Halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:45

Omdat ik heel nieuwsgierig ben of mensen hier nog hele goede ideeen voor hebben toch maar een topic.

Ik verzorg sinds kort een erg leuke merrie. Paard is nog erg groen, en moet onder zadel nog veel leren. Opzich gaat het rijden best redelijk doe het rustig aan.

Waar ik echter tegenaan loop, is dat ze eigenlijk niet vanuit stap wil halthouden. Draf-stap gaat super, eigenlijk helemaal op gewichts hulpen, overgangen naar voren gaan ook goed. (galop ben ik nog niet mee bezig, eerst de rest). Echter als ik van stap naar halthouden wil, loopt ze gewoon door.

Wat ik doe: uitademen, en rustig "hoooooooo" zeggen, mn zit iets zwaar maken zonder tegen te zitten, en een hele lichte ophouding maken met mn handen. Reactie van het paard: zelfs ietsje harder gaan lopen en dat was het wel... Omdat er echt 0 reactie kwam, en ik niet weet hoe ze dr ingereden hebben, toch eens gekeken wat er gebeurde als ik de teugels wat meer aan zou nemen (hoewel dat wel echt tegen mn principes in gaat). Nouja, dan gaat ze diep lopen, trekken, en erhmm, tja, ze stoomt gewoon door.

Omdat ik geen ruzie met dr wil maken en geen teugeltrek wedstrijd wil beginnen ben ik nu halverwege de bak hulpen voor halthouden aan het geven, en stuur dr dan gewoon rechtdoor de muur in. Tja, ze kan nie door de muur heen, dus dan stopt ze alsnog (oen stootte paar keer haar neus aan de bakrand voor ze door had dat ze nie meer recht door kon). Zodra ze stilstaat stoppen mijn hulpen en beloon ik dr uitgebreid met mn stem. Dat 10 keer herhalen, en ze gaat uiteindelijk 1-2 meter voor de bakrand al stilstaan. Opzich werkt dit dus wel, maar het kost heel veel tijd, en tis een slim paard, dus ze begint nu al door te krijgen dat als ze gewoon draait ze wel door kan lopen.

De vraag is dus: heeft iemand nog een creative en slimme oplossing om dit paard (en mezelf natuurlijk) het halthouden vriendelijk aan te leren.
Let wel, ik ga geen hulpteugels gebruiken, en wil dr ook geen trekspelletje van maken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:48

Kent ze de hulp aan de hand wel?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:52

stopt ze wel netjes als ze aan de hand naast je loopt of ook niet? zo niet dan zou je dat eerst kunnen oefenen, met stemcommando erbij.
mijn eigen paard reageert goed op een beetje knijpen met knieen en bovenbenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:59

Diep zitten is bij sommige ruiters hetzelfde als achterover hangen. Bij achterover komen trek je het kruis wat aan en dit is de hulp voor VOORWAARTS. Niet elk paard gaat daar dus op halthouden.
Wat je dus moet doen is je rug hol trekken terwijl je je lang maakt, en, niet te vergeten, een halve ophouding geven als waarschuwing dat er wat gaat komen en dan de hele voor het halthouden. Die ophouding moet ook niet meer zijn dan dat. Meteen weer los dus, en niet druk houden.
Met de stem "hoooo" erbij mag uiteraard in het begin ook.
Als ze dan stilstaan, meteen over de manenkam strijken (dat is feitelijk met een hand teugel geven) als beloning, of met een klopje en of de stem. Gewoon even kijken waar ze het gevoeligst voor is.
Een handig hulpje kan een balkje op de grond zijn, ook voor jou als ruiter als grens van daar moet ik écht stoppen en dus een pas ervoor de hele ophouding geven.

Een streep in de grond trekken kan ook.

Bij meerdere malen herhalen op dezelfde plek zal het kwartje eerder vallen.

Je kunt oefenen op een bureaustoel met wieltjes. Zet je benen dan zoveel mogelijk naast je ipv voor je en kijk dan hoe je met voorover en achterover kantelen van je bekken (dus hol en bol trekken van de rug) de stoel vooruit en achteruit kunt krijgen.

Airborn

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:09

Aan de hand houd ze halt als ik ook ga stil staan, daarin is ze echt heel scherp.

Ik ga gelukkig niet achteroverhangen als ik me zwaar maak, voor zover ik weet heb ik de correcte hulpen (hoewel ik die eerst komende keer dat ik dr weer rijd toch nog een keer zal na lopen). Ze reageert gelukkig heel goed op beloningen met mn stem, dat scheelt wel. Het probleem is dat ze zowel het zwaar maken als de ophouding echt geheel doorheen loopt. Terwijl dit vanuit draf wel heel goed gaat.
(de bekken beweging zit wel goed, daar let ik heel goed op, ook omdat dit paard heel gevoelig is, en heel goed op gewichtshulpen reageert tot nu toe, nouja, afgezien van het halt houden dan)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:14

ik volg dit even.
mijn paard doet precies hetzelfde.
zijn de tanden goed?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:17

Tandarts is vorige week geweest. Ze heeft wel 2 wolfstandjes, maar zelfs als ze last heeft van het bit zou ze alsnog op de gewichtshulpen en mn stem moeten reageren.

(overigens zijn de wolfstandjes wel iets wat ik in de gaten houd of ze dr geen last van heeft of krijgt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:25

Bij halthouden wil je niet dat je paard z'n rug wegdrukt. Dus moet je daar ook geen extra belasting geven door jezelf zwaar te maken.

In plaats van je zwaar te maken, kun je je beter licht maken.
Je bekken iets kantelen, eventueel je bilspieren lichtjes aanspannen, en je bovenlijf lang maken.
Probeer het eens. ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:26

wat zou je doen als ze aan de hand toch doorloopt???
De hulp duidelijker maken dus! Je mag best wel een keer streng zijn met je hand!
Maar idd niet aan blijven hangen want dan krijg je een trekspelletje

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:45

Wat Lusitana zegt vind ik mooi, ook zonder achterover te hangen kan je hierbij trouwens erg makkelijk foute spieren aanspannen. De beweging die je moet maken is die van heel diep ademhalen: je borstbeen moet omhoog (en je schouders naar achteren). Soms kan het helpen je armen naar achteren te laten wijzen (alleen heb je dan dus geen teugels meer in je handen ;)). Daarbij moet je je bekken uiteraard wel blijven kantelen, zonder je onderrug daarbij vast te zetten. Inderdaad goed om nog even extra op te letten :)

Verder zou ik het eens proberen met een persoon ernaast die haar 'helpt' halthouden, net zolang tot het ook zonder lukt. Net als dat bij wijken soms handig kan zijn: eerst vanaf de grond, dan een combinatie ruiter en van de grond en dan pas de ruiter los.

CinTwiZo, het paard duikt achter de teugel als ze een hardere teugelhulp gebruikt, dat is zeer ongewenst en dan zal een hardere teugelhulp misschien eenmalig werken, maar je houdt er een niet te rijden paard aan over. Ken er genoeg die helemaal niet meer op de rem te zetten zijn omdat ze alleen nog maar achter de teugel kunnen duiken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:54

Persoon op de grond, dat vind ik wel een hele goede eigenlijk!
Teugels los moeten laten ben ik nie zn fan van, ze heeft best wel wat energie over, en hoewel ze tot nu toe braaf is, is het zeker geen dood paard, en ik heb nog niet genoeg controle om zonder teugels te kunnen sturen. Misschien wel iets wat aan de longe te oefenen is.

Het licht maken is 1 van de hulpen die ik gebruik in het samenspel van hulpen voor het voorwaards gaan, dus weet niet of dat gaat werken, maar ik ga het iig een keer uitproberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:38

Wellicht heeft ze ook een voorkeurs been... klinkt gek, maar er zijn paarden die bv de laatste pas met links achter willen maken. (Ze hebben vaak ook een vorkeurs been om mee weg te stappen, dus waarom niet?) Probeer daar ook eens mee te spelen. Links of rechts. Kijken of het wat uitmaakt. Het zit soms in belachelijk kleine dingetjes.

Foto's maken of filmen kan soms ook enorm goed insight geven.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:32

Airborn schreef:
Aan de hand houd ze halt als ik ook ga stil staan, daarin is ze echt heel scherp.

Ik ga gelukkig niet achteroverhangen als ik me zwaar maak, voor zover ik weet heb ik de correcte hulpen (hoewel ik die eerst komende keer dat ik dr weer rijd toch nog een keer zal na lopen). Ze reageert gelukkig heel goed op beloningen met mn stem, dat scheelt wel. Het probleem is dat ze zowel het zwaar maken als de ophouding echt geheel doorheen loopt. Terwijl dit vanuit draf wel heel goed gaat.
(de bekken beweging zit wel goed, daar let ik heel goed op, ook omdat dit paard heel gevoelig is, en heel goed op gewichtshulpen reageert tot nu toe, nouja, afgezien van het halt houden dan)

ze gaat stil staan als jij stil staat, dan let ze dus op je lichaamshouding maar als je erop zit heeft ze dat niet als steun, dan krijgt ze hele andere signalen. heb je al geprobeerd aan de hand te lopen met hoofdstel, en eerst een ophouding te maken met de teugels en dan zelf stil te staan, zodat ze dit aan elkaar koppelt? en evt met stemhulp erbij?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:30

hmmmm, opzich een goed idee, alleen is ze nog een tikje onrustig met dr hoofd, zeker als je dr naast staat, en als ik dr naast loop heeft ze ook meer aandacht voor het roepen van dr veulen, dus dan geef je maar zo onbedoelt een ophouding. Daarnaast wil ik dat ze áchter me loopt, en dan kan ik geen ophouding meer geven.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:38

Misschien even een balkje ervoor dat dat helpt en blijven oefenen!

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:00

Er zijn al vele bruikbare tips voorbij gekomen,,

TOCH wil ik je deze nog even meegeven :

Probeer de hulp met ophoudingen eens om de beurt te geven, dus lichtjes links dan rechts en zo rustig doorvragen.( niet zagen gewoon even licht weerstand bieden)

Bij mijn jongste heeft dit zeer goed geholpen ZONDER dat je hem/haar in de weg zit..

Probeer het maar eens

Succes

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:28

Als je wil halthouden moet ne je buiten hand dichtdoen! Iets na voren leunen! Want als je na achter leunt dat duw je je paard onder je door na voren en als je na voor leunt na achtere! Je paard zal niet meteen de eerste paar keer stoppen dit moet je oefenen! Je moet dan ook blijven volhouden en blijven dichthouden!

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:37

zwaar gaan zitten, benen gestrekt houden, en knikjes geven met beide handen.helpt echt!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:08

Niet zwaar gaan zitten maar leun na voor! En sluit je buitenhand en als het echt niet helpt je beide handen en dan volhouden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:26

Van arbeidsdraf op gewichtshulp en lichte handhulp steeds langzamer
draven tot ze bijna in stap valt en dan halthouden?

Dan maar even sukkelen, maar vanuit een sukkeldrafje halt
is beter dan eraan moeten trekken plus die gang zit heel dicht
bij stap.

Oefen het alleen niet TE vaak want als ze erg slim zijn en je wisselt
het niet af met soms gewoon draf-halt dan zijn ze geneigd om snel
te gaan sukkelen terwijl je een overgang naar stap wil rijden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:26

Van arbeidsdraf op gewichtshulp en lichte handhulp steeds langzamer
draven tot ze bijna in stap valt en dan halthouden?

Dan maar even sukkelen, maar vanuit een sukkeldrafje halt
is beter dan eraan moeten trekken plus die gang zit heel dicht
bij stap.

Oefen het alleen niet TE vaak want als ze erg slim zijn en je wisselt
het niet af met soms gewoon draf-halt dan zijn ze geneigd om snel
te gaan sukkelen terwijl je een overgang naar stap wil rijden

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:48

Heb ook eens zo'n paard gehad en ik heb het inderdaad opgelost met hulp vanaf de grond. Die merrie begreep het gewoon écht niet en trekken levert dan alleen maar stress op. Gewoon iemand met een halstertouw aan het bit laten meelopen en die geeft het halt-commando, jij combineert dat met je zit en een ophouding en langzaamaan doet de helper steeds minder en jij steeds meer. Dan de helper steeds iets verder van het paard laten lopen met een langere lijn, totdat ze los kan. Je kan in 2 of 3 sessies heel ver zijn mits je een handige helper hebt! Succes, komt heus goed!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:56

handige tips worden gegeven, ik heb een beetje hetzelfde probleem maar dan met nagevelijk blijven van stap naar halt. van draf naar stap gaat super, maar naar halt stopt ze meestal niet eerder voordat dr hoofd helemaal omhoog is..

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:31

Bij hoofd omhoog brengen tijdens de overgang smeer ik de overgang altijd zoveel mogelijk uit. Steeds een beetje verder terug en dan wachten tot je het paard weer nageeflijkheid hebt terwijl je in dat lagere tempo blijft stappen. Dan weer iets terug en weer opnieuw nageeflijk maken en zo steeds door tot je echt al bijna stil staat. Dan is de stap naar het halthouden nog maar zo klein dat dat dat vaak wel gaat. Dan kan het zijn dat je echt even in slow motion aan het stappen bent en dat ziet er misschien stom uit, maar dat is even nodig om je paard iets duidelijk te maken. Wel voelen blijven dat je op ieder moment voorwaarts weg zou kunnen rijden!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:43

Bedankt voor je uitleg, ga ik zeker proberen! :)
Als ze dan eenmaal nagevelijk stilstaat, kan ik idd beter na een paar seconde weer stappen en draven ipv meteen lang stilstaan, en dat steeds meer uitbreiden!