zien welke galop als je op 't paard zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mlc

zien welke galop als je op 't paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:45

Hallo,
ik heb gemerkt dat ik niet zie in welke galop ik zit als ik op het paard zelf zit. Ik voel het wel, maar bij sommige paarden voel je het niet zo goed, dus wil ik het altijd even checken door naar de schouders te kijken. Alleen ik zie het daaraan écht niet. In draf zie ik het wel, maar galop dus niet.
Nu vroeg ik me af, hoe je dit goed kunt checken, als er niemand anders is om te roepen als je verkeerd zit.
Iemand hier die me kan helpen? :P

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:46

Wat ik eerst deed, was overdreven erg voorover hangen om te kijken, echt verlichte zit zeg maar.
Dan zag ik het wel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:48

Zit je in draf dan ook wel eens in de verkeerde draf?

Zie je het wel in welke galop iemand anders zit?

Als je erop zit zie je toch duidelijk de ene schouder verder naar voren komen dan de ander.
Ook merk je vaak dat ze minder makkelijk door de boch komen als ze verkeerd zitten.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:51

Ik doe het ook door naar voor te kijken maar op de manege hebben we geleerd je buitenbeen erg naar achter te leggen, als dat heel vies aanvoelt zit je fout. :)

suuzje11

Re: zien welke galop als je op 't paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:52

ik voelde het zelf altijd
als ik fout zat stuiterde ik altijd in het zadel
en als ik goed zat niet

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:18

@ jury
nee, ik draf zit ik eigenlijk nooit verkeerd. Als ik op het verkeerde been begin, zit ik binnen 2 passen weer op het goede been. Met draf zie ik het namelijk wel duidelijk en let ik er altijd op.
Ik zie het ook als iemand anders in de verkeerde galop zit, maar dan zie je het anders dan wanneer je er zelf op zit. ;) Dan zie je niet enkel de bovenkant van de schouders, maar de hele beweging van de schouders en benen het paard.

Zoals je zegt, de schouder gaat verder naar voren, maar ik zie dat gewoon niet. Dus zijn er nog andere dingen waar je het aan kunt zien? (behalve aanvoelen)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:41

Ik weet waarover je spreekt, bij het ene paardje kan ik het wel aanvoelen en bij het andere weer niet, stiekem eens kijken naar de schouders helpt bij mij dan meestal wel, maar ik ga dit topic toch nog eventjes volgen ;)

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:44

ik vind het ook moeilijk om te zien! Soms voel ik het wel; als het te raar/erg hobbelt zal ie wel fout zitten :P soms springt paard uit zichzelf ineens over; ook vrij duidelijk dat we fout zaten..heeft hij het eerder door dan ik :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:46

Bij sommige paarden zit de verkeerde galop lekkerder dan de goede en ik heb rugklachten dus vind het meestal niet lekker voelen, dus dat het niet lekker aanvoelt gaat bij mij niet (altijd) op... :+
Ben ook wel benieuwd naar een handig trucje :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:49

Als je het niet kan voelen kan je misshcien even naar voren zitten.
Als je iets naar voren leunt kan je beide benen zien, en zie je of je in de goede galop zit... Maar jezelf aanleren om het te voelen is makkelijker!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:50

ik spiekte altijd even in de spiegels, maar die moet je maar net hebben natuurlijk....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:10

Bij mijn paard voel ik het enorm goed. Die sprong in het begin op de rechterhand steeds in de linkergalop of in overkruiste... Leek alsof ik op een kikker zat. In de goede galop loopt ie lekker soepel.

Maar op de manegepaarden keek ik altijd wel voorbeen het eerst (en verst) naar voren ging). Was ook een oefening in de les, zelf kijken of je goed zat ')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:36

Dilan1993 schreef:
Maar op de manegepaarden keek ik altijd wel voorbeen het eerst (en verst) naar voren ging). Was ook een oefening in de les, zelf kijken of je goed zat ')

Ik kan dat dus echt niet... Hoe doe je dat dan? Dan val je er toch voorover af?
*denkt aan dramatische galop met Ubouche* :+

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:37

ik zie altijd een beentje aan de voorkant er uit floepen :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:38

Konstantine schreef:
Dilan1993 schreef:

Ik kan dat dus echt niet... Hoe doe je dat dan? Dan val je er toch voorover af?
*denkt aan dramatische galop met Ubouche* :+

Bij Ubouche lette ik er ook niet op, toen had ik het druk genoeg met blijven zitten _O-

kweenie hoe ik dat doe, bij Prins doe ik het nooit, daar voel ik het duidelijk genoeg. Bij die ijslanders en bij Kevin boog ik gewoon voorover, desnoods pakte ik t zadel erbij vast zodat ik bleef zitten O:)

rij jij eigenlijk nog? :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:40

Aaronsroos schreef:
Ik doe het ook door naar voor te kijken maar op de manege hebben we geleerd je buitenbeen erg naar achter te leggen, als dat heel vies aanvoelt zit je fout. :)

das niet handig, want dat kan een hulp zijn, als je paard dat verkeerd begrijpt krijg je heel rare situaties, en als je paard leert dat been verder naar achter leggen niets is, hoe leer je hem dan als het ineens wel een hulp is

kijk gewoon naar beide beentjes (schouders), hoef je niet overdreven raar voor te gaan zitten en dan zie je wel wel been het verst naar voren grijpt, toch?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:43

Ik voel het normaal ook altijd, behalve... mij mijn eigen pony :') Enkel als ik heeeeeel erg mn best doe het te voelen voel ik het, maar anders is het gewoon echt heel moeilijk bij hem..

Ik lees even mee ;)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:44

Heeft iemand ook toevallig tips voor als je wél ziet dat hij voor goed zit, maar niet goed voelt (en uiteraard ook niet kan zien) of hij achter goed zit?

Want ik weet nooit precies of hij achter ook in de goede galop zit en niet overkruist of iets dergelijks.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:45

ILoveMyHorse schreef:
Heeft iemand ook toevallig tips voor als je wél ziet dat hij voor goed zit, maar niet goed voelt (en uiteraard ook niet kan zien) of hij achter goed zit?

Want ik weet nooit precies of hij achter ook in de goede galop zit en niet overkruist of iets dergelijks.

Als hij achter niet goed loopt, voel je het geloof ik meteen. Werd bij mijn paard dan flink heen en weer geschud. (Hij is 4, liep in het begin zonder longe vrij vaak verkeerd in galop)

@ vinurr, jij hebt een ijslander toch? Daarbij voelde ik het altijd minder, geen idee hoe dat kwam :')

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:48

@Dilan, Ja ik heb een ijslander ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:52

vinurr schreef:

misschien komt het doordat ze zulke vlakke gangen hebben. Maar ik kon echt rustig 2 rondjes in verkeerde galop zitten op een ijsco, zonder iets te merken :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:52

Je moet het leren voelen, een paard dat verkeerd aanspringt breng je alleen maar uit balans door er aan de voor/zijkant zo aan te gaan hangen.

Het binnenvoorbeen moet het verst grijpen, dit kun je dus ook voelen in vergelijking met het buitenvoorbeen. Een galopsprong behoort als volgt te gaan: Buitenachterbeen, buitendiagonaal, binnenvoorbeen, zweefmoment.

In een verkeerde galop zul je dus het binnenachterbeen als eerst plaatsen, en het buitenvoorbeen zal het verst grijpen.

In een vlakke gang is het vaak wat moeilijker te voelen dan in een gang met veel sprong. Een overkruistegalop schommelt enorm.

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:54

Ik ken het probleem bij sommige paarden voel ik het wel want dan hobbel ik echt omhoog en zit ik niet lekker bij sommige paarden voel ik het niet dan probeer ik snel in de spiegel te kijken in de bak:P ( wil niet altijd lukken ) ik zie het wel in draf en als ik naar iemand kijk zie ik het ook wel

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:55

Dilan1993 schreef:
[***] schreef:

misschien komt het doordat ze zulke vlakke gangen hebben. Maar ik kon echt rustig 2 rondjes in verkeerde galop zitten op een ijsco, zonder iets te merken :P

Uhu, ik ken het... Soms voel ik het wel, maar soms ook niet, en soms denk ik het te voelen terwijl ik goed zit :')
Hang meestal zo ongeveer naast mn paard zodat ik het kan zien :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:57

Het binnenvoorbeen zetten ze verder naar voren (als je paard in de goede galop zit), maar ook pas later dan het buitenvoorbeen, dus daar kan je het ook aan zien :)