zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uzo

zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:07

Ik ben de trotse verzorgster van een shetlandertje van 2,5 jaar. <3 Ze is heel lief en doet alles voor je. Nu vraag ik mij af kan ik haar zadelmak maken? Ik rijd 5 jaar en heb mijn A-Brevet en ben zelf 12. Zij is een metertje groot ofzo en ik 1,50 denk ik. Zij is dik gebouwd en ik weeg 40 kg. Nu zijn we in de zomer , toen was ze 2 al wat begonnen met zadelmak maken. Dit pakte ze niet zo goed op... Ze rent weg en bokt en maakt zo'n korte bochten dat je er gewoon vanaf vliegt. Nu in de winter staat ze stil maar in de lente willen we weer aan het werk gaan. Ze is dan 3. We rijden haar nu zonder zadel en met een halster. Haar hoofdstel moet wat kleiner gemaakt worden en haar singel past niet en we hebben maar geen tijd... :o Kan ik haar zadelmak maken?
ps:ik heb een zus en die helpt mij,zij rijd ook 5 jaar en heeft haar A-Brevet en is 13.

ZusJacobs

Re: zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:38

Uhm serieus? Dier is pas 2,5 en je bent al bezig met zadelmak maken? Vanaf blijven tot ze minstens 3/2,5 is en dan pas beginnen met rijden. Echt sorry maar dit kan echt niet hoor..

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:40

Niet zelf lopen klungelen. Zo als je zelf schrijft ging de eerste keer al alles behalve goed. Hulp zoeken dus!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:43

uzo schreef:
Nu zijn we in de zomer , toen was ze 2 al wat begonnen met zadelmak maken. Dit pakte ze niet zo goed op... Ze rent weg en bokt en maakt zo'n korte bochten dat je er gewoon vanaf vliegt.

Vind je het heel vreemd dat ze het niet goed oppakte? Het beestje was 2! Ik zou je willen aanraden dit diertje lekker uit te laten groeien, liever nog wat langer dan alleen deze winter. Daarna langzaam beginnen, maar ik zou er hulp bij inroepen van een meer ervaren persoon (en dus niet alleen van je zusje van 13). Er kan zoveel fout gaan en dat zou zonde zijn. Een goed begin is het halve werk, dan heb je veel langer plezier van je verzorgpony uiteindelijk. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:05

Ik zou in ieder geval hulp inschakelen.
Daarbij zie ik dat je nu zonder zadel rijdt. Op een 2,5 jarige ..... Dit begrijp ik niet. Waarom doe je dit?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:39

Op een pony van 2 al gaan zitten om hem zadelmak te maken :s

Snap best dat je trots ben op je verzorg shetje ;)
Maar wacht tot die min. 3 is en ga dan hulp zoeken van iemand die er varstand van heeft.
Snap best dat je het beste met je paardje voor heb, maar veel verstand heb je er volgens mij niet van (sorry)

Lekker nog min 6 maanden wandelen poetsen en lekker tutten en over een half jaar iemand zoeken die er meer ervaring mee heeft zodat die je kan helpen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:31

Vraag me af wat de eigenaar hier van zegt?
Bedoel beestje was 2 en dan vindt je het gek dat hij dat niet wilde hebben?
Gezien het feit het voor jullie vrij normaal lijkt om op een paard van 2/2,5 te gaan rijden lijkt het me verstandig gewoon te stoppen en pas over een jaartje begeleiding zoeken voor het inrijden als je dan niet te groot/zwaar bent geworden.
En tot die tijd lekker in de wei laten staan en af en toe poetsen en/of wandelen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:55

Volgens mij worden de termen zadelmak maken en inrijden weer eens door elkaar gehaald.

Zadel mak maken kan op zich geen kwaad op deze leeftijd.
Dat wil zeggen... Ervoor zorgen dat hij/zij beetje bij beetje gaat wennen aan een zadel en een hoofdstel. Eerst een paar keer een dekje op zijn rug leggen. Gaat dat goed, een keer een singeltje erom heen doen.
Uiteindelijk kan je dan een zadel erop leggen. Gaat dat ook goed, kan je aan de hand gaan wandelen met een zadel op zijn rug.

Inrijden hoor je pas erna te doen en zoals al aangegeven, niet op deze leeftijd

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 06:37

[quote=]Zij is dik gebouwd en ik weeg 40 kg. Nu zijn we in de zomer , toen was ze 2 al wat begonnen met zadelmak maken. Dit pakte ze niet zo goed op... Ze rent weg en bokt en maakt zo'n korte bochten dat je er vanaf vliegt. [/quote]

Ze hebben erop gezeten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 06:42

Don_Zhivago schreef:
Citaat:
Zij is dik gebouwd en ik weeg 40 kg. Nu zijn we in de zomer , toen was ze 2 al wat begonnen met zadelmak maken. Dit pakte ze niet zo goed op... Ze rent weg en bokt en maakt zo'n korte bochten dat je er vanaf vliegt.

Ze hebben erop gezeten.

Jaja dat snap ik, maar bedoelde aan te geven dat er voor de zoveelste keer zadelmak en inrijden doorelkaar gehaald wordt.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:32

ja maar de eigenaar van haar wou het juist zelf en we zijn er ook mee gestopt!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 17:33

o ja en van dat zonder zadel staat uitgelegd we zijn ook op zoek naar een singel en een hoofdstel hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:38

Je rijd al 5 jaar, ergens heb je dan wel een hoofdstuk gemist! Een dier van 2 maak je NIET zadelmak

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:02

we weten genoeg , we zijn gestopt en gaan pas als ze 3 is (dat wordt ze trouwens in februari) en met begeleiding terug aan het werk!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:16

moet wel even zeggen dat ik het zelf ook te jong vond maar aangezien ze zo dik gebouwd is was ik gewoon aan het twijfelen! en we zitten er gewoon op , het is niet dat we gaan springen ofzo met haar he! dat weet ik nu zelf ook wel!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:18

Dit meen je toch niet?
Beestje is 2,5 jaar en je rijd erop?

Citaat:
We rijden haar nu zonder zadel en met een halster.

Ik zou zeggen, beestje terug in de wei zetten en wacht er nog maar even lekker mee.
Met zadelmak maken EN (in)rijden.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 12:24

ja maar we zijn gestopt staat volgens mij vermeld!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:35

ja maar erna zeg je dat je er wel nog opzit ;)

iig fijn dat je gestopt bent... :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:43

uzo schreef:
moet wel even zeggen dat ik het zelf ook te jong vond maar aangezien ze zo dik gebouwd is was ik gewoon aan het twijfelen! en we zitten er gewoon op , het is niet dat we gaan springen ofzo met haar he! dat weet ik nu zelf ook wel!

De bouw maakt niks uit. Het gaat om de groeischijven (bot) die nog niet dicht zijn en spieren die nog niet ontwikkeld zij om te dragen.
Niet erop gaan zitten én ook niet beginnen op 3 jarige leeftijd.

40 kilo is zwaar voor een ongetrainde onvolgroeide ponyrug. Snap dat je er veel zin in hebt, maar voor de pony is het niet goed.
Met 4 jaar is het veiliger, of er moet iemand op 3 jarige leeftijd beginnen met zo'n 25 tot max 30 kilo dat zou nog wel kunnen, maar wachten is altijd beter.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:04

AlexandraM :ik bedoel dat we er in de zomer gewoon op zaten , niet rijden maar nu kunnen we door het winterweer toch niet rijden

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:07

Oh, dus mocht het weer wel gewoon in orde zijn, zouden jullie door gegaan zijn ?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:09

Ga het beessie longeren en zadelmak maken en verder lekker op de wei gooien om vervolgens ober een half jaar/jaar eraf te halen en dan lekker te beginnen met inrijden (Met goede begeleiding

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:11

Oh, dus mocht het weer wel gewoon in orde zijn, zouden jullie door gegaan zijn ?
sorry,begrijp dit niet?!
we zijn gestopt ook omdat we aan het twijfelen waren en ik geef om haar anders vroeg ik niet om jullie hulp! het zou niet in orde zijn en we zijn ook niet door gegaan he!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:13

Inrijden en zadelmak maken zijn 2 verschillende dingen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:14

Citaat:
ik bedoel dat we er in de zomer gewoon op zaten , niet rijden maar nu kunnen we door het winterweer toch niet rijden

Het slaat op het vetgedrukte gedeelte. Als jullie al twijfelden, was je direct gestopt, en niet eens om hulp vragen.
Elk mens weet wel dat een dier met 2/2,5 jaar niet volgroeid is.

Ik lees op je profiel dat ze ook drachtig is?