Probleem rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Probleem rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:59

Als ik bij mijn halfpensionpaard rechtergalop vraag springt ze bijna altijd verkeerd aan. Ik probeer zo goed mogelijk te zitten (is wel lastig, ze versnelt even en gooit erg hoog op), ben duidelijk met mijn beenhulpen.
Vandaag probeerde mijn instructeur ermee te helpen door haar op een volte te laten aanspringen, zowel vanuit binnenstelling als vanuit buitenstelling, en niets lukte. Volgens hem vroeg ik het juist, maar is ze helemaal niet los.
Ik heb er jammer genoeg niet verder over kunnen praten, had eigenlijk ook geen les, hij heeft het de laatste tijd erg druk...
Iemand nog tips of ervaringen?

Aan de longe springt ze wel altijd goed aan, dus opzich kan ze het wel. Soms lukt het ook, maar het gaat met ups en downs, en vandaag dus totaal niet (zoals wel vaker). Ik heb het gevoel dat ze het echt niet begrijpt, want ze is opzich ook wel braaf enzo. Ze raakt hierdoor wel gefrustreerd, waarschijnlijk omdat ik gefrustreerd raak, dus wil er wel iets aan doen. Na een tijdje springt ze zelf aan als ik haar terugneem nadat ze verkeerd is aangesprongen en versnelt ze, uit haar manier van doen dan maak ik op dat ze het echt niet begrijpt...

Beetje achtergrondinformatie: ze is net 12 jaar, de eigenaar rijdt best wel goed, maar jammer genoeg met elastiek waardoor ze vastzit in haar rug. Qua dressuur kent ze weinig, hij is meer een recreatieve ruiter.

co1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:17

misschien ga je zelf onbewust naar buiten hangen of blokkeer je haar met je teugelhulpen aangezien ze het aan de longe wel goed doet kan ze het wel maar breng jij haar misschien uit balans. past je zadel wel helemaal goed? ook dat kan een oorzaak zijn. probeer het op de volte als je richting het schot toe rijd en probeer goed op de binnenkant te zitten zonder voorover te vallen voor je blijven kijken en geef haar wat ruimte aan de voorkant. als ze eerst zo verneld geef je haar anders een tikje zodat ze wel meteen aanspringt en jullie beide niet zo uit balans raakt.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:00

Dat versnellen kan natuurlijk een hulpmiddel voor haar zijn, om makkelijker in de galop aan te springen. Probeer haar dat niet te laten doen, inderdaad een tikje met de zweep kan daarbij helpen en ook stemhulp, zeg gewoon duidelijk dat je in galop wilt. Vraag daarbij heel duidelijke stelling naar binnen en leg je benen overdreven op de juiste plek neer (buitenbeen wat te ver naar achter). Wees zo duidelijk mogelijk.
Heb je al eens geprobeert om voor het aanspringen op het verkeerde been te gaan lichtrijden? Kan ok helpen, hoe gek het ook klinkt.
Wat gebeurt er als je vanuit stap aanspringt?
En natuurlijk het alerbelangrijkste: probeer er zelf niet gefrustreerd van te raken maar blijf rustig. Je paard voelt dat en begrijpt er dan helemaal niks meer van. En zoda ze per ongeluk wel goed aanspringt, beloon haar uitbundig. Prijs haar met je stem.

Het kan ook helpen om te zorgen dat ze voor eht aanspringen goed los is op de rechterhand, doe eens wat extra buigoefeningen op de volte, vraag overdreven stelling naar binnen maar ook naar buiten in stap en draf. Als ze inderdaad erg stijf is, komt ze zo sneller los en dan lukt het haar misschien wel om goed aan te springen.

Succes ermee!

Almeetje

Re: Probleem rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:29

Co1984: Ik heb eerder de neiging om wat naar binnen te vallen...
Hoe kan ik haar blokkeren met de teugelhulpen? Voorover vallen kan misschien wel een reden zijn, ik heb die neiging wel erg bij het aangalopperen, eens op letten. Het zadel past normaal goed, is op maat gemaakt...

Kekavo: Dat heb ik inderdaad al geprobeerd (op het verkeerde been lichtrijden), en dat lukt dan ook niet, evenals het vanuit stap aanspringen. Op de rechterhand kan ze wel vlot stap-galop, maar op de linker niet, dan is haar overgang minder netjes en springt ze verkeerd aan.
Dat niet gefrustreerd geraken moet ik inderdaad op letten, ik weet dat ze het niet opzettelijk doet maar geraak er erg gefrustreerd van... Losmaken probeer ik zoveel mogelijk te doen, maar lijkt nog niet te helpen.

Is het misschien een idee om een ostheopaat te laten komen of niet? Moet ik wel eerst bespreken met de eigenaar die het momenteel financieel niet gemakkelijk heeft... Vandaag rijdt hij en morgen heb ik les van een andere instructrice aangezien mijn instructeur nog altijd geen tijd heeft. Hopelijk kan zij mij wat helpen hiermee. Alleszinds al bedankt voor de tips, er zitten toch dingen bij waar ik op ga letten.

Ohja, dat tikje achter het been bij het aanspringen, maakt dat uit of dat aan de binnenkant of aan de buitenkant is?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:36

Ik heb dit met de linkergalop. Wat er al gezegd is zou kunnen, dat je het blokkeert. Ik was hier zelf ook eerst niet bewust van. Je vraagt dan als het ware teveel stelling waardoor je je binnenhand naar achter ''trekt''. Hierdoor blokkeer ik dus het linkerachter been waardoor hij niet goed aanspringt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:40

ik had/heb hier ook last van. ik moet ook heel erg mn gewicht goed zetten. het helpt ook als ik niet te veel contact pak in dr mond en geen stelling vraag zeg maar. 9 van de 10 keer springt ze dan goed aan en pak ik daarna het contact weer op en probeer haar heel goed door te laten galloperen op haar eigen 4 benen, wil ze terug vallen dan been en voor wat los laten en rechte stukken rijden. succes!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:42

S_L: Dus maar een beetje stelling vragen en je binnenhand echt naar opzij doen dan?
Joanne1987: Moet je je gewicht dan wat op de binnenbeugel laten steunen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:46

Een osteopaat is een goed idee. In mijn ogen is het niet eerlijk om iets te vragen aan een paard wat hij/zij gewoonweg niet kan door extreme scheefheid en/of vastzitten in de rug.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:47

ja, en je bekken draaien zeg maar. ik probeer altijd een beetje achterom te kijken, dit werkt goed

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:47

Kan je proberen maar aangezien jou paard helemaal niet goed aanspringt zal ik proberen helemaal geen stelling te vragen voor je gevoel. Hij moet natuurlijk niet helemaal naar buiten kijken!
Voor je gevoel moet je je binnenhand zo goed als helemaal naar voren steken. Anders heb je voor je gevoel al heel erg je hand naar voren maar is dat nog helemaal niet zo.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:53

Air, daar heb je gelijk in... Zal het er eens over hebben met de eigenaar. (Nadeel van een paard rijden wat niet van jouw is)
S_L, is dat beter dan wel stelling vragen? Ik hoor iedereen namelijk zeggen dat je bij het aangalopperen stelling moet vragen. Maar zal eens zonder proberen...

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:21

wat je dan kan doen is een balk leggen in de bocht.
als ze voordat ze springt aangalloppeerne.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:34

Je kan wel stelling vragen maar mocht het zo zijn dat je wel het achterbeen blokkeert dan zal je snel teveel stelling vragen. Daarom moet je zo goed als geen stelling vragen en dan zal je zien dat ze alsnog niet naar rechts kijkt.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:09

Ik denk dat het niet uitmaakt of je een tikje achter je binnen- of je buitenbeen geeft met je zweep.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:40

Je paard is scheef. Daarom vind ze het erg moeilijk om rechtsom te galopperen, omdat dat bij jou paard waarschijnlijk haar 'moeilijke' kant is. Net zoals je bij mensen ook ziet, de ene is links, de ander is rechts. Bij paarden net zo: de een is linksgebogen, de ander rechtsgebogen. Aan jou de taak om je paard recht te richten. Ik zou zelf eerst beginnen met rechtrichten, voordat ik aan de galop zou beginnen. Je paard is daar duidelijk nog niet aan toe.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:01

mijn paard had eerst ook heel erg moeite met de rechtergalop. Aan de longe vertikte ie t gewoon. Heb dat zo veel geoefend dat het onder het zadel ook al gauw beter ging. Ik vraag eigenlijk nooit echt stelling als ik aanspring. Ik stuur 'm de hoek in of spring op een volte aan. Het helpt bij mij wel als ik m'n buitenbeen goed naar achteren leg.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:44

Amaretto: dan ook een tijdje niet rechtsom galopperen? (Linksom is de moeilijke kant he)
Dit kan ze nl. wel goed...
Wat kan ik allemaal doen om haar recht te richten? Enkel veel op stelling (binnen en buiten) werken of nog iets?

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:57

balkje wil idd vaak wel helpen.. succes ts!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:00

Dan zal ik eens een balkje proberen als ik de bak eens voor mij alleen heb, ben benieuwd!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:02

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al (mijn inziens) in de openingspost. Paard zit vast in rug, je vraagt dus iets wat hij misschien ontzettend moeilijk vind mét iemand op zijn rug.
Rij jij zelf ook met elastiek? Met elastiek wordt hij in een houding 'gedwongen' die waarschijnlijk niet goed voor hem is.
Ook zeg je zelf al dat hij niet los is. Dus hij zoekt de makkelijkste oplossing; andere galop.
Zorg met je instructeur dat je paard eerst goed los gaat laten, zowel in stap als in draf. Als hij lekker los is komt die galop vanzelf wel goed!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:18

Ik heb een jong paard en die had ook moeite met de gallop.
Vooral het eerst harder gaan draven, dan aanspringen (vaak overkruist) en bij terugnemen naar draf ook doorknallen, zodat je ook moeilijk kan corrigeren en opnieuw kan aanspringen.

Je kan eerst je hulp voor gallop 100% bevestigen, zodat je paard weet wat je wilt. Maakt niet uit hoe hard/goed/fout of zacht hij aanspringt. Als je paard maar direct aanspringt op jou hulp.

Wat bij ons onwijs heeft geholpen:
- Commando "rustig" aan de longe bevestigen
- Lekker ontspannen stappen
- Overgaan naar een ontspannen drafje
- Stappen, 2 a 3 passen draf en gallop (Zo kunnen ze niet hard gaan draven)
Lukt het aanspringen niet of springt je paard verkeerd aan? Commando "rustig" gebruiken overgaan naar een rustige draf en weer terug naar stap etc.
- Wees erg consequent in het verkeerd aanspringen. Meteen terugnemen en het stappenplan opnieuw doen of iets later weer proberen, bij goed aanspringen onwijs belonen!!! Ik ben super consequent gebleven in de gallop, mijn paard verbeterd zichzelf in de rechtergallop wanneer hij overkruist zit in een soort bokje/ kontje dat hij geeft. Paard weet wat ik wil, wil voor me werken alleen lichaam is nog niet sterk genoeg.

Hierdoor is bij ons de rust in gallop gekomen, de rust in het terugnemen en aanspringen. En nu komt de ontspanning. Nu is voor ons de volgende stap meer power en sprong in de gallop, dit is makkelijker te bereiken nu de controle er is.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:24

Germatje, ik rijd niet met elastiek want ben er absoluut tegen. Ze wordt dan in de krul getrokken en drukt haar rug weg. Ik rijd haar altijd zonder hulpteugels en probeer haar stilletjesaan nageeflijk te laten lopen.
Doei, dat doorknallen bij terugnemen komt mij heel bekent voor :) Aanspringen doet ze wel direct als ik het vraag, alleen altijd verkeerd.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:45

Ik heb ook last gehad met aanspringen in de rechtergalop..

Valt je paard ook naar binnen op die hand?
Dan kun je het beste cirkels gaan rijden.. goed je binnenbeen eraan en aan de teugel rijden, zodat hij/zij balans gaat vinden.
Als hij/zij al gewoon goed in balans op de cirkel kan rijden, kun je het beste het paard zelf aan laten springen. Zo min mogelijk helpen.
In het begin zal het paard nog niet goed aanspringen, maar net zo lang zelfstandig aan laten springen tot hij/zij in de goede galop zit.
Paar rondjes galoperen en goed belonen. Niet meer aanspringen daarna!!

Ik heb dit bovenstaande zo'n 3 weken geoefend en ze springt nu niet meer in de verkeerde galop aan! Het probleem bij ons was dus dat ik mijn pony teveel wilde helpen, waardoor ze zelf niet in de goede galop aan kon springen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:51

Ze valt inderdaad naar binnen op die hand!
Hopelijk lukt het straks tijdens de les beter, iedereen bedankt voor de tips...
Heeft er iemand ook nog wat tips om haar recht te richten en goed los te rijden?

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:10

Almeetje schreef:
Ze valt inderdaad naar binnen op die hand!
Hopelijk lukt het straks tijdens de les beter, iedereen bedankt voor de tips...
Heeft er iemand ook nog wat tips om haar recht te richten en goed los te rijden?

Ik rij eigenlijk alleen maar cirkels. (mede omdat ik western rij en omdat mijn pony op de rechterhand heel erg naar binnen viel)

Ik begin met 2 minuten met losse teugel stappen, daarna kleine cirkeltjes met veel stelling naar binnen zodat de nek soepeler word. Goed je binnenbeen eraan, en als je merkt dat hij/zij eruit loopt even je buitenbeen erbij.

Daarna stap ik nog een minuut of 2 en laat haar aan de teugel lopen. Daarna maak ik een overgang naar draf en rijdt ik op de volte zo'n 6 kleine cirkeltjes op elke hand zodat ze lekker los en soepel is.

Maar als jouw paard naar binnen valt is het beste wat je kan doen dus op de volte rijden en goed aan de teugel rijden en je binnenbeen eraan, zodat de hals mooi meebuigt met de cirkel. Omdat hij/zij die balans nog niet heeft, is het ook moeilijker om in de juiste galop aan te springen haar het paard. Je gaat vanzelf merken dat zij steeds rechter op de cirkel gaat lopen en dan zal hij/zij ook makkelijker in de juiste galop aan zal kunnen springen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Laatst bijgewerkt door Nikita98 op 06-12-10 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt