paard en ik klikken niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingeeusa

paard en ik klikken niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:01

heey misschien een beetje rare titel, maar ik wil toch graag wat tips en advies!
sinds een maand ben ik bezig een 4jarige merrie te beleren. wij hebben haar naar een trainingsstal gebracht waar ik samen met de instructeur bezig ben haar te beleren. voor de kar kon ze al en ook sturen longeren zadel op etc. kende ze al.

nu merkte ik in het begin al dat er niet echt een connectie was tussen ons. maar het lijkt nu wel steeds erger te worden. het is niet zo dat ze geriicht gemeen is ofzo. poetsen vond ze altijd erg lekker maar nu tilt ze steeds haar achterbeen op en beweegt deze naar mij toe. het is niet hard slaan!! meer de beweging. als ik dan me stem verhef reageert ze alsof ik haar echt een harde tik geef en als ik haar daarna aanraak krimpt ze ook in elkaar. ik denk dat dit gewoon een kwestie van elkaar niet vertrouwen is. Ik weet namelijk nadat ze 3x in 2 dagen op me voeten heeft gestaan en me er 2x afgegooid heeft( weer niet gemeen bedoeld ofzo hoor!)
ik haar veel minder vertrouw en net zo schrikachtig reageer als zijzelf.

Hoe kan ik dit van mij uit laten verbeteren??

LiVetime

Re: paard en ik klikken niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:08

Als bij jou het vertrouwen heel weinig is en het paard reageert daar al zo gevoelig op, dan zal het paard ook weinig vertrouwen hebben in jou.
En vertrouwd jouw paard jou weinig, dan zal hij dat laten merken. Waardoor jouw vertrouwen in hem ook weer minder wordt.
En op die manier bevestigen jullie constant aan elkaar jullie wantrouwen.
Ik denk dat je er goed aan doet om hulp te zoeken in de richting van een clinic/cursus die echt gericht is op het opbouwen van vertrouwen tussen jullie beiden :)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:11

Tja... Lastig probleem. Zelf heb ik ook een jaar door geprobeerd met een paard (IJslander) om ergens te komen. Hij heeft nooit een voet verkeerd gezet bij mij, maar ik voelde me nooit prettig op hem.

Ik heb vooral met hem veel gewandeld en grondwerk gedaan. Verder is ie behandeld door een osteopaat, wat wel wat geholpen heeft. Maar uiteindelijk hadden we toch echt geen klik met elkaar...
Ik heb hem verkocht aan een vrouw die de klik wel met hem heeft, daar is hij op zijn plek, dus voor mij ook een supergoed gevoel.
Zelf heb ik nu een ander paardje in zijn plaats, die echt helemaal is wat ik in een paard zoek, dus all's well that ends well!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:13

Verkopen.
Jij bent er duidelijk nog niet aan toe om een jong paard op te voeden.

Zodra je angst bij jezelf kunt bespeuren tijdens de omgang met een paard, is er geen weg meer terug. Dat komt nooit weer goed. Je kunt het wegslikken en ontkennen, maar dit probleem zal altijd weer de kop opsteken. Wees wijs, neem afscheid. Voordat je het paard bederft en jij jezelf het eigen plezier te lang gaat ontzeggen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:15

Hoho niet zo dramatisch gelijk :wow:
Onder goede begeleiding is er heel veel mogelijk :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:16

LiVetime schreef:
Hoho niet zo dramatisch gelijk :wow:
Onder goede begeleiding is er heel veel mogelijk :j

Waarom zou je dat willen?

TS geeft duidelijk aan dat zij geen plezier aan het paard beleefd en er zelfs wat angstig voor wordt.
Dan is het zelfs met goede begeleiding een lange, lange, lange weg.
Waarom wil je jezelf dat aandoen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:18

Ik zeg ook verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:19

Tja je kunt soms gewoon niet met elk paard overweg, dat is nu eenmaal zo. Ik heb er hier 8 staan en ik heb het ook met 1tje. Heb niks met dat beest, echt niks.

Edit: Ik verkoop mijn eigen paard ook na 3,5 jaar omdat er qua rijden ook geen klik is. Het is heel lang goed gegaan en we hebben het geprobeert, we zijn ook ver gekomen maar voor mij is het punt te zeggen dat hij een 'beter' baasje verdient.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:20

ik beleef er zeker nog wel plezier aan. als we aanhet rijden zijn is ze net als elk ander jong paard wat ik gereden heb. alleen in de omgang op stal vroeg ik me af hoe ik het kan verbeteren. het al meerder jonge paarden doorgereden van shet tot tuigers. en ik heb dit nog niet eerder mee gemaakt vandaar dat ik advies vroeg

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:20

Denk dat het deels karakter's zijn die kunnen botsen maar misschien is er wel iets met bespiering ofzo die vast zit. als ze daar last van heeft tja.. dan is het niet fijn als je op haar zit en stevig borstellen voelt dan vast ook niet fijn. Laat haar eens nakijken.. misschien wel een groeipijn hier en daar.. heeft mijn paard ook last van gehad.. maar met rust en vooral leuk werk doen kwam alles weer goed!

EN .. neem een goede instructeur.. niet 1 die de LOI gevolgd heeft! maar een echte!!!! Die weten wat ze zeggen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:21

als je nu al op een trainingsstal tegen deze problemen aan loopt zie ik er weinig goeds van komen.....

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:22

onzin.. niet alle trainingsstallen zijn goed in het overbrengen van de informatie!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:25

Soraya99 schreef:
onzin.. niet alle trainingsstallen zijn goed in het overbrengen van de informatie!!

en dat besef ik heel erg goed.
ik praat een trainingsstal ook de hemel niet in. verre van.....

maar wat als ze straks op eigen benen komt te staan en het lukt nu al niet echt?
ik heb er vaker een hoop ellende van zien komen,waarom opzoeken....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:33

Ik zou ook aan verkopen denken.. TS is best onzeker en angstig bij dit paard. Dat is geen goede combi..

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:40

ach.. ik denk altijd.. Verkopen kan altijd maar je kunt beter eerst alles proberen als je toch gek bent op het dier..
En toch blijf ik erbij.. het aller belangrijkst is een goede begeleiding bij dit proces.. een jong dier en een onzekere ruiter hebben dat beide nodig... en zeker niet iemand die alleen maar roept dat je dier zo mooi is en dat jij het zo geweldig doet.. Echt les.. eens de waarheid!!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:08

Ik zeg zeker eerst kijken wat je verder nog kan doen!
Omdat je aangeeft dat het grootste probleem vanaf de grond is ga lekker grondwerken en longeren!
Wandelen schep je ook een goede band mee. Verkopen kan altijd nog.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:14

Wellicht is het een idee om naast de reguliere dressuurlessen en dergelijke grondwerklessen te volgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:51

Verkopen kan altijd nog, dat is waar.

Maar laat verkopen betekent nog enige tijd kosten en energie steken in een paard waar je geen plezier aan hebt. Tegen de tijd dat je dan wel 'klaar' bent om te verkopen is het paard ouder, mogelijk zelfs rijtechnisch een tikkie verpest en de ruiter is per saldo nog geen steek verder.

Mijn ervaring: steek geen tijd en geld in een paard wat je niet aanstaat. Meteen wegdoen. Er zijn er teveel waar je wel blij van kunt worden.
Aanhouden is naïef. Lief, maar niet realistisch.

Als het 'heilige vuur' er van begin af aan niet is, komt het nooit.
Maar misschien is dat wel iets wat je alleen door schade en schande kunt leren. Ik heb het iig wel geleerd, ik verkoop dus meteen bij dit soort situaties.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:31

Persoonlijk vind ik niet dat er een klik hoeft te zijn, jij moet gewoon genoeg leider zijn, en je paard moet uitvoeren wat jij hem opdraagt, niet meer niet minder.
Dit hoeft zeker niet onvriendelijk te gebeuren, nee het moet gewoon gebeuren niks anders.
Bij één of ander probleem heeft een paard niets aan een vriend, nee die zoekt naar een goede leider, is die er niet, dan zal hij zelf iets gaan beslissen, en geloof me das nooit wat jij een goede oplossing zou vinden.
Dus één goeie raad, wees steeds de rust zelve, en wees een leider.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:34

als het niet snel beter word zou ik haar wel verkopen , tis lastig , maar misschien is er een iets ouder en ervaren paardje waar je wel een klik mee hebt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:58

Ik denk dat jullie maar eens een tijdje undemanding time door moeten brengen. Lekker in de wei gaan zitten, boekje lezen en er alleen maar zijn. Daarna een keertje gaan poetsen en kriebelen (niet in de stal!) en ik zou sowieso voorlopig uit de stal blijven.
Dat is het plekje van het paard en als jullie vertrouwensband nog niet goed is is dat stalletje te klein voor jullie 2;)

Dus gewoon veel samenzijn zonder iets te verwachten.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:03

Als een paard op je tenen gestaan is bewust. Dit is eigenlijk nooit onbewust, of je moet een onhandiger er tussen hebben zitten, het is en blijft uitproberen. Ik denk dat je hem beter kanv erkopen en een leuke 6/7 jarige kan kopen?! Die al gereden is en wat dingen kan. Misschien een ruin ook handiger want uit jou verhalen merk ik ook op dat je erg gevoelig ben, en merrie's zijn erg gevoelig. Hoe leuk je merrie's ook misschien vindt. de klik is er dan gewoon niet! en ik ben van mening dat je een paard op het eerste gezicht echt leuk moet vinden en dr iets moet zijn, De echte band groeit met de tijd. maar niet zo.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:04

Ik lees nergens terug hoeveel ervaring je zelf hebt met paarden/paardrijden.
Verkopen vindt ik zelf de weg van de minste weerstand, het is toch ook juist geweldig als je wel iets bereikt met zo'n dier.
Als de klik er nu niet is, was die er eerst wel? Want waarom heb je het paard gekocht, er moet toch iets zijn wat je aantrok in haar.
Ik hoop dat je het gooit op het missen van een klik terwijl het angst is, angst is te overwinnen, maar vraag je wel af tegen welke prijs!

Succes!!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:37

Sorry ik zal mijn bokt profiel inderdaad iets meer aanvullen! ben op mijn 6e op de manege gestart. rond mijn 10e bij een shetlandstal hier inde buurt ( ree toen nog op de manege ook) 12e eerste verzorgpony daar opstal steeds verder gerold in verschillende paarden. vanaf me 15e veel met tuigers gewerkt, wedstrijden etc. en nu sinds een jaar dus dit paard! aangezien ze nog al groot(1.75) is hebben we haar eerst nog een lekkere tijd op het land gehad doorgroeien, toen was er inderdaad wel een klik vond haar echt leuk! het klopt wat hierboven gezegt wordt ik kan spanningen etc behoorlijk goed aanvoelen (mensen idem). verkopen wil ik nog niet, inderdaad miss een DA erbij voor haar rug, en ik ga me zeker iets verdiepen in grondwerk!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:01

Waarom verkopen, als je nog maar heel kort de tijd hebt gehad om een goeie band op te bouwen, als die band mogelijk is weet je niet wat je mist!