Springen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diegoislief

Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:41

HI,
Ik en mijn pony vinden springen helemaal leuk, alleen wordt hij er soms een beetje dol van en galopeert dan heel snel. Dat heb ik nu onder de knie. Alleen nu galopeert hij vrij groot. Dat is op zich geen probleem, alleen valt hij uit elkaar. Ook met kleine kruisjes. Weeten jullie hoe ik hem beter bij elkaar kan houden en dus niet 1m voor de sprong hoef te springen :D?

Anoniem

Re: Springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:43

Dressuur les nemen? Dan kun je leren je paard te verzamelen. En daarna als je dat onder de knie heb, Springles nemen om te leren afstanden rijden enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:44

Doe je voorbereidend werk met balkjes, waarbij je je sprong probeert te vergroten en te verkleinen? En gebruik je bv een draf- of galopbalkje voor de sprong?
Is het paard al ver genoeg in ontwikkeling en opleiding om te kunnen verzamelen en verruimen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:46

Ik lees in je profiel dat je dressuur erg moeilijk vind. Maar toch zou ik daar eerst flink aan gaan werken. Want eerst moet je redelijk kunnen dressuuren voor je kan gaan springen. Dus je paard soepel en sterk maken. Zodat hij kan gaan verzamelen.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:52

Ja dat is zo.... Maar we kunnen het wel :D! Ik rij in de les dus ik kan niet zeggen, sorry maar ik spring niet want ik rij moet eerst dresuur rijden. Rij trouwens bij de gevorderen les. Dus weigeren kan ik echt niet. Ik kan ook wel dresuur. Ik vind het minder leuk, omdat het moeilijker is. (Wijken, Verzamelde galop enz...) Na 2x aan het karretje hebben gelopen vindt mijn pony dat ook leuker dan dresuur. Dus ja... Maar heb je misschien een oefeningetje om dat te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:55

Wat zegt je instructrice er van? als je pony uit elkaar valt.

Oefeningen die altijd goed zijn om te oefenen. Is verzamelen in galop en weer verruimen. Balkjes draven of galoperen (wel de afstand aanpassen). Dan kun je ook gelijk leren "afstanden rijden".

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:57

'Let op... En dan een heel verhaal met teugels, been en zit.... Een te lang verhaal als je op je pony aan het galoperen bent. Helemaal op rechts want daar gaat hij niet makkelijk in! Dan kan ik het niet meer volgen. En dus kan ik dat niet doen. Als ik het dan later nog een keer vraag. Krijg ik een verhaal van 'Benen er aan! Hij is een beetje lui.' Dus niet over het verzamelen.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 16:58

Voorderest is ze trouwens wel goed hoor! Klinkt net alsof ze helemaal niks doet ofzo maar ze helpt me bijv. wel heel goed bij het wijken. Dat ging gister helemaal goed. Ga dresuur ook steeds leuker vinden, want we kunnen het :D!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:00

Oefenen oefenen oefenen.
Als hij uit elkaar valt, heb je hem nog niet genoeg onder controle!
Dit had ik ook heel erg bij mijn paard, en het kan alleen maar opgelost worden door goed dressuurles (en evt. springles) te gaan nemen!
Succes! :)

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:02

Ik heb hem ook nog maar 2maandjes. Dus je denkt dat het wel goed komt.... Als ik veel oefen? Dankje heb je succes wel nodig :D

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:04

rij inplaats van springen even een tijdje dressuur vooral veel overgangen en verzamelingen dan gaat hi waarscheilijk wat makkelijker lopeb hielp bij mijn paard ook *D

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:09

Thanx, spring vaak 1x in de twee weken vrij en 1x in de twee weken les. Voorderest doe ik per week 3x dresuur daarvan 1x les. Is dat genoeg? Of zou ik nog minder moeten springen en vaker dresuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:11

Daar zijn geen vaststaande schema's voor.
Laat je begeleiden door een goede instructeur, die kan je ook adviseren over hoe vaak wat te doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:12

verzamelen gaat een stuk makkelijker op een volte. Rij dus een volte en maak die wat kleiner waarbij je je paard verzameld. Lukt dit goed, dan ga je weer wat veruimen. Dit herhaal je en steeds probeer je iets langer te verzamelen en de volte te vergroten.
Het is belangrijk dat je hierbij steeds je hand kunt gaan ontspannen, zonder dat ie uit elkaar valt.
Het leren te verzamelen lukt ook niet in 2 keer rijden, het is ee proces dat weken of maanden kan gaan duren, neem daar dan ook de tijd voor.
Is in het begin het verzamelen in galop te moeilijk, leer hem dan eerst te verzamelen in draf, zulke paarden vinden dat ook vaak moeilijk.

Met dat verzamelen op een volte, kun je ook een balkje of een heel laag sprongetje mee gaan nemen.

Het is uiteindelijk het belangrijkste dat je paard sterker word in z'n achterhand. Maak dus in alle gangen veel overgangen en tempowisselingen en leer je paard correct achterwaarts. Door al die oefeningen zal je paard sterker worden en makkelijker kunnen verzamelen.

Succes!

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:07

schoentje schreef:
verzamelen gaat een stuk makkelijker op een volte. Rij dus een volte en maak die wat kleiner waarbij je je paard verzameld. Lukt dit goed, dan ga je weer wat veruimen. Dit herhaal je en steeds probeer je iets langer te verzamelen en de volte te vergroten.
Het is belangrijk dat je hierbij steeds je hand kunt gaan ontspannen, zonder dat ie uit elkaar valt.
Het leren te verzamelen lukt ook niet in 2 keer rijden, het is ee proces dat weken of maanden kan gaan duren, neem daar dan ook de tijd voor.
Is in het begin het verzamelen in galop te moeilijk, leer hem dan eerst te verzamelen in draf, zulke paarden vinden dat ook vaak moeilijk.

Met dat verzamelen op een volte, kun je ook een balkje of een heel laag sprongetje mee gaan nemen.

Het is uiteindelijk het belangrijkste dat je paard sterker word in z'n achterhand. Maak dus in alle gangen veel overgangen en tempowisselingen en leer je paard correct achterwaarts. Door al die oefeningen zal je paard sterker worden en makkelijker kunnen verzamelen.

Succes!

Thanx... In draf verzamelen gaat al beter

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:08

eerst op de lange zij balkjes neerleggen (2 balkjes en een paar meter uit elkaar) en daar over heen galopperen en zo oefenen? :D

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:43

Het is al eerder gezegd maar inderdaad met balkjes oefenen, mooi dressuurmatig aan het werk gaan, dan lukt het vanzelf wel. SUcces

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 19:27

Thanx voor de (balkjes) tips :D Ga er mee aan de slag

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:48

Wat ook erg belangrijk is, is dat hij ligt is in je hand. Probeer je paard snel te maken van achter zeg maar, hierdoor zal hij ook meer gaan verzamelen en je kan je meer gaan schakelen in je gangen. Dat snel maken doe je door veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen te maken. Waar je natuurlijk weer een goede dressuurbasis voor nodig hebt. Heeft hij het trouwens ook als je gewoon galoppeerd, in de dressuur dus? Of alleen wanneer je op een hindernis afrijd?

Wat ook erg kan helpen is een galopbalk voor je sprong, hierdoor wordt hij al gestimuleerd om door te galopperen.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:28

Verzamelen in (normale) galop kan hij. Alleen met springen wordt hij enthousiast waardoor hij zich langmaakt en sneller gaat.
Oh ja, even voor de zekerheid.... Hoeveel afstand kan je het beste bij een galopbalk hebben

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:37

Bij drie grote stappen heb je ongeveer 1 galopsprong ertussen, maar dit moet je zelf even passen en meten met je eigen paard. Moet je even kijken wat het beste past.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:14

Vandaag heb ik geprobeerd om te verzamelen... In rechts en links ging dat super.... :D
Thanx... Weet ik dat ook weer ;)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:41

dressuur gaan rijden, balkjes lopen,
overgangen rijden,
hindernissen in de bak zetten,
en niet gaan springen,
er omheen rijden etc.

burggraafxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:45

Lekker in uitjes springen en goed sluiten/ verzamelen (lekker op de volte rijden!)
Komt alles wel weer goed hihihii!
suc6!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:51

Oefenen met balkjes en lage sprongetjes.
En zelf blijven wachten tot de afzet en wel been erbij houden?
Bij mij werkt het meestal wel en anders als het echt niet uikomt bocht naar de sprong eerder rijden of later?