Paard die bokt uit frisheid, straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbera08

Paard die bokt uit frisheid, straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:44

mijn paard heeft een aantal keer poging gedaan tot bokken uit frisheid (is geschoren, dus hoogst wss uit frisheid) zoals op de diagonaal strekken bijna, en met aangaloperen bijna tot een klein bokje, nou vandaag met wedstrijd (buiten losrijden) met aangaloperen was het helemaal raak, hoofd tussen de benen en huppa even een rodeo van dik 5 bokken te pakken gekregen, kon hem wel uitzitten, maar erna goed opgelet en 'm wat strakker gehouden met aangaloperen, hij heeft het erna eigenlijk niet meer gedaan, wat ik me nou afvraag moet je een paard nou na zoiets straffen? (schop geven, of een brul o.i.d.) kan natuurlijk zo zijn dat dit zich vaker voordoet en dat ie er een spelletje/misbruik van gaat maken. hier ga ik echter niet van uit maar toch. ik heb hem niet gestraft. moet dit wel voortaan?

secricible

Re: Paard die bokt uit frisheid, straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:45

Ik zou dit persoonlijk wel doen, door een brul oid te geven. Een hond die bijt uit enthousiasme straf je toch ook? Het is gevaarlijk wat ze doen, als ze vrolijk willen zijn dan niet met mij op z'n rug...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:46

Hoeveel uur staat je paard dagelijks buiten?

Frisheid zou ik eerder afschuiven op teveel op stal staan en te weinig beweging. Niet omdat hij geschoren is.

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:47

bedankt! ja klopt heb je wel gelijk in. :) gezien mijn beestje nogal gauw op de teentjes getrapt is en dit verder haast niet voortaan komt stond ik eenbeetje perplex dat ie het ineens zo erg deed. :o

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:48

Maak jij nooit een vreugde sprongetje, of doe je eens gek?

Paard in ieder geval wel. Mijn 2 NF pony's zijn allebei spring in het velds. Ik straf het niet af omdat een jolige vreugde bok mij niet in de weg zit. Het moet wel controleerbaar blijven.
Als het bij mij in de proef gebeurd, jammer dan, maar blijf wel door rijden en zorg er voor dat de aandacht bij mij is.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:49

Ik zou niet de zweep ofzo gebruiken maar wel ffies 'Euhh!' roepen

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:49

vorig jaar issie er erg frisvan geworden vandaar dat we er nu zo weer over dachten :j
hij staat in een buiten stal dus de hele dag! :) echter echt 'helemaal los' slechts 1.5 uur, ik kan hier niks aan doen, ik heb geen keuze, ik gooi hem vaak wel los longeer hem extra zodat ie goed zijn energie kwijt kan en rijd hem ook nog eens of de stapmolen dus daar ligt het niet aan :)

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:51

heb je gelijk in! zo een keertje is ook niet erg. maar dit was wel een beetje te link :=
Cahill schreef:
Maak jij nooit een vreugde sprongetje, of doe je eens gek?

Paard in ieder geval wel. Mijn 2 NF pony's zijn allebei spring in het velds. Ik straf het niet af omdat een jolige vreugde bok mij niet in de weg zit. Het moet wel controleerbaar blijven.
Als het bij mij in de proef gebeurd, jammer dan, maar blijf wel door rijden en zorg er voor dat de aandacht bij mij is.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:52

Ik zou hem eerst even longeren voordat je er op stapt zodat hij even de frisheid kwijt kan.
Daarna is het wel koppie erbij en opletten en aan het werk. Het paard dan :D
Mocht er dan toch nog een uitbarsting komen dan een flinke brul of zoiets.
Op wedstrijd is het natuurlijk wel iets lastiger. Dan maar goed losrijden, eventueel een uitrijdeken zodat hij het niet al te koud krijgt.
Succes

Gerbera08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:53

bedankt bokt! :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:54

Gerbera08 schreef:
vorig jaar issie er erg frisvan geworden vandaar dat we er nu zo weer over dachten :j
hij staat in een buiten stal dus de hele dag! :) echter echt 'helemaal los' slechts 1.5 uur, ik kan hier niks aan doen, ik heb geen keuze, ik gooi hem vaak wel los longeer hem extra zodat ie goed zijn energie kwijt kan en rijd hem ook nog eens of de stapmolen dus daar ligt het niet aan :)

dan is dat dus het probleem

Paard is blij dat hij eindelijk zijn benen kan strekken.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:57

Als hij bokt, meteen voorwaarts drijven en hoofd omhoog.
Inderdaad van te voren longeren is ook een goede tip.
Zekerheid boven alles lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:59

mijne staat hele dag buiten en is ook stuk energieker als ik haar scheer. En als ze bokt krijgt ze op dr flikker!!! Aan het werk is aan het werk hoor...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:03

de mijne staat elke dag buiten en is toch ook veel frisser nu ze geschoren is. Als ze overijverig is en bokt uit joligheid straf ik dit niet hetzelfde af als wanneer ze dit doet om onder het werk uit te komen, maar verhef wel even mijn stem en goed benen eraan en verder aan het werk. Ze moet weten dat ik er niet mee gediend ben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:03

Nee, hier niet. Vandaag voor het eerst met de 5-jarige Tinkerhengst naar buiten, hij deed het keurig, vond het zo leuk dat er een paar bokjes af kwamen, nou en? Hij bedoelt het niet gemeen en ik ben blij dat hij zo vrolijk was. Tegen de tijd dat het gemenigheid wordt en hij niet meer normaal kan doen gaan we wel eens verder praten. (Overigens moest ik best lachen toen hij dit deed dus hij vond het wel grappig om nog een paar keer zn achterwerk op te gooien, toen heef hij wel een waarschuwende stem van me gehoord, maar toen was het ook zo over)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:06

is het even een jolig vreugdebokje, ok. Is het een hele reeks, dat is een brug te ver en dat zou ik wel corrigeren. Straffen is een groot woord. Maar luisteren is luisteren en donderjagen doe je maar de andere 23 uur van de dag... vind ik dan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:48

Gerbera08 schreef:

Dat is dus het probleem, zou hem er zeker niet voor straffen, als ze mijn 23 uur opsluiten wil ik ook even rennen en bewegen, dus de fout ligt bij jezelf, je voor bereiding te weinig voor het rijden gaan en ja je kan er ook wel wat aan doen dat hij zij stal uitkomt, een andere stal zoeken b.v?

En luisteren is luisteren word gezegd, maar is dat eerlijk als je 23 uur per dag in een gevangenis zit en je bent geboren om te bewegen??

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:21

Dat ligt eraan. Hoe erg vind je het?
Ik straf mijn paard er niet voor. Ben blij als hij zich lekker voelt en een beetje gek wil doen. En voor mij is het een kans nog beter te leren zitten en lastige situaties uit te zitten. (Als ik thuis ben geef ik hem nog wel eens een lange teugel als hij gek doet en jut hem een beetje op. Zo hebben we samen plezier en kijk ik even hoe ver ik bij mezelf kan gaan.)
Maar ik heb vroeger ook veel pony’s ingereden. Daarbij houd ik altijd in mijn hoofd dat er later kinderen op gaan rijden en die zullen een pony die (veel) bokt niet lief vinden. Daarom ben ik voor die pony’s wel streng. Als ze zich gedragen gaan ze een beter leven tegemoet en ik vind de veiligheid van de kinderen ook belangrijk.
Dus ik zou zeggen: als je het zelf spannend vind dan wees maar streng. (hoofd omhoog houden en streng toespreken) En om te voorkomen dat hij dit gedrag gaat gebruiken om jou te intimideren als hij ergens geen zin in heeft is het belangrijk dat je gewoon doorgaat met wat je van plan was toen hij begon te bokken. Dus niet bijvoorbeeld het aanspringen in galop uitstellen als hij daarbij begon te bokken, want dan gaat hij de dienst uitmaken.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:26

mijn mening: paard mag niet bokken, ook niet uit frisheid wanneer je er boven zit. als ie los is in de wei, mag ie zelf zo gek doen als ie wil, maar niet wanneer ik er boven op zit (gevaarlijk) en ook niet wanneer ik met hem, op wat voor manier dan ook aan het werk ben. anders denkt ie dat dat mag, en wordt het volgens mij alleen maar van kwaad tot erger.

suc6

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:36

o ja, dan nog wat, mijn paard staat, nu nog helaas, ook 23 per dag op stal. ik vind dat echt afschuwelijk voor 'm, dus begrijpen waarom hij af toe eens gek wil doen, dat begrijp ik best. alleen kan dat dan weer niet omdat ik er bovenop zit. dus bokken uit frissigheid, mag niet, ook niet wanneer er (want toen gebeurde dat) een koets ons hardrijdend voorbij komt rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:37

Een paard mag niet bokken als ik erop zit, maar als een paard maar 1.5 uur los buitenkomt dan zou ik het hem moeilijk kwalijk kunnen nemen... :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:40

TurdusMerula schreef:
Een paard mag niet bokken als ik erop zit, maar als een paard maar 1.5 uur los buitenkomt dan zou ik het hem moeilijk kwalijk kunnen nemen... :)

Mee eens. Mijn paarden komen er de hele dag uit en dan tolereer ik absoluut geen gekkigheid, dat doen ze maar op een ander moment.
Ik heb echter ook een tijd voor iemand anders gereden waar de paarden enkel op stal stonden en dan vond ik het echt zielig om het te corrigeren, want ik zou ook gek worden als ik nooit los mocht. Tegelijkertijd gaat het natuurlijk van kwaad tot erger als je het toe begint te laten. Ik was er zo van iin tweestrijd dat ik er mee gestopt ben.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:44

mijn pony komt gewoon een paar uur buiten , hij heeft 23 uur
om zijn eigen ding te doen (gek doen) . En als ik van hem 1 uurtje vraag mag hij zeker niet bokkken ! maar t ligt ook aan de situatie zelf. blijft ie heel de tijd bokken en maar bokken (gemeen) zou ik hem hier zeker voor straffen !

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:47

ik zou hem persoonlijk een schopje geven, en zeggen; hé!
als hij het echt vaak doet, omdat hij fris is, gewoon een hele lange zijde lekker naar voren galloperen!
hoop dat je er wat aan hebt. ;)
xxxxxxxxxx

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:49

Ik zou het persoonlijk negeren en hem gewoon nog meer aan het werk zetten.
Die van mij doet het ook vaak in de winter dus dan kan ze haar energie gewoon lekker voor de training gebruiken.