nieuw paard erg kijkerig en schrikachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

nieuw paard erg kijkerig en schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:49

Beste bokkers,

Sinds een week of 12 heb ik een ander paard (mijn andere paard heb ik helaas in moeten laten slapen) Ik hem mijn 10 jarige ruin gekocht als zeer braaf en bomproof. Dat bomproof valt erg tegen. De buitenbak blijft erg spannend, zeker als er opeens een stoel oid staat, van lekker rijden komt dan weinig terecht. Ik probeer hem bezig te houden met figuren rijden, veel overgangen etc maar het heeft niet altijd het gewenste effect. Vaak blijft het erg spannend en heeft hij moeite zijn aandacht bij mij te houden. Ook buiten (hij zou verkeersmak zijn) vind ik hem erg onrustig. Ik rijd voorlopig, uit veiligheid, niet meer buiten.

Zou het nou de aard van het paard zijn? Of zou hij nog moeten wennen aan zijn nieuwe plek, mij etc? Het gaat echt met ups en downs. Soms is hij heerlijk te rijden, houdt zijn aandacht er goed bij maar als er dan weer iets is (een vage bakkabouter ofzo) dan heb ik het gevoel dat hij helemaal niet zo bomproof is.
Waarschijnlijk ben ik met mijn vorige paardje erg verwend geweest, die verblikte of verbloosde zelden van iets.
Ben benieuwd naar jullie mening (dit is mijn eerste posting op Bokt....)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:56

Je hebt je paard 12 weken! Geef dat dier even tijd! Andere ruiter, andere omgeving! Mijn paard is super braaf maar zou ook zenuwachtig worden van een voor hem onbekende ruiter, het zijn dieren!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:00

Misschien moet hij nog wat wennen...en is hij een binnenbak gewend...
Ik heb mijn merrie nu al een half jaar maar heb af en toe het gevoel dat ze nog steeds nt wennen is...
Wel verstandig dat je niet alleen naar buiten gaat, zou iemand meenemen de eerste paar keer.
En misschien is vrijheidsdressuur iets voor jullie? ( om elkaar te leren kennen )

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:03

Ik zou niet te snel opgeven.
Jullie moeten wennen aan elkaar
hebben er nog andere op het paardje gereden, zoja, hoe ging het bij hun?
Wat je nu doet is in iedergeval prima

Lekker doorgaan ;) en inderdaad ale paardjes zijn anders, dus als je hiervoor een makkelijke hebt gehad dan kan dit frustrerend zijn

succes

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:04

Bedankt voor jullie snelle antwoorden, gaat snel hier;-)
Hij is idd een binnenbak gewend maar ook vreemd terrein (wedstrijden, hij liep M2) Ik heb nu 2x per week les en denk er idd over om er iets (bv vrijheidsdressuur )bij te gaan doen om wat meer vertrouwen te krijgen en ach misschien wil ik wel te snel.... ik hoop dat dat het is en ik gewoon wat meer geduld moet hebben. Ik vind hem alleen soms zo onbetrouwbaar in zijn reactie. Als er nou iets heel spannends gebeurd kan ik mij voorstellen dat hij schrikt maar ik heb soms echt het idee dat het nergens over gaat.

opisop_shop

Re: nieuw paard erg kijkerig en schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:06

heb je hem wel een aantal keren proefgereden bij de vorige eigenaar?
Ik vind 12 week al best een tijd om te wennen aan een nieuwe plek eigenlijk.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:07

frensje schreef:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden, gaat snel hier;-)
Hij is idd een binnenbak gewend maar ook vreemd terrein (wedstrijden, hij liep M2) Ik heb nu 2x per week les en denk er idd over om er iets (bv vrijheidsdressuur )bij te gaan doen om wat meer vertrouwen te krijgen en ach misschien wil ik wel te snel.... ik hoop dat dat het is en ik gewoon wat meer geduld moet hebben. Ik vind hem alleen soms zo onbetrouwbaar in zijn reactie. Als er nou iets heel spannends gebeurd kan ik mij voorstellen dat hij schrikt maar ik heb soms echt het idee dat het nergens over gaat.

Dat zijn de bekende bak-kabouters of spookjes, daar heeft ieder paard wel eens last van, komt wel goed met jullie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:08

als hij na 12 weken nog steeds zo reageert zit de kans er dik in dat het er gewoon in zit. ;)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:12

Ja ik heb hem meerdere keren gereden en daar (in de veilige binnenbak) was hij heel braaf. Ben met andere paardjes daar naar buiten geweest en dat ging ook prima. Dat was hij ook wel gewend, ze stapte daar altijd met elkaar buiten een rondje uit. Volgens de vorige eigenaresse ging ze ook wel alleen met hem naar buiten.
Wat mij frustreert is dat het zo met ups en downs gaat. Ga je nou van heeel erg down geleidelijk naar up maar dat is het niet. De afgelopen 2 weken gingen (ondanks de storm) best goed maar vandaag (rustig weer) was er opeens van alles en ik mijn ogen reageert hij dan echt vreemd en is hij heel moeilijk bij de les te houden.

Fijn dat jullie zo meedenken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:17

is er in huisvesting veel veranderd ten opzichte van de vorige eigenaar; staat hij nu meer op stal dan daar, ander voer, sociale contacten, hoeveelheid en mate van beweging enz enz?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:22

Als je hem niet vertrouwd, heeft hij geen reden om jou te vertrouwen en heeft hij geen steun van je in zijn vreemde omgeving. Hij weet niet dat hij verkocht is. Hij denkt in het begin wellicht nog dat hij een keer terug gaat. Dat het allemaal maar tijdelijk is en zijn eigen ruiter wel weer komt.
Het duurt gewoonlijk minstens zes weken voordat een paard de hoop opgeeft, soms korter, soms langer.
Het is aan jou de taak om duidelijk te maken dat het allemaal wel goed komt en dat hij op jou kan vertrouwen.
Dus niet gaan afwachten wat hij nu allemaal weer uit zou kunnen gaan spoken, maar gewoon vol vertrouwen rijden en misschien wat meer belonen dan je gewend bent, voor wat goed gaat. (Manenkam strijken, of met de stem).
Verkeersmakheid etc zit voor 99% in de ruiter, geloof het of niet. Een paard wacht jouw reactie af. Als jij zenuwachtig of onzeker bent heeft hij alle reden om te denken dan dat wat nadert gevaarlijk is, toch?
Als jij niet reageert heeft hij alle reden om aan te nemen dat het normaal en ongevaarlijk is.
Ik kan me zo voorstellen dat je niet met vol vertrouwen op ene nieuw paard zit en dat voelt hij dus. En als hij dan ook een stap verkeerd zet, heb je zoiets van "zie je wel, hij is niet vertrouwen". Maar die nerveuze reactie daarop ziet hij ook als "zie je wel, het is niet vertrouwen, zij is er ook bang van!" ;)

Elk paard kan schrikken, maar hoe de ruiter er mee omgaat is bepalend voor hoe hij er voortaan mee omgaat.
Bekijk het eens vanuit zijn ogen en kijk hoeveel steun hij eigenlijk aan jou heeft...

Ditzelfde paard kan bij een andere ruiter totaal anders zijn.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:24

Hij staat hier de hele dag buiten en alleen 's nachts op stal. Daat stond hij bijna altijd op stal. In het koppel paarden gaat het erg goed. Hij heeft zijn plek wel gevonden. Voer en beweging zijn min of meer hetzelfde.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:25

Die ups en downs herken ik ook wel ja, maar geloof dat dat wel vrij normaal is.
Maar soms heeft een paard ook eens zijn dagje niet...hebben wij als mensen ook wel eens.
Ik zou me niet gelijk zorgen maken...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:26

nou als dit er met 12 weken nog inzit, denk ik dat het stukje karakter is. Ik heb mijn paard ook als bomproof gekocht en dat was hij eigenlijk gelijk vanaf dat hij kwam. Ben er na 4 dagen al alleen het bos mee in geweest en meneer verblikte of verbloosde nergens van..Eigenlijk is het pas na een paar jaar minder geworden omdat ik als ruiter niet zoveel vertrouwen aan mijn paard kan geven.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:31

Misschien een domme opmerking maar heb je het paard laten keuren bij aankoop?
Zo nee, misschien is het verstandig om zijn ogen eens na te laten kijken.
Ik wil niet suggereren dat er wat is, maar stel dat, (hij komt uit zijn oude vertrouwde omgeving waar hij "de weg" wist), kan dat misschien het probleem zijn.
Daarbij moet 12 weken lang genoeg zijn om aan nieuwe indrukken te kunnen wennen, natuurlijk hoeft dat nog niet op en top te zijn, maar het is lang genoeg om in een ritme mee te kunnen gaan lopen. Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:54

je bedoelt dat zijn zicht niet goed is?

TS heb je het paard aleens door anderen laten rijden, kijken of het paard dan nog hetzelfde gedrag vertoont?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:03

Ik heb ergens ook wel het idee dat het karakter is al ben ik het idd met lusitana eens en moet je samen ook vertrouwen opbouwen. Op zich ben ik niet bang uitgevallen of een onzekere ruiter. Al voel ik wel frustratie als hij zich wat vreemd gedraagt en dat zal hij ook oppakken.
We gaan vol goede moed verder, ergens ben ik door mijn vorige paard (wat kan je een paard missen!!!) ook super verwend.

Ja hij is gekeurd bij aankoop en gezond bevonden. Een vriendin van mij heeft hem laatst gereden en bij haar vond hij toen echt alles spannend (ik had eerst gereden en toen gaf hij nergens om)
Op mijn vorige paard reed ze zo weg (ok wel in zijn eigen vertrouwde omgeving, hij stond al jaren op deze stal) Mijn dochter (8) liet ik mijn vorige paard gewoon uitstappen. Dat doe ik met mijn nieuwe niet.

Kortom ik twijfel gewoon of hij wel echt zo bomproof is. We blijven flink oefenen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:13

ik denk het niet. Maar misschien kun je hem wel bomproof maken, door hem veel vertrouwen te geven, te gaan grondwerken en af en toe schrikparcours te doen ofzo?

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:16

opisop_shop schreef:
je bedoelt dat zijn zicht niet goed is?

TS heb je het paard aleens door anderen laten rijden, kijken of het paard dan nog hetzelfde gedrag vertoont?

Ja dat bedoel ik inderdaad, paarden met alleen al een minuscuul vlekje op het oog kunnen daar zeer schrikkerig,kijkerig,etc. van worden, zeker in een vreemde omgeving..

Nogmaals, het kan, het hoeft niet. Ik heb die ervaring wel, dus vandaar..

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:22

@opisop: ik denk het idd ook niet. We gaan druk aan de slag. Heeft iemand enig idee waar je een schriktraining in NH kan doen? Ik begreep laatst van iemand dat ze die over het algemeen alleen in een binnenbak geven en die hebben we hier nou net niet maar wel een trailer....

Ik heb zelf niet het idee dat hij iets aan zijn ogen mankeert, volgende week komt de da (voor zijn gebit) dus wellicht kan hij er extra naar kijken

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:23

Super trouwens al die reacties! Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in het updaten van mijn profiel...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:31

kun je zelf ook doen he, gewoon zeiltje lopen, balonnen en slingers die wapperen in de wind, paraplu enz.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:44

Het paard is waarschijnlijk niet zo bomproof als ze bij de verkoop verteld hebben. Anders was het nu na 12 weken wel anders geweest.
Het zit dan gewoon in het karakter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:48

Lees die tekst die "lusitana" neerschreef nog maar eens heel goed.
Ik denk ook dat dit het probleem is, gelloof in jezelf en geloof in je paard, en laat dit ook zien aan je paard, jij bent de leider en je gaat hem de veilige weg tonen.
Wees rustig, wees consequent, wees heel duidelijk, overvraag je paard niet, wees eerlijk, belloon steeds als het goed gaat (even een klein streeltje is al genoeg hoor) beloon ook met je stem, wees steeds de leider waar je paard op kan terugvallen als hij even ongerust is, zeker niet gaan betutelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:32

Fenne schreef:
Het paard is waarschijnlijk niet zo bomproof als ze bij de verkoop verteld hebben. Anders was het nu na 12 weken wel anders geweest.
Het zit dan gewoon in het karakter.

Schrikachtig zijn is geen (karakter)eigenschap maar gedrag dat komt doordat een paard bv geen bevestiging krijgt dat het de juiste dingen doet en niet bang hoeft te zijn of gewoonweg verkeerd behandeld is of bv half blind is.
Uiteraard kan een paard highly strung (zeg maar altijd super gespannen) zijn zoals de engelsen dat zo mooi zeggen, maar dat uit zich dan ook buiten het rijden om en in elke omgeving, ook thuis.
Als dit paard in de oude omgeving normaal kalm was en het in de omgang ook is, heb je het niet over een eigenschap, maar over gedrag. En gedrag kunnen we als ruiter beïnvloeden.