Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:13

Na heel wat gezocht te hebben naar een topic waar ik iets mee kan toch maar zelf mijn vraag stellen want ik vond tussen de topics helaas niet wat ik zocht!

Ik loop namelijk tegen een probleem op tijdens het rijden. Ik rij de tinker van mijn oma en ik moet zeggen dat het de laatste tijd met de dressuur steeds beter gaat. Maar, er is een ding waar ik helaas nog geen oplossing voor heb.
Ze wordt namelijk na een tijdje rijden af en toe heel onrustig met haar hoofd, dit niet alleen in de bak maar ook met buitenrijden, springen, enz. De ene keer gaat ze licht schudden, de andere keer probeert ze de teugels uit je handen te trekken. Vandaag was er iemand op stal die mij gefilmd heeft, dit wil ik graag laten zien zodat het probleem echt duidelijk is.

Nog even wat extra informatie:
Ze doet het dus met dressuur, springen en buitenrijden.
Ze doet het tijdens het rijden met zadel, barebackpad en zonder zadel. Het zadel past gewoon goed, is 3 maanden geleden nog helemaal gecontroleerd, en lag helemaal goed!

Ik hoop dat iemand tips heeft waardoor het beter gaat. Het zal vast niet aan haar liggen, misschien komt het door mijn manier van rijden en vraag ik misschien te veel, dit is waarom ik ook een filmpje wil laten zien, misschien is er dan een duidelijker beeld.

Het is wat druk in de bak, en de bak is wat blubberig, dit is normaal niet zo en ze loopt hetzelfde als normaal.
Ik rij expres op de volte, anders was het erg lastig filmen, het probleem is er ook wanneer we rechtuit rijden.

Alvast bedankt voor het reageren!

amillia

Re: Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:17

Gebeurt dit ook als je met losse teugel rijd? Welk bit gebruik je? Tanden gedaan?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:20

Voor mij ziet het eruit alsof ze nog geen balans in de gallop heeft afgebogen en deze probeert te vinden en dus het hoofd gedurende ontspanning naar beneden maar weer terug omhoog omdat het geen aanleuning krijgt (teugels korter) en hierin geen balans heeft. Dit lijkt mij toch echt een probleem die je met een instructie moet oplossen, verder:

schudden: is goed, paard heeft af en toe nodig zijn nekspieren los te schudden
trekken: teveel druk op de teugels, of het dier kan de balans niet houden en beweegt het hoofd.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:21

@ amillia
Bedankt voor je reactie! Als ik haar de hals laat strekken probeert ze de teugels nog verder uit mijn handen te trekken. Bit zou goed moeten zijn aangezien het een myler is en ze hier eigenlijk heel goed op loopt. haar tanden zijn geloof ik 5 maanden geleden nog gedaan en er was niet zo veel werk aan. Ze heeft met eten verder geen last.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:21

Karlijnxxx schreef:
Voor mij ziet het eruit alsof ze nog geen balans in de gallop heeft afgebogen en deze probeert te vinden en dus het hoofd gedurende ontspanning naar beneden maar weer terug omhoog omdat het geen aanleuning krijgt (teugels korter) en hierin geen balans heeft. Dit lijkt mij toch echt een probleem die je met een instructie moet oplossen, verder:

trekken: teveel druk op de teugels, of het dier kan de balans niet houden en beweegt het hoofd.

Dit vind ik een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:22

Hoelang rij je nu dressuurmatig en train je je pony aan de teugel? Het kan inderdaad zijn dat het vermoeiend is voor je paard in de nek waardoor hij even zijn hoofd losgooit. Die van mij doet dit ook, wordt minder nadat je meer traint aan de longe met bijzet. Waardoor je de nekspieren traint.
Het kan natuurlijk ook veel oorzaken hebben, maar dit is wat ik zelf ook zag bij mijn paard. Vooral toen hij even stilstond (spier afbouw) en weer begint.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:23

Zoals hierboven al gezegd is, er is geen aanleuning (lijkt het), heb jij al eens geprobeerd om je teugels korter te maken en haar contact met jouw hand te laten maken?
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 05-12-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:23

@ Karlijnxxx
Dit is toevallig een filmpje tijdens de galop, maar ook in stap en draf doet ze het, zou het kunnen dat ze dan ook balans mist?
In ga inderdaad snel weer erg veel lessen! Heel erg bedankt voor je reactie en ik heb er zeker wat aan!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:27

Het viel mij inderdaad op het filmpje op dat ik mijn teugels erg lang had! In draf had ik dat geloof ik minder en daar was het probleem wat er op het filmpje te zien is ook minder.
Ik train haar nu al zo'n anderhalf jaar, maar sinds kort wat intensiever aangezien ik verplicht in de bak moet rijden aangezien de duinen nu niet gaat, door de bodem!
Ik denk dat het ook gedeeltelijk vermoeidheid is aangezien het naarmate ik langer rij erger wordt! Maar hoe zou ik het dan op kunnen lossen?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:28

miesie22 schreef:
@ amillia
Bedankt voor je reactie! Als ik haar de hals laat strekken probeert ze de teugels nog verder uit mijn handen te trekken. Bit zou goed moeten zijn aangezien het een myler is en ze hier eigenlijk heel goed op loopt. haar tanden zijn geloof ik 5 maanden geleden nog gedaan en er was niet zo veel werk aan. Ze heeft met eten verder geen last.

Ik had het niet over hals strekken maar teugels los, dus geen contact en dus geen mogelijkheid om te trekken ;) Heeft ze dit altijd al gedaan? Want de richtlijn voor controle van de tanden ligt bij 6 maanden waar ze dus al bijna is en het duurt vrij lang voordat ze ook problemen krijgen met eten. En een duur bit kan een goed bit zijn, maar nooit voor elk paard, en als ze er heel goed op liep had ze waarschijnlijk niet zo getrokken. Sommige paarden kunnen niet zo heel goed tegen het dunne van myler, misschien is een dubbel gebroken trens proberen van zo'n 16-18mm?

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:33

We hebben zo'n beetje alle bitten geprobeerd! De myler liep ze heel goed op! Maar naarmate we meer zijn gaan trainen is ze dit soort dingen gaan doen. Ze heeft het al langer maar nu ik echt serieus ben gaan trainen valt het me pas echt op, aangezien het tijdens de dresuurmatige training best storend is!
Ik ben er bijna zeker van dat het niet haar tanden zijn maar ik zal aan mijn oma vragen wanneer de tandarts weer komt, controle is namelijk nooit slecht!
Met echt teugels los, weet ik eerlijk gezegd niet, dat zou ik dan de volgende keer moeten bekijken!
Heel erg bedankt voor je reacties!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:35

miesie22 schreef:
We hebben zo'n beetje alle bitten geprobeerd! De myler liep ze heel goed op! Maar naarmate we meer zijn gaan trainen is ze dit soort dingen gaan doen. Ze heeft het al langer maar nu ik echt serieus ben gaan trainen valt het me pas echt op, aangezien het tijdens de dresuurmatige training best storend is!
Ik ben er bijna zeker van dat het niet haar tanden zijn maar ik zal aan mijn oma vragen wanneer de tandarts weer komt, controle is namelijk nooit slecht!
Met echt teugels los, weet ik eerlijk gezegd niet, dat zou ik dan de volgende keer moeten bekijken!
Heel erg bedankt voor je reacties!

Dus het is met hetzelfde bit over 1,5 jaar steeds slechter geworden?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:36

amillia schreef:
Karlijnxxx schreef:

Dit vind ik een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd.

Kan ook niet anders met zo'n kort filmpje (no offense miesie22) , ik zeg wat ik zie en ik geloof niet meteen in tandproblemen, verschillende soorten bitten, zadels etc en zadelproblemen, ik vind dat iedere ruiter dit voor zichzelf moet bijhouden en niet iemand nodig heeft op bokt.nl om dat aan hun te vragen!

miesie22 schreef:
@ Karlijnxxx
Dit is toevallig een filmpje tijdens de galop, maar ook in stap en draf doet ze het, zou het kunnen dat ze dan ook balans mist?
In ga inderdaad snel weer erg veel lessen! Heel erg bedankt voor je reactie en ik heb er zeker wat aan!

Heb je hier misschien filmpjes van? Het lijkt dit namelijk in de gallop, maar het kan in stap of draf weer een andere (aangeleerde?) reden hebben. Ik kan namelijk alleen adviezen schrijven aan de hand van veel foto's of een filmpje bij zo'n probleem ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:38

miesie22 schreef:
Het viel mij inderdaad op het filmpje op dat ik mijn teugels erg lang had! In draf had ik dat geloof ik minder en daar was het probleem wat er op het filmpje te zien is ook minder.
Ik train haar nu al zo'n anderhalf jaar, maar sinds kort wat intensiever aangezien ik verplicht in de bak moet rijden aangezien de duinen nu niet gaat, door de bodem!
Ik denk dat het ook gedeeltelijk vermoeidheid is aangezien het naarmate ik langer rij erger wordt! Maar hoe zou ik het dan op kunnen lossen?

Als jij de teugels korter neemt en het probleem wordt dan minder dan denk ik dat zij steun wil voelen van jouw handen.
Doordat jij jouw teugels zo lang hebt en bijna geen aanleuning, kan zij geen steun van jouw hand verwachten.
Ik zou beginnen met de teugels echt een stuk korter te pakken en laat haar jouw hand op zoeken.
Als zij dat doet en het probleem wordt stukken minder dan weet je waaraan het ligt. Controleer elke keer bij een bepaalde letter in de bak of ze daadwerkelijk nog korter zijn, automatisch zal je jouw teugels telkens weer langer laten worden.
Als je bijna klaar met rijden bent, laat dan de teugels echt lang en draaf een paar rondjes links en rechtsom. Als zij dan lekker blijft stofzuigeren dan weet je dat zij heerlijk over haar rug gelopen heeft, en jouw hand accepteert

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:43

Steun wilt voelen in haar handen? een paard moet juist op eigen benen lopen, en niet steunen in de handen. Als ze steunt in de handen loopt ze niet goed over haar rug lijkt mij. Wat bedoel je precies Nicole?

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:47

@ Amillia
Nee het is niet slechter geworden maar het is me nu opgevallen, en tijdens het mennen doet ze het ook en dat is een ander bit.

@ Karlijnxxx
Ik heb nu nog geen filmpjes, maar die kan ik natuurlijk snel maken! Dan wordt het duidelijker!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:48

_Noah schreef:
Steun wilt voelen in haar handen? een paard moet juist op eigen benen lopen, en niet steunen in de handen. Als ze steunt in de handen loopt ze niet goed over haar rug lijkt mij. Wat bedoel je precies Nicole?

Ze bedoelt dat je het paard wel in je handen moet voelen, je drijft aan, het achterbeen komt eronder, waardoor de bovenlijn buigt (aanspant als ware) en voelt dit terug in de handen als een aanleuning. Echter dit lukt een paard moeilijk als jij je teugels als waslijnen hebt, zeker een paard wat hier nieuw mee is. Er is een verschil tussen het paard in jou handen laten lopen (hangen) en aanleuning geven (aannemen, mond voelen) en een goede ruiter kan dit goed aanvoelen, ben je nog niet zo'n goede ruiter dan kan je dit alleen met lessen oplossen.

En aan miesie22: als je slim bent doe je tapejes om de teugels om te zien waar je je handen moet houden ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:50

Ik bedoel hiermee dat, hoeveel weerstand het paard ook bied, ik nooit meer in mijn handen heb dan wat ik tussen mijn duim en wijsvinger aan teugels kan houden. (pincet greep) Zolang het paard meer aan de hand duwt dan ik kan ondersteunen geeft het paard in werkelijkheid aan dat het nog niet toe is aan dat contact. Je kunt ook zeggen dat het paard er niet mee eens is dat de ruiter meer contact neemt dan dat het paard qua draagvermogen op de achterhand aan kan.

Karlijn je was me voor en duidelijker uitgelegd dan ik :D
Wist niet zo goed hoe ik het moet uitleggen wat ik voel, dus was even op internet aan het zoeken om tekst te vinden die zegt wat ik voel.
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 05-12-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:53

Ah ik begrijp ;),contact houden bedoelt je, ipv geen contact door de teugels te lang te laten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:53

hoi, wat ik zie is dat saar hiet niet actief genoeg in het achterbeen is ,daardoor niet voldoende over de rug komt en dus de nek\kaak loslaat. ze gallopeerd hier in een 'vastgehouden'houdinkje vasthoudend in kaak en nekgewricht ,je kan proberen door meer schakelingen naar voren en terug te rijden om haar meer aan je teugel te gaan rijden. teugels idd wat korter nemen en verbinding zoeken ,niet vasthouden maar een meeverende hand bieden die opvangt en meegeeft. zo krijg je eerder nagevelijkheid =losheid in de nek en kaak,dan zal de hals stiller worden . succes!!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:53

Heel erg bedankt! Ik ga denk ik even tape meenemen en inderdaad even plakken waar ik ze moet houden! Ik ga zo snel mogelijk uitproberen wat jullie zeggen, al denk ik dat het pas volgende week wordt aangezien in stageweek heb deze week, vanaf volgende week ga ik weer vaker rijden en ook 1 keer per week lessen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:54

Tjaaa tis natuurlijk moeilijk om een beeld te kunnen vormen van zo een geschreven tekstje, en idd je stuurde er dan ook nog een filmopname bij, das heel goed en geeft idd een beter beeld, maar toch je ziet niet alles.
Persoonlijk vind ik als ik zo het filmpje bekijk dat het eigenlijk best nog wel meevalt hoor, ik zie wel dat je een beetje stelling vraagt naar binnen toe en dat doet het paardje ook wel , maar het kantelt daarbij ook het hoofd een beetje (oren staan niet op gelijke hoogte) en das natuurlijk ook niet goed, moet je corigeren met de buitenteugel net iets meer op te nemen, dus net iets meer omhoog daar.
Verder is het hier natuurlijk een tinker, en een tinker kan je niet gaan vergelijken met de gangen van een dressuurpaard, ook al train je daar al jaren naartoe, een tinker is daar gewoon niet voor gemaakt, die is gemaakt om te trekken, om te werken maar niet echt om deze dingen te doen.
Niets mis mee natuurlijk, je zal met goede begeleiding zeker nog wel het één en ander kunnen verbeteren maar je kan er nooit een dressuurpaard van gaan maken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:56

_Noah schreef:
Ah ik begrijp ;),contact houden bedoelt je, ipv geen contact door de teugels te lang te laten.

Ja zie bovenstaande stuk van Karlijn die het goed uitlegt.
Stukje tape op de teugels is ook een goed idee :D

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:56

Heel erg bedankt knollentuin!
Ik moet snel weer even een lesje bij je plannen! Is hard nodig!
Wat de activiteit betreft klopt inderdaad(de rest ook hoor! :o ) Ik ga snel aan de gang met de alle tips!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:01

@ aeolusnr1
Heel eerlijk gezegd ben ik het niet met jou eens w.b.t. het 'een tinker kan geen sportpaard worden'. Dit aangezien er steeds meer tinkers in de (hoge)dresuursport te zien zijn. Saar is een sportief gebouwde tinker, die haar bouw best wel mee heeft! Ik ben niet van plan hoge(re) dressuur met haar te gaan rijden maar een nette B of L proef moet ze zeker wel kunnen!
Je commentaar klopt inderdaad! Mijn buitenteugel moet ik er meer bijhouden!
Verder heel erg bedankt voor de tips!