Vasthouden op links!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijn paard zit vast (of meer vast)?

Op links.
18 (42%)
Op rechts.
13 (30%)
Mijn paard houd helemaal niet vast.
8 (19%)
Mijn paard houdt beide kanten vast.
2 (4%)
Ik heb geen idee.
Geen stemmen
Ik heb geen vast paard waar ik op rijd.
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 42

Binckydenice

Vasthouden op links!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:29

Hallo Bokkers,

Ik snap dat het voor bokt best een lastige vraag is om te stellen, maar ik ben best benieuwd naar de mening van bokt, daardoor stel ik de vraag toch....

Het verhaal:
Het gaat om een paard dat een klein jaar onder het zadel is. Het paard heeft van begin af aan moeite gehad met linksom. Nee, het dier is niet medisch onderzocht. Gekocht na een keuring en vervolgens licht laten beleren om het vervolgens zelf door te pakken.

Het probleem:
Het paard houdt ontzettend vast op links. Nu zegt 80% bokker natuurlijk: Zelf loslaten... Dit is vrij logisch... Met rijden laat zij gewoon niet los, met heel veel moeite krijg je een klein beetje stelling. We zetten haar regelmatig bij met longeren. Dit gaat rechtsom perfect, samen met de stelling. Alleen zodra je linksom bijgezet longeerd dan loopt zij met haar hoofd naar rechts maar toch de bocht naar links... Met rijden is linksom geen probleem, gebroken lijn, grote volte kan allemaal, maar zodra je van hand verandert is het een heel ander verhaal. De verbining wordt totaal verbroken.....

De vraag:
Weet enige bokker hier, hoe kan ik dit dier haar linkerkant trainen, dus dat ze soepeler over haar lichaam gaan lopen, en specifiek linksom.

Voor de duidelijkheid:
Instructie is aanwezig, wordt ook gebruik van gemaakt. Alleen ben ik benieuwd naar de ervaringen van bokkers die een soortgelijk probleem hebben meegemaakt.

Ik hoop op behulpzame reacties van de medebokkers hier...

Groetjes Binckydenice

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:39

Zelf loslaten idd... Maar bovenal veel werken met lengtebuiging, zowel links als recht, op de linker en rechterkant. Lengtebuiging ook contra gebruiken. Achtjes en voltes rijden, openen en sluiten. Zoek in het begin op waar haar 'confortzone' qua buigen ligt, tot hoever mag je haar laten buigen en blijft ze ontspannen? Probeer die grens langzaamaan te verleggen. Belangrijk blijft dat je haar zowel links als rechtsom gelijkwaardig blijft trainen. De aard van het probleem, ligt vaak aan de andere kant dan het probleem zich uit ;)

Succes!

Edit: Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en excusses voor de typfouten, ik moet niet mobiel bokken :Y)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:43

Biskwie schreef:
Zelf loslaten idd... Maar bovenal veel werken met lengtebuiging, zowel links als recht, op de linker en rechterkant. Lengtebuiging ook contra gebruiken. Achtjes en voltes rijden, openen en sluiten. Zoek in het begin op waar haar 'confortzone' qua buigen ligt, tot hoever mag je haar laten buigen en blijft ze ontspannen? Probeer die grens langzaamaan te verleggen. Belangrijk blijft dat je haar zowel links als rechtsom gelijkwaardig blijft trainen. De aard van het probleem, ligt vaak aan de andere kant dan het probleem zich uit ;)

Succes!

Bedankt voor je reactie... De voltes en 8jes zijn rechtsom perfect te doen, alleen zodra ik een volte linksom wil proberen dan eindigt vaak in een "volte" rechtdoor... Dus is het erg lastig om te overtuigen en eindigt het vaak in een hoop strijd... Ze snapt wat je bedoeld maar is het daar niet geheel mee eens. Natuurlijk is het wel te doen, maar ik hoop op een boker met DE oplossing... Trainen zijn we natuurlijk druk mee bezig...Zowel links al rechtsom.

Edit:
Zodra je een 8 inzet en begint op rechts... Dus vervolgens naar links moet... Verbreekt de verbinding en is ze stuurloos. Totdat ze weer zichzelf recht heeft gezet, dan houd ze vast totdat je weer de linkerhand opzoekt zeg maar...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:45

de vraag is waar zit de blokkade dat de reden is van het vasthouden? met rijden je paard losmaken door links en rechts in te buigen absoluut maar ligt je zadel goed? het zal het eerste paard niet zijn dat door een knellend zadel gewoonweg niet kan buigen..of zijn tanden? ontziet hij bewust zijn mond? denk verder dan alleen rijtechnisch ;) en vraag eens een masseuse bij je paard een van happy-athlete kan je helpen de plek te vinden en die los te maken als het daadwerkelijk in het lijf zit

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:51

Binckydenice schreef:
Bedankt voor je reactie... De voltes en 8jes zijn rechtsom perfect te doen, alleen zodra ik een volte linksom wil proberen dan eindigt vaak in een "volte" rechtdoor... Dus is het erg lastig om te overtuigen en eindigt het vaak in een hoop strijd... Ze snapt wat je bedoeld maar is het daar niet geheel mee eens. Natuurlijk is het wel te doen, maar ik hoop op een boker met DE oplossing... Trainen zijn we natuurlijk druk mee bezig...Zowel links al rechtsom.

Edit:
Zodra je een 8 inzet en begint op rechts... Dus vervolgens naar links moet... Verbreekt de verbinding en is ze stuurloos. Totdat ze weer zichzelf recht heeft gezet, dan houd ze vast totdat je weer de linkerhand opzoekt zeg maar...

Zodra ze stuurloos is, ben je al te ver over haar 'confort-zone' heen. W.s. ligt die bij haar, op de rechterkant nog heel ver weg, van wat jij wilt, maar accepteer dit eerst en maak dit langzaam aan ronder. Dit is een proces van minimaal een paar weken... Vergelijk het met dat jijzelf de spagaat wil gaan trainen, dat heeft tijd nodig.
Laatst bijgewerkt door Biskwie op 25-11-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:51

knollentuin schreef:
de vraag is waar zit de blokkade dat de reden is van het vasthouden? met rijden je paard losmaken door links en rechts in te buigen absoluut maar ligt je zadel goed? het zal het eerste paard niet zijn dat door een knellend zadel gewoonweg niet kan buigen..of zijn tanden? ontziet hij bewust zijn mond? denk verder dan alleen rijtechnisch ;) en vraag eens een masseuse bij je paard een van happy-athlete kan je helpen de plek te vinden en die los te maken als het daadwerkelijk in het lijf zit

Idd. en als het niks medisch is dan mist het goed rechtrichten waarschijnlijk in de training.. en dat is gewoon iets wat bij de basis hoort.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:00

@Binckydenice
Ik snap precies wat je bedoeld!

Ik heb mijn instructrice gister op mijn paardje laten rijden, want ik begon echt even te denken dat ik wat verkeerds deed...
Mijn paardje is nu 6 maanden onder het zadel qua teugelvoering is ons doel altijd geweest evenveel contact op beide teugels te hebben.
Vanaf begin af aan pakte hij links af en toe vast de afgelopen 2 weken is dit stukken erger geworden!

Bij mijn instructrice liet hij na een half uur rijden goed constant los.
Waar ik op moet letten:
- Lang en laag beginnen
- Vanuit lang en laag eerst een losgelaten paard
- Stukje bij de stukje de teugels iets korter maken (Maak je ze snel te kort gaat hij weer op links vasthouden!!!)

* Om het paard links los te krijgen:
- Ontspan je je hand (dus niet terug trekken) en ga je kneden met je onderste 3 vingers (niet in hetzelfde ritme), laat hij los? Hand meteen stil en ontspannen. En wanneer hij weer vastpakt corrigeer je consequent weer op deze manier.
- Met losrijden veel voltes, SB, rechtsom naar buiten laten kijken etc.
- Of bv het paard aan de hand al losmaken (Ik doe bv. buiging vragen, SB en een beginnetje travers)...
- Met de pessoa de eerste 25 minuten lang en laag en het laatste stukje 1 of 2 ringen hoger en de pessoa niet tussen de benen vastmaken, maar van het bit terug naar de longeersingel.

Ben benieuwd naar meerdere tips! Dit is mijn trucendoos for so far :D

Biskwie

Re: Vasthouden op links!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:05

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:19

Doei: Van kneden laat een paard echt niet los. Om los te laten moet het paard je hand vertrouwen, hoe kan het paard de ruiterhand vertrouwen wanneer het pijn doet?
Die oefeingen zijn niet uit te voeren als er iets medisch niet klopt. Eerst dat dus controleren, en wanneer daar niks mis mee is op zoek naar goede instructie die wel weet wat rechtrichten inhoudt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:33

@ Air
Medisch klopt alles, wanneer ik daar niet zeker van ben ga ik sowieso niet eens op een paard zitten :)

Lichamelijk is hij uiteraard nog lang niet recht, maar er is een duidelijke verbetering te zien in het lijf.
Ik heb van 3 gediplomeerde mensen les (academische rijkunst, western en Emiel Voest achtig) waarvan dit mijn vaste instructrice is.
Zij heeft mij en mijn paardje begeleidt van niets naar de basis die nu is bevestigd, ik heb een paard dat nooit schrikt, bokt of wat dan ook.

Wanneer ik het over kneden heb, heb ik het er niet over het bit door de hele mond te sleuren integendeel zelfs.
Van kneden laat mijn paard wel los, het eerste half uur heeft hij 10x proberen vast te pakken waarna hij na kneden weer losliet daarna liet hij constant los.
Vandaag toen ik ging rijden heeft hij 3x vastgehouden waarna hij meteen losliet na een paar keer kneden de rest van de tijd liep hij als een zonnetje...

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar een andere rijtechnische oplossing? Uiteraard sta ik daar meer dan open voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:45

Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe andere mensen iemand anders topic over kunnen nemen... :+
Ik geloof niet dat je de TS bent? ;)

Maar ik geloof niet dat je je verdiept hebt in hoe een paard het kneden moet voelen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:53

Air schreef:
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe andere mensen iemand anders topic over kunnen nemen... :+
Ik geloof niet dat je de TS bent? ;)

Maar ik geloof niet dat je je verdiept hebt in hoe een paard het kneden moet voelen.

Hey ik weet niet waar jij mee bezig bent?
Ik zou maar een andere instructrice moeten nemen, nu neem ik weer een heel topic over? O:)

Ik vind het verbazingwekkend hoe mensen rellen proberen te schoppen...
Dit topic gaat over paarden die vasthouden en in dit geval op links (had netzo goed ook op rechts kunnen zijn), de vraag is hoe andere bokkers dit oplossen.

Als je het nou zo goed weet vertel bokt dan even hoe het wel moet ;)
En als je het niet weet reageer dan gewoon helemaal niet, want dan heb JIJ niets te zoeken in dit topic!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:00

Jij denkt dat mijn hele bericht naar jou toe was.... dat bedoel ik met topic over nemen. Als je het hele topic had gelezen had je gezien dat wij hier nog niet weten of het paard van de TS medisch helemaal goed is of niet.
Het gaat hier namelijk om de TS die met de vraag komt, niet om iemand anders die hier toevallig voorbij komt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:01

Heb je je paard medisch na laten kijken TS ( ;) )
Mijn paard pakt niet vast op links maar het is wel haar moeilijke kant.
Als ze links vastpakt leunt ze tegen je rechterbeen.
Ik doe niks met de teugels dan ze gelijk houden om het paard recht te houden,
pakt ze vast op links dan vooral rechterbeen erbij, ze moet "van je been af" Hou haar recht in hals en vooral schouders; die mag ze niet laten vallen.
De teugels zijn alleen belangrijk om haar recht te houden, niks verder mee doen, alles met je benen oplossen.
geen voltes rijden maar rechte lijnen en dan haakse bochten, kijk waar je heen wilt en stuur niet met je teugels.
Het enige wat je vraagt is recht worden.
Misschien wat technisch verhaal ik hoop dat je er wat mee kunt.
Je krijgt wel wat protest maar het is niet moeilijk, als ze gewoon stijf is kun je dit zo makkelijk oplossen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:02

Hoe longeer je? (welke bijzet en hoe longeerlijn?)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:09

Weet je Air?

Jou berichten richt je wel naar mij:
"Doei: Van kneden laat een paard echt niet los. Om los te laten moet het paard je hand vertrouwen, hoe kan het paard de ruiterhand vertrouwen wanneer het pijn doet?
Die oefeingen zijn niet uit te voeren als er iets medisch niet klopt. Eerst dat dus controleren, en wanneer daar niks mis mee is op zoek naar goede instructie die wel weet wat rechtrichten inhoudt."

"Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe andere mensen iemand anders topic over kunnen nemen...
Ik geloof niet dat je de TS bent?
Maar ik geloof niet dat je je verdiept hebt in hoe een paard het kneden moet voelen."

Maar goed, wees hoe je wilt zijn and be happy with it!
Ik probeer hier mensen te helpen dus bij deze TS ik hoop dat je er iets aan hebt en uiteraard andere bokkers met ditzelfde probleem ook ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:43

Zoals ik al zei: lees de rest van het topic dan ook even. Dan moet het lijkt mij toch duidelijk zijn dat dat vanaf het medische niet voor jou was.
Waarom zou ik daar over beginnen terwijl het niet jou topic is?

Nogal logisch dat dat dat andere bericht naar jou toe is. Als een medeleerling jou iets vraagt antwoord je dan ook aan de leerkracht? :+

Wij proberen hier allemaal mensen te helpen, maar zoals ik al zei moet eerst medisch alles uitgesloten zijn voordat je het rijtechnisch kan proberen op te lossen.

Joscaa

Re: Vasthouden op links!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:45

Ik raad, persoonlijk, de manier van Antoine de Bodt aan. Kun je veel informatie over vinden op internet, hij geeft ( of gaf?) redelijk vaak clinics, dus meekijken of mee rijden kan dan ook.
Wel 1 ding; ga er niet zelf wat mee aanklooien, doe het wel verantwoord!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 07:56

Dag Bokkers,

Bedankt voor de reacties waar ik echt iets aan heb. (Biskwie, doei, justkid)

Even voor de duidelijkheid:
- Der tanden zijn goed.
- Zij is voor aanschaf goedgekeurd.
- Mijn zadel ligt goed.
- Er is goede instructie.

Dus medische problemen, tja het zou natuurlijk kunnen maar ik ga hier niet vanuit.

De vraag die ik hierboven stel: Hoe lossen jullie dit op?
Waarom krijg ik dan iedere keer weer op bokt te horen dat ik goede instructie moet nemen en mijn paard binnenste buiten moet keren om iets voor elkaar te krijgen....
Het dier is gewoon goed! Ik ben opzoek naar ervaringen met hetzelfde probleem. Dus ik zoek naar ervaringen en oplossingen van Bokkers. Sommige bokkers beoordelen naar mijn idee veel te snel.

Het enige waar ik vooral mee bezig ben met rijden is het loslaten. Dit lijkt mij vrij logisch, door zelf vast te houden wordt het alleen maar lastiger...
Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, nogmaals ik ben opzoek naar ervaringen van jullie....

Hierbij reageer ik ook niet meer op de mensen die het nodig vinden onzin neer te zetten.

Amillia, je hebt PB

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:12

Rechtsom rijden met contrastelling, gewoon over de hoefslag, in de hoeken paard meegeven het is te lastig voor een paard als hij nog scheef is om in contra de hoeken door te gaan, binnenteugel los houden, maar dan ook echt los,

Let erop dat je paard jou niet scheef zet, waarschijnlijk zet hij jou op rechts, zorg ervoor dat je goed in het midden blijft zitten, je been lang maakt, niet inknikt in je heup etc.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 08:38

Splinter schreef:
Rechtsom rijden met contrastelling, gewoon over de hoefslag, in de hoeken paard meegeven het is te lastig voor een paard als hij nog scheef is om in contra de hoeken door te gaan, binnenteugel los houden, maar dan ook echt los,

Let erop dat je paard jou niet scheef zet, waarschijnlijk zet hij jou op rechts, zorg ervoor dat je goed in het midden blijft zitten, je been lang maakt, niet inknikt in je heup etc.

Dat is misschien wel een goede manier om toch die kant wat op te trainen.... Ik ga eens kijken hoe ze reageert...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:58

Het dier is gewoon goed? Klinkt: ''met heel veel moeite krijg je een klein beetje stelling'', GOED in jou ogen?
Een dierenarts kijkt bij het keuren niet naar blokkades. Osteopaat erbij halen is nooit een overbodige luxe.

Wij kunnen wel allemaal oefeningen roepen maar wanneer het paard niet lekker in dr vel zit heb je daar nog niks aan.
En oefeningen lezen is 1 ding, maar het correct uitvoeren er van is een 2e, en niet alle oefeningen passen bij ieder paard.
Daarom heb je iemand op de grond nodig die het je uitlegt, je corrigeert en je laat nadenken en laat voelen.

Als je nu daadwerkelijk goede instructie had dan had je niet dit probleem.
Wil je misschien niet horen maar dit is gewoon basis en zou je dus van iedere instructie eigenlijk moeten leren.

Heel leuk dat je dan alleen reacties wil waarin een rijtechnische oplossing staat, maar dat is alleen een oplossing als die correct wordt uitgevoerd en er verder niks aan de hand is. En via bokt krijg je dat niet meegegeven.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:18

Binckydenice schreef:
- Der tanden zijn goed.
- Mijn zadel ligt goed.

Dus medische problemen, tja het zou natuurlijk kunnen maar ik ga hier niet vanuit.

Hoi,

Hier wil ik eventjes iets over opmerken: door bv. te vallen in het weiland, kan je paard al een scheve wervel o.i.d. hebben opgelopen (kan dus al gebeurd zijn toen het dier nog in de opfok stond), waardoor hij nu pijn heeft bij inbuigen naar 1 kant. Toen ik je OP post las, dacht ik nl. juist meteen aan een medisch probleem, vooral ook omdat hij ook niet goed inbuigt aan de longe zonder ruiter.

Klein verhaaltje over mijn oudje dat volgens velen ook prima in orde zou zijn, maar gewoon 'heel erg stijf' zou zijn (hij kon ook niet inbuigen op links). Hij is twee keer behandeld door een chiropractor en wat bleek: hij zat vast van kop tot staart! Zijn atlas zat niet goed, hij had diverse verschoven wervels en zijn bekken stond scheef. Nu hij behandeld is, kan hij weer prima inbuigen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:25

VeerenAshley schreef:
Binckydenice schreef:
- Der tanden zijn goed.
- Mijn zadel ligt goed.

Hoi,

Hier wil ik eventjes iets over opmerken: door bv. te vallen in het weiland, kan je paard al een scheve wervel o.i.d. hebben opgelopen (kan dus al gebeurd zijn toen het dier nog in de opfok stond), waardoor hij nu pijn heeft bij inbuigen naar 1 kant. Toen ik je OP post las, dacht ik nl. juist meteen aan een medisch probleem, vooral ook omdat hij ook niet goed inbuigt aan de longe zonder ruiter.

Klein verhaaltje over mijn oudje dat volgens velen ook prima in orde zou zijn, maar gewoon 'heel erg stijf' zou zijn (hij kon ook niet inbuigen op links). Hij is twee keer behandeld door een chiropractor en wat bleek: hij zat vast van kop tot staart! Zijn atlas zat niet goed, hij had diverse verschoven wervels en zijn bekken stond scheef. Nu hij behandeld is, kan hij weer prima inbuigen.

Ja, ik begrijp dat de mogelijkheid bestaat, maar ik denk niet dat hier sprake van is. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een onbeleerd paardje... Het is toch niet raar dat zo'n dier zijn rug wat wegdrukt, stelling niet begrijpt, niet goed reageerd op je been... We zijn er druk mee bezig en was benieuwd naar hoe bokkers dit probleem oplossen...

Air schreef:
Het dier is gewoon goed? Klinkt: ''met heel veel moeite krijg je een klein beetje stelling'', GOED in jou ogen?
Een dierenarts kijkt bij het keuren niet naar blokkades. Osteopaat erbij halen is nooit een overbodige luxe.

Wij kunnen wel allemaal oefeningen roepen maar wanneer het paard niet lekker in dr vel zit heb je daar nog niks aan.
En oefeningen lezen is 1 ding, maar het correct uitvoeren er van is een 2e, en niet alle oefeningen passen bij ieder paard.
Daarom heb je iemand op de grond nodig die het je uitlegt, je corrigeert en je laat nadenken en laat voelen.

Als je nu daadwerkelijk goede instructie had dan had je niet dit probleem.
Wil je misschien niet horen maar dit is gewoon basis en zou je dus van iedere instructie eigenlijk moeten leren.

Heel leuk dat je dan alleen reacties wil waarin een rijtechnische oplossing staat, maar dat is alleen een oplossing als die correct wordt uitgevoerd en er verder niks aan de hand is. En via bokt krijg je dat niet meegegeven.

Volgens de instructie is het gewoon goed op te lossen, dit is ook het gehele probleem niet... Er is goede instructie, ik snap wel dat jij jezelf natuurlijk veel beter vindt. Ik vraag om ervaringen en niet om jou onsympatieke mening. Je mag best je mening geven maar adviseer je dit iets genuanseerder te doen. Sonds wanneer kan een dier dat net onder het zadel is direct grand prix lopen? Oh ja na het goede advies van Air.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:43

Binckydenice schreef:
Ja, ik begrijp dat de mogelijkheid bestaat, maar ik denk niet dat hier sprake van is. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een onbeleerd paardje... Het is toch niet raar dat zo'n dier zijn rug wat wegdrukt, stelling niet begrijpt, niet goed reageerd op je been... We zijn er druk mee bezig en was benieuwd naar hoe bokkers dit probleem oplossen...

Ja, ik weet dat het hier om een jong dier gaat, en daarom heb ik er expliciet bijgezet dat het ook door zoiets als een val kan komen (en juist jonge paarden maken regelmatig een flinke schuiver!).
En natuurlijk is het normaal dat een jong dier stelling niet begrijpt, maar het lijkt mij niet normaal dat dit op en kant wél goed gaat, en op de andere helemaal niet (ook al heeft elk paard natuurlijk een voorkeurskant).
Kan hij onder het zadel wel goed naar links kijken als hij bv. iets spannends ziet? Kun je hem een snoepje geven ter hoogte van (minimaal) zijn linkerschouder, liefst zo ver mogelijk naar zijn achterhand, zeker als hij een lange hals heeft? Als hij dit ook niet kan, lijkt het mij echt iets inwendigs en zou mijn oplossing dus zijn: eerst chiro of osteo erbij, en daarna aan de hand leren inbuigen (snoepje helpt echt goed!), dan pas weer onder het zadel (met heel overdreven je linkerhad naar binnen doen voor de duidelijkheid).