Ik knik mijn heup in naar rechts...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Ik knik mijn heup in naar rechts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 20:50

...en het begint super iritant te worden!

Een tijdje terug wees een vriendin me er al een keer op: ik knik tijdens het rijden mijn heup in naar rechts. In galop een beetje, in stap en draf heel erg.

Mijn instructrice wijst me er ook vaak op en vandaag iemand anders ook weer...

Voor mijn gevoel zit ik gewoon rechtop. Als ik heel bewust erop let van voel ik wel dat er op mijn rechter zitbeen knobbel veel meer druk zit dan op de linker maar toch voelt het niet als scheefzitten.

Als iemand er iets van zegt en ik ga meer op links zitten dan zit ik dus recht. Maar voor mijn gevoel scheef. Super iritant.
Ik heb dit sinds een maand of 2. Daarvoor nooit last van gehad.
Ik heb het ook niet op 1 paard. Maar op elk paard. En ik trek ook mijn zadel mee naar rechts.

Wat zou hier de oorzaak van zijn? En nog belangrijker: hoe leer ik mezelf dit af?

Alle tips zijn welkom!

aslo

Re: Ik knik mijn heup in naar rechts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:00

Kan goed zijn dat je langere tijd gereden hebt op een paardje wat jou scheef zet door een zadel/rug probleem. Dat ga je dan zelf veelal onbewust compenseren door wat in te knikken en dan wordt het een aanwensel.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:07

Heb je zelf geen lichamelijk klachten? Rug, billen, benen?
En gebruik je op die verschillende paarden 1 en hetzelfde zadel?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:10

Dit topic wil ik graag even volgen, want ik heb namelijk precies hetzelfde probleem :o Nog niemand die me er op gewezen heeft, maar ik heb constant het gevoel dat mijn ene beugel langer is dan de andere. Ze zitten op dezelfde gaatjes, als ik ervoor sta dan lijken ze gelijk te hangen en als ik de beugels van plaats wissel maakt geen verschil.
Zelf heb ik het idee dat het komt doordat ik mijn rechterheup omhoog trek. Maarja... wat doe je er aan?? Want inderdaad, als ik "recht" ga zitten voelt het alsof ik scheef zit :o?
Wel heb ik geprobeerd om beide beugels een gaatje langer te maken en dan lijk ik voor mijn gevoel weer gelijke druk op de beugels te hebben. Wellicht iets om te proberen??

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:14

zit je zadel niet scheef
ik had laatst op een zadel gereden die scheef bleek te zijn en toen ging ik corrigeren om recht te zitten

even nakijken is het proberen waard

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:26

Zijn jou benen wel even lang? (ook voor Andrea B)
Als je voor een spiegel gaat staan (schoenen uit) , kijk dan eens naar de bovenkant van je heupbotten. Zitten deze gelijk? Zo niet, dan heb je ongelijke benen. Als dit bv een cm scheelt, en je hebt je beugels op gelijke hoogte, dan zit je dus scheef in het zadel.
Móchten je benen niet even lang zijn, dan kan je daar je beugellengte op aan passen. Dan lijkt het net alsof de beugels ongelijk hangen, maar voor jou hangen ze dan dus wel gelijk. Door die ongelijke beugels kom jij weer recht in het zadel te zitten.
Je kan ook even vragen aan je instructrice of ze met je mee wilt kijken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 10:28

Hmmmm voor zo ver ik weet heb ik niet op een paard gereden dat scheef was. Maargoed het zou natuurlijk kunnen.

Verder heb ik geen rugklachten, wel een kapotte knie.

Ik rijd verschillende paarden, allemaal met een ander zadel.

Zadels zijn 100 % zeker niet scheef. Word regelmatig nagekeken.
Probleem ligt dus echt bij mij.

Ik heb wel een beenlengte verschil van 1 cm := . Maar dat heb ik al jaren en ik heb nog nooit last gehad van scheefzitten....

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:36

Ik heb het zelfde als jou, all1 dan links ;)
Ik knik ook in, maar dat komt omdat ik weer dat mijn bekken scheef staan.
Het verschil is niet zo heel groot en valt niet zo snel op, maar ik voel het wel.
Heb ook al fysio gehad daarvoor, maar dat heeft niet geholpen..

Dus misschien even langs een fysio om te kijken of ze bij jou ook scheef staan o.i.d. ?

Hanna54

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:54

Dat komt omdat je paard niet recht loopt. Hij "valt" op een schouder. Ik heb dat precies zo gehad, knik in mijn heup, 1 beugel lager.
Ieder paard is net als een mens van nature scheef. Mijn paard was linksgebogen (kijkt naar links, rechterheup hangt lager, staart hangt naar links).
Het enige wat helpt is naar een goede instructeur gaan, die zich heeft toegelegd op het vertikaal (!) rechtrichten van paarden. Ik heb de methode van Antoine de Bodt gevolgd en dat werkt perfect ! Je kunt met deze methode alle disciplines en wedstrijden rijden.
Het ligt dus niet aan jezelf, niet aan je zadel, niet aan je beugels. Als je er niets aan doet op de goede manier, zal het alleen maar erger worden met alle nare gevolgen van dien, zoals kreupelheid, hoefcatrolontsteking, kissing spines etc. Ook als je paard deze klachten al heeft, zal het met deze methode weer helemaal goed komen.
Google maar eens...... Als je meer van mijn ervaringen wilt weten, mail je maar.
Groetjes Hannalies

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 10:58

Bedankt voor het meedenken!
Maar ik heb het echt op ieder paard waar ik op stap.
En nog maar sinds een paar maanden. Terwijl ik deze paarden al langere tijd rij en nooit last van heb gehad...
Paarden worden ook regelmatig nageken door ostheopaat maar ze zijn niet scheef. Deze dingen bij elkaar opgetelt ben ik toch bang dat het aan mij ligt.

Hanna54

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:24

Er zijn maar heel erg weinig paarden recht.....
Zo af en toe is er een paard waarvan je zegt: Ja die is echt recht!
Natuurlijk ga je jezelf in allerlei bochten wringen om te corrigeren en die houding neem je op andere paarden ook aan. Daardoor versterk je de scheefheid van je paard(en).
Kijk hier maar eens: http://www.stalkarmie.nl.
Dat is de site van mijn instructrice. Kijk maar goed eens naar de foto's, omschrijving en verhalen.
Als je iemand anders op je paard laat stappen (zonder veel te doen), ga je er recht achter staan en kijk goed naar je eigen paard(en)
Het was voor mij een openbaring....
Succes
Hannalies

Hanna54

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:26

Ennuh..... het ligt in zoverre aan jezelf.... Jij bent degene die er wat aan kan doen om je paard weer recht te maken. Verder moet je je niet schuldig voelen. Je kunt het verleden niet veranderen, de toekomst wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:39

tessa_brian schreef:
Voor mijn gevoel zit ik gewoon rechtop. Als ik heel bewust erop let van voel ik wel dat er op mijn rechter zitbeen knobbel veel meer druk zit dan op de linker maar toch voelt het niet als scheefzitten.

Ga er eens heel bewust op letten dan ;) Ga elke keer als je bijvoorbeeld bij A komt eens na of je nog evenveel druk hebt op je beide zitbeenknobbels en zo niet, herstel dat. Dat je voor je gevoel dan scheef zit, is logisch, want dat is de houding die je jezelf hebt aangeleerd. Dus in jouw geval is 'scheef zitten' goed. Vraag dan eens aan iemand in de bak of je goed zit en probeer het gevoel dat je dan hebt te onthouden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:01

Mijn éne been is ook langer dan de andere, heb geen last dat in knik. Mijn dochter heeft t dus ook een tijdje gedaan ondanks veel aandacht aan besteed, osteo erbij en idd paard was nog steeds iets scheef, zette haar op rechts. Zadel (op maat gemaakt en ligt prima), zakte ook nog steeds iets naar rechts, dito de dekens. Hoe rechter het paard nu loopt, des te minder moeite hoeft mijn dochter te doen om niet in te knikken. Heel veel paarden zijn wat links gebogen (in beweging) en zetten je daardoor wat op rechts, ook al zijn ze wel zo goed als recht als ze gewoon op het harde staan. Doordat je zelf onbewust recht wilt blijven zitten, schouders/armen/handen, ga je dit met je heup compenseren.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 16:50

Er bewust op letten werkt ook niet. Want als ik dan recht ga zitten zit het super ongemakkelijk en zak ik zelf terug. Ik blijf het natuurlijk wel proberen!

Verder heb ik vandaag even mijn broer op mijn paard gezet. Kijken of hij ook inknikte. En hij zit er gewoon recht op. In alle gangen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:55

Het kan er ook mee te maken hebben dat je aan 1 kant sterker bent dan de andere. Of leniger aan 1 kant. Dan ben je zelf niet 'rechtgericht'. Feldenkrais of yoga kan je hier bewust van maken, en dan kan je proberen dit te corrigeren.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 16:59

@ dammie1, dat zou ook nog kunnen! :)

Yoga heb ik gedaan, maar mee gestopt helaas... Geen tijd meer voor.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:03

Misschien heb je wel tijd voor Anne Mullers boek, Wat beweegt de ruiter, zie http://www.akasha-rijkunst.nl/ . Daar staan heel veel zit en houding oefeningen in die je thuis kunt doen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:04

Ga straks kijken! eerst even eten. Bedankt voor de link!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:05

Ik dacht ook heel lang dat mijn benen ongelijk waren, maar eigenlijk zat ik scheef. Wat bij mij hielp is beugels gelijk, en een instructeur die elke keer dat ik scheef zat er iets van zei. Wat volgens mij ook wel hielp was, zonder beugels heel veel figuren rijden, als je scheef zit en maakt bijv, een slangenvolte met veel bogen ga je wiebelen, en moet je wel recht gaan zitten. Hoop dat je er iets aan hebt!

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:14

Ik heb het ook een tijdje gehad. Als ik tijdens lessen enz. recht moest gaan zitten was dit voor mijn gevoel erg scheef. Dit heb ik mij waarschijnlijk aangeleerd omdat de pony waar ik op reed te klein werd voor mij.
Hierdoor ging ik dus ook voorover zitten.
Inmiddels is de pony nu verkocht en ben ik begonnen op een ander paard met ander zadel. Direct een van de eerste keren dat ik hier op zat, werd mij al verteld dat ik nu wel weer recht zat. Terwijl ik voor mijn gevoel gewoon hetzelfde ben blijven rijden. Wel heb ik op dit jonge paard een tijdje met bodyprotector gereden. Hoewel ik niet denk dat dat er mee te maken heeft...

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:22

Ik heb dit probleem ook, mijn ene been is ook langer dan de ander.
Ik zie als ik voor de spiegel sta een duidelijk verschil in mijn heupen.
Het heeft bij mij heel erg geholpen om mijn beugels langer te doen, zo lang dat je echt je benen lang moet maken. Verder rij ik, altijd als ik rij, 10-15 minuten zonder beugels. Dan moet je je wel recht en lang maken, anders glij je eraf.
Verder gewoon heel erg goed opletten, ik heb een paar weken een rood strikje in mijn paard haar manen gedaan.
Zodat het een soort hulpmiddel was, elke keer als ik dat strikje zag was het een soort herinnering van 'hé let op!'.
Klinkt misschien heel raar, maar zit echt een stuk rechter.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:27

Zonder beugels rijden ga ik proberen! Als ik dan ook zo verschrikkelijk scheef zit glij ik er vanaf := .
Mischien dat ik het dan leer :+ .

Dat van dat strikje is ook een goed idee!

@ san4nie, mijn benen zijn gewoon echt ongelijk :P . Maar heb mijn beugels wel gewoon op gelijke lengte en goed lang.
Maar toch bedankt voor het meedenken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:51

tessa_brian schreef:
Er bewust op letten werkt ook niet. Want als ik dan recht ga zitten zit het super ongemakkelijk en zak ik zelf terug. Ik blijf het natuurlijk wel proberen!

Maar daar moet je dus doorheen, door dat ongemakkelijke gevoel. Want anders leer je het jezelf nooit af ;)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:37

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik scheef zat. Zelfs op de fiets zeiden vriendinnen wel eens; wat zit je scheef :+ En met rijden werd ik er ook vaak op gewezen, maar zelf voelde het gewoon recht waardoor ik mezelf ook niet goed kon corrigeren.
Wat bij mij heeft geholpen; ik ben een paar keer gekraakt. Die man kon het al zo zien waar het aan lag, en het was direct zichbaar dat ik direct al rechter ging zitten en voelde zelf ook dat ik opeens heel anders zat.
Dus misschien dat het bij jou ook kan helpen.