Sinds een jaar ben ik in het bezit van een nu 4 jarige mooie merrie. Ze is een kwpn'er van 1.73m. Haar afstammeling is Trento X Sultan, allebei brave paarden. Nou is mijn merrie ook braaf, in de omgang. Op stal is ze lief, ze kan al vast staan in haar stal, met poetsen is ze braaf, bij de smid en tandarts ook, etc.
Met rijden is het een heel ander verhaal. Al een tijdje klemt ze (als ik rechtsom rijd) haar bit vast, kantelt haar hoofd heel erg, gaat ervandoor en is onstuurbaar. Als ik ook maar heel zachtjes en voorzichtig ophoudingen maak met mijn handen, gaat ze alleen nog maar harder.
Tot nu toe liet ik haar maar gewoon even uitrazen. Rustig blijven zitten, en na een rondje of 3 kreeg ik haar vanzelf wel weer terug in draf met mijn stem. Dan even laten uitdraven met losse teugel, gaan stappen en haar weer oppakken.
Maar sinds een week of wat vliegt ze bijna door de bakomheining heen in galop. Het lijkt alsof ze er dwars doorheen gaat denderen, alsof het haar niet kan schelen dat daar nog een hek staat. Eergisteren sprong ik er af, waarop ze ging steigeren. Zo hoog dat ze bijna achterover klapte. Dit deed ze 3x achter elkaar en daarna bleef ze eindelijk met 4 benen op de grond staan. Al die tijd had ik haar vast, ik wilde haar absoluut niet loslaten, tenzij het echt heel gevaarlijk voor mij zou worden (was het al, maar ik bedoel als ze boven mij zou steigeren, nu stond ik er nog naast).
Vandaag weer hetzelfde verhaal. Ze klemt het bit vast, gaat ervandoor en stopt niet voor de omheining. Ik krijg haar redelijk snel terug op stemcommando, waarop ze weer wilt beginnen met steigeren. Ik leun naar voren, heb lichte druk op beide teugels naar beneden toe en heb mijn rechterhand alvast klaar om haar een lel tussen haar oren te verkopen als ze weer omhoog wilt komen, maar ze komt gelukkig niet echt van de grond af.
Van te voren had ik haar lang gelongeerd, met bijzet. Dit ging heel goed. Ik stap er op, draaf aan en na 2 rondjes begint het weer van voren af aan.
Ik ben nu het vertrouwen kwijt, vind het te gevaarlijk worden en denk er over na om haar maar te verkopen. Dit is niet het eerste jonge paard wat ik zelf in rij, maar wel het eerste paard (van alle (jonge) paarden die ik heb gereden) waarbij het vertrouwen weg is. Ik rijd overigens zonder sporen, alleen met een zweepje, zonder slof of andere bijzetteugels en ze heeft een dubbelgebroken watertrens als bit. Haar zadel is een nieuwe KN Allegro wat perfect op haar past. Een paar weken terug is de tandarts nog geweest, er moesten wat tanden getrokken worden maar haar gebit zou nu helemaal ok moeten zijn.
Ik ben nu ten einde raad en weet niet meer wat ik moet doen. Als iemand tips heeft hoe ik dat vastklemmen op het bit kan oplossen, of als iemand een soortgelijke ervaring heeft meegemaakt, wil ik dat heel graag weten.
Alvast bedankt!
Al sluit ik uiteraard niet uit dat het voor veel paarden wel een beter gebruiksmiddel is.