Ik heb een enorme lange tijd gesukkeld met mijn 5 jarige ruin, veel te vaak een zware dip gehad enz. lang verhaal, al veel met dit paard meegemaakt

Nu zijn we de laatste maanden eindelijk wat beter bezig, pas na 2 jaar onder het zadel te zijn beleerd komt er vooruitgang in.
Hij begint eindelijk fijner in de hand te komen (was daarvoor gewoon een hele baksteen die je in je handen had) en er komt ontspanning, hij gaat zijn rug ed beter gebruiken.
Maar wat nog steeds is gebleven, is dat hij zó passief is !
Van zichzelf heeft hij helemaal geen gangen om 'wauw' tegen te zeggen.
In stap gaat 'ie nog goed, maar in draf sleept 'ie z'n benen gewoon vooruit (je hoort 'm zo de hele piste rond 'sloffen')
Hij reageert de laatste tijd gewoon NIET MEER op mijn been, ook niet op de volte om 'm mooi rond m'n been te buigen.
Als ik tik met de zweep geef gaat 'ie in protest en duwt 'ie z'n rug gewoon weg, ik rijd altijd met sporen maar daar reageert hij dus al helemaal niet op, met dus gevolg > continu, een hele les lang, met m'n been aan 'm zitten, omdat 'ie anders gewoon stil valt..
Ik ben echt ten einde raad, het is gewoon niet meer leuk zo, om zo'n tam beest onder je kont te hebben dat nauwelijks moeite doet om te willen werken (ja, hij werkt hélemaal niet graag, hij werkt alleen graag als 'ie in zijn eigen houding mag lopen, als 'ie aan het werk wordt gezet gaat 'ie vanalles zoeken om er maar tussenuit te knijpen)
Iemand dus ervaring met zo'n paarden en tips voor mij ?
Alvast bedankt.
Op het moment dat het GOED gaat geef je hem een schop of tikje, ook al reageert hij/zij niet, niet vaker schoppen, je laat het bij 1x. Niet gaan schoppen als ze al niet fijn loopt want dan gaan jullie samen vechten.
Paarden kunnen ook op het geluid reageren inderdaad.