niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 23:39

Hey,

Bij mij op stal staat een paard van 4 jaar. Zodra de eiegnaar gaat rijden is het paard niet vooruit
te krijgen!! Ze rijd als met zweep en sporen maar het paard wilt maar niet sneller lopen. Ook
moet ze telkens maar aandrijven en aandrijven.

Weet iemand misschien wat zij zou kunnen doen om haar paard iets meer te kunnen laten
doorlopen??

Groetjes

vaa

Re: niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:43

dat is wel een tough question...

ik denk dat je eerst moet kijken of het paard wel gezond is, misschien heeft hij ergens pijn, en probeert hij zo onder het werk uit te komen

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 23:49

Paard is helemaal gezond enzo. Dierenarts heeft gekeken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:53

Hij is niet al afgestompt?

Geloof niet dat het paard niet wil lopen, misschien rijd ze hem op een verkeerde manier?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:53

sporen afdoen en de zweep wegleggen en eens kijken wat er dan gebeurd

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 23:56

ik denk dat het paard dan helemaal niet meer loopt. Het is een fires... maar daar mag het toch niet aan liggen. Vooral niet odat ze 4 is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:59

Ymediem schreef:
Paard is helemaal gezond enzo. Dierenarts heeft gekeken.

Heeft de dierenarts alleen gekeken of ook bloedonderzoek gedaan? Een paard kan tekorten hebben aan bepaalde stoffen waardoor ze heel sloom kunnen worden. Is het paard alleen met rijden sloom of ook in de omgang? En heeft de eigenaar les?

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:22

Het hoeft niet altijd een medisch probleem te zijn ons paard is daar het levende bewijs van.. Toen we haar kregen kon je er ook beter een wortel voorhangen.. Vele maanden verder gaat het nu super!
Dit is hoe wij het hebben opgelost, ik zeg niet dat het bij elk paard werkt maar bij de onze wel :)

Veel overgangen en figuren rijden niet te veel spanning op de teugels geven en niet constant beenhulp geven of aanklemmen met je benen, zodra je ook maar een klein beetje reactie krijgt op een lichte beenhulp direct prijzen door bv iets meer teugel te geven en daarna weer oppakken.. Vaak ligt het aan de zit van de ruiter zelf en door alsmaar door te pushen met beenhulpen of de zweep.. Het paard gaat dit als normaal beschouwen en geeft dus geen reactie meer.. Normaal gesproken hoef je een jong paard dat nog niet zo lang onder het zadel is nog niet met sporen te rijden om hem voorwaards te krijgen.. Wel vraagt het veel tijd om je paard weer goed aan het been te krijgen, en je moet dus ook niet verwachten dat het met een paar weekjes goed is.. Toen ik mijn paard kocht (zij was toen bijna 5) was ze ook nauwelijks voorwaards en ze werd ook bereden met zweep en sporen terwijl ze nogmaar een half jaar onder het zadel was.. Na veel oefenen zonder sporen en elke reactie te belonen gaat het nu super.. Nu hoeven we haar alleen maar een lichte beenhulp te geven en krijg direct reactie.. Wij zijn vanuit de stap begonnen.. 1x Lichte beenhulp, geen reactie lichte beenhulp plus tikje met de zweep.. Zodra ze ook maar een klein beetje reactie gaf direct belonen en dit in alle gangen herhaalt.. Wel veel afwisseling geven door overgangen en figuren te rijden dan blijft de aandacht bij jou en let ze dus ook beter op de hulpen dat je geeft.. Ook het nagevelijk rijden eventjes door de vingers zien als dit niet helemaal gaat, hiermee kan je de fout ingaan door de teugels te strak te nemen waardoor je gaat "remmen" en "gas geven" tegelijk.. Als het voorwaardse tempo er weer in zit en als je niet steeds achter elkaar aan hoeft te drijven (waardoor je zelf vaak een verkeerde zit aan neemt of uit balans raakt) kun je wat actiever gaan rijden waardoor hij zijn achterbenen er vanzelf wat meer onder gaat zetten en uiteindelijk kan ontspannen door meer over zijn rug lopen.... Dit heeft ons teminste goed geholpen.. Hoop dat je er wat aan hebt :)

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:37

8AngelEyes8: dankje, ik zal het zeker aan haar voorstellen.

Capopjekop: De eigenaar heeft les ja en is alleen met rijden sloom.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:36

misschien conditieprobleem???

goed instappen 10 min, lekker aan het werk, en 10 min goed uitstappen
elke week het werk een min of 5 langer of even doorrijden als je merkt dat ze minder gaat lopen

hoop dat je dan na een paar weken, maanden verbetering gaat zien

heb zelf een fries en soms zijn ze liever lui dan moe haha
een zweep en sporen kunnen averechts werken

succes

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:47

met mijn hengst had ik het zelfde probleem liever lui als moe dat zit noueenmaal in zijn aard. We hebben zijn voerpatroon veranderd hij krijgt nu ipv. basisbrok Kentucky Lite E van havens een wereld van verschil hij heeft er veel meer energie door gekregen wellicht ook wat voor jullie Fries. Het kan natuurlijk ook zijn dat het werk hem gewoon simpel weg niet boeit. Gaan ze weleens met hem naar het bos of maken ze een sprongetje met hem geven ze hem ook regelmatig rust? Een 4 jarige heeft lekker veel afwisseling nodig zo houd hij plezier in zijn werk!

Succes ermee!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:08

waarom sporen gebruiken? Heeft na een tijdje echt geen effect meer hoor.

Heb wel eens gehoord over een whipwhop, oftewel, een dubbelgeslagen touwtje dat je om je pols bind. Niet om te slaan maar om je paard zegmaar een beetje vooruit te jagen. Net als dat je met de longeerlijn zwaait om een paard vooruit te laten gaan.

Kash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:06

Als het zadel niet goed past, kan dat ook de bewegingen belemmeren. Jonge paarden veranderen veel. Een zadel dat je kan regelmatig kan veranderen is dan handig. Ik heb er nog 1 te koop...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:16

Om te beginnen moet ze niet continue blijven drijven daar wordt ze alleen moe van en het heeft geen effect.
Je drijft, geen reactie= krachtiger herhalen, geen reactie= tik of spoor. Dat is de enige manier om een zweep of spoor te gebruiken in verband met drijven.
Bij wel effect moet er ook beloond worden en veel laten dit achterwege waardoor een paard ook geen idee heeft wanneer het nu iets goed doet dus weat je nu eigenlijk precies wilt.
Daarbij idd niet van voren tegen gaan houden, het paard moet wel kunnen gaan.
En ook niet verwachten dat een paard in een paard uurtjes het ideale tempo leert. Dat is een proces.
De opleiding van een paard is nu eenmaal zo. Je hebt niet in een keer een kant en klaar paard waarmee je proefjes kunt starten. De een zal te langzaam zijn, de ander te snel, bij een ander krijg je geen tempowisselingen binnen een gang voor elkaar. Dat kost allemaal training. Een en ander heeft ook te maken met het weer in balans komen onder de ruiter die ze immers in hun vrije tijd niet mee dragen en voor hun derde ook nooit op de rug hebben gehad. Ze moeten daar op ingesteld raken en dat gaat ook niet van de ene dag op de andere.
Overigens kan een zware bak of bv een zadel dat geen schoudervrijheid geeft, ook van invloed zijn, of iets simpels als een te strakke frontriem die het kopstuk tegen de oren tekt. Echt, er kan van alles een paard belemmeren om vrij voorwaarts te bewegen. Verder is het handig om te kijken hoe het paard zich aan de longe gedraagt. Dan kun je zien of het in de ruiter zit of in het paard. Een ruiter kan een paard ook op allerlei manieren belemmeren.
En buiten zijn paarden over het algemeen al meer voorwaarts, daar kun je ook gebruik van maken in de opleiding.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:23

ik had hetzelfde probleem, ben toen met zweep gaan rijden.. later de zweep weggedaan en gaan rijden met sporen.. heb ze overigens niet continue gebruikt, ik gaf eerst 1 of 2 keer been, bij geen reactie kreeg ze een tik met de spoor. het is een merrie dus hier had ze best wel een hekel aan en ze begon dus al na een tijdje meer door te lopen bij de 1e x dat ik been gaf, zodat ze geen tikje met het spoor zou krijgen. Na een paar maanden ben ik zonder sporen gaan rijden, had alleen nog een zweep op de bakrand liggen, mocht ze het weer vertikken om in draf te gaan. En ze doet het sindsdien super zonder sporen.
Veel bokkers zeggen dat je alleen met sporen mag rijden voor verfijning van de hulpen maar doordat ik met sporen heb gereden op deze manier is ze nu weer een stuk voorwaartser en beter aan het been en heb ik voortaan als het goed is geen sporen meer nodig.
Of dit bij het paard in jouw topic ook helpt is maar de vraag, maar dit is hoe ik het gedaan heb
Succes

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:26

ik vind dat je een 4 jarig paard niet met sporen en zweep hoort te rijden..

is er ook een bloedonderzoek gedaan..

@ angeleyes: het hoeft niet altijd medisch te zijn indd.. maar dit moet wel 100% uitgesloten worden voordat er iets anders geprobeerd wordt..
dan heb ik het over:
- algeheel onderzoek DA
-bloedonderzoek
-tandarts
- zadelmaker
-osteopaat

Als dat het allemaal niet is kan je verder kijken ;)

Helaas weet ik ook dat het niet altijd medisch is.. mijn paard heeft 2x in deze molen van onderzoeken gezeten en daar kwam nooit wat uit..

Bij die van mij is het het aard van het beestje.. oftewel... FLEGMATIEK :(
niks aan te doen, dit is zijn karakter.. ik moet heel hard werken om met hem te kunnen presteren..

Maar voordat dit over mijn paard gezegd kon worden ben ik ruim een jaar bezig geweest met allerlei onderzoeken.. totdat de DA zei.. hou maar op met geld uitgeven, je paard is gezond, mankeert niks maar het is gewoon zijn karakter..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:31

Wil nog even toevoegen dat mijn hengst minipasjes nam tot ik hem kreeg en strijkkappen omdeed en hij normaal KON lopen. Zonder deed hij zichzelf pijn en had hij zich dus aangeleerd om dan maar te schuifelen. Ik bedoel maar...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:41

Lusitana schreef:
Wil nog even toevoegen dat mijn hengst minipasjes nam tot ik hem kreeg en strijkkappen omdeed en hij normaal KON lopen. Zonder deed hij zichzelf pijn en had hij zich dus aangeleerd om dan maar te schuifelen. Ik bedoel maar...

serieus :+
waarom deed hij zich pijn dan? tikte hij zichzelf aan??

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:43

Don_Zhivago schreef:
ik vind dat je een 4 jarig paard niet met sporen en zweep hoort te rijden..

is er ook een bloedonderzoek gedaan..

@ angeleyes: het hoeft niet altijd medisch te zijn indd.. maar dit moet wel 100% uitgesloten worden voordat er iets anders geprobeerd wordt..
dan heb ik het over:
- algeheel onderzoek DA
-bloedonderzoek
-tandarts
- zadelmaker
-osteopaat

Als dat het allemaal niet is kan je verder kijken ;)

Helaas weet ik ook dat het niet altijd medisch is.. mijn paard heeft 2x in deze molen van onderzoeken gezeten en daar kwam nooit wat uit..

Bij die van mij is het het aard van het beestje.. oftewel... FLEGMATIEK :(
niks aan te doen, dit is zijn karakter.. ik moet heel hard werken om met hem te kunnen presteren..

Maar voordat dit over mijn paard gezegd kon worden ben ik ruim een jaar bezig geweest met allerlei onderzoeken.. totdat de DA zei.. hou maar op met geld uitgeven, je paard is gezond, mankeert niks maar het is gewoon zijn karakter..

Helemaal mee eens, maar aangezien er al genoeg reacties geplaats waren over dat het medische problemen konden zijn leek het mij niet nodig om dit NOG een keer te vermelden en mischien een tip te geven hoe ze dit eventueel aan kunnen pakken op een zachte en duidelijke manier voor het paard.. Als we allemaal op gaan noeman wat het wel niet KAN zijn, zijn we wel 6 topics verder :P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:44

Ja daar heb je gelijk in ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:44

Don_Zhivago schreef:
Lusitana schreef:

serieus :+
waarom deed hij zich pijn dan? tikte hij zichzelf aan??

Waar denk jij dat strijkkappen voor zijn?

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:52

Ik zal als je les hebt, misschien een beetje laten opjagen, misschien wilt hij daar op reageren met een longeer zweep. Misschien helpt dat wel, het kan ook zijn dat het zadel niet fijn erop lag, mijn paard had ook een verkeerd zadel maar hij ging zichzelf heel erg vasthouden en heel vlug lopen, en niet meer willen ontspannen.
Misschien moet je dat maar eens proberen een ander zadel op te leggen, misschien komt hij daarom in staking. Ik zou je dan adviseren een daaleman zadel, dat ligt super op mijn whels cob, hij heeft een beetje een friese rug.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:08

het was maar een vraag hoor lusitana :? misschien een beetje een domme :P

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:45

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Aan de longeertouw loop het paard wel gewoon door. Ze is tijdens de les ook al een keer opgejaagt. Keek hier niet naar om...
Ik zal het zeker met de eigenaar er even over hebben.
Als ik er namelijk wel is bij rij dan moet ze (eigenaar) telkens zo hard werken en er komt eigenlijk niks voor terug en mijn eigen fries van 4 is dan weer de snelste van stal. Ook nog een poging gedaan om achetr die van mij aan te lopen maar dat hielp ook niet echt :P
Maar ik zal het er zeker met haar over hebben.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:18

een paard die 4 jaar is al met sporen rijden? :n
weet niet of dat wel zo slim is.

Veel overgangen rijden raad ik je aan