paard loopt door de hulpen heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraja82

paard loopt door de hulpen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 09:02

Mijn merrie is sinds 2 maanden onder het zadel en luistert de ene keer ontzettend goed, de andere keer loopt ze dwars door alle teugelhulpen heen. Als ik bijvoorbeeld linksaf wil wenden draai ik zelf een beetje in, leg de buitenteugel aan, en zet iets druk op de binnenteugel. Luistert ze niet meteen dan voer ik de druk op. Op sommige momenten blijft ze dan met een ingebogen hals naar links doorlopen naar voren/rechts. Ze weet ontzettend goed hoe het wel moet, want sommige lessen gedraagd ze zich voorbeeldig, en als ze er even geen zin in heeft gaat ze zo dwars liggen zijn. Nu ben ik zelf van de vriendelijke en geduldige aanpak, maar laatst heb ik er toch een zweepje bij gepakt om een flinke tik te geven op de buitenschouder. Daar reageerde ze dan wel meteen op, maar ze werd er ook knorriger door. Ik heb geen zin in een slaan-met-de-zweep les, dus ik hoop dat het eenmalig was, of misschien is het een fase van koppigheid waar ze doorheen moet?
Voordat er allemaal reacties komen van je moet les nemen etc, hier dus wat achtergrond info. Ik heb 1x in de week les. Vaak doet ze het in de lessen beter dan tijdens het oefenen.
Ik hoop dat er van jullie uit wat tips komen en/of wat eigen ervaringen met (in)rijden.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:25

Mijn pony deed dit in het begin ook. Zelf heb ik les genomen, maar zo te lezen heb jij dat ook al dus dat is al een goede weg!
De tip die ik je kan geven is de druk juist niet opvoeren. daar schiet je paard alleen maar van in de stress. een klein tikje achter de kuit (als je met sporen rijd even een (kleine) hulp met je spoor) om d'r even te helpen om te laten weten waar je mee bezig bent is vaak al genoeg. dan gewoon nog eens proberen.
succes! :)

Science90

Re: paard loopt door de hulpen heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:20

gebruik je ook je buitenbeen bij het afwenden? Dat helpt ook wel.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:37

Soraja82 schreef:
Mijn merrie is sinds 2 maanden onder het zadel en luistert de ene keer ontzettend goed, de andere keer loopt ze dwars door alle teugelhulpen heen. Als ik bijvoorbeeld linksaf wil wenden draai ik zelf een beetje in, leg de buitenteugel aan, en zet iets druk op de binnenteugel. Luistert ze niet meteen dan voer ik de druk op.

Waar voer je de druk op? Toch niet op je binnenteugel he? Buitenteugel goed begrenzen en inderdaad een tikje op de buitenschouder.

En als je paard pas 2 maanden onder het zadel is, dan is afwenden misschien nog een beetje moeilijk, als je een beetje schuin naar de overkant rijdt (dus niet 90 graden) en dan schuin aan de overkant aankomt dan maak je het voor haar makkelijker en zal ze minder snel de verkeerde kant op gaan.
Met een jong paard moet je niet te moeilijke dingen doen. Gewoon lekker voorwaarts rijden en simpele lijnen. Scherper sturen komt vanzelf.

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:27

Tis gewoon frustrerend omdat ik weet, dat zij precies weet wat de bedoeling is. Soms luistert ze namelijk perfect. En sowieso aan de lange lijnen is het ook geen moeilijke opgave voor haar om af te wenden, hoe scherp de bochten ook zijn.
Ik voer de druk idd vooral op aan de binnenteugel, heb het idee dat als ze meer druk op de buitenteugel gaat voelen, ze helemaal niet meer snapt dan ze naar binnen moet afwenden. Buitenbeen gebruik ik er ook bij.
Inderdaad wat flauwere bochten om het niet te moeilijk te maken is een goeie tip.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:31

Je paard is nog niet zo lang onder het zadel, het kan ook zijn dat het een kleine black out is...... Als dat zo is ff tot 10 tellen en dan een aai en weer verder rijden. Het koppie heeft veel indrukken te verwerken. De mijne deed het ook in de begin periode. Het gaat vanzelf wel over als het paard wat langer onder het zadel is.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:34

kijk eens of het helpt om de binnenhand opzij te doen zodat je daarmee aangeeft van die kan wil ik op terwijl je het paard aan de buitenkant begrenst met teugel en been. Ooit moet je bij jonge paarden de hulpen niet te moeilijk maken maar proberen het zo duidelijk mogelijk aan te geven wanneer ze dit snappen kun je de hulp gaan verkleinen. Maar niet elk paard is het zelfde. Succes en laat wat weten als je iets geprobeert hebt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:10

Soraja82 schreef:
Ik voer de druk idd vooral op aan de binnenteugel, heb het idee dat als ze meer druk op de buitenteugel gaat voelen, ze helemaal niet meer snapt dan ze naar binnen moet afwenden. Buitenbeen gebruik ik er ook bij.

Toch is dit typisch het 'over de buitenschouder weglopen'. Je zegt zelf dat het niet werkt om aan je binnenteugel te trekken (ander woord voor de druk opvoeren). Zo moet je gewoon niet sturen. Paard tussen 2 teugels houden en flauwe bochten rijden. Aan de lange lijnen werken is heel anders, dat kan je niet met rijden vergelijken.

Wij hebben jonge manegepaarden die in de les lopen en de manegeruiters denken het ook vaak op te lossen door aan de binnenteugel te trekken, dan lopen de paarden vrolijk de andere kant op.

En echt, 2 maanden is nog maar heel kort onder het zadel hoor. Dan kan je af en toe een foutje verwachten, maar nu meteen goed oplossen dan heb je daar alleen maar plezier van!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:14

Hoe oud is ze precies en hoe vaak en hoe lang per keer rij je ongeveer?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:50

Geduldig zijn , heel duidelijk je vragen stellen, daar bedoel ik mee heel duidelijk dus ook openingsteugel geven echt overdrijven daarin echt wijzen van naar daar is het, flauwe bochten maken en vooral goed doorrijden, eerst voorwaarts dan pas echt gaan tegenhouden.
2maanden is echt pas begonnen als je nu al wil dat het perfect zou gaan dan weet je niet waar je mee bezig bent hé.

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 06:34

haha tuurlijk hoeft het niet perfect te gaan, maar soms verschillen de lessen dag en nacht, krijg niet de indruk dat het een black out is, eerder koppigheid.
Ik rij 1x in de week een half uur(les) en 1, soms 2 x in de week een kwartiertje. Ze is 3,5.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:16

Ik denk dat je haar gewoon wat meer aan moet pakken als ze echt niet luistert en dat hoeft helemaal niet per se met een zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:16

Niet te snel denken dat ze je lopen te klieren hoor bij die jonkies. Ze is nog maar kort onder het zadel en dan heb je vaak dat het het ene moment lijkt dat ze het helemaal doorhebben, en dat ze het volgende moment net doen of ze volslagen dom zijn. Maar het is gewoon nog niet goed genoeg bevestigd allemaal, EN... vergeet niet dat er ook héél veel gebeurt in het lichaam en koppie van een paard op die leeftijd. Wat vandaag goed voelt kan morgen heel vervelend zijn door een spierpijntje bijvoorbeeld, en het paard zal altijd de voor hem zo makkelijk mogelijke weg kiezen.
Probeer je zweepje niet te zien als straf maar als hulpmiddel. Hou het er maar gewoon even bij en kijk eens wat er gebeurt als je het aanlegt (dus niet slaat of tikt!) op de buitenschouder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:49

He, die fase hebben we hier ook gehad.. toen tijd niet.. en nu weer wel.

Wat bij ons in 1e instantie hielp was zweep gewoon aanleggen op buitenschouder
en geen stelling en buiging vragen. Dat werkte goed.
(als je aan binnenteugel zit, is wegrennen over buitenschouder des te makkelijker)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:52

Volgens mij loopt je paard over de buitenschouder weg omdat je druk op de binnenteugel zet. Heel herkenbaar probleem, maar ook heel fout.

Kijken waar je heen wilt, binnenbeen aanleggen, buitenbeen wakend houden, handen netjes naast elkaar, en vooral de binnenhand niet vastzetten!

Succes!

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:56

De laaste 3 keer dat ik gereden heb, heeft ze die zelfde 'koppigheid' weer. Ik merk dat het vooral is als ze linksaf moet wenden. Had zowieso al het vermoeden dat ze rechtsgebogen is en dat zou dus heel goed kunnen kloppen. Het gekke is, als ik de eerste 3 bochten heb moeten vechten (ik hou de binnenteugel neit vast trouwens, maar geef er soort van rukjes aan, niet op een lompe manier trouwens) gaat het daarna zo briljant goed, dat ik me gewoon niet kan voorstellen wat ze er nou zo moeilijk aan vind. Dan is ze ineens verderlicht te sturen, zonder druk op de teugels, maar enkel en alleen zit en beide handen iets verplaatsen nar de kant waar ze op moet, dus eigenlijk buitenteugel aan leggen en binnenteugel iets van de hals.
Tis wel elke keer aan het begin van het rijden dat ze moeilijk ligt te doen.
Met de laatste keer rijden gebruikte ik geen zweep maar gaf ik met het uiteinde van de teugel een tikje op de buitenschouder. De teugel komt veeel minder hard aan dan een zweep, dus dat is in mijn ogen alweer een stukje de goeie richting op.

@GJ9 tis trouwens niet zo dat ik teveel druk op binnen heb, ik begin altijd zoals hierboven beschreven: op zit en lichte teugelhulp, maar als ze dan al dwars gaat liggen doen, voer ik de druk wel op. Niet dat ik het idee heb dat dat helpt inderdaad. Wordt ze alleen maar dwarser van. De laatste keer ging ze trouwens ook ineens harder draven bij die moeilijke bocht, waarschijnlijk om er onder uit te komen ook. Ze bokt nooit gelukkig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:49

Soraja82 schreef:
haha tuurlijk hoeft het niet perfect te gaan, maar soms verschillen de lessen dag en nacht, krijg niet de indruk dat het een black out is, eerder koppigheid.
Ik rij 1x in de week een half uur(les) en 1, soms 2 x in de week een kwartiertje. Ze is 3,5.

Denk niet dat het koppigheid is maar ongeduld van jezelf,
Het dier is 3.5 en 2 mnd onder het zadel , wat verwacht je dan, wat is de voor bereiding daarvoor geweest, hoe is het stuur aan de dubbelen teugel in men positie?
Heb je het dier het wijken voor druk uit gelegd?
Neem de tijd , een paard goed beleren duurt echt wel langer en je hebt dan sprongen vooruit, maar heel vaak ook sprongen achteruit, accepteer dat.
Zorg dat er een basis is waar je altijd naar terug kan gaan, iets wat het paard kent en waar jij het ook nog snapt, wat is jullie basis b.v.
Dat kan soms zelfs terug naar het longeren zijn voor dat moment.
Ik zou zelf ook niet beleren met bit in, want je hebt namelijk nog niets in de mond te zoeken, daar gaan zeker jonge dieren vaak tegen in , omdat het een naar gevoel geeft en dan komt er geen koppigheid op steken maar hun natuurlijke reactie, dus op dat moment kan het paard niet anders dan tegen je hulpen ingaan dat is eigenlijk een automatisch instinct, als jij daar als ruiter bewust van word dan zul je makkelijker gaan aanvoelen als je te veel wil.
Ook jou lesgever zou hier van moeten weten en meer met het rechtrichten/gymmen bezig gaan en het leuk houden voor het paard.
Als het dier het wijken voor druk kent is bitloos ook vaak fijner , een bit heb je alleen maar aan de onder kaak en een kaptoom b.v kun je meer met de bovenlijn en het hoofd stellen, met een bit lukt dat niet bij een jong dier , omdat die ook nog niet weet te buigen om jou been en zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:00

Tilmar schreef:
Soraja82 schreef:

Toch is dit typisch het 'over de buitenschouder weglopen'. Je zegt zelf dat het niet werkt om aan je binnenteugel te trekken (ander woord voor de druk opvoeren). Zo moet je gewoon niet sturen. Paard tussen 2 teugels houden en flauwe bochten rijden. Aan de lange lijnen werken is heel anders, dat kan je niet met rijden vergelijken.

Wij hebben jonge manegepaarden die in de les lopen en de manegeruiters denken het ook vaak op te lossen door aan de binnenteugel te trekken, dan lopen de paarden vrolijk de andere kant op.

En echt, 2 maanden is nog maar heel kort onder het zadel hoor. Dan kan je af en toe een foutje verwachten, maar nu meteen goed oplossen dan heb je daar alleen maar plezier van!

Idd, persoonlijk vind ik dit bericht best raar :o
Paard loopt namelijk niet door de hulpen heen, maar ruiter is niet altijd even duidelijk of/en verwacht teveel van het paard dat nog maar net onder het zadel is... :x

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 06:57

Moeilijk te beoordelen vanaf een forum, maar ze zegt dat het paard het na een paar keer duidelijk maken dat het niet over de schouder weg moet lopen wel braaf doet en fijn te sturen is zonder druk. Het paard weet duidelijk dus wel wat de bedoeling is, dus daar ligt het niet aan. Je hebt nou eenmaal paarden die klakkeloos doen wat je hen aanbied en paarden die over alles een eigen mening hebben.

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 07:02

Mijn paard kent zowat alles vanaf de grond. Er zit 2 jaar voorbereidend werk in. Stuur vanaf de grond is ook prima, ook wijken voor druk is bevestigd.
Ik rij trouwens zowel met bit als zonder bit, maar ook zonder bit doet ze hetzelfde, namelijk in het begin niet willen afwenden en na een 3tal keer met correctie door de bocht gaat het daarna prima.
Ik verwacht echt niet teveel van haar hoor, rij met een los teugeltje, zoveel mogelijk op zit en heb echt een engelengeduld, maar als ze iets vertikt wat ze zeker weten al wel kent dan vind ik dat ze moet luisteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:07

westernjo schreef:
Moeilijk te beoordelen vanaf een forum, maar ze zegt dat het paard het na een paar keer duidelijk maken dat het niet over de schouder weg moet lopen wel braaf doet en fijn te sturen is zonder druk. Het paard weet duidelijk dus wel wat de bedoeling is, dus daar ligt het niet aan. Je hebt nou eenmaal paarden die klakkeloos doen wat je hen aanbied en paarden die over alles een eigen mening hebben.

Maar hoe vaak doet de ruiter echt hetzelfde? Ik zie zo vaak dat de ruiter dénkt dat ze het goed doen en niks anders dan daarvoor, maar in de praktijk zitten ze net wat meer naar links,rechts,naar voren of naar achteren of bereiden de oefening net wat minder goed voor. Het paard luisterd dan dus wél naar de ruiter omdat deze de hulpen niet juist geeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:22

Een jong paard is nog helemaal in opbouw. Het zal ook zo nu en dan spierpijn hebben of niet genoeg kracht om een oefening helemaal goed uit te voeren. En in het begin van de training zullen de spieren nog niet helemaal los zijn.
That's all in the game. Geen onwil lijkt me.
Als het zo gemakkelijk was om alle knopjes op een paard te zetten, kon jij al na 3 maanden de Z in. ;)
Meestal gaan daar jaren van training over heen.
Daarnaast is het vooral erg belangrijk om zeer kritisch te kijken naar je eigen hulpen. Een paard kan alleen reageren op wat jij als ruiter aanbiedt.
Ik wens je veel plezier bij het paardrijden... Als je paard het verder zo goed doet, geniet daar lekker van! ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:21

Nee ik vind niet dat je alles altijd op de ruiter kunt afschuiven. Natuurlijk is het belangrijk hoe je de hulp geeft maar sommige paarden willen gewoon heel graag zelf bepalen wat ze doen en welke kant ze opgaan. Aan jou als opvoeder dan de taak om duidelijk te maken dat goed gedrag beloond wordt en slecht gedrag genegeeerd of afgestraft.
Hoeveel paarden zijn er wel niet die, als je ernaast staat, eens een keer niet luisteren of een streek uithalen. Waarom zou dat met rijden dan niet zo kunnen zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:11

westernjo schreef:
Nee ik vind niet dat je alles altijd op de ruiter kunt afschuiven. Natuurlijk is het belangrijk hoe je de hulp geeft maar sommige paarden willen gewoon heel graag zelf bepalen wat ze doen en welke kant ze opgaan. Aan jou als opvoeder dan de taak om duidelijk te maken dat goed gedrag beloond wordt en slecht gedrag genegeeerd of afgestraft.
Hoeveel paarden zijn er wel niet die, als je ernaast staat, eens een keer niet luisteren of een streek uithalen. Waarom zou dat met rijden dan niet zo kunnen zijn?

Tuurlijk, maar zoals je aangeeft is het de taak van de ruiter om te zorgen dat het paard gewenst gedrag vertoont.
Zeker óp het paard gaat het niet om belonen, negeren en straffen, maar om handigheid (ervaring) om ongewenst gedrag te voorkomen door het paard te begrenzen en zorgen dat hij wil werken door het werk leuk te maken en houden. (amateur) Ruiters maken nu eenmaal veel steekjes vallen.
Sommige paarden laat ik echt wel staan, omdat ík de handigheid nog mis om ze te leiden, niet omdat ze moeilijk zijn.
Bijv een beginner zal mijn paarden moeilijk vinden, terwijl ze voor mij juist érg makkelijk zijn. Ze zijn wat scherper op de hulpen, waardoor er veel miscommunicatie is bij een beginner met als resultaat onbedoelde oefeningen (paard zal wsl hard gaan door teveel been van de ruiter) en met een beetje pech een onzeker paard omdat deze de ruiter niet begrijpt.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:17

Voor een deel ben ik het met je eens, maar als je zegt dat het op het paard niet gaat om belonen dan sla je daar de plank mis. Beloning zit em al in het ontspannen/wegnemen van druk wanneer het paard loopt zoals het moet lopen. Of stoppen met been geven wanneer het paard erop reageert. Allemaal vormen van beloning. Dus het gaat wel degelijk om beloningen.