Ver uit zadel bij hoog opgooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Ver uit zadel bij hoog opgooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 17:18

Ik word af en toe een beetje knetter van mezelf. Paard dat ik rijd gooit heel hoog op, waardoor ik dus heel ver uit het zadel kom. En draag ik korte beugels om ervoor te zorgen dat ik na lancering niet mijn beugels kwijt ben. Wie heeft voor mij goeie tips? Ik probeer mijn benen al wat langer te maken, maar op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat ik het contact met mijn paard kwijt ben als ik de schok opvang met mijn enkels/knieën. Omdat ik dan losser van haar kom, ofzo. Klinkt misschien niet helemaal logisch. :+

xxiloveyouu

Re: Ver uit zadel bij hoog opgooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:50

heb je daar een foto van?

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:59

Er is vandaag een filmpje gemaakt toen ik aan het rijden was, even kijken of ik die op de pc krijg. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:01

Dan rijdt je dus gewoon verkeerd licht, namelijk vanuit de bal van je voet en het moet vanuit je hak komen.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:04

Hiervoor reed ik een ander paard, en daar kon ik veel netter op rijden, die had hele lekkere vlakke gangen. Ik raak bij deze gewoon meer mijn evenwicht kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:07

Dan valt het minder op namelijk :)) Heb je het filmpje al?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:09

Bizzybijtje schreef:
Dan rijdt je dus gewoon verkeerd licht, namelijk vanuit de bal van je voet en het moet vanuit je hak komen.

Ik heb hetzelfde probleem als de TS en wat jij aangeeft is (bij mij iig) hartstikke waar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:14

Was bij mij ook, het is even lastig af te leren maar als je het eenmaal afgeleerd hebt gaat je hele zit echt vooruit, waarschijnlijk hebben jullie namelijk ook moeite met doorzitten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:16

Hoe raad je het? :D Al is het niet zo'n gigantisch probleem.. T is eerder oncomfortabel.. (lang leve de friezengangen :P)
Mijn instructrice gaat er meer werk van maken dat ik inderdaad wat minder hoog uit het zadel kom..
Misschien ook wat ideetjes voor jou TS?

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 00:01

Ik word er tijdens les ook erg vaak op aangewezen. :D Dat vanuit je hak lichtrijden, klopt ook bij mij. En héél af en toe heb ik het goeie gevoel en lukt het wel. Maar dat is maar heeeel zelden zo. :Y)

Volgens mij zitten nine1987 en ik in hetzelfde schuitje. Doorzitten = lanceren bij mij nog.

Filmpje: http://www.youtube.com/user/sietskevoor ... 3LfhOoevO4

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:53

nine1987 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik heb hetzelfde probleem als de TS en wat jij aangeeft is (bij mij iig) hartstikke waar..

Filmpje laat inderdaad uitwijzen wat hier eerder gezegd is, met je bal van je voet kan je dit nooit opvangen.
Al moet ik zeggen dat ik de eerste keren op een fries er ook erg last van had en erg moest wennen aan de gang, bij mij hielp een fantastisch zadel toen ook erg mee, ben er helemaal van af , zelfs doorzitten zit helemaal geweldig . ( wat ik toen der tijd nooit had kunnen verwachten :+ )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:53

@woartel: dat valt bij mij nog mee, aangezien ik als ik doorzit Sjitske wat rustiger laat draven.. :) werkt best goed, en vanuit daar steeds iets uitbouwen.. Dat lanceergevoel heb ik vooral bij de uitgestrekte draf.. :P

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:56

@ claudia mp: sinds mijn nieuwe zadel is t bij mij ook stukken beter, maar t zadel lost niet alles op.. Steeds als mijn instructrice er wat van zegt gaat t even goed, maaromdat je het niet gewend bent en het daardoor meer inspanning van je vraagt, val ik al snel terug in mijn "oude" lichtrijden (lui he :P) maar we werken eraan..

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:30

rij met wat langere beugels en vooral vee door zitten dan leert hij het een beetje af :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:21

Woartel schreef:
Ik word er tijdens les ook erg vaak op aangewezen. :D Dat vanuit je hak lichtrijden, klopt ook bij mij. En héél af en toe heb ik het goeie gevoel en lukt het wel. Maar dat is maar heeeel zelden zo. :Y)

Volgens mij zitten nine1987 en ik in hetzelfde schuitje. Doorzitten = lanceren bij mij nog.

Filmpje: http://www.youtube.com/user/sietskevoor ... 3LfhOoevO4

Nou kijk 'ns an, probleem opgelost :')
Maarreh, het zou ook wel heel erg helpen om je beugels wat gaatjes langer te doen! ;)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 18:06

Ja, dat vertelde mijn instructrice ook al, maar dan ben ik ze vaak kwijt als ik het fout doe ;) Toch maar doen, dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:18

Oefenen oefenen oefenen oefenen :))

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:58

ik denk ook dat je je beugels wat langer moet doen.. Als mijn beugels
te kort zit heb ik juist het gevoel dat ik ga vliegen :P
Ja en je hakken goed uitdrukken zorgt er misschien voor dat je niet
vanaf je tenen of bal van je voet gaat staan. Ik hoop dat je er wat
aan hebt! Weet ook niet alles haha
Succes ermee.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:04

Kunnen jullie "vanuit je hakken lichtrijden" nader omschrijven?.. herken zelf ook dit probleem nl.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:35

hoe ik het begrijp houd het in dat je niet gaat staan en dan
het gewicht op je tenen zet, maar op je hakken. Dat voel
je denk ik het best als je je hakken een keer heel erg uitdrukt,
dus eigenlijk is het niet op je tenen gaan staan maar op je hielen?
Hoop dat het een beetje begrijpelijk is nu :D

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:42

Maar dan moet ik ook nog iets anders doen denk ik.. iets met je bovenbenen/knieen?.. (probeer in mn hoofd licht te rijden op mn paard..) Wat ik bedoel is dat je om een andere reden op je tenen gaat staan..denk ik?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:46

Je moet niet zelf gaan staan maar je omhoog laten gooien door je paard. En die beugels moeten een eind langer. Sowieso zou zitles geen gek idee zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:51

Beugels langer, knie tegen het zadel, been lang, hakken uitdrukken ( hak moet het laagste punt zijn: dan raak je je beugels niet kwijt), verder lichtrijden vanuit je KNIE, en niet vanuit je voeten. Jezelf dus oplaten gooien ( heel passief dus eigenlijk), in plaats van actief te gaan staan. De ligging van je onderbeen wordt dan ook heel veel rustiger! ( en dat moet ook echt!). Verder valt me op dat je je voeten gevaarlijk ver in je beugels hebt. Beugels moeten precies onder de bal van je voet ( het breedste deel), dan raak je je beugels nog kwijt als je valt. Op deze manier blijf je makkelijk hangen!

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 00:15

Dit is hoe ik word opgegooid. ;) Ik ga het morgenochtend proberen met langere beugels. Als ik het goed begrijp vang je de beweging dus op door je hakken naar beneden te laten 'veren', ipv de beweging naar boven te brengen met je bal? Dat voeten te ver in de beugfels komt omdat ik in galop nog niet zó ontspannen zit op haar dat ik mijn benen kan laten hangen, hierdoor vliegen ze af en toe te ver door, of eruit. Ook dat heeft weer met haar beweeglijke gangen te maken.

Ik denk dat dit een lange weg gaat worden. Veel oefenen dus. ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:23

:D ja..........heel veel oefenen en zitles nemen bij iemand die verstand van zaken heeft. Tijdlang lekker alleen op je houding letten, dan komt het goed hoor! Het is echt niet zozeer de beweging van het paard, maar gewoon je eigen zit ( en ja... als daar wat probleempjes inzitten, dan valt dat bij een paard wat hoog opgooit wel eerder op... Bij vlakke gangen is er veel meer :"weg te moffelen".. :o )