opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simplysyd

opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:36

ik rij nu een jaar en heb in het begin nooit problemen ondervonden bij het opstijgen, aangezien ik niet heel groot ben en niet uper lenig deed ik vaak de beugels een gaatje langer om er op te komen maar geen probleem. kon er zelf alleen op komen.
in de zomer heb ik een poosje weer stil gestaan door een verhuizing.
sinds kort rij ik nu bij een andere manege waarbij de gewoonte is als je op een grote paard rijd opstapt via een krukje. alleen maar handig, iemand hangt dan tegen, gaat allemaal goed.
alleen nu heb ik dus een probleem, op 1 of andere manier lukt het me nu niet meer om alleen op te stijgen zonder krukje(paard is klein genoeg om dan gewoon op te stijgen). als ik er op ga verschuift bij mij het zadel terwijl ik wel goed heb aangesingelt.
iemand tips? want ik wil niet steeds afhankelijk zijn van iemand anders.

DanielleTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:38

terug je beugels gaatje langer????

bij mij hangt er meestal iemand in mijn beugel

horseees

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:59

idd je beugels terug wat langer, je bent het niet meer gewend om op die manier op te stappen dat zal wel wat gedaan hebben in je lenigheid om op te stappen. Maak je beugels eerst (te) lang en probeer ze iedere keer weer wat korter te doen.
Ik stap gewoon zonder krukje en zonder hulp op (behalve soms iemand die het paard even vasthoudt)
Op zich opstappen met een krukje zal fijner zijn voor je paard, dus kwaad kan het niet maar ik kan begrijpen dat je het anders ook nog wel wil kunnen. :)

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 08:08

idd misschien is dat wel weer een idee. hopen dat ie dan niet zo verschuift.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:28

waarom wil je opstappen zonder krukje? het is voor het paard zowiezo beter met krukje

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:55

Ik vind het raar dat je zegt dat je zadel altijd verschuift. Heb je er een goed zadeldoek en/of bontje onderliggen? In principe zou dat, in combinatie met goed aansingelen, ervoor moeten zorgen dat je zadel niet verschuift.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:59

gewoon een krukje meenemen naar de manege en klaar, ga je toch niet moeilijk doen.

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:20

ik rij nog op de manege, alleen als ik op een paard/pony ga gebruik ik de meeste gavellen een krukje bij het opstijgen. alleen ik rij bijvoorbeeld soms ook op een fjord, hierbij heb ik geen krukje nodig. als ik dan wil opstijgen verschuift het zadel naar mij toe. er ligt hierbij een dekje en bondje onder. maandag op de manege reed ik op een soort gelijke en toen verschoof het zadel weer terwijl de singel niet strakker kan.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:07

Met behulp van een krukje opstijgen is niet alleen voor jezelf vaak makkelijker, maar met name voor het paard is het vele malen beter en comfortabeler (het is ook nog 'ns beter voor het behoud van het zadel :j ). Het is een behoorlijke aanslag op de spieren van je paard (met name voor het gebied van en rond de schoft) als je zonder krukje opstapt. Ook als 't een kleiner paard of pony betreft.
Je hebt tegenwoordig hele handige klein opvouwbare krukjes, welke zeer makkelijk mee te nemen zijn :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:11

Tobila schreef:
Je hebt tegenwoordig hele handige klein opvouwbare krukjes, welke zeer makkelijk mee te nemen zijn :j

Vertel... lijkt me wel handig met buitenritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:22

Op buitenritjes heb je toch greppeltjes, boompjes, en paaltjes langs het fietspad :)

TS waarom zou je op de fjord niet gebruik maken van een opstapje? Ik rij voornamelijk op mijn eigen fjorden en stap bijna nooit op vanaf de grond. Waarom zou ik? Zie mijn onderschrift.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:32

liljebo schreef:
Tobila schreef:

Vertel... lijkt me wel handig met buitenritjes.

Hahaha, ik moest even zoeken, hoor :D
Bijvoorbeeld deze:
http://www.tackshop.nl/shop_be/product_ ... ts_id=2066
Nou weet ik niet of ze handig mee te nemen zijn op buitenrit (misschien hengsels eraan, dat je'm op je rug kan dragen :)* Alleen, mocht je dan van je paard vallen, ligt't niet zo lekker := ) Ze wegen in elk geval bijna niets en zijn opgevouwen erg plat, waardoor ze weinig ruimte innemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:32

Sonja schreef:
Op buitenritjes heb je toch greppeltjes, boompjes, en paaltjes langs het fietspad :)

.

Fietsenpad hebben we hier in de wijde omtrek niet. Boomstronken wel, maar dan moet je vooral met nat weer eerst door onbegaanbaar stuk en meestal staat het paard daar echt niet handig. Greppels kom ik in het bos niet tegen.

Op de een of andere manier mis ik altijd handige opstapjes als we tussendoor eens afstappen.
Nja... nu al lang niet meer kunnen rijden, maar vanuit het verleden dan he...
En binnenkort is het weer de bedoeling om de bossen in te gaan.

Nu ligt er dan ook nog een halve meter sneeuw sinds nov en zie je helemaal niet meer waar je paard kunt parkeren. Dan zou een meeneem opstaphulp toch wel handig zijn.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 16-12-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:33

Tobila schreef:
http://www.tackshop.nl/shop_be/product_ ... ts_id=2066
Nou weet ik niet of ze handig mee te nemen zijn op buitenrit (misschien hengsels eraan, dat je'm op je rug kan dragen :)* Alleen, mocht je dan van je paard vallen, ligt't niet zo lekker := ) Ze wegen in elk geval bijna niets en zijn opgevouwen erg plat, waardoor ze weinig ruimte innemen.

Hmmm niet niet zo handig.
Wie verzint iets, vraagt er patent op aan en zorgt ervoor dat het in de winkel komt :D

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:35

Dat zou inderdaad een doorbraak in de markt zijn, ja, hahahaha
Er zullen inderdaad genoeg mensen zijn, die met het opstapprobleem tijdens een buitenrit zitten!

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:47

zon krukje is inderdaad wel makkelijk. misschien wel een idee om ongeacht op welk paard je gaat altijd met een krukje te gaan.
@tobila, ahah nee ligt denk ik niet zo lekker mocht je er wel vanaf vallen.
Misschien een idee voor het beste idee van nederland een handig trapje die je zo mee kunt nemen:P

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:48

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:55

Als het zadel erg verschuift nadat je hebt aangesingeld, vraag ik me af of het zadel wel past? En het is idd beter voor je paard als je met een krukje opstapt. Moet wel eerlijk bekennen dat ik dat niet doe...

xx_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:05

Ik zou het in kleine stapjes doen. Eerst de beugel langer maken. Dan dat iemand anders het zadel vest houd en telkens doe je een stap minder miss helpt het om weer zelf te kunnen op stijgen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:32

Ik stap bij mijn IJsco (1.38) ook het liefst met krukje op. Schijnt toch echt een stuk beter te zijn. Bij buitenritten is het lastiger idd. Stijg je wel op een goede manier op? Ga je bijvoorbeeld niet helemaal aan het zadel hangen oid?

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:25

Ik denk idd ook dat je manier van opstijgen niet juist is. Je geeft aan dat het al bij 2 paarden gebeurt is dat het zadel verschuift, natuurlijk kunnen ze zoals hierboven gezegd is beiden een zadel op hebben liggen dat net past, op maneges kan dat wel vaker gebeuren, maar ik denk net zoals Tjaldur dat je verkeerd opstapt.
Ik kan het niet zo goed uitleggen: Je staat misschien niet dicht genoeg bij je paard. Hierdoor zal je je voet van veel verder in de stijgbeugel plaatsen en hang je inderdaad helemaal aan het zadel.

Om je een voorbeeld te geven van wat ik bedoel:
Afbeelding
Dat jij dan veel verder van je paard staat, zodat je been meer gestrekt is? Snap je wat ik bedoel?
Misschien moet je even vragen aan iemand om je even te filmen tijdens het opstappen, of foto's te nemen dan kan je misschien zien wat je verkeerd doet (als het niet aan het zadel ligt natuurlijk he!)

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:32

gewoon een krukje gebruiken is het best voor jou en je paard.

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:55

ik zat ook eerst al te denken dat ik inderdaad teveel in het zadel ga hangen. ik zal de volgende keer proberen om dichter bij te gaan staan en toch misschien de beugel een gaatje langer te doen. ik stijg eigenlijk altijd met een krukje op tegen woordig, alleen wil het ook gewoon kunen zonder aangezien met een buitenrit enzo. als ik met krukje ga heb ik geen last van namelijk. morgen ga ik weer rijden dus dan even kijken. iedereen bedankt ik elk geval voor de tips. heb er zeker wat aan.
@ jellie, wat handig die beugels.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:33

je kan altijd hulp vragen of krukje gebruiken

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:11

horseees schreef:
Ik denk idd ook dat je manier van opstijgen niet juist is. Je geeft aan dat het al bij 2 paarden gebeurt is dat het zadel verschuift, natuurlijk kunnen ze zoals hierboven gezegd is beiden een zadel op hebben liggen dat net past, op maneges kan dat wel vaker gebeuren, maar ik denk net zoals Tjaldur dat je verkeerd opstapt.
Ik kan het niet zo goed uitleggen: Je staat misschien niet dicht genoeg bij je paard. Hierdoor zal je je voet van veel verder in de stijgbeugel plaatsen en hang je inderdaad helemaal aan het zadel.

Om je een voorbeeld te geven van wat ik bedoel:
Afbeelding
Dat jij dan veel verder van je paard staat, zodat je been meer gestrekt is? Snap je wat ik bedoel?
Misschien moet je even vragen aan iemand om je even te filmen tijdens het opstappen, of foto's te nemen dan kan je misschien zien wat je verkeerd doet (als het niet aan het zadel ligt natuurlijk he!)

zou zomaar kunnen.
maar zijn ook mensen die wel dicht genoeg bij het paard staan, maar die zich als t ware gewoon omhoog trekken. normaal maak je klein sprongetje zet je je zelf af en veert eigenlijk gewoon omhoog, sommige mensen zetten zich op de verkeerde manier af, trekken zich daarna omhoog, en zo krijg je ook het probleem dat je zadel zo verschuift (uitgezonderd bij mensen/paarden waar een slecht passend zadel opligt)