Paard loopt met rollkur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Paard loopt met rollkur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 15:18

Ik heb een friese hengst.
Die uitzich zelf in de ''rollkur'' loopt.

Toen we hem op 2,5 jarige leeftijd kochten , werd hij al gelongeerd met hulpteugel.
En liep hij al gedwongen aan de teugel.
En was hij al aan bit gewend.
(Ik vind het wat te jong om een paard met bit & hulp teugel te longeren.)

Tot 3 jaar heb ik altijd met halster gelongeerd.
Toen het zadel er opgelegt.
Zodra hij een bit in kreeg liep hij in een rollkür.

Toen ik er voor de eerste paar keer op hem rijden reedt ik met losse teugel.
Zodra er druk op de teugel komt gaat de kin op de borst.

En ik krijg dit er maar niet uit.
Met slappe ,hangende teugels doet hij het niet.

Op wedstrijd heb ik van bijna iedere jurie lid gehoort hoe fout het wel niet is.
Dat het zielig is enzovoort.

Met losse teugels krijg je cometaar ,Kortere teugels , en druk op de teugels.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:24

Voorwaarts rijden, niet de teugels losgooien want hij moet het bit gaan accepteren en niet erachter kruipen.
Maar een keer les lijkt me wel erg handig als ik dit zo hoor :)*

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 15:28

sporter schreef:
Voorwaarts rijden, niet de teugels losgooien want hij moet het bit gaan accepteren en niet erachter kruipen.
Maar een keer les lijkt me wel erg handig als ik dit zo hoor :)*

Voorwaards heb ik al geprobeerd.
Hoe harder je gaat , hoe veder het hoofd zakt.

Les nemen heb ik ook al gedaan , was het advies : Uit elkaar rijden.
Zo hard gaan dat hij zich niet meer kan verzamelen.
Dan moet een logische reactie zijn het hoofd omhoog gooien.

Meneer heeft dan andere plannen , hoofd naar benden :+
Met de een was het een feest om haar aan de teugel te krijgen , en deze moet omhoog.

Chaos

Re: Paard loopt met rollkur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:33

Een rollkur rijden, gniffel, volgens mij is dat geen zin..

Vaak kost het veel tijd zo'n paard met de neus eruit te trainen, maar het is prima mogelijk. Voorwaarts rijden, veel schakelen, iedere mm. die hij aanpakt naar voren bied je hem ook gelijk aan. Zo'n paard moet vooral leren vertrouwen krijgen in jouw hand, opdat hij die mee naar voren durft te nemen. Veel oefenen dus, en het duurt een poos, maar het kan zeker... :)

Zo'n eigen houding is knap lastig. :))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:44

Waarschijnlijk loopt je fries te diep en ver achter de teugel, een fries heeft meestal ook een erg duwende beweging en je zou dus aan het recht richten moeten gaan werken, zijgangen aanleren zodat het achterbeen dragend , sterk en soepel gaat worden, als het achterbeen verder naar voren komt dan de duwende beweging dan zul je gaan merken dat hij beter naar voren gaat komen met zijn neus. Dus echt aan het achterbeen gebruik/voorwaartse beweging gaan werken, juiste stelling vragen zodat ook de buiging beter gaat worden , de rotatie van zijn romp leren voelen en daar mee gaan werken , kijk eens op paardenbegrijpen.nl staat heel veel nuttige info

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:50

Toevallig net wat ik met mijn paard aan het trainen ben momenteel... Die is dan nog net geen rollkur-capriolen aan het uithalen, maar kropt zich wel ook van nature en ook vanaf het begin af aan behoorlijk op, waardoor hij toch een flink eind achter het bit kan kruipen. Inderdaad, achter flink actief maken (niet hard, maar gewoon die kont eronder) door veel overgangen te rijden, soms neem ik ook een sprongetje mee, en veel zijgangen oefenen en het begint zowaar langzaamaan beter te gaan!! Dus wat midgie omschrijft werkt voor mijn fries perfect!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:52

midgie schreef:
Waarschijnlijk loopt je fries te diep en ver achter de teugel, een fries heeft meestal ook een erg duwende beweging en je zou dus aan het recht richten moeten gaan werken, zijgangen aanleren zodat het achterbeen dragend , sterk en soepel gaat worden, als het achterbeen verder naar voren komt dan de duwende beweging dan zul je gaan merken dat hij beter naar voren gaat komen met zijn neus. Dus echt aan het achterbeen gebruik/voorwaartse beweging gaan werken, juiste stelling vragen zodat ook de buiging beter gaat worden , de rotatie van zijn romp leren voelen en daar mee gaan werken , kijk eens op paardenbegrijpen.nl staat heel veel nuttige info

Een Fries loopt vaak stuwend.
En we willen graag dat ze gaan dragen ip daarvan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:04

@chaos Dat zeg ik toch, duwend?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:06

Ik las het gewoon als stuwend in ieder geval, ook al stond er duwend :) Maar stuwend is wel de officiele term....

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:09

Volgens mij loopt het paard inderdaad te diep want een paard kan niet onbewust in rollkur lopen. Daar moet je voor rijden namelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:43

Wen_en_Jelle schreef:
Ik las het gewoon als stuwend in ieder geval, ook al stond er duwend :) Maar stuwend is wel de officiele term....

Ja ok, maar is hetzelfde toch ;)
DE duw beweging moet kleiner zijn dan de beweging naar voren en dan noem je hert meer dragend of voorwaarts , waar ook vaak verwarring over is , wat is het verschil tussen tempo en voorwaarts , daar hebben ook heel veel ruiters geen idee van ;)
Voor een rollkur hebben ze tegenwoordig ook een andere benaming, is nu ,laag, diep en rond, maar dezelfde mishandeling :(

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:48

Haha ja gelukkig noemen wij het wel zo (LDR) maar bedoelen we daar alleen maar mee dat het paard niet opgekropt loopt, maar lekker met het neusje eruit, meer richting halsstrekken... Maar das zo lang qua uitleg. Laag, diep en rond praat wat makkelijker en geeft voor menige ruiter op onze manege in ieder geval duidelijk het verschil aan met het sterrenkijken en weggedrukte rug haha...

En ja, het is hetzelfde ;)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:51

Lastig punt. Mijn paardje kon dit ook heel goed, echt bang voor het bit en de hand. Ik heb toen 1 keer maar heeeel goed les gehad, en de volgende dag van iemand anders les gehad die daarop verder werkte en eigenlijk was het er toen in 1 week uit!!!:) als ik streng doorkom klapt die wel heel makkelijk nog een keer door hoor, maar als ik op de juiste manier met een zeeeer zachte hand rijd is het echt totaal weg. Dus mijn advies: Zoek iemand die echt heel veel ruiter gevoel heeft en op het moment zelf ook nog jonge paarden berijd. Die weten jouw gevoel veel beter een plaats te geven.

Succes!

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:39

Meer met uw benen rijden.
Zorg voor een constant en zacht contact en rij vanachter naar voor. Zoek eerst het contact in voorwaarts neerwaarts.
Als je longeerd, driehoekstugel of gogue.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:39

Het is heel lastig om dit eruit te rijden, maar tegelijkertijd wel een uitdaging.
Ik zou sowieso goede instructie gaan nemen Het komt nl op de juiste timing aan om het paardenhoofd naar voren te gaan begeleiden, en dat is een gevoel dat je moet ontwikkelen. Mis je de juiste timing, dan snapt je paard niet wat je wil. Het is heel belangrijk dat er iemand op de grond je leert de juiste signalen te herkennen en hoe daarop te handelen.

Quandro schreef:
Les nemen heb ik ook al gedaan , was het advies : Uit elkaar rijden.
Zo hard gaan dat hij zich niet meer kan verzamelen.
Dan moet een logische reactie zijn het hoofd omhoog gooien.

Het is belangrijk om je paard actief te houden, maar dat houdt niet in dat ie harder moet gaan. Ik vind het advies van je instructeur niet goed. Als het paard de benen onder zijn kont vandaan rent, dan ben je alle controle kwijt, en de ontspanning bij het paard is compleet verdwenen. Als ie dan zijn hoofd omhoog doet, dan doet ie dat puur voor zijn evenwicht te bewaren, en volgens mij is het niet de bedoeling om je paard uit evenwicht te gaan brengen. Daar heb je echt helemaal niets aan, en het helpt je ook niet verder om je probleem op te lossen.

Succes ermee!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:43

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:53

Het is helemaal niet verkeerd om een jong paard met bijzet te longeren, minstens het op de juiste wijze gebeurt, voorwaars neerwaarts zodat de rugspieren wat opgerekt en warm worden en je paard wat los komt voor het rijden. Verder zal ik als ik jou was in eerste instantie even de tandarts erna laten kijken, dat pijn eerst even uitgesloten is in de mond.

Verder moet je je paard proberen recht te stellen, en zorgen dat die het bit gaat accepteren, zorg dat die voorwaartse drang erin zit, en vang het weer op met je zit en buitenteugel, een pasje weg, en weer wat terug zetten. Probeer een gelijkmatige druk op beide teugels te houden en vraag wat lichte stelling op bijvoorbeeld een volte, mocht die aan het zoeken gaan en loslaten ontspan je jou binnenhand, en rij je hem weer een pasje weg, licht naar de middendraf toe, mocht die zich wat meer door gaan duwen zet je hem weer een pasje terug. en begin je weer overnieuw en herhaal je dit zo vaak mogenlijk tot het wel goed gaat.

dit is natuurlijk wel iets wat je met je benen en zit moet oplossen, de schouder op de volte iets voor en probeer die verlenging te krijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:42

foto?

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 11:19

Laat me zijn situatie uitleggen:

Hij denkt soms dat we op de spaanse rijschool zijn.
Hij loopt heel mooi verzameld.
Actief op het achterbeen.

Hij kan wijken ,
Alleen linksom schouder binnen waarts.

Loopt in de stelling.

Maar krult steeds veder zijn nek op als je harder gaat.

Hoe moeilijker je het hem maakt hoe veder hij zijn nek opkrult.
Dus moet je afbreken om het op te kunnen boven.
Overterwijl:
Zorg dat hij het hoofd omhoog gooit en dat hij gaat sterren staren.

Er is 1 moment dat hij wel op de loodlijn loopt,
De galops wissel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:26

Quandro schreef:

Hij kan wijken ,

Loopt in de stelling.

Overterwijl:

De galops wissel.

Waarschijnlijk net niet genoeg?

ooit gekeken naar zijn rug? misschien probeert hij hierdoor er onder uit te komen? (al denk ik dat niet zo snel hoor).

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:37

Quandro schreef:

Hij kan wijken ,

Loopt in de stelling.

Overterwijl:

De galops wissel.

in principe alle paarden die 'mooi verzameld' lopen, en 'actief op het achterbeen' moeten rechtgesteld en gericht zijn. Maar wanneer een paard rechtgericht is, zal die Beide kanten schouderbinnenwaarts kunnen en willen doen. Dus ik lees hier toch een gebrek in de basis, eerst rechtstellen, dan pas verzamelen en derest. Bij dat rechtstellen en richten komt weer het punt naar boven dat die over de rug zonder opkrullen loopt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:51

Maar als je je paard nog niet in aanleuning kunt rijden, waarom dan al een wissel rijden ed. Ik zou eerst maar zorgen dat het paard voor je hulpen komt en de hals durft uit te leggen. Puur!! basis.

Juist als hij dus zo verzameld loopt, zou ik je aanraden voorwaarts te gaan. Maar dat is de oplossing voor een heleboel probleem, voorwaarts rijden actief aan de hulpen rijden.

Vainquer: Waar, maar dit kan net zo goed aan de ruiter liggen. Ik heb bijv. wat meer moeite met mijn paarden rechtsom zijgangen aan te leren dan linksom, is gewoon een gebrek van mezelf. Dus ongeacht voorkeurskant paard oid. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:26

Denk dat je de galop wissel toch maar even moet vergeten op dit moment, als je paard alleen schouderbinnen kan op een kant , zou ik toch echt even helemaal terug gaan naar de basis en miss zelf ook wat meer technisch gaan leren rijden en miss ook de theoretische kant van het rijden en anatomische kant van een paard eens gaan leren
Zorg eerst eens voor een goed achterbeen gebruik door te gaan recht richten en dan bedoel ik de oefeningen daarvoor, niet het rechtuit rijden want daar zijn jullie duidelijk nog niet aan toe, werk veel aan de stelling en buiging en miss ook nuttig om te weten wat er gebeurd als je een paard stelt en wat buiging/rotatie is.
Verzamelen zal dus ook niet op een goede manier gaan zeker als hij opkrult, het dier heeft het duidelijk moeilijk mee, dus aan jou de taak te leren je paard op een verantwoorde manier de trainen,

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:31

dat is een lastig probleem denk ik.
friezen zijn vaak al geneigd tot wat te diep en te kort gaan lopen en daarbij ook hun rug weg te drukken.
het is dus al een algemeen probleem van het ras. maar nog lastiger is het als jou paard ook nog eens
zo'n verleden heeft.
ik denk dat wat jij nu voor hem doet heel goed is. je bouwt het rustig weer op en haalt de druk weg.
veel tips kan ik hier ook niet over geven want je bent zelf ook al druk bezig met wat je kunt.
misschien kun je eens gaan proberen bitloos te rijden?
sowieso de druk verlagen op de teugels. als ze dan ontspannen loopt zonder jou teugeldruk kun je haar
zachtjes ietsjes oppakken. wanneer ze daar niet op reageert kun je langzaam wat meer pakken.
en dat net zo lang totdat je paard de druk accepteert.
wat je ook nog kunt proberen is gewoon rijden met een beetje druk.
probeer goed voorwaarts te rijden daardoor kan het er ook nog wel eens uitkomen.
en wissel het natuurlijk af. als een stukje druk nemen goed gaat ontspan dan weer met je hand.

veel succes!

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:33

Ik heb ook een keer zon pony gereden voor een tijdje.
Haar ruiter reed heel erg op de teugel (en slechte zit)
Waardoor zij dus in rolkur ging lopen.
Wat ik gedaan had is gewoon echt een tijd alleen met vrij losse teugels rijden.
En het liefst een beetje rustig aan doen, maar je kunt ook proberen met een halster te rijden.

Ze had namelijk ook een onderhals heel erg eerst en die werdt langsaam minder.