paard bokt en vertrekt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

paard bokt en vertrekt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:49

Hoi allemaal,

Ik ben stilletjes terug begonnen met rijden op mijn 3 jarige quarter, aan de longe is hij altijd heel braaf, als ik dan opstap, stap en draaf gaan ook, maar als ik aangaloppeerd bokt het (echt zen rug bol) en dan vertrekt hij, zo ben ik er al 3 keer afgevallen... Ik rijd hem echt al met lange teugel, bij gevolg dat ik hem niet snel terug heb, moet ik hem meer met kote teugel gaan rijden zodat ik hem sneller terug heb? Of hebben jullie andere tips?

ps naar mijn gevoel kan ik hem met korte teugels ook niet houden, hij steekt zijn hoofd tussen de voorbenen en k heb het gevoel dat ik hem niet naar boven krijg...
Hij heeft dit nooit gedaan in de periode wanneer hij zadelmak gemaakt is, hij krijgt staat wel op medicatie voor meer info hierover liefst PB

gaucho

Re: paard bokt en vertrekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:14

Zoek hulp bij je trainer / instructeur. Er kunnen allerlei redenen voor zijn, is zo vanachter de pc niet te beoordelen. Lange teugels is in ieder geval geen goed idee.

Mayflower18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:22

Hallo

ik reed ook en pony voor en handelstal
en elke keer stap draf en galop bok bok na paar rondje
hielt die op en ging die gewoon in galop maar elke keer het zelfde
weer tot de 10 x en was het allen boken ben dr paar keer afgevallen
hebben fisio er bij gehabt en daarna ging het 3 week goed en begong die
weer hebben er mensen bij gehabt en die zijden dat hij gewoon en kronkel in zijn kop
habt ! elke keer na de 10 x rijden ging het foud ! hebben meerdere mensen geprobeer en
de 10 x was het raak !

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:59

Waarom zou je je paard met een lange teugel rijden? Zeker als je er net mee begonnen bent zal je, in 1e instantie, met aanleuning moeten gaan rijden en je paard dat ook moeten aanleren. Je zal hem soepel en flexibel moeten maken m.b.v. die teugels ( en met je zit en benen). Maar dat hoeft niks te maken te hebben met het "vertrekken", maar kan wel omdat je hem geen enkele ondersteuning biedt, dus gewoon met een normale aanleuning gaan rijden zodat je het paard zijn mond kan voelen en op die manier waarschijnlijk ook sneller in kan grijpen als er iets mis gaat.
Niet met te korte teugels gaan rijden, dat roept weer spanning op, maar te lange teugels zal hem niet stimuleren om zijn rug te gaan gebruiken en dat kan ook weer problemen geven als bijv. spierpijn.
Hem tegenhouden als hij echt weg wil lukt met geen enkele optoming dus dan kom je bij de bekende punten als:
- Past je zadel; is het goed aangemeten door een deskundige, etc?
- Past het bit, is het bit geschikt voor het paard, heeft het paard haken o.i.d?
- Heeft hij last van rug, hals, o.i.d ?
- Van wie heb je les en wat zegt die er van?
- Heb je al eerder een paard ingereden en weet je zeker dat jij alles goed doet?
- etc, etc, etc.

Als je er nu al 3x af bent gevallen is dat een deuk in het zelfvertrouwen voor jou en je paard dus je zal een deskundig iemand moeten vinden, die terplekke kan zien wat het probleem is en je daarmee verder kan helpen.
Oorzaken kunnen legio zijn en dat valt van achter een computer niet te zien of te beoordelen.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:04

Helemaal met ElCid eens, kijk eerst eens of het niet één van deze punten is. Als je zeker weet dat het niet aan het zadel, zijn mond, bit, rug(spieren) of iets heeft. Dan kun je de oorzaak ergens anders zoeken. En doet hij het bij iemand anders ook?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:10

wat gebeurd er als je hem via hard draven in de galop laat vallen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:47

zijn tanden worden om het half jaar gecontroleerd, hij heeft last gehad van zijn rug maar hierbij zijn osteopaat en dierenarts geweest, osteo is vandaag terug langsgekomen, hij zat de eerste keer geblokkeerd maar dit is opgelost, ik heb al meerdere keren jonge paarden ingereden, mijn lesgever zegt dat ik te voorzichtig ben, niet streng genoeg ben voor hem en ik heb mijn zadel gekocht bij de countrystore hier in Belgie en ook laten passen door hun. Ik rijd hem met lange teugel, maar wel met aanleuning, contactteugel, zodra ik opstap en men teugels vastneem komt hij ook in die ontspanning.

eventueel wat filmpjes van hoe hij gereden wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=vAepTuv3748
http://www.youtube.com/watch?v=fGCnZQS7YVc
http://www.youtube.com/watch?v=0dSSi0YFb1g

in het laatste filmpje zie je de galop hoe hij eerst was, hij ontploft ook niet altijd, maar de keren dat hij het gedaan heeft ben ik er wel afgegaan...

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:01

Heb je filmpjes gekeken en vindt dat je in de galop nogal onstabiel zit. Erg voorover, verder vindt ik dat je je teugels wel extreem lang hebt, zelfs voor westernrijden.
Wat ik in het filmpje heb gezien is als hij een onverwachte beweging maakt dat jij je hand bijna achter je rug moet leggen om hem te corrigeren.

Ik zou toch de teugels iets meer op maat nemen en proberen om hem voorlopig vanuit de draf in de galop te laten vallen. Dus draven en dan steeds harder tot hij gallopeerd.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:12

Heb ook de filmpjes bekeken. In de draf zijn je teugels wel lang..maar eerder viel me op dat je je handen wel héél erg ver uit elkaar heb ergens ter hoogte van je knie. Je zet zijn hoofd in feite vast...
Ik snap dat je hem in de galop iets meer ruimte wilt geven om aan te springen, maar als je dan moet corrigeren, moet je je teugel helemaal tot aan je oor omhoog trekken. Niet handig voor je zit, en je bent dan zeker te laat als hij er vandoor gaat.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 12:14

ik weet dat ik mijn handen breed zet maar dat is al verbeterd, maar ik heb het gevoel dat als ik hem korter pak dat hij nog meer gestresd raakt...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:23

Ik zou je willen aanraden om vooral met je handen omhoog te werken. Dus met 'gestrekte' armen voor je uit en bij het opnemen van de teugels je handen omhoog brengen ipv naar achteren en laag te houden. Het paard loopt al heel diep met zijn hoofd en werk je naar beneden en achter, dan zal hij alleen maar dieper gaan lopen.
Werk je omhoog zal hij zijn schouder meer optillen en zijn hoofd meer omhoog brengen. Zo kan de achterhand ook makkelijker onderkomen.
Ook werk je veel met je binnenteugel en veel te weinig met je buitenteugel. Vooral in de linkergalop! Dat nodigt enorm uit om uit te breken en dus te kunnen bokken. Sluit hem op aan de buitenkant en wil je binnen wat vragen, til je hand op! Probeer maar eens.

Succes ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:25

Misschien is het niet zo hoor, maar ik heb het idee dat jij lekker aan het 'meeliften' bent op de rug van t paard en m zooooo voorzichtig behandeld dat hij het er lekker van gaat nemen in de galop.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:25

Dit heeft op zich niets met het probleem te maken maar ik merk op dat je steeds op de hoefslag rijdt. Rij daar eens een paar meter vandaan. Een paard op de hoefslag "leunt" tegen de rand en leert niet op zijn eigen benen lopen. Een jong paard zal in het begin wel wat zigzaggen maar het is dan aan de ruiter het paard te corrigeren.
Dan, zoals al gezegd, handen dichter bij elkaar en teugels niet zo los laten. Als hij daarvan gestresseerd geraakt zou ik een stapje terug gaan en terug aan de (liefste dubbele) longe zodat hij leert dat druk op het bit geen stress is maar dat hij er gewoon vanaf moet blijven. Dat je bij een jong paard aanspringt met lossere teugel tot daaraantoe maar daarna moet je wel wat druk vragen en hem stilaan leren nageeflijk worden en verzamelen.
Het bokken en er vandoor gaan, het is zeer moeilijk dit vanachter de computer op te lossen. Maar ik zou dus een stapje terug gaan en hem aan de dubbele longe (of met bijzetteugels aan de longe, op de correcte manier natuurlijk) zetten, dan zit er tenminste niet op als hij zulke toeren doet en kan je hem goed corrigeren.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:56

Ik ga helemaal mee met SusanW: je handen/armen slingeren alle kanten op; zo kan je paardje nooit aanleuning krijgen. Buitenbeen en buitenhand eraan en omhoog met je handen in plaats van naar achteren en opzij. Lekker voorwaarts rijden en liever lichtrijden, dan is het makkelijker voor zo'n jonkie om zn rug te gebruiken en daardoor zn achterhand.

Zoek een goede istructeur/trice, niet zelf blijven kl**ien.

Succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:57

je paard doet het super, mooi galopje, zeker voor een 3 jarige!

ik zie wel een hoop ruiterfoutjes
ten eerst maak je een holle rug en hou je je onderrug ook erg vast, probeer je rug ronder te maken(vooral voor je gevoel) en op je kontzakken te gaan zitten
ook zet je je schouders erg vast, probeer daarin te ontspannen
ik mis vooral de beenhulpen
als je paard over de schouder wegvalt naar buiten(dat doet hij al in draf dus eerst daar corrigeren), doe jij je buitenhand omhoog en over de hals
ik zou liever zien dat je je hand op normale hoogte houdt en de teugel hooguit tegen de hals, verder je buitenbeen duidelijk inwerken zodat hij weer rechter wordt en de schouder weer in lijn van zijn lichaam plaatst

bij de galop is het juist belangrijk dat de buitenkant van je paard begrenst wordt in die zin dat je paard daar niet naar buiten mag vallen
binnenhand is vragend maar niet begrenzend

ik persoonlijk zie liever een hand die naar voren werkt inplaats van wijd bij de benen van een ruiter
wil je toch ophoudinkjes geven is licht knijpen in de teugel vaak al genoeg, dat kun je doen in het ritme van de galop en dan in dit geval met de buitenteugel

hopelijk kun je er iets mee en houdt het bokken op
in ieder geval succes en nogmaals, wat ik op het filmpje zie vind ik helemaal niet verkeerd voor een 3 jarige

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:18

Zoals ik het vooral op het 3de filmpje zie, bokt je paard omdat je je paard op de binnenschouder laat lopen/ vallen (hij valt naar binnen)
Vervolgens spring je aan in galop en je paard valt nog meer op de binnen schouder en begint (logisch) te bokken.
Een paard kan niet vallen en buigen tegelijk.
Dus zet je paard vertikaal recht en je bent vh probleem af denk ik
Succes

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:14

ik rij normaal wel altijd licht maar hier was het ook om het zadel te testen dat ik bleef doorzitten. aan de longe is het geen enkel probleem enkel als ik erop rij, ook niet altijd maar als hij zijn kuren heeft ontploft hij gewoon... ik ga jullie raad wel opvolgen van men handen omhoog te werken ipv opzij... ik hoop dat ik hier nog wat raad krijg!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:25

Vraagje?? Wie is zijn moeder?? Kay Cees Bay Baby? Zag zijn naam namelijk....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:35

Ik zeg dat hij teveel kan doen wat hij wil hoor met die lange teugels. En hij heeft tijd zat om van alles te bedenken dus moet je hem meer bezighouden.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:00

Ik heb je filmpjes bekeken maar je rijdt hem niet als een jong paard??!! Teugels zijn veel te lang en het tempo is in draf ook te laag. Hij heeft zijn hoofd wel netjes maar trekt de hele tijd aan je handen, of jij aan zijn hoofd?? Hij moet eerst op zijn eigen benen leren lopen dus die hoofdhouding komt later wel. Rij hem voorwaarts en lichtrijden! Rij meer overgangen en hou meer afwisseling in je rijden. Je blijft te lang braaf op de hoefslag. Daar hoort een westernpaard niet!!
Werk eerst aan de dubbele longe inclusief galopperen en ga er dan nog een kwartiertje op. Ik denk dat er eerst meer dingen bevestigd moeten worden. Je handen moeten ook meer naar voren in plaats van zo breed en bij je knieen. Daardoor wordt je te sterk en te stug in je handen. Dat kan ook een reden zijn van zijn verzet.
Succes!!!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:35

Shoufshouf schreef:
Vraagje?? Wie is zijn moeder?? Kay Cees Bay Baby? Zag zijn naam namelijk....

nee zijn vader is Kay Cees Checkmate en zijn moeder is MS nifty conclusion

IngeHorsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:17

Hij loopt best netjes lekker naar beneden, vergeet niet dat het een jong paard is.
En inderdaad je teugels kunnen wat korter er zit namelijk ook nog een ongeveer halve meter speling in je arm als je die naar voren beweegt waardoor je gecontroleerder kunt werken. En hij mag best fouten maken daar leren ze alleen maar van laat hem zijn fout maken en dan oplossen.
Gaat hij te hard bv op de lange lijn, draai om in de gang waar je op dat moment in rijd probeer dit in rust te doen en ga weer verder (niet aan de teugel trekken op dat moment) Het moeilijkste van een paard is het geduld hebben.

Ik heb trouwens geen bokke sprongen gezien!!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:20

Is dan de moeder van Kay Cees checkmate wel Kay Cees Bay Baby of de vader van de moeder of vader Kay Cees Leaguer???

Ik vraag dit omdat wij ook eentje uit deze afstamming hebben en deze merrie er nogal om bekend staat vrij lastig paardjes door te geven...

Wij hebben namelijk een paard dat niet tegen werkdruk kan en dan iedereen eraf werpt!! Zolang je rustig rijdt is er niets aan de hand,tot je echt gaat trainen!!!

Verder ken ik nog 3 van deze afstamming die dat ook hadden, de een gaat steigeren, een ander bokken....

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:10

Allereerst wat een leuk paardje. Hij loopt al heel netjes voor een 3 jarige..

Paar dingetjes vallen mij wel op. Probeer als je hulpen met de hand geeft dit te ondersteunen met je benen. Je doet echt veelste weinig met je beenhulpen. Daardoor zie ik het paard flink over de schouder naar buiten of naar binnen vallen. Werk aan je balans en hulpen, veel wendingen, cirkels ed maken paard leren inbuigen en contrastelling ed. Begin hiermee in stap en daarna draf en pas als je een goed controle en balans hebt, ga je weer aan je galop werken...

Heel veel succes ermee.... :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:01

Shoufshouf schreef:
Is dan de moeder van Kay Cees checkmate wel Kay Cees Bay Baby of de vader van de moeder of vader Kay Cees Leaguer???

Ik vraag dit omdat wij ook eentje uit deze afstamming hebben en deze merrie er nogal om bekend staat vrij lastig paardjes door te geven...

Wij hebben namelijk een paard dat niet tegen werkdruk kan en dan iedereen eraf werpt!! Zolang je rustig rijdt is er niets aan de hand,tot je echt gaat trainen!!!

Verder ken ik nog 3 van deze afstamming die dat ook hadden, de een gaat steigeren, een ander bokken....

de vader van kay cees checkmate (vader van mijn paardje) is kay cee leager, mijn trainer heeft me ook gezegt dat als je te veel vraagt deze paarden sneller in verzet komen, misschien moet ik gewoon terug van nul starten, en niet te veel vragen van hem...