Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Binnen een paar weken staat hij nu netjes stil totdat hij been krijgt om weg te stappen. aeolusnr1 schreef:Het is belangrijk ook aandacht te geven aan het opleren van je paardje, veel mensen gaan er gewoon van uit , paard is zadelmak dus opstappen en wegrijden en liefst nog heel braaf en gewillig.
In de praktijk blijkt dat er heel weinig mensen veel te weinig werk maken van een goede basis opleiding van het paard, als er dan nadien zich moeilijkheden voordoen kan je steeds weer terugvallen op die basis, en dan weer gewoon verder opbouwen.
Je paard leren stil te staan is duidelijk iets dat bij die basis hoort, en is echt niet zo moeilijk om dit aan te leren.

midgie schreef:aeolusnr1 schreef:Het is belangrijk ook aandacht te geven aan het opleren van je paardje, veel mensen gaan er gewoon van uit , paard is zadelmak dus opstappen en wegrijden en liefst nog heel braaf en gewillig.
In de praktijk blijkt dat er heel weinig mensen veel te weinig werk maken van een goede basis opleiding van het paard, als er dan nadien zich moeilijkheden voordoen kan je steeds weer terugvallen op die basis, en dan weer gewoon verder opbouwen.
Je paard leren stil te staan is duidelijk iets dat bij die basis hoort, en is echt niet zo moeilijk om dit aan te leren.
Hier ga ik in mee,
Zelf leer ik mijn jonkies ook eerst stilstaan , ook van het opstappen maak ik een aparte oefening,
Dus op stappen en stilstaan en weer terug naar de wei, daarna pas aan de rest gaan werken.
Ik zou er zeker ook een opstapje bij gaan gebruiken.
En je zou eens kunnen kijken wat hij doet als je zonder zadel erop zit , reageert hij dan ook zo paniekerig?
Let ook op je eigen zit, miss klem je wel, of heb je te veel druk op het bit waardoor het dier gelijk gaat lopen.
) Mijn paard vertoonde ook precies hetzelfde gedrag en dat liep echt heel erg uit de hand, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer kon opstappen. Toen heeft mijn instructrice hem eens even flink op de plek gezet en het was in een klap over!_haflinger schreef:Laat iemand hem vasthouden als je opstapt. Zeg 'Ho' en als je erop zit eerst goed belonen en stil laten staan.
heel veel succes verder.
_haflinger
GRANDEUR schreef:Als er ooit een tijd is geweest dat je wel normaal kon opstappen zou ik hem een keer heel goed op z'n plek zetten (is niet leuk en ook niet vriendelijk, ik weet het bokt) Mijn paard vertoonde ook precies hetzelfde gedrag en dat liep echt heel erg uit de hand, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer kon opstappen. Toen heeft mijn instructrice hem eens even flink op de plek gezet en het was in een klap over!
Als je paard het eigenlijk nog nooit goed heeft gedaan/geleerd, dan zou ik het hem met de bovenstaande tips opnieuw leren.
montyjansen schreef:ik zou hem even door een fysio laten behandelen hij zal waarschijnlijk spierpijn hebben, van het te kleine zadel.
)
en