Iets tegen het bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Iets tegen het bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:52

Mijn fjord (19) is momenteel nogal hyperactief
ze staat overdag buiten maar als ik een buitenrit ga maken wil ze alleen maar racen, en dan vind ze een flinke bok geven ook normaal :)
alleen vind ik het niet zo fijn, ik rij alleen buitenritten met haar en die rijden wij bitloos.

Ze gaat heel hard aandraven en zodra ik ga galoperen bokt ze flink en wil/gaat er dan vandoor vliegen.

Nu hoorde ik van iemand dat er een hulpteugel is was/is zodat ze haar hoofd niet naarbeneden kan doen ( want dat doet ze overduidelijk voor het bokken) ik heb de teugels tijdens het rijden al heel kort...

Wie kan mij advies geven?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:58

Hulpteugels bij een bijna 20-jarige fjord..............?
Niet eerst kijken of ze misschien ergens last van heeft voordat je met hulpteugels wil (kan?) rijden?

Misschien heeft ze last van haar rug, van je zadel, van het feit dat ze bejaard begint te worden en rustig aan wil doen?
Of een andere klinische afwijking?
De vee-arts kan jou hierbij helpen. :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:16

Mijn zadel is nagekeken en dr is pas nog een veearts geweest en die konden niks geks ontdekken
hoefsmid is ook geweest en ze staat er netjes en goed bij.

uhm ze wil juist niet rustiger aan doen ( van mij liever wel) maar ze blijft/wil zelf racen.ik wil een rustig drafje of galopje ( hoeft niet eens perse galop) maar zij schiet er steeds vandoor

Maar bejaard zou ik haar zeker niet willen noemen hoor haha denk dat je een verkeerd beeld van haar hebt ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:20

Afbeelding

en dit is dus wat ze graag doet :P
Afbeelding
:o let vooral niet op mijn hoofd
Afbeelding

dit zijn stukjes uit een filmpje, al lijkt het nu niet zo hoog als toen ik erop zat :P

ik denk dat het komt omdat ze dr energie kwijt moet, al staat ze overdag wel buiten

Jolliegirl

Re: Iets tegen het bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:24

Minder sterk op voer zetten?

Denk dat je hier weinig mee kunt.
Vind het beetje flauw om eht hoofd dan maar vast te binden.

Ze doet het één keer?
voorbereiden, zitten, en doorrijden.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:26

Misschien kun je even longeren voor het rijden?
Of als ze te veel energie heeft eens naar haar voer gaan kijken?
Succes!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:29

Ik ken een 24 jarige sportmerrie (nu met pensioen) die nu nog steeds denkt dat ze 5 jaar oud is.
Zodra ze de wei op gaat wil ze graag naar de linkerhoek van de wei galopperen maar haar lijf gaat een iets andere kant op.
Alles wordt wat stijf in haar lijf, ondanks dat ze zelf (in haar hoofd) heel jong lijkt.
Desondanks kan het nog steeds zijn dat er klinisch iets mis is, toch? :-)

SecretLIN schreef:
Mijn zadel is nagekeken en dr is pas nog een veearts geweest en die konden niks geks ontdekken

uhm ze wil juist niet rustiger aan doen ( van mij liever wel) maar ze blijft/wil zelf racen.ik wil een rustig drafje of galopje ( hoeft niet eens perse galop) maar zij schiet er steeds vandoor

Maar bejaard zou ik haar zeker niet willen noemen hoor haha denk dat je een verkeerd beeld van haar hebt ;)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:31

_O- herkenbaar :=

Heb zelf een Tinker en die doet precies hetzelfde momenteel. Ook nagekeken de afgelopen weken door osteo, tandarts en zadelmaker maar het heeft bij mijn sTinker gewoon te maken met frissigheid door de dalende termperaturen.

Gisterochtend dacht ik relaxt een buitenritje te maken, meneer begint direct in hoog tempo te draven, geeft een bokje en springt aan in galop. En dan het liefst ook heeeeeeel hard.

Ik zou zelf niet zo snel een hulpteugel gebruiken, misschien een ander hoofdstel? Met iets meer druk op de neus? Geen idee of dat mogelijk is, ben niet zo thuis in het bitloze. Rij zelf met een dubbelgebroken bustrens.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:31

Bokt ze alleen een keertje met aanspringen?
Op de foto's vind ik de oortjes wat lastig te zien, bokken kan namelijk nog heel veel andere oorzaken hebben.
Zo had mijn eerste paardje HKO, bokte ook met galopperen, liep verder niet kreupel. De HKO kwamen we pas na foto's achter.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:30

Jolliegirl schreef:
Minder sterk op voer zetten?

Denk dat je hier weinig mee kunt.
Vind het beetje flauw om eht hoofd dan maar vast te binden.

Ze doet het één keer?
voorbereiden, zitten, en doorrijden.

Ze krijgt momenteel alleen al hooi, en af en toe wat wortels.
ik wil dr hoofd niet perse vastbinden hoor ;) vraag om een oplossing die voor ons beide het beste is, ik rij haar al bitloos omdat ik niet van een stuk ijzer in haar mond hou.

ze doet het niet een keer,helaas als dat zo was...

BlackDancer schreef:
Misschien kun je even longeren voor het rijden?
Of als ze te veel energie heeft eens naar haar voer gaan kijken?
Succes!

heb helaas geen ruimte om haar te longeren, dan was dat idd misschien een oplossing

VDB schreef:
Ik ken een 24 jarige sportmerrie (nu met pensioen) die nu nog steeds denkt dat ze 5 jaar oud is.
Zodra ze de wei op gaat wil ze graag naar de linkerhoek van de wei galopperen maar haar lijf gaat een iets andere kant op.
Alles wordt wat stijf in haar lijf, ondanks dat ze zelf (in haar hoofd) heel jong lijkt.
Desondanks kan het nog steeds zijn dat er klinisch iets mis is, toch? :-)

SecretLIN schreef:

ook nadat ze nagekeken is?

hetbommeke schreef:
_O- herkenbaar :=

Heb zelf een Tinker en die doet precies hetzelfde momenteel. Ook nagekeken de afgelopen weken door osteo, tandarts en zadelmaker maar het heeft bij mijn sTinker gewoon te maken met frissigheid door de dalende termperaturen.

Gisterochtend dacht ik relaxt een buitenritje te maken, meneer begint direct in hoog tempo te draven, geeft een bokje en springt aan in galop. En dan het liefst ook heeeeeeel hard.

Ik zou zelf niet zo snel een hulpteugel gebruiken, misschien een ander hoofdstel? Met iets meer druk op de neus? Geen idee of dat mogelijk is, ben niet zo thuis in het bitloze. Rij zelf met een dubbelgebroken bustrens.

denk niet dat het veel uitmaakt een ander hoofdstel, ik gebruik nu een sidepull heb al meerdere bitloze optomingen geprobeerd
Saffier schreef:
Bokt ze alleen een keertje met aanspringen?
Op de foto's vind ik de oortjes wat lastig te zien, bokken kan namelijk nog heel veel andere oorzaken hebben.
Zo had mijn eerste paardje HKO, bokte ook met galopperen, liep verder niet kreupel. De HKO kwamen we pas na foto's achter.

ze heeft altijd dr oortjes naar voren ook bij het galoperen enz ( vriendin van me heeft haar laatst gereden en toen kon ik het dus duidelijk zien :) )
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-11-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 5 berichten samengevoegd tot 1.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:35

Is er ook niet een plek waar je haar ff kunt laten rennen? Evt. weide?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:39

hmm, misschien zou ik haar liever rijden met een hack. Zit toch meer een rem op. En als je de hack loslaat is er geen druk. De hackamore is juist minder geschikt om je teugels kort te houden, niet steeds aanleuning houden.

Die hulpteugel waar je om vraagt ken ik niet.

Hou het veilig!

leuk paardje trouwens om te zien!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:47

rakni bedankt :) ik zal er eens over lezen op internet :) jaa ze is heel lief en eigenwijs haha.

Zusjacobs nee helaas ze heeft een paddock maar daar kan ze niet haar energie kwijt, en hier in de buurt mag je van niemand de bak gebruiken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:48

Zo hallo :P je kunt ook even je berichten allemaal in 1 bericht voegen :') :P
Onhandig dit ;) en niet de bedoeling.

Ze bokt dus de hele rit?
ZOu dr dan toch eens laten nakijken......

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:01

Als eerste zou ik zeggen niet zo verder aanmodderen, zoek een instructeur/trainer, je moet les nemen om aan zo'n probleem te kunnen werken.
Ook al denk je vaak het is het paard die in de fout gaat, nee dat is dus de foute gedachte, het is de mens die zich moet leren aan te passen, probeer samen te werken met het paard, alleen dan kan je tot een oplossing komen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:14

@ Jolliegirl ze bokt niet de hele rit, enkel als ik ga aangaloperen dan wil ze racen en dan geeft ze vaak een flinke bok. en als je net goed gelezen hebt kun je lezen dat ik dr al heb laten nakijken :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:16

aeolusnr1 les zou inderdaad een goede optie zijn alleen heb ik hier in de buurt geen bak ( nou ja de buren hebben een maar daar mag ik niet in haha) en verder is er niks in de buurt en ik heb geen trailer ( of rijbewijs daarvoor) heb mijn merrie puur gekocht om lekker mee buiten te rijden dus lekker rustig aan maar daar denkt zij anders over haha.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:18

wat een pittige oude tante haha, wel grappig hoor
maar die bok vooraf is vaak omdat ze het best moeilijk vinden om aan te galopperen... misschien wat spierpijn van de vorige keer ofzo
tja bij die oudjes zeg je vaak... goed lang in en uit stappen

succes met die wilde ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:44

Ik zou ook zeker geen hulp teugels erbij halen, maar meer aan je eigen rijtechniek gaan werken.
Je zegt ik hou de teugel best kort. is op zich niet zo heel erg , maar als je te kort pakt waar kan de energie dan nog heen?
Als het zadel helemaal goed is en het dier mankeert verder niks, zou ik toch de fout puur en alleen bij jezelf gaan zoeken, zeker een bokje kan altijd, maar in de meeste gevallen proberen ze toch iets duidelijk te maken daarmee.
Ik zou de komende weken op buitenrit proberen alleen te stappen en zeker niet galopperen, want het kan ook aangeleerd gedrag zijn , op die plek mag ik gaan dus als je haar dan belemmert gaat ze daar tegen in, ook een fout van jezelf als dat zo is.
Gewoon even niet race , maar alleen stappen en zelf leren aanvoelen welke spanning het dier opbouwt en waarom en wanneer, als je in de bak de techniek beter kan uit voeren dan zal dat buiten ook doorwerken en dan kun je haar terug pakken op die techniek,

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:57

Onze pony (Welsh) doet dit ook, vooral met aangalopperen, verder super braaf. Wij longeren haar eerst, dan kan ze met een paar sprintjes en flinke bokken haar energie kwijt. Als onze bijrijdster dan gaat aangalopperen is het soms nog 1 of 2 (kleinere) bokjes, en dan is ze de overbodige energie kwijt, en gaat het rijden goed. (in stap en draf is ze altijd al braaf, en Justine galoppeert nog niet op haar, vandaar dat we haar laten bijrijden, zodat ze wel kan galopperen)

Het vreemde is dat ze het eerst niet deed, maar nu met de koudere temperaturen wel. Heb je echt geen klein stukje land/bak waar je haar in kunt longeren, of een stukje op gras vlakbij of zo? Ik denk dat dat een hoop zou schelen.... Succes!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:23

Jenny haha ja opzich wel leuk dat ze nog zo hyper is, terwijl ze hier eerder als bejaarde werdt weggezet haha.

Midgie, uiteraard ligt het grootste probleem bij mij, maar vriendin die veel beter rijden dan mij heeft haar even gereden en daar deed ze het ook bij althans ze was flink aan het klieren :P
Opzcih wil ik ook juist helemaal niet racen maar een rustige ontspannen buitenrit met een drafje is wel zo lekker, ik stap ook echt heel veel met dr.

De teugels hou ik zo kort want dan kan ze dus niet bokken, deze hou ik alleen kort als ik ga draven want dan wil ze juist sneller en schiet ze al bokkend in galop en krijg ik dr moeilijk terug.

Ze weet idd wel op welke plekken we meestal draven maar dan doe ik het nu juist niet meer op die plekken.
ik heb helaas geen bak in de buurt die ik kan gebruiken.

ook geen weiland waar ik kan longeren oid

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:36

Denk toch dat het oefenen word, ook op buitenrit kom je wel eens een weiland tegen waar je even een volte kan draaien en wat techniek erbij halen of in het bos , maakt niet uit waar.
Juist door een te korte teugel kan ze niet meer ontspannen in haar onderhals en rug en juist dat lokt ook heel vaak bokken uit, miss moet je toch gaan werken aan het aandraven met lange teugel en ontspannen zit en niet klemmen met je benen, als je haar terug wil nemen doe dat dan niet op 2 teugels , maar vraag stelling en buiging en dan haal de de vaart e rook uit, 2 teugels druk is voor de meeste paarden een teken dat ze op gesloten worden en juist hun natuur volgend en tegen de druk in gaan komen.
Mij heeft het enorm geholpen mezelf en mijn paard de zijgangen aanleren, ik kan haar nu op schouderbinnen of traver zit terug nemen, dus werk aan de techniek en ook erg belangrijk de theorie daarvan dan ga je zelf leren weten/voelen wat er op dat moment nodig is om je paard terug te krijgen of juist even laten gaan, soms is het zelfs nodig om even met het vluchtgedrag mee te gaan om een paard terug te krijgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:53

bedankt voor de tips :D heb een buitenbak gevonden waar ik mag rijden wanneer ik wil, ga proberen binnenkort les te nemen als dat wil qua weer

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:58

ik snap dat nakijken best hoor maar tis wel een fjord he en fjorden zijn...... een drama op zn tijd met humor

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:59

SecretLIN schreef:
@ Jolliegirl ze bokt niet de hele rit, enkel als ik ga aangaloperen dan wil ze racen en dan geeft ze vaak een flinke bok. en als je net goed gelezen hebt kun je lezen dat ik dr al heb laten nakijken :)

Jij was niet duidelijk genoeg.

Jolliegirl zegt
''Ze doet het één keer?
voorbereiden, zitten, en doorrijden.''

En dan zeg jij :
''ze doet het niet een keer,helaas als dat zo was...''

Maar ze bokt dus wel alleen met aangalloperen een keer.
Dit kun je toch uitzitten, opvangen, en doorrijden.

Zal wel frissigheid zijn.