Mijn paard is sterk op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxiloveyouu

Mijn paard is sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:15

hallo allemaal.
ik heb eeen kwpn van 7 en is nogal sterk.
als ik op de linkerhand rijd, en ik wil zeg maar afwenden (links dus) is ze heel sterk en moet ik dr zowat omtrekken, hoe kan ik haar daarin losmaken?
alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Elles op 25-11-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in normale letters gezet

xJasmijn

Re: MIJN PAARD IS STERK OP LINKS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:16

ik zou de titel niet in hoofdletters zetten.... :=

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:17

ga terug naar de basis, en zoek goede instructie!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:19

Dat is onmogelijk via de computer uit te leggen meid.
Schakel de hulp in van een instructrice. (ik heb nog tijd op de zaterdag, waar woon je? )

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:20

Klinkt alsof je paard last van zijn rug heeft.
Laat je instructrice er naar kijken en schalen anders een osteopaat of fysio in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:20

Veel links om rijden ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:23

Jouw paard is niet sterk op links, jij bent sterk op links. Een paard kan niet los laten als jij vast houdt.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:26

los laten dan is die ook niet sterk :D

xxiloveyouu

Re: Mijn paard is sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:40

jawel want als ik hem loslaat gooit ie zijn hoog omhoog dus dat werkt ook niet.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:46

dan is je aanleunig niet goed, het licht nooit aan het paard altijd aan de ruiter, nouja bijna

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:18

idd veel links om rijden en eerst los maken op voltes zodat je hem ook een beetje met je benen kunt rijden en dan kun je met je benen sturen en hoef je hem dus niet helemaal om te trekken
maar iemand er naar laten kijken is ook geen slecht idee je instructeur of iemand anders desnoods idd de fiso
veel suc6 !

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:34

Dan laat m lekker met zijn kop in de lucht lopen. Zijn mond moet jouw hand opzoeken, niet jouw hand zijn mond.

Daarnaast is los LATEN iets anders dan los GOOIEN. :))

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:34

Quir schreef:
Jouw paard is niet sterk op links, jij bent sterk op links. Een paard kan niet los laten als jij vast houdt.

Ik wou net zeggen, maar was eerst ff kijken of iemand mij voor was :P. En waar zijn je benen dan in een wending als je je paard bijna om moet trekken?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:38

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:53

ik zou zeggen zoek eens iemand die goed kan longeren,
aan de bijzet, en dan veel stelling en buiging en rek oefeningen,
denk dat je paard helemaal vast zit,
en dat je de rechter teugel te vast hebt,
dus eerst longeren, wel even opletten dat je m niet
te veel vraagt in 1 keer, want dan kan ie morgen niet lopen van de spierpijn...

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:06

amillia schreef:
Quir schreef:

Ik wou net zeggen, maar was eerst ff kijken of iemand mij voor was :P. En waar zijn je benen dan in een wending als je je paard bijna om moet trekken?

SORRY HOOR, je kan ook normaal praten ten eerste.
en ten 2e, dat doe ik , maar daar reageert ze wel op maar ze blijt heel sterk

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:19

WIE moet er hier normaal praten? Dat jij je zo aangevallen voelt zegt iets over jou en niet over de mensen die hier HEEL normaal en netjes reageren. Heb je les? Probeer eens met je instructie te overleggen wat je hier aan kan doen. Reken er wel op dat je niet met een maandje klaar bent. Het kan lang duren voordat een scheef paard weer recht is. Suc6

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:28

En het duurt niet alleen heel lang voor een scheef paard weer recht is, voor de ruiter geldt dat in principe precies hetzelfde.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:27

Quir schreef:
En het duurt niet alleen heel lang voor een scheef paard weer recht is, voor de ruiter geldt dat in principe precies hetzelfde.

idd, je moet niet alleen aan het paard werken, maar VOORAL aan jezelf. :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:34

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, de mensen die hier reageren proberen je alleen te helpen met je probleem.

Quir heeft zeker gelijk, je paard heeft alleen iets om aan vast te houden/sterk op te worden als jij dat geeft. Dus probeer te ontspannen in je linkerhand, probeer los te laten. Dat is niet simpel, vaak zal een ruiter de neiging hebben om juist nog meer druk te geven op die linkerteugel. Zoals je zelf al aan gaf: '...moet ik d'r zowat omtrekken', jij geeft dus extra druk terwijl je eigenlijk wil dat het paard die kant juist meer loslaat.
Als je op de linkerhand rijdt en je wilt afwenden, bereidt deze wending dan heel goed voor met je been- en zithulpen. Vergeet ook niet je rechterteugel, want de buitenteugel is ook belangrijk in een wending.
Wees kritisch over jezelf, zit je wel netjes recht op je paard? Als de ruiter recht is, kan het paard ook beter recht gericht worden. Mocht je nog geen les hebben, dan zou ik daar zeker mee gaan beginnen als ik jou was. Een goede instructeur/instructrice kan je hier verder mee helpen. Je moet trouwens niet verwachten dat dit 1, 2, 3 opgelost is ;) Rechtrichten en weer soepel worden in het hele lijf (voor zowel paard als ruiter) kan, zoals Quir al zei, aardig lang duren.

De site die Jennyxx al gaf is inderdaad erg handig :j

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:36

Ik zou veel voltes rijden en als je wat verder bent, kun je ook schouderbinnenwaarts rijden.
Houd in je achterhoofd dat als een paard stijf is, dit meestal komt door spanning. Het is dus jouw doel, als ruiter, om juist de ontspanning weer terug te krijgen. Ontspanning zorgt ervoor dat je paard los in zijn lijf wordt, waardoor jij beter op hem in kunt werken.
Zodra je merkt dat je paard ontspant, beloon hem aan de voorhand door wat meer ruimte te geven (dit is een beloning door het wegnemen van druk). En niet
vergeten, niet teveel met je handen willen knoeien, maar vooral met je gewicht en benen het paard sturen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:18

Een poosje terug heb ik voor iemand anders een paard gereden die ook gigantisch vast zat op links. De amazone kwam er zelf niet meer uit. Omdat het paard al zo lang verkeerd was gereden was linksom gaan eigenlijk geen doen. Longeren met bijzet oid vond ik niet eerlijk omdat het paard al zo stijf was en met dwang krijg je toch geen ontspanning.
Ik ben daarom gewoon op de rechterhand gaan rijden waar hij wel tot ontspanning kwam en dan (op de rechterhand dus) heel voorzichtig een beetje stelling naar links gaan vragen. Dit heb ik voorzichtig uitgebouwd en na een paar weken liep hij weer probleemloos op zowel links als rechts.

Uiteraard is ieder paard anders, maar wellicht werkt dit ook voor jou paardje? Overigens heb ik dit wel onder goede begeleiding gedaan en dat is wel een aanrader!

Wat betreft de tip van heel veel voltes rijden: normaal gesproken is daar niets mis mee, maar volgens mij is juist hier het rijden van voltes juist het probleem toch?. Dat los je niet op door stug al trekkend voltes te blijven rijden, ik zou dat dus niet gaan doen. Hooguit onder begeleiding op de juiste manier, anders is het volstrekt zinloos.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:19

Mijn paard heeft dat ook. Op links is hij erg sterk. (Ik heb ook een Kwpn er. Van 5 jaar)
Gewoon beginnen bij de basis;

- in stap op de rechter én linkerhand oefeningen rijden. lukt dat nog niet, probeer dan iemand ernaast te laten lopen.
- daarna rustig op de rechterhand gaan draven. gewoon rustig op de linkerhand overgaan, ( eventueel iemand erlangs laten rennen) Nog niet teveel doen op links, gewoon over de hoefslag rijden.
- overgaan in stap op de linkerhand en weer wat oefeningen doen. (b.v: Grote volte.- Als je paard dan met de hals naar buiten gaat lopen je buitenteugel iets strakker houden en met de binnenteugel aanwijzingen geven.-. Gebroken lijn, afwenden bij A of E) dit even herhalen, daarna BELONEN en weer aandraven.
probeer nu rustig in draf (met iemand erlangs) een klein bochtje te maken. Als hij/zij niet wil zweep in de buitenhand en een tikje op de hals (niet té hard). en weer de buitenteugel aanspannen en met de binnenteugel aanwijzingen geven. (dit doe je om je paard helemaal bij je te houden, dan kan hij.zij neit weglopen naar de buitenkant.) Als dit lukt belonen en stappen.
- eventueel alleen op de rechterhand even galopperen. (Niet op Links!)
- Stop dan met de training en beloon je paard goed.! Herhaal deze training een aantal dagen en ga steeds een stapje hoger. (b.v de eerste week met iemand ernaast, daarna zonder, daarna eens galoperen op een recht stuk, zonder de bochten en zo kom je er hopelijk wel.

ik wens je heel erg veel succes en ik hoop dat je paard het goede aanleert.

_Haflingertje

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:21

Aan je linker been zetten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:24

Je moet juist zorgen dat je ZELF links los laat en rechts weer verbinding krijgt, dus als je paard links vast houdt steeds wat rechterstelling rijden. Daarnaast moet je gewoon zorgen dat je goed les krijgt, want dat je paard op links vast houdt, betekend vaak dat je paard scheef is. Dat kan komen door gebitsproblemen, een slecht passend zadel, een ruiter die zelf teveel op de hand rijdt, niet recht zit etc etc etc. Het kan van alles zijn en is niet zo 123 even in zo'n topic te verhelpen. Succes! ;)

Veel slechte adviezen hier trouwens (naast een paar goeie ook nog gelukkig zoals Girasol); ik hoop niet dat jullie ook daadwerkelijk allemaal lesgeven..?