Op het goede been aandraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Op het goede been aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:42

Ik rij al paard vanaf mijn 8ste (of nog eerder, dat weet ik eigenlijk niet meer) en ik ben nu bijna 33.
Het is niet te geloven maar vandaag heb ik dus voor het eerst geleerd hoe ik op het goede been kan aandraven.
Het ging wel vaak automatisch goed, maar ook vaak fout en dan vroeg mij af hoe dit kwam. :o Dan ga je maar een keer doorzitten en opgelost.
Nu heb ik vandaag dus uitgelegd gekregen hoe ik het dus goed kan doen en tadaaaa. Ik moet nog wel wat oefenen en het moet natuurlijk uiteindelijk op gevoel gaan.
Zijn er meer mensen die gewoon maar wat doen of hebben jullie gewoon wel dat ruitergevoel en gaat het gewoon altijd goed.

Het is mij dus vandaag uitgelegd, maar ik kan het niet zo een twee drie zelf onder woorden brengen.
Hoe doen jullie dit :+

lauraamuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:47

Nou ik heb dit probleem ook een beetje dat ik maar wat doe, maar meestal zit ik dan wel op het goede been! maar ik vroeg me dus af, hoe dat nou op gevoel gaat lukken? :D

Jeannine

Re: Op het goede been aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:59

Ja ik denk ook niet dat je de enige bent. Maar je kunt dus door naar de beenzetting van je paard te kijken, (en dus ook te voelen) hem op het juiste moment in draf zetten en dan altijd op het goede been uitkomen. Je paard moet dan wel op je hulp reageren, anders dan ben je te laat en gaat het alsnog mis heb ik gemerkt ;-)

Het is ook handig om te weten of je eerst staat of eerst zit. Ik kan informatie altijd moeilijk verwerken en dus ook moeilijk overbrengen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:59

Je moet meteen de eerste draf pas gaan staan, dan zit je altijd goed volgens mij.
Dacht dat het zoiets was, maar eerlijk gezegd doe ik het op gevoel. Als je paard netjes gebogen is in de bochten, dan voelt het alsof je hem tegenwerkt als je op het verkeerde been zit.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:01

Heel simpel uitgelegd:

Als het buiten voor been naar voren gaat moet je staan,
Als het buiten voor been naar achteren gaat moet je zitten.

Dussss....als je op de linkerhand rijdt (linksom dus) kijk je naar het rechter voorbeen.
.............als je op de rechterhand rijdt (rechtsom dus) kijk je naar het linker voorbeen.

Hopelijk is het nu duidelijk ;)
Laatst bijgewerkt door diana1 op 10-12-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:02

Ik ben wel benieuwd wat je doet dan dat je meteen in 1x goed zit? :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:04

Dan moet je dus eerst goed kijken en blijven doorzitten als je gaat draven.....tot je ziet wanneer het been naar voren gaat.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:06

Tuurlijk, maar dit klonk alsof je aandraafde en meteen goed kon zitten ofzo.
Dat er een logica in zit welk been ze beginnen met aandraven o.i.d.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:07

lisannee93 schreef:
Je moet meteen de eerste draf pas gaan staan, dan zit je altijd goed volgens mij.
Dacht dat het zoiets was, maar eerlijk gezegd doe ik het op gevoel. Als je paard netjes gebogen is in de bochten, dan voelt het alsof je hem tegenwerkt als je op het verkeerde been zit.

Dan ligt het natiuurlijk helemaal aan welk been je paard als eerste naar voren doet....

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:08

Ik heb geen idee wat de uitleg zou zijn maar bij mij gaat het automatisch, ik voel het aan. Ik kijk niet, ook nooit gedaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dit iemand zou leren, misschien gewoon goed het gevoel van op het verkeerde been en op het goede been licht rijden leren kennen en dat je het dan ook wel gaat voelen?

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:15

Denk dat dit gevoel is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:18

De eerste drie passen blijven doorzitten, dan ga je staan, zit je meteen goed. Of zit je meteen goed...
Met vijf passen werkt het ook... :Y)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:21

Janine1990 schreef:
De eerste drie passen blijven doorzitten, dan ga je staan, zit je meteen goed. Of zit je meteen goed...
Met vijf passen werkt het ook... :Y)

Zo heb ik het ook geleerd op de manege :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:30

@suuzepuus: Ik heb geleerd dat je meteen moet gaan staan bij de eerste drafpas en dat het dan altijd klopt. Het klinkt onlogisch, maar het werkt wel.

Ik doe 't wel op gevoel, maar heb het zo geleerd.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:34

xManon_ schreef:
Tuurlijk, maar dit klonk alsof je aandraafde en meteen goed kon zitten ofzo.
Dat er een logica in zit welk been ze beginnen met aandraven o.i.d.

Dan kan dus wel en daar zit ook Logica in. Als je je paard aan je hulpen hebt en je draaft aan op het moment dat zijn buitenvoorbeen naar achteren gaat kom je als het goed is altijd goed uit. Reageert je paard dus niet snel genoeg, dan ben je alweer te laat.
Paardrijden is toch ook logica, uiteindelijk wordt het automatisme en denk je er niet meer bij na. Jij gaat toch ook niet een drijfmoment geven als je paard het been wat je wil activeren aan de grond heeft.
Daarom vroeg ik mij af of jullie het op gevoel doen of zomaar wat of kijken.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:36

lisannee93 schreef:
@suuzepuus: Ik heb geleerd dat je meteen moet gaan staan bij de eerste drafpas en dat het dan altijd klopt. Het klinkt onlogisch, maar het werkt wel.

Ik doe 't wel op gevoel, maar heb het zo geleerd.

Waarom moet jij dan staan? Daar zal toch een reden voor zijn.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:39

Oh dat heb ik ook gehad. Rijd sinds mijn 9e, dus alweer 7 jaar. Ik zocht voor de 3e keer (2 maneges 'verslonden' al :+) een nieuwe manege en ging een proefles volgen op een aantal maneges. Nou, op één manege (waar ik overgens niet ben gaan rijden) heb ik dit geleerd. Toen was ik 13/14 kun je nagaan. :+

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:41

ik draaf eigenlijk gewoon aan en eigenlijk zit ik vrijwel meteen goed. Heel af en toe even wisselen maar ik weet eigenlijk niet hoe ik het doe om meteen goed te zitten. :Y)
'vroeger' moest ik wel vaak wisselen van been... ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:49

R0oszs schreef:
ik draaf eigenlijk gewoon aan en eigenlijk zit ik vrijwel meteen goed. Heel af en toe even wisselen maar ik weet eigenlijk niet hoe ik het doe om meteen goed te zitten. :Y)
'vroeger' moest ik wel vaak wisselen van been... ;)

omdat je waarschijnlijk het goede gevoel hebt en misschien een fijn gereden paard.

Ik ben gewoon benieuwd of er meer ruiters zijn die het net zo oplossen, zoals ik vandaag geleerd heb. Dus kijken naar de mechanica van het paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:10

Op links zit ik altijd goed (op gevoel gaat dat dan) maar rechts lukt dat vaak niet :+ Dan voel ik wel dat ik moet wisselen, maar van stap naar draf of van galop naar draf lukt het iet altijd om op het goede been te komen. Rijd nu 10 jaar.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:09

Dat komt dan denk ik omdat je een rechtsgebogen paard hebt. Mijn paard is linksgebogen en gooit me op een buitenrit altijd op het rechterbeen. (als ik het tenminste nu goed beredeneer). Als ik van been wissel, dan zit het niet eens echt lekker in het begin, zo erg voel ik het.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:03

het is bij mij automatisme geworden dat als ik aandraaf en kijk of ik op t goede been rijd xd
gewoon kijken naar het been en als het nodig is wisselen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:06

Ik zit echt altijd goed, gaat op gevoel. Kan me van jaren terug wel herinneren dat als ik op een onbekend paard reed ik wel eens moest wisselen, maar dat heb ik nu eigenlijk ook niet meer.
Maar fijn dat je het nu op een bepaalde manier geleerd hebt! :)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:05

Niemand ooit hetzelfde geleerd?? Of iemand die dit ook toepast?

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:10

ik zit eigenlijk altijd wel goed :) :P

Als het buiten voor been naar voren gaat moet je staan,
Als het buiten voor been naar achteren gaat moet je zitten. :)

heel simpel :P
Laatst bijgewerkt door Fientje1111 op 13-12-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt