Paard gaat eigen kant op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samhorse

Paard gaat eigen kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:54

Ik loop nu tegen wat probleempjes aan met mijn jonge merrie.
Als ik haar aan het rijden ben in de bak gaat ze vanuit het niks ineens naar de andere kant toe.
Ze trekt dan zeg maar aan het bit.

Bijv. ik rij de volte op de linkerhand als ik op de hoefslag komt wordt ze erg sterk, gaat ze richting het hek en dramt dan door naar rechts.
Dit begint ze steeds vaker te doen. Nu ook buiten, ik wil aandraven op het ruiterpad schiet mw. ineens naar rechts en je kan dan helemaal niks meer. Ze is dan onwijs sterk.

Ik heb al les en heb het een en ander aan tips gekregen op stal. Ook het gebruik van een thiedeman werd me aangeraden. Maar nou was mijn vraag wat kan/moet ik doen? Ik wil het eigenlijk met zo min mogelijk toestanden oplossen, alleen is zij zo sterk. Trekken heeft sowieso geen nut, want naar mijn mening maak je een paard alleen maar harder op de mond. En dat is nu net wat ik niet wil bereiken!! Ik heb wel een kneveltrensje aangeschaft, dit gewoon om het voorkomen van het schuiven van het bit door de mond. Met een normaal bit trok ze zo hard, dat ze het hele bit door de mond trok. Dit is niet de bedoeling. Vind het kneveltrensje net wat vriendelijker voor een jong paard.

Maar goed ik hoor graag tips.

GreaseMonkey

Re: Paard gaat eigen kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:10

Als ik je verhaal zo lees maak je alleen maar gebruik van één teugel om het weglopen te voorkomen. Probeer je beide teugels te gebruiken. Waarschijnlijk trek je aan je binnenteugel en doet je buitenteugel niets. Ik gok dat je je binnenhand naar achteren trekt? probeer eens om je binnenhand opzij te brengen en op die manier de druk op te bouwen, en daarbij met je buitenteugel de schouder te begrenzen.

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:12

Bedankt voor je reactie, ik ga het proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:16

Verder is een kneveltrens ene prima oplossing of gewoon een tijdje een halster of kaptoom met teugels eraan onder je hoofdstel doen (neusriem dan wel van je hoofdstel afhalen). Dan stuur je nl de neus ook. Dat is duidleijker voor jonge dieren.
Daarbij is het al gezegd, moet je nooit aan maar een teugel zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:18

Kun je eens proberen te beschrijven hoe je de buitenkant van je paard begrenst tijdens het rijden?

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:32

Bedankt voor de reacties.

Ik begrens de buitenkant van mijn paard door mijn buitenbeen wat naar achter te leggen en mijn binnenbeen leg ik bij de singel. Hierdoor wordt het gedrag wel minder, maar er zijn genoeg momenten dat zij mij sneller af is en onwijs sterk wordt. Als ik op buitenrit ga raak ik de draad soms wel is kwijt, want dan gaat ze ineens naar rechts. Ik heb dan gewoon niks te vertellen. Het is verder echt een super lieve pony, maar ze is wel erg sterk.

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:33

Lusitana schreef:
Verder is een kneveltrens ene prima oplossing of gewoon een tijdje een halster of kaptoom met teugels eraan onder je hoofdstel doen (neusriem dan wel van je hoofdstel afhalen). Dan stuur je nl de neus ook. Dat is duidleijker voor jonge dieren.

Rijd je dan met dubbele teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:35

Maar zo te lezen laat je paard zich gewoon over de schouder wegvallen. Dat begrens je niet door je buitenbeen achter de singel te leggen. Daarmee voorkom je alleen maar dat de achterhand niet uitzwaait in je buiging op de volte.

Heb je wel voldoende druk op je buitenteugel? En wat gebeurt er als je je buitenbeen eens niet naar achteren legt maar juist gebruikt om die schouder te beheersen?
Rij je voltes eens als achthoekje, zodat je 'm leert die schouder rechtop te houden?

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:39

Ja zij laat zich inderdaad over de schouder wegvallen. Als ik me buitenbeen niet naar achter legt gaat zij de andere kant op. Aan de dubbele longe probeert ze dit ook wel eens, alleen lukt ze dit dan niet. Ik kan haar dan gewoon houden.
Maar wat bedoel je met een 8 hoekje, bedoel je daarmee een 8tje rijden?
Bedankt zover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:44

Nee daarmee bedoel ik de schouder steeds een klein stukje omzetten, dus echt je volte niet rond rijden maar benaderen als een achthoekje. Elke paar passen even de schouder omzetten met buitenteugel buitenbeen. Denk maar aan je voorbereidende oefeningen voor je wending om de achterhand.

Ik snap overigens niet hoe het paard de andere kant op (dus naar binnen??) kan gaan als jij je buitenbeen niet achter de singel hebt :?

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:08

oke ik snap hem.
Ja mijn paard is gewoon erg slim en sterk. Het is een pittige haflinger maar verder wel onwijs braaf. Ze zal ook wel aan het uitproberen zijn, ik weet het niet. Maar ik wil het gewoon proberen op te lossen zodat we weer lekker kunnen genieten samen van de buitenritjes en het licht dressuren in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:09

Maar leg deze eens uit dan?
Sonja schreef:
Ik snap overigens niet hoe het paard de andere kant op (dus naar binnen??) kan gaan als jij je buitenbeen niet achter de singel hebt :?

Want die snap ik echt niet.

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:12

wat bedoel je nou precies? Als ik mijn buitenbeen niet achter de singel heb op een volte, gaat ze gewoon de andere kant op. Doe ik dit wel wordt zij begrenst en krijg ik haar toch de volte door. alleen soms lukt mij dit niet en buiten raak ik daarvan in de war.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:14

Owww op die manier 'de andere kant'....
Ik had het over naar buiten vallen over de schouder, en jij over 'de andere kant'. Ik dacht dus dat je bedoelde dat je paard dan naar BINNEN viel. Maar jij bedoelt ook gewoon naar buiten.
Je begrenst dus wel met je buitenbeen, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg danwel niet voldoende in combinatie met je buitenteugel, of je hebt je been toch te ver naar achteren om effectief te zijn.
Ksnappum :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:21

Idd zoals ook "sonja" hier wil uitleggen, je moet je paard trachten te begrenzen met je buitenbeen (want je paard wil naar daar wegvluchten), jij zegt ik doe dat want ik leg mijn buitenbeen naar achter en begrens op die manier.
das dus verkeerd, je begrenst idd , maar niet de schouder maar wel de achterhand, en das op dit moment eigenlijk nog niet aan de orde, je paard staat nog niet ver genoeg om hier al veel aandacht aan te geven. Je moet eerst controle krijgen over je paard zijn schouders, en pas als dat heel goed bevestigd is kan je de achterhand ook gaan vragen.
En vergis je niet, het is niet het paard die hier in de fout gaat maar jij laat het hem ook toe, je bent het hem eigenlijk zelf aan het aanleren op deze manier van niet echt corrigeren.
Als je corigeerd moet je paard ook echt vluchten voor het corigerende been, doet hij dat niet (wat nu dus heel duidelijk het geval is) dan corigeer je dus niet goed.
schouder verzetten is idd buitenteugel - buitenbeen, en dit echt volhouden en opvoeren tot de gewenste reactie er is.
Maar ik vind het verkeerd dit zelf zonder degelijke les te gaan uitproberen, weinig kans dat het je zal lukken trouwens.
Dus maar één mogelijke optie, neem privéles, en doe dat voor je paard echt verknoeid is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:52

samhorse schreef:
Lusitana schreef:

Rijd je dan met dubbele teugels?

Ja. Zo kun je exact regelen of je meer op de neus of meer op het bit wilt sturen of met evenveel druk op beide.

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:19

sonja: Ja me paard valt naar buiten. Geeft niet hoor. Ik heb zaterdag weer les, dus ga het probleem weer voorleggen en jullie tips hierin gebruiken. bedankt zover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:12

Dit is (met alle respect hoor) echt een supersimpel en ontzettend veel voorkomend probleem met jonge ponies. Hier moet je instructeur je echt zonder verblikken of verblozen mee kunnen helpen, anders moet je je echt eens op je koppie krabben over je instructie :o Die moet onze (supersimpele) tips hier echt niet nodig hebben...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:19

Buitenknie bij een wending/volte goed in het zadel drukken en goed je binnen heup laten zakken. Dat lijkt misschien lastig, maar als je een beetje je binnenbeen lang gaat maken en daar net wat meer druk heen hebt dan op buitenbeen van jezelf laat je automatisch je heup goed zakken.
Kromme uitleg.. sorry..
Verder inderdaad heel goed met buitenteugel tegen de hals begrensen.
Je buitenbeen naar achteren leggen ken ik niet? Lijk mij voor t plaatje niet zo mooi en los je met bovenstaande denk ik ook al op.
Goed kijken waar je heen gaat rijden en eventueel in begin eens zonder druk soort van richting aangeven met je arm en hand (dus op linkervolte met linker arm). Zonder druk dus!! Ze kan dan wel tegen je teugel aanlopen.. zorg dan dat je niet vast houdt.
Misschien snapt iemand wat ik bedoel en kan het beter uitleggen?
Snap je het een beetje?
Succes! Goed dat je les neemt trouwens.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:30

Ze heeft vast een reden waarom ze het doet. Dat kan iets heel kleins zijn, of iets fysieks, iets mentaals, het kan zelfs iets zijn wat voor ons mensen niet een reden is.
Moeilijk is om de reden uit te vinden, het is een lastig probleem en voor mij heel herkenbaar. Ik denk niet dat er 1 oplossing hiervoor is, geef het de tijd, raak niet gefrustreerd, gebruik grondwerk en kennis van vrienden en instructeurs en dan komen jullie er samen uiteindelijk vast uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:37

@dapperdier, bijna alle jonge paarden hebben problemen met sturen, niet in de laatste plaats omdat ze hulpen nog niet helemaal snappen en alles nieuw is. Ze moeten onder de ruiter hun balans weer vinden en ook hun spieren zijn niet ingesteld op het dragen van een ruiter en het liefst gaan ze gewoon rechtdoor of naar hun makkelijke kant.
Dit is normaal en geen uiting van een echt lichamelijk probleem, hoewel het moeten wennen aan een ruiter wel degelijk tijdelijke spierpijnen kan geven.

Neemt niet weg dat er wat achter kan zitten, maar bij jonge paarden hoef je daar niet als eerste aan te denken.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:12

om van wegschieten ineens zodanig te begrenzen dat het helemaal afgelopen is lijkt me erg moeilijk.

De oplossing is inderdaad de buitenteugel erbij te houden, en hier al mee beginnen als je nog maar nét over de middenlijn richting muur rijdt. NIet wachten tot ze weer wegtrekt, maar al vanaf het allereerste begin goed opletten.

Omdat het best wennen is om ineens met buitenteugel te begrenzen zou je je tot doel kunnen stellen om haar in ieder geval tegen de muur te zetten met de buitenteugel, ipv gelijk helemaal naar links doorsturen (de kant die je op wilt).

Wat ook erg kan helpen is iemand in de bak zetten (heb je les) die dit gedrag goed aan ziet komen en jou gelijk helpt bij het op tijd begrenzen.

Echt, de sleutel is niet afwachten maar heel bewust en zeker vanaf de middenlijn al naar links sturen. Maar wel met de buitenteugel die kant opsluiten!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:26

@ lusitana, ik heb ook niet gezegd dat het een lichamelijk probleem is! Ik zeg alleen dat de merrie aangeeft dat ze iets moeilijk vind... dat kan ook balans zijn zoals jij zegt.

samhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:35

Bedankt voor alle reacties.
Daar heb ik wat aan. Morgen heb ik les, dus zal ook het een ander vragen en voorleggen. Ik zou niet precies weten waar het gedrag vandaan komt. Ik denk dat ze aan het uitproberen is nou ze denkt dat ze het snapt.
Ik overbelast me paardje niet, ik doe veel grondwerk (waar ik ook les in ga zoeken) en van de zomer heb ik zoveel mogelijk buiten rechten stukken gereden wat super ging. Hier werd ze ook sterker van. Alleen nu gaat ze dit dus doen en kom ik ook buiten geen stap verder. Alleen als mijn moeder met ons andere paard meegaat loopt ze gewoon normaal.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:43

Ik heb een tijdje een pony gereden, die was een jaar of 9, die deed het ook. Zat je op de rechter volte, en ineens WHAM vlak voor de muur schoot ie naar links.

Was niets mis mee, die pony was gewoon een boefje. Hij liep in manegelessen, was daar toch iets te stout voor en is aan een particulier verkocht. Hij doet het nu super omdat meisje gewoon niet onder de indruk is.