Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Almeetje schreef:Hmm, lastig in de buiging en protest bij wijken... Lijkt mij dat hij wat vast zit in de rug of scheef is?
Weer heel cliché, maar ben je zeker dat het zadel goed past? Hoe reageert hij als je stelling vraagt? Is hij scheef of niet?
Hoe reageerde hij toen die andere ruiter hem op z'n kop gaf? Als hij verder klierde zou ik denken dat het echt pijn is, luisterde hij dan kan het een spelletje zijn...
Hoe vraag je het wijken aan je paard? Misschien protest op teveel teugelhulp?
En probeer eens op een onverwacht moment te wijken, dus niet vertrekkend vanaf de middellijn...
midgie schreef:Met de zweep tussen de oren is ook de oplossing niet zeker als de fout bij jezelf ligt, wat 9 van de 10 x dus echt zo is.
Miss even niet wijken dan en even terug naar de basis waar je het zelf nog snapt en het paard het ook nog begrijpt.
Truusje17 schreef:Ik heb een viervoeter hier op stal die nu ineens het trucje steigeren bij mij probeert zodra ik ook maar afwend en nog niet eens been aangeef voor het wijken. Gebeurde nu 1x maar meneer kwam mooi paar x achter elkaar omhoog en niet soown klein beetje ook. Het nare is dat ik dan gelijk uit balans raak en hem dan niet kan straffen. En hij springt er dan bij naar voren om vervolgens weer omhoog te komen. Nu deed hij dat zondag ook bij een ander en daar kreeg die terecht van op sn kop omdat hij dat deed alleen ik weet niet hoe ik hem aankan pakken op dat moment? Ik ben namelijk niet zo zeker en ik weet dat als hij goed gek doet ik er dus ook op de kop afga.. Hij heeft altijd al een hekel aan het wijken gehad, maar zover als dit is het nog niet gekomen.
Vandaag maar even flink gelongeerd en gelijk strenger geweest als normaal. Als ik wil dat hij stapt dan hoeft hij niet te gaan draven ed. dus consequenter.
* Even off topic het is een ruin van 10 jr met een koppie erop en wel voorwaarts, maar lastig in de buiging).
Tips??
midgie schreef:Dit is waar, maar het is wel heel toevallig dat hij het bij twee verschillende ruiters vlak achter elkaar probeert, het kan ook een spel zijn... Als er niks medisch is kan het ook zijn dat de spieren wat losser moeten worden gemaakt, af en toe een beetje oprekkenSteigeren doen ze niet zomaar, is toch een teken van te veel druk , of ergens een spier wat niet lekker voelt met het wijken, zou toch even terug gaan naar de basis en kijken wat er ergens fout gaat bij je eigen hulp geving.
Met de zweep tussen de oren is ook de oplossing niet zeker als de fout bij jezelf ligt, wat 9 van de 10 x dus echt zo is.
Miss even niet wijken dan en even terug naar de basis waar je het zelf nog snapt en het paard het ook nog begrijpt.
midgie schreef:Idd kijk uit met het toch straffen van het steigeren, het paard zeg t wel degelijk wat en als je hem er doorheen krijgt met veel druk,zweep of wat voor grote hulp ook, dan zal het paard zich daar bij neer leggen omdat dat een vorm van overleven is , maar je maakt je paard lichamelijk en vooral ook mentaal kapot.
Steigeren onder het zadel zegt meer over de ruiter dan over het paard, sorry als je dit niet wil horen, maar de fout ligt denk ik toch bij jou als het paard lichamelijk helemaal ok is en zijn tuig ook goed is, maar dan nog heb je als ruiter daar de verantwoording over, het zadel hoort ook onder jou verantwoording toch?