Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Soraja82 schreef:Mijn merrie is sinds 2 maanden onder het zadel en luistert de ene keer ontzettend goed, de andere keer loopt ze dwars door alle teugelhulpen heen. Als ik bijvoorbeeld linksaf wil wenden draai ik zelf een beetje in, leg de buitenteugel aan, en zet iets druk op de binnenteugel. Luistert ze niet meteen dan voer ik de druk op.
Soraja82 schreef:Ik voer de druk idd vooral op aan de binnenteugel, heb het idee dat als ze meer druk op de buitenteugel gaat voelen, ze helemaal niet meer snapt dan ze naar binnen moet afwenden. Buitenbeen gebruik ik er ook bij.
Soraja82 schreef:haha tuurlijk hoeft het niet perfect te gaan, maar soms verschillen de lessen dag en nacht, krijg niet de indruk dat het een black out is, eerder koppigheid.
Ik rij 1x in de week een half uur(les) en 1, soms 2 x in de week een kwartiertje. Ze is 3,5.
Tilmar schreef:Soraja82 schreef:Ik voer de druk idd vooral op aan de binnenteugel, heb het idee dat als ze meer druk op de buitenteugel gaat voelen, ze helemaal niet meer snapt dan ze naar binnen moet afwenden. Buitenbeen gebruik ik er ook bij.
Toch is dit typisch het 'over de buitenschouder weglopen'. Je zegt zelf dat het niet werkt om aan je binnenteugel te trekken (ander woord voor de druk opvoeren). Zo moet je gewoon niet sturen. Paard tussen 2 teugels houden en flauwe bochten rijden. Aan de lange lijnen werken is heel anders, dat kan je niet met rijden vergelijken.
Wij hebben jonge manegepaarden die in de les lopen en de manegeruiters denken het ook vaak op te lossen door aan de binnenteugel te trekken, dan lopen de paarden vrolijk de andere kant op.
En echt, 2 maanden is nog maar heel kort onder het zadel hoor. Dan kan je af en toe een foutje verwachten, maar nu meteen goed oplossen dan heb je daar alleen maar plezier van!
westernjo schreef:Moeilijk te beoordelen vanaf een forum, maar ze zegt dat het paard het na een paar keer duidelijk maken dat het niet over de schouder weg moet lopen wel braaf doet en fijn te sturen is zonder druk. Het paard weet duidelijk dus wel wat de bedoeling is, dus daar ligt het niet aan. Je hebt nou eenmaal paarden die klakkeloos doen wat je hen aanbied en paarden die over alles een eigen mening hebben.
westernjo schreef:Nee ik vind niet dat je alles altijd op de ruiter kunt afschuiven. Natuurlijk is het belangrijk hoe je de hulp geeft maar sommige paarden willen gewoon heel graag zelf bepalen wat ze doen en welke kant ze opgaan. Aan jou als opvoeder dan de taak om duidelijk te maken dat goed gedrag beloond wordt en slecht gedrag genegeeerd of afgestraft.
Hoeveel paarden zijn er wel niet die, als je ernaast staat, eens een keer niet luisteren of een streek uithalen. Waarom zou dat met rijden dan niet zo kunnen zijn?