Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Biskwie schreef:Zelf loslaten idd... Maar bovenal veel werken met lengtebuiging, zowel links als recht, op de linker en rechterkant. Lengtebuiging ook contra gebruiken. Achtjes en voltes rijden, openen en sluiten. Zoek in het begin op waar haar 'confortzone' qua buigen ligt, tot hoever mag je haar laten buigen en blijft ze ontspannen? Probeer die grens langzaamaan te verleggen. Belangrijk blijft dat je haar zowel links als rechtsom gelijkwaardig blijft trainen. De aard van het probleem, ligt vaak aan de andere kant dan het probleem zich uit
Succes!
en vraag eens een masseuse bij je paard een van happy-athlete kan je helpen de plek te vinden en die los te maken als het daadwerkelijk in het lijf zit Binckydenice schreef:Bedankt voor je reactie... De voltes en 8jes zijn rechtsom perfect te doen, alleen zodra ik een volte linksom wil proberen dan eindigt vaak in een "volte" rechtdoor... Dus is het erg lastig om te overtuigen en eindigt het vaak in een hoop strijd... Ze snapt wat je bedoeld maar is het daar niet geheel mee eens. Natuurlijk is het wel te doen, maar ik hoop op een boker met DE oplossing... Trainen zijn we natuurlijk druk mee bezig...Zowel links al rechtsom.
Edit:
Zodra je een 8 inzet en begint op rechts... Dus vervolgens naar links moet... Verbreekt de verbinding en is ze stuurloos. Totdat ze weer zichzelf recht heeft gezet, dan houd ze vast totdat je weer de linkerhand opzoekt zeg maar...
knollentuin schreef:de vraag is waar zit de blokkade dat de reden is van het vasthouden? met rijden je paard losmaken door links en rechts in te buigen absoluut maar ligt je zadel goed? het zal het eerste paard niet zijn dat door een knellend zadel gewoonweg niet kan buigen..of zijn tanden? ontziet hij bewust zijn mond? denk verder dan alleen rijtechnischen vraag eens een masseuse bij je paard een van happy-athlete kan je helpen de plek te vinden en die los te maken als het daadwerkelijk in het lijf zit
Air schreef:Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe andere mensen iemand anders topic over kunnen nemen...
Ik geloof niet dat je de TS bent?
Maar ik geloof niet dat je je verdiept hebt in hoe een paard het kneden moet voelen.
)

Splinter schreef:Rechtsom rijden met contrastelling, gewoon over de hoefslag, in de hoeken paard meegeven het is te lastig voor een paard als hij nog scheef is om in contra de hoeken door te gaan, binnenteugel los houden, maar dan ook echt los,
Let erop dat je paard jou niet scheef zet, waarschijnlijk zet hij jou op rechts, zorg ervoor dat je goed in het midden blijft zitten, je been lang maakt, niet inknikt in je heup etc.
Binckydenice schreef:Even voor de duidelijkheid:
- Der tanden zijn goed.
- Zij is voor aanschaf goedgekeurd.
- Mijn zadel ligt goed.
- Er is goede instructie.
Dus medische problemen, tja het zou natuurlijk kunnen maar ik ga hier niet vanuit.
VeerenAshley schreef:Binckydenice schreef:Even voor de duidelijkheid:
- Der tanden zijn goed.
- Zij is voor aanschaf goedgekeurd.
- Mijn zadel ligt goed.
- Er is goede instructie.
Dus medische problemen, tja het zou natuurlijk kunnen maar ik ga hier niet vanuit.
Hoi,
Hier wil ik eventjes iets over opmerken: door bv. te vallen in het weiland, kan je paard al een scheve wervel o.i.d. hebben opgelopen (kan dus al gebeurd zijn toen het dier nog in de opfok stond), waardoor hij nu pijn heeft bij inbuigen naar 1 kant. Toen ik je OP post las, dacht ik nl. juist meteen aan een medisch probleem, vooral ook omdat hij ook niet goed inbuigt aan de longe zonder ruiter.
Klein verhaaltje over mijn oudje dat volgens velen ook prima in orde zou zijn, maar gewoon 'heel erg stijf' zou zijn (hij kon ook niet inbuigen op links). Hij is twee keer behandeld door een chiropractor en wat bleek: hij zat vast van kop tot staart! Zijn atlas zat niet goed, hij had diverse verschoven wervels en zijn bekken stond scheef. Nu hij behandeld is, kan hij weer prima inbuigen.
Air schreef:Het dier is gewoon goed? Klinkt: ''met heel veel moeite krijg je een klein beetje stelling'', GOED in jou ogen?
Een dierenarts kijkt bij het keuren niet naar blokkades. Osteopaat erbij halen is nooit een overbodige luxe.
Wij kunnen wel allemaal oefeningen roepen maar wanneer het paard niet lekker in dr vel zit heb je daar nog niks aan.
En oefeningen lezen is 1 ding, maar het correct uitvoeren er van is een 2e, en niet alle oefeningen passen bij ieder paard.
Daarom heb je iemand op de grond nodig die het je uitlegt, je corrigeert en je laat nadenken en laat voelen.
Als je nu daadwerkelijk goede instructie had dan had je niet dit probleem.
Wil je misschien niet horen maar dit is gewoon basis en zou je dus van iedere instructie eigenlijk moeten leren.
Heel leuk dat je dan alleen reacties wil waarin een rijtechnische oplossing staat, maar dat is alleen een oplossing als die correct wordt uitgevoerd en er verder niks aan de hand is. En via bokt krijg je dat niet meegegeven.
Binckydenice schreef:Ja, ik begrijp dat de mogelijkheid bestaat, maar ik denk niet dat hier sprake van is. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een onbeleerd paardje... Het is toch niet raar dat zo'n dier zijn rug wat wegdrukt, stelling niet begrijpt, niet goed reageerd op je been... We zijn er druk mee bezig en was benieuwd naar hoe bokkers dit probleem oplossen...