paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

notalways

paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:03

mijn paard(fries) is nogal lui aangelegd en loopt alsof de handrem erop zit
ook als ik been geef gaat ie er niet sneller door lopen
nu heb ik er een zweepje bij om hem af en toe eens aan te tikken als ie niet reageert op mijn been
en zodra de zweep al tegen em aan komt begint ie onwijs hoog te bokken
maar zonder zweep loopt ie dus in zn eigen tempo en krijg ik em amper in draf

zodra er een ander paard in de bak loopt wil ie wel graag hard maar dan er achter aan
dit is ie gewend omdat ie een jaar lang kinderritjes heeft gelopen bij een pretpark

hoe pak ik het aan zodat hij niet meer gaat bokken als ie in aanraking komt met de zweep ?

ook ik dacht dat dit gedrag door pijn werd veroorzaakt dus heb de fhysio erbij gehad en ook nog de dierenarts ernaar laten kijken
maar volgens hun is dit paard kerngezond en tolereerd hij de zweep gewoon niet

hebben jullie een idee hoe ik dit aan kan pakken ?

8nnemiek

Re: paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:06

Hoe gaat het met longeren? Ik zou gewoon eens beginnen met consequent longeren, laat em maar bokken, en zodra hij niet meer bokt als je hem met de zweep aanraakt dan doe je heel goed belonen en uitstappen.

Ook kun je vanaf de grond 'trainen' om de zweep te accepteren, door hem vanaf de grond ermee te aaien en pas weer weg te halen als hij rustig en ontspannen is.

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:10

op de grond is er ook niets aan de hand en vind ie de zweep prima kan em overal aanraken ermee
en ook het longeren daar gedraagt ie zich prima mee ook dan is de zweep niet erg

hij doet dit dus alleen tijdens het rijden

daarom dacht ik dus dat er iets aan de hand was met zn rug enz maar dit bleek dus niet zo te zijn

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:12

En hoe reageert hij op stem? Reageert hij zo uit protest of omdat hij het niet begrijpt?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:13

Op een bok reageren met nog een tikje met de zweep en dit herhalen tot hij het opgeeft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:14

Ah! Ik lees:

Citaat:
dit is ie gewend omdat ie een jaar lang kinderritjes heeft gelopen bij een pretpark

Meneer is dus gewend dat hij RUSTIG lopen moet! En de zweep voelt hij dus wrs als misplaatste straf en snapt dat dus niet. In zijn ogen doet hij niks fout. Met een kind op je rug loop je rustig en voorzichtig! Hij heeft alleen niet door dat dat nu dus neit meer hoeft (mijn Friese ruin van 7 loopt echt onwijs mooi EN rustig met mijn zoon op zijn rug. Ik heb echter mijn handen vol aan hem zo af en toe :Y) )

Wat je dus moet doen is het paard leren in te zien dat hij weer harder mag! Ik zou idd eerst eens met longeren gaan oefenen op goed doordraven. Leer het desnoods met een commando aan (de mijne heb ik juist geleerd RUSTIG te draven op commando. Andersom moet ook kunnen!) En BELOON hem voor het juiste gedrag. Prikkel hem stimuleer hem en beloon hem als hij een stapje harder zet, begeleid hem waar je hem hebben wilt. Dit paard doet het echt niet uit pesten ofzo. En wrs ook helemaal niet uit luiheid. Hem is geleerd met de handrem erop te lopen zoals je zelf zo treffend zegt. Nu moet je hem leren de handrem eraf te halen. Dat gaat tijd kosten. Maar de eerste stap zet je door te begrijpen waarom hij dat doet! En hem vervolgens niet te straffen (zweep) voor gedrag wat voor hem een jaar lang NORMAAL was. Je bent nu oneerlijk tegen hem en Friezen pikken dat niet. Die willen eerlijk behandeld worden.

Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:15

robeer schreef:
Op een bok reageren met nog een tikje met de zweep en dit herhalen tot hij het opgeeft.

Dan straf je hem dus keer op keer voor gedrag dat een jaar lang van hem verlangd werd. Namelijk RUSTIG lopen! Want hij is gewend kinderen te dragen. Dit klinkt echt als een goudeerlijk paard. Dus behandel hem ook zo.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:17

notalways schreef:
op de grond is er ook niets aan de hand en vind ie de zweep prima kan em overal aanraken ermee
en ook het longeren daar gedraagt ie zich prima mee ook dan is de zweep niet erg

daarom dacht ik dus dat er iets aan de hand was met zn rug enz maar dit bleek dus niet zo te zijn

Protest dus,dan had ik het wel geweten }> Consequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven en niet vergeten te belonen.
Laatst bijgewerkt door amillia op 08-12-10 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:18

Nee, je straft hem voor de bok die hij geeft. Op het moment dat hij niet meer bokt, kan de zweep achterwege blijven.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:19

amillia schreef:
notalways schreef:

Protest dus, dan had ik het wel geweten }> Consequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven.

Ja, protest gelijk de kop indrukken met een tik met de zwiep :roll:
Waarom kijken naar de bron van het protest?

Ik ben het helemal eens met Zilfstar!!
:j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:20

Als je goed kunt rijden en hem verder goed onder controle hebt dan lekker het bos in met hem zo snel het weer het toelaat, lekker crossen buiten en belonen wanneer hij lekker voorwaarts is,succes.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:22

Volgens mij wil hij gewoon doen wat hij zelf leuk vindt en dus een beetje rondhobbelen. :o

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

Zilfstar schreef:
Ah! Ik lees:

Citaat:

Meneer is dus gewend dat hij RUSTIG lopen moet! En de zweep voelt hij dus wrs als misplaatste straf en snapt dat dus niet. In zijn ogen doet hij niks fout. Met een kind op je rug loop je rustig en voorzichtig! Hij heeft alleen niet door dat dat nu dus neit meer hoeft (mijn Friese ruin van 7 loopt echt onwijs mooi EN rustig met mijn zoon op zijn rug. Ik heb echter mijn handen vol aan hem zo af en toe :Y) )

Wat je dus moet doen is het paard leren in te zien dat hij weer harder mag! Ik zou idd eerst eens met longeren gaan oefenen op goed doordraven. Leer het desnoods met een commando aan (de mijne heb ik juist geleerd RUSTIG te draven op commando. Andersom moet ook kunnen!) En BELOON hem voor het juiste gedrag. Prikkel hem stimuleer hem en beloon hem als hij een stapje harder zet, begeleid hem waar je hem hebben wilt. Dit paard doet het echt niet uit pesten ofzo. En wrs ook helemaal niet uit luiheid. Hem is geleerd met de handrem erop te lopen zoals je zelf zo treffend zegt. Nu moet je hem leren de handrem eraf te halen. Dat gaat tijd kosten. Maar de eerste stap zet je door te begrijpen waarom hij dat doet! En hem vervolgens niet te straffen (zweep) voor gedrag wat voor hem een jaar lang NORMAAL was. Je bent nu oneerlijk tegen hem en Friezen pikken dat niet. Die willen eerlijk behandeld worden.

Succes!

ik heb hem nu ook een jaar en in het begin liep hij ook wel flink door en moest ik er voor zorgen dat ie wat rustigeren en ontspannen ging lopen
en nu is het dus anders om sinds 2 maanden
longeren doen we vaker dan rijden en dan loopt ie lekker vlot en doet ie alles ook super op stemcomando dan heb ik er wel een zweepje bij maar hoef ik vrij weinig te gebruiken hou de zweep er alleen maar achter en soms krijg ie nog een klein tikje zodat ie wat sneller gaat lopen

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

robeer schreef:
Volgens mij wil hij gewoon doen wat hij zelf leuk vindt en dus een beetje rondhobbelen. :o

en daar moet ik em zn zin maar in geven ??

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:25

nee, integendeel. Gewoon consequent blijven en hem voorwaarts rijden. Reactie op de zweep is reactie terug. Zie mijn eerdere reactie en die van Amillia.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:26

Lins_Vetra schreef:
amillia schreef:

Protest dus, dan had ik het wel geweten }> Consequent zijn: geen reactie op been=tik, direct na reactie gewoonweg terugvallen in oude tempo=tik, bok=een duidelijke tik en liefste ook corrigeren met stem. Dus niet alleen een tik geven omdat hij op dat moment te langzaam loopt, eerst been geven.

:j

Ik ook, maar niet helemaal. Er zijn ook andere manieren om ongenoegen te laten blijken als een hoge bok. Mijn paard heeft ook wel eens d'r kont een beetje de lucht in gegooid om te laten blijken dat ze iets echt niet fijn vond, dat ze het niet snapte of dat er iets niet in orde was maar NOOIT echt gebokt. En ik heb meer gezegd dan protest de kop indrukken, nl corrigeren met stem en duidelijk en consequent zijn over wat je verwacht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:29

Edit: lees nu veel meer info ineens van TS. Dat hij dus eerst juist vlot doorliep en nu niet meer...

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:31

:j[/quote]

Ik ook, maar niet helemaal. Er zijn ook andere manieren om ongenoegen te laten blijken als een hoge bok. Mijn paard heeft ook wel eens d'r kont een beetje de lucht in gegooid om te laten blijken dat ze iets echt niet fijn vond, dat ze het niet snapte of dat er iets niet in orde was maar NOOIT echt gebokt. En ik heb meer gezegd dan alleen protest de kop indrukken, nl ook corrigeren met stem en duidelijk en consequent zijn over wat je verwacht.[/quote]

mijn instructrice zei al dat ik hem het beste nog eens een tikje kon geven als ie zo begon te grommen en bokken
maar heb dat nu een paar keer geprobeert en het word er niet minder op
ook is er wel eens een keertje dat ie het wel goed doet en dan beloon ik em er ook direct voor
maar het werkt nog niet helemaal

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:32

Zilfstar schreef:
Edit: lees nu veel meer info ineens van TS. Dat hij dus eerst juist vlot doorliep en nu niet meer...

dat klopt in het begin dat ik hem kreeg liep hij wel heel erg vlot em hebben we er aan gewerkt om hem op commando iets rustiger te laten lopen
maar zo rustig als dat ie nu loopt heeft ie dus nog nooit gedaan en sneller lopen doet ie ook nie

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:37

HIj is niet aan het been en toont verzet. Dit zijn erg belangrijke dingen om heel streng aan te pakken voordat het gevaarlijk wordt.

Als ie niet voorwaarts wil op been en zweep en hij bokt op een tikje, dan moet je eigenlijk een keer een touwtje om de hals doen, zodat je je vast kan houden als ie wel reageert en dan als hij bokt, niet een tikje geven, maar een echt harde klap.................zodat ie echt naar voren schiet. Rem dan niet gelijk af, want dan snapt ie er niets meer van.

Maar dat bokken op de zweep moet je echt afstraffen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:38

En een tikje waar je normaal been geeft?
Dingen doen wat hij leuk vind?
En van dat crossen in het bos, niet doen.
Mijn pony was ook zo en is nu supersupersuper druk in het bos en ik kan hem niet meer terug rijden zonder moeite...
En met aandraven crost hij er als een gek vandoor, nu gelukkig niet meer maar eerst wel...

Of een wortel voor zijn neus houden :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:39

bastiano680 schreef:
HIj is niet aan het been en toont verzet. Dit zijn erg belangrijke dingen om heel streng aan te pakken voordat het gevaarlijk wordt.

Als ie niet voorwaarts wil op been en zweep en hij bokt op een tikje, dan moet je eigenlijk een keer een touwtje om de hals doen, zodat je je vast kan houden als ie wel reageert en dan als hij bokt, niet een tikje geven, maar een echt harde klap.................zodat ie echt naar voren schiet. Rem dan niet gelijk af, want dan snapt ie er niets meer van.

Maar dat bokken op de zweep moet je echt afstraffen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Daar ben ik ook voor :j

Niet alles kan op de zachte manier ;)
Net zoals bijten, ik ben voor het afstraffen met een tik, andere mensen proberen het te negeren maar ik denk dat zo'n paard dan gaat denken van oh ze vind het niet erg, ik ga het nog meer en harder doen :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:58

bastiano680 schreef:

Dat zou voor mij pas de volgende stap zijn als het niet beter wordt met gewoon consequent rijden.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:38

Ik vind het paard een tik geven totdat ie stopt met bokken naar de zweep erg kort door de bocht. Lekker genuanceerd! Zeker als blijkt dat het paard niet bokt met het longeren en overal met de zweep kan worden aangeraakt.

TS, heb je les? Hoe zit je? Misschien dat je met je zit en houding hem als het ware tegenhoud, dan zet je hem dus zelf op de handrem. Belemmert het zadel hem?

Tik je met het rijden op een andere plek dan met het longeren? Misschien dat die plek gewoon irritatie geeft en dat hij je bedoeling niet begrijpt.

Het kan ook goed zijn dat hij is afgestompt op je beenhulpen, zeker omdat hij kinderritjes heeft gelopen. In dat geval zou ik terug gaan naar de basis, eventueel aan de longeerlijn met instructie erbij. Dan geef jij been en kan zij rustig de zweep gebruiken om voorwaarts aan te geven, zodat de bedoeling weer duidelijk is. Been = reactie.

Goed trouwens dat je gelijk eventueel medische dingen probeert uit te sluiten! Dit zijn slechts wat opties, ik denk dat een goede instructie je wel op weg kan helpen. Succes!

Edit: Lees nu dat dit sinds 2 maanden aan de gang is. Toch wel een belangrijk gegeven imo. Is z'n voer veranderd? Heeft ie een beetje variatie in z'n training of is hij het 'zoveelste rondje in de bak' gewoon een beetje zat? (Ik zeg niet dat je dat doet maar ik probeer even breed te denken ;) )

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:25

als hij met longeren wel voorwaarts is en geen overdreven reactie geeft op de zweep dan is het tijdens het rijden protest..

heb je les??? Zo nee, nemen ;)

Verder vind ik het niet acceptabel dat een paard bokt naar de zweep.. (zeker niet als hij het verder nooit doet)
tik met de zweep is een reactie.. bokken is de verkeerde reactie dus daar moet een consequentie aan vast zitten..
Als hij bokt een tik erachteraan en een flinke stemhulp.. HE (ofzo)

Heeft de dierenarts ook bloedgeprikt??