeilijk..
De overstap van pony naar paard zelf is al heel erg moeilijk..
Weet niet wat de leeftijd/ karakter is van je huidige paard?
Je trainer heeft wel gelijk, je komt zelf ook kunde tekort, je bent er waarschijnlijk niet mee
geholpen om hem door een ander (kundigere) ruiter te laten trainen. Eenmaal terug gaat hij het
toch weer proberen. Jij hebt zelf gewoon hele goede begeleiding nodig...
Laat je niet uit het veld slaan!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:40

Jeetje wat een verschillende meningen!
Bedankt allemaal!

@ percyleen: Ik vindt ook dat je met een goede klik veel meer berijkt. En dat moet je inderdaad ook vanaf dag 1 hebben dat is het mooist! Ik had het in het begin wel maar soms heb ik het idee dat het wat vervaagd omdat het niet lukt samen. En het is niet dat ik het alleen maar naar me zin moet hebben met rijden, ook moet mijn paard plezier hebben.
In de omgang gaat het eigenlijk prima, dan is ze juist heel makkelijk en super braaf! En kan ik alles met haar doen zegmaar.
Dat unieke gevoel, ja of ik dat heb? geen idee..ik denk het niet helemaal..:S

@ Lalidan: Ik heb idd ook zoiets van als het daarna nog niet lukt heb ik er wel alles aan gedaan.
Jammer dat het voor jou niet goed is uitgepakt.. (daar ben ik ook een beetje bang voor)

@ Moll: ik vindt dat ik absoluut geen L2 proef met mijn huidige paard kan rijden. Dit omdat het ook niet goed gaat samen.
met mijn pony kon ik dat uiteraard wel. anders had ik nooit wp gehaald denk ik zelf.
Ik geef toe dat ik graag wil en natuurlijk ook sneller dan nu.. maar 11 maanden en geen vooruitgang? tsjah op een geven moment mag je wel gaan denken van dit schiet niet echt op.. sommige rijden na een paar maanden al wedstrijden. (ik na 4,5 maanden met mijn pony)
Mijn paard is 9 jaar, naar mijn idee kan ze heel sterk zijn, haar aanleuning is volgens mijn instructeur prima.
Ik train niet echt wedstrijd gericht gewoon de basis omdat het niet goed gaat blijven we meer hangen op de basis.. wel doen we een pasje wijken dat kan ze dan ook super goed.

Zie mijn profiel voor foto's.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:44

Merrr schreef:
@ Lalidan: Ik heb idd ook zoiets van als het daarna nog niet lukt heb ik er wel alles aan gedaan.
Jammer dat het voor jou niet goed is uitgepakt.. (daar ben ik ook een beetje bang voor)

Waarom ben je daar bang voor? je denkt er nu ook al over om hem te verkopen, dan kan je beter alles geprobeert hebben.
Ik ben overigens ergens heen gegaan waar ze mij met het gehele pakket konden helpen, loswerk, grondwerk, rijden, de hele mikmak. Maar als je paard werkelijk wat anders wil dan jij, hoe eerlijk is het dan om hem te houden? Dan zijn jullie allebei ongelukkig. De verkoop was het beste wat ik voor mijn vriendje kon doen, ik heb gezien dat hij nu wél gelukkig is, iets wat hij bij mij niet was. Voor mij is het moeilijk en pijnlijk, maar ik heb hem wel een mogelijkheid geboden en nu is hij op een plek waar hij zich vele malen fijner voelt.

Heb je al eens les van iemand anders gehad? Soms helpt het ook al om eens les te hebben van iemand die er totaal anders tegen aan kijkt en die én jou, én je paard niet kent. Want vergeet niet, les is een combinatie van 3 persoonlijkheden en dat moet met alle drie klikken. Het kan best zijn dat jij goed met je instructrice kan, maar dat voor je paard een andere kijk en aanpak beter werkt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:49

Merrr schreef:
@ Moll: ik vindt dat ik absoluut geen L2 proef met mijn huidige paard kan rijden. Dit omdat het ook niet goed gaat samen.
met mijn pony kon ik dat uiteraard wel. anders had ik nooit wp gehaald denk ik zelf.
Ik geef toe dat ik graag wil en natuurlijk ook sneller dan nu.. maar 11 maanden en geen vooruitgang? tsjah op een geven moment mag je wel gaan denken van dit schiet niet echt op.. sommige rijden na een paar maanden al wedstrijden. (ik na 4,5 maanden met mijn pony)
Mijn paard is 9 jaar, naar mijn idee kan ze heel sterk zijn, haar aanleuning is volgens mijn instructeur prima.
Ik train niet echt wedstrijd gericht gewoon de basis omdat het niet goed gaat blijven we meer hangen op de basis.. wel doen we een pasje wijken dat kan ze dan ook super goed.

Zie mijn profiel voor foto's.

het paard bepaald de snelheid en de duur van de opleiding en niet de ruiter, de ruiter is ten allertijde ondergeschikt aan de behoefte van het paard, en 11 maanden is niet lang, zeker niet als de grondbeginselen niet bevestigt zijn, nogmaals ga terug naar het stuk waar het nog wel goed ging, en werk daar van uit weer naar voren, en luister naar je paard wat deze aan geeft, als jij het goed doet doet het paard het goed, hij kan het immers niet fout doen, jij kan het hem wel fout uitleggen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:50

heb even je fotos bekeken, en ja ik zie in de gauwigheid wel veel punten waar aan gewerkt zou moeten worden, en met name teugelvoering en teugelgewicht

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:01

@ maudenmarc: Ik heb denk ik ook te makkelijk over de overstap pony-paard gedacht.
Mijn paard is een Elcaro (staan een beetje bekend om wat lastiger) Het is een paard met karakter en ze heeft een eigen willetje.
Ik geef ook toe dat ik het ook allemaal nog niet weet(of naja niet weet, ik weet het wel maar moet het kunnen toepassen).. daarom zit ik op les natuurlijk!

@ Lalidan: In 1e instantie dacht ik dit is de oplossing.. maar na een gesprek met mijn instructeur te hebben gehad werd die zekerheid minder omdat hij zei dat het misschien niet gaat helpen. En toen had ik even geeen idee meer van wat moet ik dan doen ;( Uiteindelijk moet ik zelf beslissen natuurlijk.
Ja ik wil dat mijn paard ook gelukkig is, en ik zelf ook natuurlijk.
Ik heb van 2 verschillende mensen les.. en ik vindt dat ze soms tegenstrijdig lesgeven.
Misschien is het dan juist goed als ik met mijn paard naar een trainingstal gaat en die dan gaat kijken en zijn mening over ons geeft..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:02

Zoekt je paard toevallig niet wat meer uitdaging? Je zegt dat je al een hele tijd op de basis blijft hangen, maar misschien moet je net eerst wat meer spannende oefeningen proberen en daartussen de basis verwerken.. ik weet dat velen het er niet mee eens zullen zijn maar het is misschien een ideetje? Jij kent je paard het beste..
en tegen trainingsstal zeg ik ook doen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:06

basis is tot Z laten we dat niet vergeten

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:14

Hoi Merr, was ook niet negatief bedoeld he!
Maar misschien zou je inderdaad ook eens een andere instructeur kunnen benaderen..
Die er lekker fris instapt en jou goed kan begeleiden.
En iedereen leert bij en heeft les nodig dus daar is niets mis mee.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:22

@Unicorn_kiss: Ik hou ook van uitdaging dus als ik voor mezelf train doe ik ook nieuwe dingen met haar! In de les alleen niet..

@Maudenmarc: Nee zo vatte ik het ook niet op hoor :D
Ik woon op Texel en je heb er niet super veel soorten zegmaar en het is allemaal op 1 manege. Per 1 januari komt er een nieuwe instructrice misschien is dat wel wat (voor de clublessen) maar die geeft springen en dressuur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:04

Misschien eens een andere instructeur proberen die het net even ander uitlegt of je wat anders laat proberen waardoor je weer vooruit gaat. Na 11 maanden verwacht je idd wel wat vooruitgang (bij jezelf) Het komt vaak voor dat men van de pony's af komt en denkt op dezelfde manier door te kunnen gaan bij de paarden, maar in veel gevallen lukt dat gewoon niet.
Ben het verder wel met Moll eens, je moet een paar stappen terug gaan tien het nog wel goed ging en dat nog beter bevestigen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:14

Ik heb met dezelfde kwestie te maken gehad en van alles geprobeerd. het was zo'n schat, ik werd al misselijk als ik dacht aan verkopen. Maar hij liep maar een beetje te suffen in de wei en vond er allemaal niks aan, rondjes in de bak, en basistraining. :(:)
Hij kon echt helemaal niks. Ik heb hem toen betuigd en dat vond hij geweldig. Dus uiteindelijk heb ik hem verkocht- met tranen en tuiten- en het paard is echt mega happy als tuigpaardje. Was ik even blij dat ik hem die carrieremove had gegeven! :D

Maar ik heb er wel heel veel verdriet van gehad. Bij mij was uiteindelijk de druppel, dat ik wilde gaan stoppen met rijden, omdat ik er geen lol meer aan had. Maar ik heb nu een ander paardje en ik geniet weer met volle teugen! :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:19

Wat zou jij, als je in je hart kijkt, het liefste willen?
Ik ben er van overtuigd dat jij zelf de sleutel tot het antwoord in je hand hebt namelijk.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:21

De vooruitgang in de combinatie vindt ik vooral... Je moet er ook samen uitkomen..
Als dat allemaal lukt vorm je een goede combi en kan je gaan werken om hoger te komen in de training/wedstrijden.
Ik denk ook dat mensen soms te makkelijk denken een pony kan ik rijden dan lukt het bij een paard ook.. maar ik ben er zelf ook wel achter dat een paard wat lastiger is. (kan zijn)

En ik denk dat ik de stappen ook steeds terug ga in de les zegmaar.. mijn instructeur laat mij geen dingen doen als het beginsel nog niet is bevestigt. Gaat het goed nemen we er 1 vooruit gaat het niet nemen we er 1 achteruit..

Het blijft moeilijk!