Als een gek door de bak !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Als een gek door de bak !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:15

Hallo allemaal,

Ik ben een meisje met een haflinger. Sinds kort loopt die wel een beetje omlaag, ik dwing hem hier niet toe, alleen ik doe het rustig aan. Vandaag gingen we weer rijden, maar hij begon zich er gewoon onderuit te drukken, door als een gek keihard door de bak te gaan.

Ik heb mijn zweepje aan de kant gezet (rijd wel nog steeds met sporen) en hiermee kon ik het best doen ;)

Ik wou het niet direct opgeven, maar ik hem hem 2 rondjes laten galopperen, omdat hij gewoon maar bleef crossen :n

Uiteindelijk 10 minuten gaan stappen, misschien dat hij nu wat rustiger zou zijn. De draad weer opgepakt, beetje rond gevraagt op en een volte, en daarop blijven draven. Na 2 rondjes moest ik hoefslag volgen, en daar gingen we weer!!

Ik ga hem op de draafbaan zetten :+ }:0

Wat raden jullie mij aan ?

Goed uit laten lopen ? Of terugtrekken en bij je houden?

Ik rijd 4 keer per week, en 1 keer per week longeren. Soms wat minder. Ligt aan de tempratuur, en hoe hij zelf is ;) Ook doen we vaak vrijheidsdressuur.

dat hij energie kwijt moet, kan het geloof ik niet aan liggen, voor het rijden gooi ik hem altijd nog even voor de zekerheid los in de bak, maar rennen doet die niet. Zelfs niet als ik hem een beetje opjaag. Mijn paard is gewoon zweepproof, als ik hem wil laten rennen, kijkt hij heel dom naar me :P hij kijkt echt zo van: had je wat :D ?

Graag wat tips :) En over de wei, wat misschien veel mensen willen weten. Hij komt iedere dag ongeveer 4 tot 5 uur buiten. langer wilt hij niet.. dan gaat hij alleen maar rennen door de wei, hij wilt dat ook gewoon echt naar binnen, heerlijk in de stal met hooi, of zijn liksteentje :)

Graag tips iedereen :D Groetjes Maureen

LisaaBloem

Re: Als een gek door de bak !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:18

hoi, als hij er vandoorgaat, zou ik hem zeker niet uit laten rennen want dan denkt ie de volgende keer : 'vorige keer mocht ik ook rennen tot ik zelf stopte dus nu ook!'
Zo gaat ie dan denken, dus ik zou als hij aan de ren gaat op een volte zetten en die proberen in te rijden zodat hij in draf valt maar ik weet niet hoe jou pony is want sommige ponys worden alleen maar heter als je de volte inrijdt.

Succes ermee!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:20

Terugtrekken is zoiezo een no go.
Een paard moet je terug rijden op je zit, wat krijgt je paard te eten? En hoe intensief rij je hem?
Ik doe meestal als ze willen gaan dan gaan ze maar maar dan wel op mijn tempo en dat is toch echt wat harder dan dat ze van hun eigen gaan dat is in mijn ogen beter dan met alle geweld terug gaan trekken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:24

euhm hij krijgt de sportbrok, ieder paard krijgt dat bij ons op stal, ook de lespaardjes (3 lespaarden ofzo) de hoeveelheid weet ik niet zeker :o

Hoe intensief: euhm.. nou niet heel erg intensief ;) alleen als hij echt heel vervelend is ofzo, dan ben ik gewoon consequent en dan laat ik ook gewoon zien dat ik de baas ben ;)

Okee, dus gewoon rustig terug pakken, tot het gewenste tempo :) ?

Lysette_Mano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:25

Hooi Hooi.
Het kan namelijk aan het weer liggen dat ze wat drukker worden.
ze staan lang op stal en heeft hij denk ik veel energie.
Mijn pony doet die ook altijd nu vooral omdat het winter is. Hij doet het van blijdschap en dat hij veel energie heeft.
Ook als ik hem losgooi doet hij niets maar zo draa ik er op zit wel. Dan rent die als een speer door de bak heen en dan na 5 minuten is het goed en gaan we aan het werk.
Als ik jou was zou ik hem even uit laten rennen. En dan na een paar rondjes ga je op de andere hand zodat hij toch wat afwisseling heeft.

Succes er mee!!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:26

Op het moment dat je jouw paard voor kan zijn zou ik hem stil zetten, stelling vragen en gelijk weer verder gaan met je oefening.
kan je hem niet voor zijn en zit hij al in galop, laat hem dan doorrennen maar zorg dat je de controle krijgt en zodra hij langzamer wilt gelijk vooruit drijven. Laat hem maar even hard werken dan. Na een aantal rondjes galop waarbij jij de controle had weer terug nemen in draf en je oefening voort zetten.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:29

lisasander schreef:
hoi, als hij er vandoorgaat, zou ik hem zeker niet uit laten rennen want dan denkt ie de volgende keer : 'vorige keer mocht ik ook rennen tot ik zelf stopte dus nu ook!'
Zo gaat ie dan denken, dus ik zou als hij aan de ren gaat op een volte zetten en die proberen in te rijden zodat hij in draf valt maar ik weet niet hoe jou pony is want sommige ponys worden alleen maar heter als je de volte inrijdt.

Succes ermee!

Een paard denkt niet;)

Je kan het beste of op je zit terugrijden en als dat niet werkt, dan maar harder maar wel harder dan hij wil, en dan mag tie ook pas stoppen als JIJ wilt. Dus niet denken ooh nou gaatie langzamer dan kan ik hem terug nemen, maar nee nog net dat beetje door rijden dattie het minder vaak gaat doen;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:29

Oke dankjewel voor je tip :) Ik ga het morgen eens proberen hoor ;)

Gister zei iemand tegen me: als je paard echt niet wilt luisteren, direct op de rem, en een paar passen achterwaarts zetten, dan weer omlaag vragen in het halthouden, en weer aandraven..

Maar deze manier klinkt niet zo vriendelijk :n ? Misschien heb ik het mis, en ben ik te lief, maar op een of andere manier klinkt het niet goed ;)

Of heb ik t mis :P ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:30

@Jurrian; thnx ;) Dat klinkt als een goede tip :D

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:36

ik heb ook een pony gehad die dit deed..hij ging gewoon in galop en kon hem niet terug krijgen..van de instructeur die ik toen had moest ik hem laten galopperen tot dat de pony niet meer wou en dan moest ik door galopperen..nou de pony gaf dus niet zo snel op ik heb ongeveer ander half uur tot 2 uur gegaloppeerd..maar daarna heeft ie het nooit meer gedaan.mischien ook inderdaad een tip voor jou.(ik hoop alleen dat jou pony het eerder opgeeft dan dat de mijne deed ;) )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:43

Nou... ik ben niet van plan 2 uur te galopperen...
dan tref ik mijn paard denk ik dood aan in de stal...

Bedankt voor je tip, maar denk niet dat ik hier iets aan heb :P

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:45

je hoeft ook niet 2 uur te galopperen..die van mij had gewoon zoveel energie..
het komt er gewoon op neer dat jij door wil als je pony niet meer wil..dan heeft ie gelijk door dat het geen spelletje meer is.

eigenlijk is het dezelfde tip als Jurrian1993 je al gaf.alleen gaf ik je er een voorbeeld bij..

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:47

Sorry maar ik vind het best raar als je paard ervandoor gaat daarna nog 2 rondjes gaat galoperen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:48

Nee het is niet vandoor gaan ;)

maar gewoon, echt heel erg hard gaan draven zonder been te geven snap je :) ?

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:49

Maren11 schreef:
Sorry maar ik vind het best raar als je paard ervandoor gaat daarna nog 2 rondjes gaat galoperen.

hoe zou jij het oplossen dan?

Dorien__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:51

Bij mij hielp het echt toen mijn haflinger na de 30ste keer rodeo'en }:0 (bokken keihard galopperen) gewoon 10 minuten lang in hetzelfde tempo liet galopperen. Daarna heeft tie het nog 2 keer gedaan & ik kan je vertellen dat tie het nu al ruim een maand niet doet terwijl die nu voor de helft is geschoren ;) .
Gewoon doorzetten, veel haflingers zijn liever lui dan moe. Wanneer jij hem zoo ontzettend moe maakt wanneer die vervelend is, kiest die de volgende keer wel voor braaf zijn :D

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:52

Eerst even je paard en jijzelf even tot rust laten komen en dan weer rustig aan het werk gaan. Nouja zo doe ik het zelf. Maarja ik heb geen zin in ruzie dus als jij dat gewoon wilt dan mag dat natuurlijk :D

WhySoWhite

M_hartje_M schreef:

Gister zei iemand tegen me: als je paard echt niet wilt luisteren, direct op de rem, en een paar passen achterwaarts zetten, dan weer omlaag vragen in het halthouden, en weer aandraven..

Maar deze manier klinkt niet zo vriendelijk :n ? Misschien heb ik het mis, en ben ik te lief, maar op een of andere manier klinkt het niet goed ;)

ik heb dit probleem sinds kort ook met mijn haflinger zij is dan wel Z klaar maar af en toe ook dit soort truckjes, ik die het precies zoals hier boven rennen? Nee halt wachterwaarts laag en verder met waar je mee bezig ben, ik heb alles al geprobeerd bijv jij wilt rennen jij rent 20 min jij wilt draven nee dan ga je rennen ook, dat werkt dus ook allemaal niet dat vind ze alleen maar grappig halt houden achterwaarts rond maken en leren dat je paard wacht op jou,. en uiteraard pas voorwaarts als jij drijf en niet als je teugel druk eraf is dat die niet opnieuw door jou hand klappert

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:52

Dankjewel dorien :)

Nogmaals, hij crost niet weg ofzo, maar hij gaat gewoon hard draven ;)

Maar ik snap je wel, wat je in galop doet, meot ook in draf mogelijk zijn

Dus in plaats van in galop telkens t zelfde tempo, gewoon in draf telkens het zelfde tempo :)
thnx :D

Liin

Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft. Mijn pony deed dit eerder ook. We hebben haar toen laten controleren door een osteopaat en ze bleek behoorlijk wat blokkades te hebben. Nu zijn we 2,5 jaar verder en gaat het super! Ik weet niet of dit bij jou het geval kan zijn maar als je niet zeker weet of je paard wel helemaal oke is, zou ik het zeker even laten controleren :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:53

Dorien__1 schreef:
Bij mij hielp het echt toen mijn haflinger na de 30ste keer rodeo'en }:0 (bokken keihard galopperen) gewoon 10 minuten lang in hetzelfde tempo liet galopperen. Daarna heeft tie het nog 2 keer gedaan & ik kan je vertellen dat tie het nu al ruim een maand niet doet terwijl die nu voor de helft is geschoren ;) .
Gewoon doorzetten, veel haflingers zijn liever lui dan moe. Wanneer jij hem zoo ontzettend moe maakt wanneer die vervelend is, kiest die de volgende keer wel voor braaf zijn :D

leer mijne hier is voor kiezen:D
morgen wedstrijd zit er nu al tegen op, dat word een verlies punt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:54

roybrit schreef:
M_hartje_M schreef:

ik heb dit probleem sinds kort ook met mijn haflinger zij is dan wel Z klaar maar af en toe ook dit soort truckjes, ik die het precies zoals hier boven rennen? Nee halt wachterwaarts laag en verder met waar je mee bezig ben, ik heb alles al geprobeerd bijv jij wilt rennen jij rent 20 min jij wilt draven nee dan ga je rennen ook, dat werkt dus ook allemaal niet dat vind ze alleen maar grappig halt houden achterwaarts rond maken en leren dat je paard wacht op jou,. en uiteraard pas voorwaarts als jij drijf en niet als je teugel druk eraf is dat die niet opnieuw door jou hand klappert

Thnx ;) Jaa er zit natuurlijk verschil in he Z en B :P maar goed, ik snap je punt best :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:54

roybrit schreef:
Dorien__1 schreef:

leer mijne hier is voor kiezen:D
morgen wedstrijd zit er nu al tegen op, dat word een verlies punt

SUCCES!!!

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:54

Als mijn pony ervandoor gaat in galop, dan moet hij ook blijven galopperen. Wilt hij stoppen, pech gehad, hij wou er zo nodig vandoor dus dan blijven we galopperen. Na een tijdje schakel IK terug. Vaak denk hij de volgende keer wel 2x na voor hij er weer vandoor vliegt.

Edit: Ik lees net dat hij gewoon hard gaat draven, veel draaiwerk doen dan gaat het tempo sowieso omlaag. Slangevoltes, voltes halve baan,...
Laatst bijgewerkt door blitsie op 27-11-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:55

M_hartje_M schreef:
Dankjewel dorien :)

Nogmaals, hij crost niet weg ofzo, maar hij gaat gewoon hard draven ;)

Maar ik snap je wel, wat je in galop doet, meot ook in draf mogelijk zijn

Dus in plaats van in galop telkens t zelfde tempo, gewoon in draf telkens het zelfde tempo :)
thnx :D

dit bedoelde ik inderdaad ook te zeggen..alleen kwam het mischien een beetje anders over..