bang om te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kittyhartje

bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:55

hejhej,

ik heb dus een probleem ik ben namelijk bang om terug te rijden.
ik heb 2 paarden, een jong bwp ruintje en een lieve haflinger merrie. een tijdje geleden ben ik enorm hard van mijn bwp'ke gevallen.
beter gezegd hij heeft me er 2 keer in een half uur enorm hard af GESMETEN.
de eerste keer ben ik wel gewoon terug recht gekomen (ik heb wel een beetje moeten overgeven?!) en had hem toen gelongeerd voordat ik er weer opstapte want hij stond wat fris.
normaal durf ik er niet zo makkelijk terug op te stappen, maar deze keer ging ik er vol vertrouwen weer op, want normaal vertrouw ik hem volledig.
maar toen hij me er weer had af gegooid, kon ik niet meer recht staan, had enorme hoofdpijn en voelde me duizelig. daarom ben ik niet terug opgestapt. iemand anders heeft hem dan maar binnen gezet.
dan ben ik naar het spoed gegaan en mocht een week niet rijden.
nu was ik begonnen met hem te longeren en ondertussen rijdt een andere ruiter op hem (nu nog steeds).
laatst probeerde ik nog een keer te rijden toen een goede vriendin van mij erbij was, ik had haar eventjes op hem "les" gegeven en ik had echt enorm veel zin om erop te rijden en ik ging er dus op.
ik was een beetje gespannen maar toen begonnen we te stappen en dan een enkele pasjes draf, dat lukte nog.
maar toen struikelde hij eventjes en toen begon ik volledig te panikeren en ben er dan maar af gegaan. die vriendin heeft hem dan maar uitgereden en dan hebben we hem op stal gezet.
ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen.
het ergste is dat ik zelf stress/schrik heb op mijn haflingermerrie, en met haar durfde ik echt ALLES, zonder zadel, zonder hoofdstel, voltige, springen, achterstevoren rijden,... en nu amper stap, draf, galop.
ik ben altijd te veel op de omgeving aan het opletten en ben altijd bang dat er iets gaat gebeuren.

ik weet niet wat te doen.
en ik kan niet altijd rijden want we hebben alleen een buitenpiste bij ons op stal en die is meestal bevroren in de winter.
als iemand iets weet dat me kan helpen, dan zou ik er heel blij mee zijn :)

kleinvosje

Re: bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:59

Als je haflinger braaf is, gewoon daar even op gaan rijden voorlopig. Probeer zo het vertrouwen weer terug te krijgen, en dan pas weer op je BWP gaan zitten. En zorg dat er iemand bij is die je kan helpen, desnoods voorlopig weer aan de longe met rijden...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:16

Join the club.

Heb exact hetzelfde aan de hand..ik let op alles. Ik verplicht mezelf gwn te rijden, eerst 10 minuutjes, vaak draaf ik ook liever dan stappen omdat ik dan de indruk heb dat mijn paard en ik zelf minder met de omgeving bezig zijn, ofwel maak ik mezelf dat wijs :D
Als dat goed is gegaan, ok ik ben nog steeds gespannen maar zo bouw ik het vertrouwen gwn terug op elke keer terug wat langer rijden enzo..want wat helpt een halfuur supergespannen erop zitten ook niets he!

LaureC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:19

Je hebt een lastig probleem maar misschien kan ik je helpen... :)
Eerst en vooral moet je weer vertouwen hebben in je paard. Probeer er zo veel mogelijk voor te zorgen zo dat je hem beter dan ooit kent! :p Zoek uit wat hij allemaal graag heeft (bvb. zwakke plekjes voor massage ;) ) Dan moet je er veel mee wandelen, je moet er niet speciaal op rijden. Naast hem lopen kan ook :) Hoe meer je ervoor zorgt hoe meer je van hem gaat houden en hoe meer dat je hem dan gaat vertrouwen, zelf zonder het te beseffen. Dan kan je proberen om er rustig op rijden als je voelt dat je er klaar voor bent. Eerst rustig op stap en dan pas op draf.
probeer ook zoveel mogelijk oefeningen te doen en niet enkel rondjes draaien. Jij EN je paard zijn dan geconcentreert op de oefeningen en niet op de rest. Je zal merken dat je na een tijdje weer vertrouwen gaat hebben in je paard maar wees geduldig want dat is niet gemakkelijk om te herstellen! :S

veel succes xx :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:10

Jeetje, snap best dat je wat angst krijg als je zo hard valt..

Ik ben ook een paar keer flink gevallen waarvan 1x een tijdje ziekenhuis werd.

Probeer eerst weer vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen.. rij voorlopig op je haflinger omdat je daar nooit bang op was..
Begin gewoon alleen met stappen.. desnoods de eerste paar keer 10-15 minuten stappen..
als dat goed voelt ga je kleine stukjes draven en dat steeds meer uitbouwen..

voordat je op je BWP stapt moet je eerst weer zelfvertrouwen hebben, hij zal namelijk ook aanvoelen dat je bang bent, wat weer angst/stress overbrengt op het paard..
Kan je die tijdelijk door iemand anders laten rijden??
Ga wel met je BWP aan de slag.. longeren/grondwerk zodat je hem wel in handen heb..

Kortom:
Eerst weer vertouwen krijgen in je jezelf.. daarna pas weer op je paardje stappen..
succes

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:20

Ik zou voorlopig even doorzetten op je Haflinger merrie, desnoods met een instructrice en aan de longe in het begin.

melaniejha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:14

Ik zou voorlopig even inderdaad op je hafje rijden! Belangrijk je vertrouwen weer terug rkijgen..
veel succes hoor!

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:37

Ik zou ook eerst een tijdje op je haflinger gaan rijden als ik jou was.
Maar misschien was het gewoon een bui van hem, want bij je bijrijdster doet hij niet zo?
Ik snap wel dat je bang bent, in Frankrijk reed ik in de bak op een paard dat ging steigeren.
Ik was er niet opgerekent dus ik ging naar achter waardoor het paard achterover klapte, hij viel op mij. Gelukkig had ik niks, maar nu ga ik liever niet op een paard waarvan ik weet dat hij kan gaan steigeren.
Maar bij jou is het je eigenpaard, dus ik denk dat je er gewoon weer op moet. Misschien voel je je veiliger als er iemand even naast loopt/vasthoud, ook tijdens draf?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:13

Sluit me aan bij de bovenstaande reactie's begin met rijden op je haflinger. Misschien kan je iemand vragen om erbij te zijn als dat je meer vertrouwen geeft. Begin gewoon klein ga er eerst weer eens rustig opzitten zonder en laat hem gewoon stil staan zo kan je het elke dag weer een beetje verder opbouwen. Probeer ook te stoppen voordat je het weer eng vindt worden heb je dus een rondje gestapt gewoon stoppen en de dag erna verder gaan.
veel su6 in elk geval

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:18

Je moet weer vertrouwen opbouwen, en das ook best logisch :)

Ga eerst gewoon lekker rijden op je hafje, en verder alleen op je andere paard als er iemand bij is.
Probeer het desnoods eerst aan de longe en neem (prive)les, misschien ook aan de longe.

En rustig aan opbouwen.
Als je het eng vindt zou ik juist niet meteen stoppen, maar even doorbijten en daarna eraf, want als je meteen eraf gaat dan vind je het volgende keer misschien nog enger.

Succes :)

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:31

Misschien van deze kant nog een kleine tip. Neem een goede vriendin mee, die wel zelfverzekerd is. Ga op je paardje zitten en laat haar je afleiden door te gaan kletsen. Laat haar maar gewoon meelopen in de bak (desnoods houd ze je paardje vast en anders staat ze in het midden van de bak). Als je maar gewoon met haar over leuke dingen praat (en weet je geen leuke dingen, ga maar samen een liedje zingen), dan ga je je vanzelf wat ontspannen. Hoop dat je er iets aan hebt, hielp bij mij altijd heel erg goed! Succes!

Cora62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:48

Ik ken het probleem ook. Buiten het gewoon doen zijn er andere methodes. Ten eerste is er onlangs een goed boek uitgekomen van S. Frevert, paardrijden zonder angst. Hier leer je je eigen angst onder ogen zien en die om te zetten in plezier. Zij durfde zelf niet meer te rijden, terwijl het haar lust en leven was. En geloof me er zijn legio mensen die dit kennen. Ook kun je bijvoorbeeld via een journeytherapeut/helende reis een eenmalige sessie doen om deze specifieke angst kwijt te raken. Mocht meer willen weten pb me dan. En veel succes. Paardrijden is veel te mooi om het plezier erin kwijt te raken.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:59

Sijs15 schreef:
Misschien van deze kant nog een kleine tip. Neem een goede vriendin mee, die wel zelfverzekerd is. Ga op je paardje zitten en laat haar je afleiden door te gaan kletsen. Laat haar maar gewoon meelopen in de bak (desnoods houd ze je paardje vast en anders staat ze in het midden van de bak). Als je maar gewoon met haar over leuke dingen praat (en weet je geen leuke dingen, ga maar samen een liedje zingen), dan ga je je vanzelf wat ontspannen. Hoop dat je er iets aan hebt, hielp bij mij altijd heel erg goed! Succes!

Ik weet precies wat je voelt! Ik heb in september een ongeluk met mijn paard gehad en was zoooo bang. Ik praatte mijzelf moed in om te gaan rijden en de eerste keren na het ongeluk longeerde mijn man haar eerst en liep dan aan de longeerlijn een paar rondjes al kletsend met me mee. Na 1 a 2 rondjes was ik dan ontspannen genoeg om de lijn ervan af te halen. Nu na een paar maanden gaat het goed maar ik bekijk per keer als ik erop zit wat ik doe. Soms alleen iets stappen en soms durf ik te draven en galopperen. Maar ook hier, zelfs als ze struikeld schiet de schrik me om het hart en moet ik van mijzelf een liedje zingen terwijl ik doorrijdt. Is trouwens een tip van een goede vriendin van mij!!! Zing een liedje als je de bibbers hebt! Als ik alleen in de bak ben zing ik zelfs hardop om mijn paard mee te laten genieten!! hihihi. Klinkt stom maar het helpt echt! :P

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:14

heb ook een tijd paarden niet meer leuk gevonden,
maar toen ik er eenmaal weer op zat,
was het de hemel op aarde.

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:34

In de winter heeft mijn paard ook altijd streken.
Bokken en wegspringen voor andere paarden.
Zelf word ik dan ook schrikachtig wanneer zal hij het weer doen?
Ontspannen rijden is dan zeer lastig, maar ook ik ga dan zingen(in mij zelf).
Het helpt echt om te ontspannen.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:27

Ik zou eerst proberen je vertrouwen weer terug te krijgen, ga lekker tutten met je paarden. Probeer langzaam aan alles weer op te pakken, vraag of iemand die zelfverzekerd is je wil helpen dat jij er op gaat en ze je vasthoudt aan de longe. In de winter zijn de meeste paarden zowiezo wat frisser dan normaal. Succes!!

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:59

ik zou beginnen om weer vertrouwen te krijgen, begin op je haflinger merrie,,
je hoeft niet meteen te rijden,, maar even op haar zitten en er gewoon weer lekker af gaan.

dan doe je gewoon weer lekker rustig een rondje door de bak en zo ga je steeds een stapje verder.
heb je het vertrouwen terug in je haf,, dan kun je overgaan op je andere paardje en herhaal je het weer.
zorg desnoods dat iemand je paardje even vast houdt en jou tips kan geven :)
een paard heeft heel snel door dat jij zenuwachtig bent dus probeer te ontspannen en geef ook je paard het vertrouwen terug :)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:14

je moet er weer vertrouwen in krijgen da alles goed komt. iets wat ik als klein kind altijd moest doen van mijn moeder is op haar lieve, betrouwbaar paard gaan zitten, mijn moeder ging dan longeren en ik mocht alleen maar zitten, zonder teugels, zonder beugels(eventueel) en gewoon weer wennen aan het ritme van het paard. ik ging er vreselijk gespannen op en wilde er vervolgens niet meer af! dit doe ik nog steeds. ik heb verschillende pony's ingereden) geloof me, ik ben niet dapper of zo, ik ben pas 13) en val er dus regelmatig af. als ik dan niet meer durf ga ik weer even in 'paarden therapie' en dan is alles weer goed. het draait gewoon om completen ontspanning.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:19

Ik volg dit even want mijn dochter is ook bang geworden terwijl we nu een hele brave merrie hebben die geen stap verkeerd zet. Ze is van 3 verschillende paarden afgevallen die we aan het uitproberen waren en hierdoor is ze het vertrouwen in zichzelf en paarden helemaal kwijtgeraakt. Ze raakt al in paniek als het paard een stapje achteruit zet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:54

Ik ben wel benieuwd of de ts al weer is geweest en hoe het gegaan is?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:57

dat probleem heb ik ook met mijn pony :O, ik vertrouwde haar volledig totdat ik nr de manege ging, toen werd ze wat drukker en ging ze bokken en toen lag ik ernaast. Steeds gebeurde dat bij het aangalopperen. Ik ben nu dus best wel bang enzo ook om er af te vallen, terwijl ze eigenlijk zo braaf is. Ik voel me echt zwaar klote daardoor

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:08

Ik ken het gevoel wel, ik ben een halfjaar geleden aangereden op de fiets, door een auto...en ik ben nog steeds bang voor auto's die van de zijkant aan komen rijden...je vertrouwen is gewoon in 1 x helemaal weg omdat je opeens met een knal tot het besef bent gekomen: ik kan echt vallen, en dat is echt niet leuk! Ook al weet je dat je kunt vallen, soms grijpt het je gewoon wat meer aan. Wat je dan moet doen, is fijne situaties proberen te maken en dan leer je stapje voor stapje gewoon weer dat er niets gebeurt...en zo win je dus weer vertrouwen.

Daarom zeg ik: kruip weer op je paard, degene waar je vanaf bent gegooid. Ook al is het supermoeilijk, angsten moet je overwinnen...dat zeggen ze niet voor niets! Ook al zou je maar elke dag 3 minuutjes stappen, met iemand ernaast die je paard vasthoudt...ik zou het gewoon doen! Ik heb uit ervaring geleerd dat als je de angst gaat ontlopen (dus niet meer op je paard gaat zitten) het na een tijdje nog veel moeilijker wordt om het weer te doen. Ik schud het trouwens niet uit mn mouw, ik heb tijdens een blessureperiode met mijn nichtje hetzelfde meegemaakt, heb haar toen geholpen na een behoorlijk serieus ongeluk met paard (aanrijding)...ze ging elke dag huilend weer op het paard zitten, maar het is ons wel gelukt....en ze zijn als team (paard en ruiter) ontzettend gegroeid!
En als het echt niet gaat, ja dan moet je mss idd eens kijken naar wat meer professionele dingen!

En we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ontspanning ontspanning, al is het nog zo moeilijk! Als je zelf een beetje zenuwachtig bent, kun je gewoon wachten op het moment dat je paard je eraf gooit...geestelijk overwicht hebben op je paard is gewoon zo belangrijk...

ps, ik ben geen hulpverlener ofzo en ik zeg ook wat ik zelf zou doen, als jij je er echt niet goed bij voelt moet je het mss niet zo aanpakken...maar ik schrijf alleen even mijn ervaringen op!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:02

even inderdaag weer op je hafje. En als je diegene die je paard nu rijd klaar is met rijden dat je begint met hem uitstappen klein drafje ( na tijdje) en weer vertrouwen opbouwen.
Als je zegt dat hij paniekerig word kan het ook zijn dat hij der ook van geschrokken is
succes in ieder geva !

kittyhartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 11:42

hey iedereen,

enrom bedankt voor alle tips! ik wil ze zeker gaan uitproberen.
het probleem is nu wel dat we alleen een buitenpiste hebben en die is ondergesneeuwd en dus rijden gaat momenteel niet.
ik heb wel mijn paardjes veel gaan bezoeken (ze staan nogal ver van huis en met dit weer willen mijn ouders niet zo veel gaan), ik heb dan elke keer, veel met hen gepraat en geknuffeld.
ik merk wel dat ik enorm gespannen en nerveus ben als ik met mijn bwp'ke bezig ben. alsof ik verwacht dat hij iets gaat doen =( maar als ik dan zijn lief koppie zie, dan snap ik gewoon niet waarom ik bang ben.
ik wil echt snel terug beginnen met rijden, en dan de tips gebruiken.

maar weet iemand iets te doen, tijdens dit slechte weer, zodat ik toch iets nuttig kan doen?
want ik heb het gevoel alsof ik geen ruiter meer ben...

maar alvast enorm bedankt voor alle tips, en meer tips blijven altijd welkom :)
ik denk dat deze voor andere mensen ook nuttig zijn

Femmmieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:57

Ik zou eerst weer vertrouwen krijgen in die halflinermerrie.
Als dat allemaal weer goed gaat zou ik vertrouwen proberen te krijgen in die BWP.
Als je het vertrouwen hebt zou ik er eens rustig op proberen te gaan zitten.
Succes!!!