help hij gaat zijn eigen weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiso

help hij gaat zijn eigen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:49

hallo allemaal,

ik zit met een probleem, ik heb een hele eigenwijze haflinger :+ .
hij haald graag trucjes uit maar vaak zijn ze makkelijk voor te zijn.

behalve deze:
een van zijn trucjes is het bit vast pakken en de andere kant op gaan dan jij wilt, of na de uitgang.
we hebben altijd met een enkel gebroken trens gereden, toen met een dubbel gebroken bit ( ging eerst heel goed , maar op een gegeven moment had hij weer een maand lang in zijn hoofd om zijn eigen weg te lopen), toen een d trens rolletjes klein en dit hielp allemaal niet.
enige wat gegeven met hielp was trekken en zijn hoofd heel ver na binnen gebogen te laten lopen als je ergens heen wou of langs de ingang kwam.

dit is niet hoe ik wou/wil rijden , dus steeds verder gezocht na een bit.
tot dat iemand met een brede dikke rolletjes bit kwam.
sinds ik deze bit heb loopt hij echt super.
alleen ik vind de bit nogal lomp en zwaar.

weten jullie hier misschien een andere mogenlijkheid op?

ik hoor graag tips :o

sorry ik kan wat spellings fouten hebben, heb dislectie

chico_lama

Re: help hij gaat zijn eigen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:53

gewoon proberen aan te pakken..
en als hij de andere kant op gaat om sturen en kei harde tik met zweep geven en laten weten dat hij da tniet mag.. en probeer hem voor te zijn zodra je al denkt eigelijk daar voor al.. dat hij andere kant op gaat.. of je krijg het vermoeden dan al kleine volte proberen te draaien.. en goed sturen met je handen met trekken los je vrij weinig op paard is ben blijft toch sterker

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:57

dat hebben we gedaan en herhalen we nog steed, maar zodra er een andere bit in komt behalve met grote rolletjes, blijft hij het maar doen, tot vervelends toe.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 08:48

Een paard verzint geen trucjes, ook haflingers niet
Het probleem ligt echt bij jou, jij moet leren rijden, klinkt miss onaardig, maar echt jij ben de gene die technisch beter moet gaan rijden.
Zoek het niet in hulpmiddelen zoals andere bitten, want dan word het op den duur alleen maar erger.

Her dier zal miss ook ergens last van kunnen hebben, gebit, rug,zadel, jou zit, los dat eerst op en neem ook les van iemand die jou kan begeleiden en jou kan leren hoe je een paard kan rechtrichten, zodra je meer gaat snappen waarom je paard zo doet zul je het ook beter op kunnen lossen , maar dat vergt tijd , leer ook de theorie achter het paard rijden eens, leer wat recht richten is en waarom een paard het bit vast pakt en een andere kant op wil , miss heb je daar op dit moment veel meer aan dan praktijk hulp.

@chico_lama, jij mag ook wel wat meer leren, want geloof dat je niet weet waarvoor een zweep is, een zweep is namelijk niet om het paard een harde tik te geven als hij de verkeerde kant opgaat, bedenk eens dat het jou fout is en je krijgt elke keer een harde tik met de zweep, hoe leuk vind jij dat??
En echt het is jou fout als je paard niet op je hulpen reageert, dus dat word een pijnlijk ritje dan, slaan met de zweep is onmacht en frustratie van iets wat je zelf niet kunt oplossen, heel handig om een ander daar voor te straffen,dat verzint geen enkel paard , alleen maar een mens, dus neem ook eens les zou ik zeggen en pak er ook eens wat boeken bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:03

midgie schreef:
Een paard verzint geen trucjes, ook haflingers niet
Het probleem ligt echt bij jou, jij moet leren rijden, klinkt miss onaardig, maar echt jij ben de gene die technisch beter moet gaan rijden.
Zoek het niet in hulpmiddelen zoals andere bitten, want dan word het op den duur alleen maar erger.

Her dier zal miss ook ergens last van kunnen hebben, gebit, rug,zadel, jou zit, los dat eerst op en neem ook les van iemand die jou kan begeleiden en jou kan leren hoe je een paard kan rechtrichten, zodra je meer gaat snappen waarom je paard zo doet zul je het ook beter op kunnen lossen , maar dat vergt tijd , leer ook de theorie achter het paard rijden eens, leer wat recht richten is en waarom een paard het bit vast pakt en een andere kant op wil , miss heb je daar op dit moment veel meer aan dan praktijk hulp.

@chico_lama, jij mag ook wel wat meer leren, want geloof dat je niet weet waarvoor een zweep is, een zweep is namelijk niet om het paard een harde tik te geven als hij de verkeerde kant opgaat, bedenk eens dat het jou fout is en je krijgt elke keer een harde tik met de zweep, hoe leuk vind jij dat??
En echt het is jou fout als je paard niet op je hulpen reageert, dus dat word een pijnlijk ritje dan, slaan met de zweep is onmacht en frustratie van iets wat je zelf niet kunt oplossen, heel handig om een ander daar voor te straffen,dat verzint geen enkel paard , alleen maar een mens, dus neem ook eens les zou ik zeggen en pak er ook eens wat boeken bij.

Wat is dit nou voor kul? Sommige paarden verzinnen wel tructjes, weet niet van welke planeet jij komt?? En je mag best wat aardiger reageren hoor.

Ts, ik denk dat je aardig goed bezig bent. Maar probeer ook niet teveel op het probeem te focussen tijdens het rijden.
Misschien verveelt hij zich wel, hou m dus goed bezig, rij overgangen en wendingen, en wissel het vooral af.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:30

Tiso schreef:
hallo allemaal,

behalve deze:
een van zijn trucjes is het bit vast pakken en de andere kant op gaan dan jij wilt, of na de uitgang.
we hebben altijd met een enkel gebroken trens gereden, toen met een dubbel gebroken bit ( ging eerst heel goed , maar op een gegeven moment had hij weer een maand lang in zijn hoofd om zijn eigen weg te lopen), toen een d trens rolletjes klein en dit hielp allemaal niet.
enige wat gegeven met hielp was trekken en zijn hoofd heel ver na binnen gebogen te laten lopen als je ergens heen wou of langs de ingang kwam.

dit is niet hoe ik wou/wil rijden , dus steeds verder gezocht na een bit.
tot dat iemand met een brede dikke rolletjes bit kwam.
sinds ik deze bit heb loopt hij echt super.
alleen ik vind de bit nogal lomp en zwaar.

weten jullie hier misschien een andere mogenlijkheid op?

ik hoor graag tips :o

sorry ik kan wat spellings fouten hebben, heb dislectie

Ik moet toch met midgie meegaan. Het probleem ligt niet bij het bit, dus daar moet je het ook niet zoeken. Je hebt nu een bit waarbij hij dit onmogelijk kan doen, maar het probleem is niet echt opgelost. Wel super van je dat je ondanks dat hij hierop wel loopt, je toch een andere oplossing zoekt!
Ik zou eens een tijdje zonder teugels rijden, eerst maar weer het tempo en ontspanning, dan pas weer sturen. Als je zonder teugels rijd, kun je ook aan je zit werken.

Ik zou wel zorgen dat je al het medische uitsluit: slecht passend zadel, last van z'n rug, scheef in z'n bespiering etc.
Zou erg poedersuiker zijn als je dit wilt gaan 'aanpakken' en het beestje blijkt gewoon pijn te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:35

Probleem ligt in de meeste gevallen bij de ruiter, ik heb het zelf meerdere keren meegamaakt.Paard ging ook eigen weg deed waar hij zin in had,ruiter ging toen meppen met zweep.Dat was echt fout.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:59

@joolien Paarden verzinnen geen trucjes, dat is een menselijke gedachten een paard is gewoon puur natuur en reageert op iets wat van hem gevraagd word of uit een natuurlijk reflex.

Het probleem ligt gewoon meestal bij de ruiter en dat heeft niks met onaardig te maken maar met gewoon eerlijk antwoord geven.
Een ander bit is meestal gewoon de oplossing niet en ook steeds harder met de zweep gaan slaan helemaal niet, paardrijden doe je met gevoel en samen met het paard, maar helaas zijn heel veel ruiters erg met hun eigen bezig en vergeten dat een paard ook zijn eigen taal heeft en als je je daar niet in kan vinden of van wil leren is een andere hobby miss wel een optie, zeker wel zo eerlijk voor het paard en minder frustrerend voor de ruiter lijkt me.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:47

ik heb een passende zadel en heb les.
prive les.

bij hem zit kattenkwaad in zijn karakter, zelf aan de longe , lopend heeft hij zijn trucjes, dus dat het bij de ruiter ligt is niet altijd zo.

niet dat ik een super ruiter ben, dat zeker niet ik kan altijd dingen bij leren.
@ jolien, ik denk dat hij zich idd snel verveeld.
het is een die heeeeel graag aan het werk wil, maar als er iets te veel gevraagd word of je merkt dat hij ergens iets anders over denkt gaat hij er tegen in.

maar moet zeggen dat het heel goed gaat, en hij lekker loopt, geen moeilijkheden in spieren botten enz.
maar echt de bit wisseling en dan dat kleine stukje control verlies.

met dat dikke bit , loopt hij echt super en heb ik ook echt geen teugels nodig om hem ergens heen te sturen, hij doet meestal alles vanuit de zit en de benen.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:50

maar wil iets meer vriendelijkheid in de mond hebben.
Laatst bijgewerkt door Tiso op 14-11-10 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:55

Sassol schreef:
Ik moet toch met midgie meegaan. Het probleem ligt niet bij het bit, dus daar moet je het ook niet zoeken. Je hebt nu een bit waarbij hij dit onmogelijk kan doen, maar het probleem is niet echt opgelost. Wel super van je dat je ondanks dat hij hierop wel loopt, je toch een andere oplossing zoekt!
Ik zou eens een tijdje zonder teugels rijden, eerst maar weer het tempo en ontspanning, dan pas weer sturen. Als je zonder teugels rijd, kun je ook aan je zit werken.

Ik zou wel zorgen dat je al het medische uitsluit: slecht passend zadel, last van z'n rug, scheef in z'n bespiering etc.
Zou erg poedersuiker zijn als je dit wilt gaan 'aanpakken' en het beestje blijkt gewoon pijn te hebben.

dit zijn dingen waar ik altijd wel mee werk, lekker losse teugel, en heb ook nog eens appart zitles omdat ik zelf had dat ik hem erg tegen in ging.
maar dat schijnt van alle kanten ( van mensen die mij zien rijden en les geven ) niet zo te zijn.

hebben dingen laten controleren, hij krijgt regelmatig massages en gekraakd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:07

Je zegt wel dat je je paard tijdens de training goed bezig probeert te houden en dat je dus niet denkt dat hij zich verveeld maar wissel je wel genoeg af in de training. Sommige paarden gaan zich ook snel vervelen als je veel hetzelfde doet ook als probeer je er intensief mee aan de slag te gaan. Heb je wel genoeg afwisseling in de training, ik bedoel dan meer rijd je niet elke dag hetzelfde rondje?

Overgens geloof ik best dat paarden dingen bedenken om onder het werk uit te komen. Immers kan het best zijn dat het werk niet leuk, afwisselend of moeilijk genoeg is voor je paard en dan zal hij als je hem de kans geeft dolgraag de kantjes ervan af lopen.

EDIT: hoe bedoel je trouwens een dik breed rolletjes bit. Want een bit met rolletjes en een bit wat dik is hoeft toch niet perce scherp te zijn? (Zolang een dik bit netjes in de mond past is het toch juist niet heel scherp)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-11-10 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:14

Ik vind het een heerlijke gedachte...paarden verzinnen geen trucjes... :Y)
Dus eigenlijk had een hele goede ruiter op mijn paard 2 jaar geleden gelijk weg kunnen rijden (want zo komt het wel over)
Mijn haf deed de overtreffende trap van haar paard; stoppen, draaien en de andere kant op of zonder stoppen de andere kant op bij voorkeur richting bakrand/uitgang of naar huis (en het liefst in galop). Dit is aangeleerd gedrag bij de vorige eigenaar...en die werd uit de grote hoge hoed getrokken als het mw. niet meer zinde (en dat kon al gewoon een rondje stappen zijn). In mijn ogen is dat een trucje...een vorm van werkweigering die aangeleerd is. Ze is daar ooit mee begonnen en het heeft gewerkt bij bepaalde ruiters, dus tsja, dan probeert ze dat weer bij een andere ruiter (logisch) en dan wordt het dus wel een trucje...

Een zwaarder bit was bij ons niet de oplossing, je zweep stuk slaan ook niet, ik heb er een dubbelgebroken bit ingehangen (had een enkelgebroken)
Wat wel werkte was werk geven, werk geven en nog eens werk geven en geen kans geven om die kant op te gaan. Alle mogelijke voltes, figuren enz. Niet gefrustreerd raken of boos worden, want dan ga je een gevecht aan die je met je haf nooit gaat winnen (hij is in zijn nek sterker dan jij in je handen). Bij mij werkt het heel goed om op te stappen met de gedachte...wat je ook doet, je krijgt me toch niet boos. Je mag natuurlijk wel je grenzen aangeven, en als jij wat doet met je benen mag je duidelijk maken dat daar wel op gereageerd moet worden. en dan geen mep, maar een tik ter attentie achter je been mag heus wel. Het scheelt al, als jij niet boos op je paard zit, zal je ook niet gaan meppen uit frustratie...doe je dit wel, dan zou ik je zweep weglaten.
Ik ben voor mijn haf streng, maar uiteindelijk gaan we hoe dan ook naar de plek waar ik heen wil, als dat betekend (nu buiten) dat we 10...20 rondjes moeten lopen, prima, maar ik houdt vol en heb alle tijd. In het begin ben je even onderweg :P, nu is het vaak met een keer duidelijk richting aangeven gepiept (ik rijdt in principe met een losse teugel, dan pak ik hem er wel bij) en heb ik een hele brave haflinger die stukken relaxter is.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:37

Volhouden is volgens mij ook de boodschap, als jij naar links wil dan moet hij volgen, of hij dat nu wil of niet dus blijven sturen naar links ookal kom je misschien dwars in de andere richting te staan.. De aanhouder wint en dat hoeft niet meteen met een zweepslag te zijn..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:42

Al eens een (elastieken) halsverlenger geprobeerd? Heb een fjord met soortgelijke fratsen daar enorm van zien opknappen. De bovenlijn wordt beter gebruikt, de onderhals niet meer opgezet, en het stuurprobleem is de wereld uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:57

@Kitty84 je spreekt jezelf een beetje tegen , je zegt dat het aangeleerd gedrag is, wie zijn schuld is dat , neem aan van de ruiter?
Dus niet de trukendoos van het paard, een goed getraind paard heeft geen aan geleerd gedrag dus ook geen trukendoos zoals het dan gezegd word,

Zelf ben je zo te lezen technisch en miss onbewust bekwaam aan de gang gegaan met ook veel geduld(heel mooi gezegd) en nu heb je geen probleem meer, het gaat om leiding geven en niet om wat de ruiter dwangmatig wil gaan bereiken, door de meeste ruiters word de zweep op zulke moment ook heel erg fout gebruikt, niet luisteren een tik, maar je kan ook bedenken niet luisteren wat doe IK verkeert , het paard heeft ook een stem in het geheel toch, die moet het toch ook leuk vinden en een paard wat uitbreekt heeft geen truc verzonnen maar krijgt geen leiding en volgt zijn natuurlijke reactie en dat is vaak op de vlucht gaan of idd vechten en heel vaak ook gewoon stil gaan staan en niet meer vooruit te krijgen.
Miss ook eens handig om te weten op welke moment het paard iets met een hulp van de zweep kan en daar dan ook het juiste antwoord op kan geven, word in de meeste lessen niet verteld.

@sientje Een halsverlenger zou ik zeker niet doen, dan ga je weer naar hulpmiddelen zoeken terwijl je zelf nog niet eens weet hoe op te lossen of waar mee bezig te zijn.

@ TS nogmaals als je zelf wat meer in de techniek gaat duiken en ook de theorie daarvan, diselecties of niet, lezen word je juist beter van, juist als je meer van de techniek snapt , snap je ook waarom een paard zo reageert.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:55

ik zou eens meer in de techniek gaan duiken.
ik heb wel eens een halsverlenger of wat dan ook gebruikt, maar dan is het echt een doetje.
maar dat heeft hij opzich niet nodig, op goeie dagen loopt hij echt zo als ik wil.

@liedje89 : het is ook een hele strenge bit, maar de rollen zijn vrij breed vergeleken met een normaal bit, hij past wat dat betreft heel goed in zijn mond.
maar als ik het bit in doe heb ik het gevoel dat ik echt een gigantisch stuk ijzer in zijn mond stop.

wat ik de laatste tijd weer doe is , als hij paar rondjes super heeft gelopen ( ook als het maar 2 goeie rondjes zijn), stop ik en gaan we na stal.
maar wat ik dan heb, mocht ik iets meer vragen heeft hij de ene keer vooruit we gaan gewoon netjes verder, of echt niet heb mijn rondje gedaan bekijke het maar :P

en een moment waarop hij dit ook kan doen is als ik mijn merrie als eerst berijd, longeer enz.

dit zijn dan ook echt ''momenten'' en niet een probleem wat ik altijd en bij elke rijbeurt heb.
(hoop dat jullie dit begrijpen, beetje moeilijk te verwoorden)
Laatst bijgewerkt door Tiso op 15-11-10 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:58

misschien is de laatste moment wel een ''trauma'' voor hem of gewoon routine werk, zit ik me te bedenken.
dat hij het frustrerend vind dat ik de merrie eerst doe.

tot een 2 jaar terug was hij altijd de enigste geweest en in het begin dat de tweede paard kwam ook als eerst bereden, en anders wel als eerst door andere mensen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:07

Verveelt hij zich? Hoe is zijn dagelijkse leven? Komt hij meer van stal af dan alleen deze rondjes door de bak? Maak je weleens een ontspannende buitenrit tussendoor?
Succes!

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:43

hij staat overdag op het land en in de avond op stal.
het is een aap in een paarden pak zoals de arsten hem altijd beschrijven.

buitenrit is hij altijd lekker relaxed maar moet er wel een bij zijn.
anders is hij fanatieke loper in zijn eentje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:09

Tiso schreef:
misschien is de laatste moment wel een ''trauma'' voor hem of gewoon routine werk, zit ik me te bedenken.
dat hij het frustrerend vind dat ik de merrie eerst doe.

tot een 2 jaar terug was hij altijd de enigste geweest en in het begin dat de tweede paard kwam ook als eerst bereden, en anders wel als eerst door andere mensen.

Ik denk niet dat paarden zo zijn, ik vraag me af of er wel jaloezie bestaat in de emotie van een paard. Je kunt het ook anders ziren, misschien ben je onbewust wel vermoeid en voelt hij dat.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:21

Het klinkt alsof jij gewoon niet de baas over hem bent en dat hij dan zijn eigen weggetje gaat, dan moet je dus toch het probleem bij jezelf zoeken. Mijn fjord heeft dit ook een tijdje gedaan toen ik haar net had, toen ze inzag dat ik net zo lang door bleef gaan tot ik van haar 'won' is ze hier mee gestopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:06

Tiso schreef:
hij staat overdag op het land en in de avond op stal.
het is een aap in een paarden pak zoals de arsten hem altijd beschrijven.

buitenrit is hij altijd lekker relaxed maar moet er wel een bij zijn.
anders is hij fanatieke loper in zijn eentje

Als hij buiten wel gewoon lekker loopt en niet weg wil, dan zul je nu toch moeten inzien dat het echt jou fout is , in de bak ben jij dus niet goed technisch bezig en je paard gaat dus zijn eigen gang, omdat jij iets vraagt en niet weet waarom en hoe dat gedaan moet worden.

Zie het ook niet als winnen van ej paard , maar ga eens aan de gang met leiderschap en samenwerking, dan denk ik dat het paard veel makkelijker en fijner aan de hulpen gaat komen, maar nogmaals dan zul je dus toch de theorie moeten snappen.
Miss eens bij de echte basis beginnen, loswerk. grondwerk, dubbelenlijnen enz

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:32

Grondwerk inderdaad en als dat goed gaat ga je er op zitten.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:04

midgie schreef:
alls hij buiten wel gewoon lekker loopt en niet weg wil, dan zul je nu toch moeten inzien dat het echt jou fout is , in de bak ben jij dus niet goed technisch bezig en je paard gaat dus zijn eigen gang, omdat jij iets vraagt en niet weet waarom en hoe dat gedaan moet worden.

Zie het ook niet als winnen van ej paard , maar ga eens aan de gang met leiderschap en samenwerking, dan denk ik dat het paard veel makkelijker en fijner aan de hulpen gaat komen, maar nogmaals dan zul je dus toch de theorie moeten snappen.
Miss eens bij de echte basis beginnen, loswerk. grondwerk, dubbelenlijnen enz

maar waarom doet hij 9 van de tien keer wel alles wat ik wil en begrijpt hij wat ik wil.
of begrijp ik je verkeerd.

leiderschap moet ik misschien wel weer meer mee bezig gaan.
maar alles kwa nh en grondwerk hebben we gedaan, en beschouwd hij me als leider.
ben met hem na van die curssussen geweest, geweldig doet hij dit.

het is bij hem echt als het hem ff niet zit dat hij dan zo om kan draaien en zijn eigen ding kan doen en hem er niet meer bij kan werken.

misschien moet ik gewoon nog wat langer door gaan met herhalen en dat hij misschien idd gegeven moment heeft van oke baas ik hou er mee op.
en meer afwisselingen kwa training.