Paard klemt bit vast, gaat er vandoor, en is onstuurbaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Paard klemt bit vast, gaat er vandoor, en is onstuurbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:52

Beste bokkers, ik ben nu een beetje radeloos.

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een nu 4 jarige mooie merrie. Ze is een kwpn'er van 1.73m. Haar afstammeling is Trento X Sultan, allebei brave paarden. Nou is mijn merrie ook braaf, in de omgang. Op stal is ze lief, ze kan al vast staan in haar stal, met poetsen is ze braaf, bij de smid en tandarts ook, etc.

Met rijden is het een heel ander verhaal. Al een tijdje klemt ze (als ik rechtsom rijd) haar bit vast, kantelt haar hoofd heel erg, gaat ervandoor en is onstuurbaar. Als ik ook maar heel zachtjes en voorzichtig ophoudingen maak met mijn handen, gaat ze alleen nog maar harder.

Tot nu toe liet ik haar maar gewoon even uitrazen. Rustig blijven zitten, en na een rondje of 3 kreeg ik haar vanzelf wel weer terug in draf met mijn stem. Dan even laten uitdraven met losse teugel, gaan stappen en haar weer oppakken.

Maar sinds een week of wat vliegt ze bijna door de bakomheining heen in galop. Het lijkt alsof ze er dwars doorheen gaat denderen, alsof het haar niet kan schelen dat daar nog een hek staat. Eergisteren sprong ik er af, waarop ze ging steigeren. Zo hoog dat ze bijna achterover klapte. Dit deed ze 3x achter elkaar en daarna bleef ze eindelijk met 4 benen op de grond staan. Al die tijd had ik haar vast, ik wilde haar absoluut niet loslaten, tenzij het echt heel gevaarlijk voor mij zou worden (was het al, maar ik bedoel als ze boven mij zou steigeren, nu stond ik er nog naast).

Vandaag weer hetzelfde verhaal. Ze klemt het bit vast, gaat ervandoor en stopt niet voor de omheining. Ik krijg haar redelijk snel terug op stemcommando, waarop ze weer wilt beginnen met steigeren. Ik leun naar voren, heb lichte druk op beide teugels naar beneden toe en heb mijn rechterhand alvast klaar om haar een lel tussen haar oren te verkopen als ze weer omhoog wilt komen, maar ze komt gelukkig niet echt van de grond af.
Van te voren had ik haar lang gelongeerd, met bijzet. Dit ging heel goed. Ik stap er op, draaf aan en na 2 rondjes begint het weer van voren af aan.

Ik ben nu het vertrouwen kwijt, vind het te gevaarlijk worden en denk er over na om haar maar te verkopen. Dit is niet het eerste jonge paard wat ik zelf in rij, maar wel het eerste paard (van alle (jonge) paarden die ik heb gereden) waarbij het vertrouwen weg is. Ik rijd overigens zonder sporen, alleen met een zweepje, zonder slof of andere bijzetteugels en ze heeft een dubbelgebroken watertrens als bit. Haar zadel is een nieuwe KN Allegro wat perfect op haar past. Een paar weken terug is de tandarts nog geweest, er moesten wat tanden getrokken worden maar haar gebit zou nu helemaal ok moeten zijn.

Ik ben nu ten einde raad en weet niet meer wat ik moet doen. Als iemand tips heeft hoe ik dat vastklemmen op het bit kan oplossen, of als iemand een soortgelijke ervaring heeft meegemaakt, wil ik dat heel graag weten.

Alvast bedankt! :)

fried_egg

Re: Paard klemt bit vast, gaat er vandoor, en is onstuurbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:55

Feit dat er tanden getrokken moesten worden: was het daarmee ernstig mis? Had ze daar ernstig last van?

Zou het niet kunnen zijn dat ze nog steeds bang is voor de tandpijn ook al is die nu weg? Zou het niet kunnen helpen haar weer aan het bit te laten wennen?

Heb je haar rug al laten nakijken? Omdat je zegt dat met longeren niets aan de hand is maar met rijden wel?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:59

Dank voor je reactie :)

Die tanden waren 2 wolfskiesjes, normaal gesproken wisselen paarden die vanzelf maar bij mijn merrie duurde het wat lang. Het bit kwam er tegenaan, wat zeer kon gaan doen, daarom heeft de tandarts deze er uit gehaald.

Nadat de tandarts is geweest heb ik haar zo'n 10 dagen geen bit in haar mond laten hebben. Die tijd heb ik gelongeerd aan een halstertje. Na die 10 dagen voorzichtig weer het bit in, longeren aan het bit en dit ging goed. Aan het bit zou ze in principe gewend moeten zijn.

Haar rug heb ik nog niet laten nakijken. Binnenkort komt de dierenarts op stal en dan zal ik het gelijk eens overleggen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:00

Overigens had een kennis het over een ander soort bit proberen, een happy mouth bit of een bit met rolletjes (waardoor paarden dit bit niet kunnen vastklemmen). Iemand daar ervaring mee?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:00

hmm zou er over nadenken om haar een maandje naar een trainingsstal te brengen als je er zelf nu niets mee opschiet.. zo wordt je paardje er ook niet beter op en jij al helemala niet!! en je weet zeker dat haar tanden nu oke zijn en niet super gevoelig ofzo?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:02

Het roept mij ook iets van; een medische oorzaak? of toch nog wat aan haar gebit.
Ik zou haar nog een keertje laten nakijken en desnoods door de dierenarts of osteopaat om naar haar rug en hals te laten kijken.
Soms zit er ergens een wervel niet goed en dat ze dus onder de pijn uit willen komen.. Sterkte

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:03

Met een ander bit doe je enkel aan symptoombestrijding. Je lost het probleem niet op.

Doet ze het van begin af aan en altijd of heeft ze ook brave momenten? Doet ze het enkel rechts of ook links?
Ik zou toch naar dit paard haar rug/heupen/hals laten kijken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-11-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:03

http://www.paardensymmetrie.nl

Had hetzelfde probleem. Paard had scheef bekken en scheve wervels. Is weer rechtgezet en kan er nu weer mee rond komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:04

Misschien de tandarts nog een keer laten komen voor controle?
Weet je zeker dat het zadel goed ligt?
Heb je al eens een ostheopaat laten kijken? Gezien het kantelen zou er best wat in haar rug scheef kunnen zitten.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:04

Ik rijd met een happy mouth ongebroken bit, ben er zeer tevreden mee! mijn paard heeft een heel smal mondje en een dubbelgebroken watertrensje kwam tegen haar gehemelte aan waar ze ook heel druk en vluchtgedrag mee vertoonde!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:09

Ik denk dat je nu eerst moet starten met laten nakijken rug/heupen/hals voor je begint aan andere bitten ed. Ze lijkt het gedrag namelijk alleen te vertonen als je erop zit, dan is een eventuele conclusie natuurlijk snel getrokken.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:12

fried_egg schreef:
Ik denk dat je nu eerst moet starten met laten nakijken rug/heupen/hals voor je begint aan andere bitten ed. Ze lijkt het gedrag namelijk alleen te vertonen als je erop zit, dan is een eventuele conclusie natuurlijk snel getrokken.

Ben ik het compleet mee eens! ze vroeg alleen of er iemand ervaring had met Happy mouth bitten... en dat heb ik ,maar daar kunnen ze ook op vast houden!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:14

Rianneke_ schreef:
fried_egg schreef:

Ben ik het compleet mee eens! ze vroeg alleen of er iemand ervaring had met Happy mouth bitten... en dat heb ik ,maar daar kunnen ze ook op vast houden!

Dat klopt! En wat ervaring daarmee betreft: heb er ook goede ervaringen mee. Ook omdat je nooit last hebt van metaal wat tegen tanden klappert. Het is toch zachter spul. Ik had dubbel gebroken overigens.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:15

Heb je haar nu ook al gereden nadat haar tanden zijn gedaan, of alleen maar gelongeerd. In dien dat niet het geval is zou ik haar nog wel een kans geven. Tevens een totale controle kan geen kwaad.

Maar ben absoluut geen voorstander om je paard maar naar een trainingstal te doen. De (meeste) kijken namelijk niet verder dan het gedrag, terwijl dat gedrag wel ergens vandaan moet komen. Heb het idee dat het paard ook een beetje zijn vertrouwen kwijt is.

Succes ermee.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:23

Is dit begonnen nadat de tandarts geweest is? Ik heb hetzelfde bij een paard meegemaakt een aantal jaar geleden, daar was de wond van een van de getrokken kiesjes gaan ontsteken. Het bit drukte daarop, wat zenuwpijn gaf. Tandarts terug laten komen, na antibiotica is de ontsteking overgegaan en heeft t paard nooit meer moeilijk op het bit gedaan.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:27

Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Wat gevoelige tanden betreft, tijdens het longeren heeft ze haar bit in en dan gaat het wel goed. Ok, ze schrikt soms wel van een voorbijwaaiend blaadje, een vogeltje ofzo, maar dat kantelen doet ze niet. Ze blijft tijdens het longeren controleerbaar en bestuurbaar.

Het vreemde is, dat ze tijdens het stappen het wel goed doet. Dan loopt ze ontspannen, nageeflijk en is licht in de mond. Het gaat steeds fout in draf. Dan lijkt ze van iets te schrikken, gaat ervandoor en begint haar hoofd te kantelen en wordt onstuurbaar.

Ik heb haar nu een jaar, en toen ze 3 was deed ze dit niet. Ze komt van een goede dressuurstal, is 100% goedgekeurd door de DA, en in dat eerste jaar is er niet heel veel gedaan. Ca. 4 (soms 3) keer per week rijden, in het begin een half uurtje dressuurles, en niet zo heel lang gereden. Na een half uurtje trainen was het genoeg.

Ze deed het eerst rechtsom, maar vandaag voor het eerst ook linksom.

Ik ben nu na alle reacties zeker van plan om haar helemaal te laten nakijken; osteopaat, nog een keer de tandarts, zadelmaker, en als ik voor mijzelf weet dat ze helemaal ok is en het lukt niet, dan gaat ze inderdaad naar een trainingsstal voor een tijdje. Mocht het daarna niet goed blijven gaan, dan zal ze helaas toch weg moeten. Het rijden moet voor mij leuk, pleziervol en veilig zijn. Ik wil niet iedere keer als ik op stal ben geweest na afloop opgelucht zijn dat er niks ernstigs is gebeurd :\

@ Zooist, bedankt voor de website! Had jouw paard vanaf de geboorte scheve wervels en een scheef bekken, of is dit zomaar ontstaan?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:32

Ik heb het probleem ook gehad. Mijn merrie heeft dit ook gedaan van begin dat ik haar heb (nu zo'n vier jaar geleden).
Ze deed het niet altijd, maar er leek iets te zijn wat het rennen triggerde.
Ik ben er vaker van af gevallen omdat ze zo hard ging, dat ik in de bochten niet meer kon blijven zitten of ik ben er maar van af gesprongen.
Het was bij haar een soort paniekaanval en het heeft heel lang geduurd voordat ik er achter was waarom ze dit deed....helaas.
Ze bleek artrose te hebben in haar kogelgewricht ra. Na een operatie en revalidatie bleek er ook een peesblessure te zitten lv.
Oftewel ze heeft altijd flink gecompenseerd. Dit merkte ik ook in het rijden: stijf, scheef, moeilijk nageeflijk en dus dat paniekrennen.
Heb er destijds ook al heel veel mensen naar laten kijken: da, osteopaat, chiropracter enz. Maar deze conclusie kon ik pas trekken toen
ze voor het eerst duidelijk kreupel liep. Al die tijd heeft ze dat niet laten zien.
Nu ze weer beter is, is ze nog steeds bang voor pijn. Ze paniekt gelukkig niet meer, omdat ik zelf ook beter ben gaan rijden. Ben haar
beter aan gaan voelen en kan nu voorkomen dat ze paniekt.
De angst die ik hierdoor gekregen heb, was ongelooflijk. Maar daar ben ik nu voor 90 % overheen.

Dus idd, ga eerst na of er lichamelijk niks aan de hand is.
En veel succes om het vertrouwen terug te winnen eens je weet dat alles goed zit.

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:42

marijkedam schreef:
Ik heb het probleem ook gehad. Mijn merrie heeft dit ook gedaan van begin dat ik haar heb (nu zo'n vier jaar geleden).
Ze deed het niet altijd, maar er leek iets te zijn wat het rennen triggerde.
Ik ben er vaker van af gevallen omdat ze zo hard ging, dat ik in de bochten niet meer kon blijven zitten of ik ben er maar van af gesprongen.

Ik had precies hetzelfde met mijn pony. Super braaf met alles maar met rijden zulke paniekaanvallen en dat hij dan zo hard ging dat ik uit de bocht vloog of door een schijnbeweging er af lag. Meestal gebeurde dit zonder oorzaak. Ik heb het eenjaar aangekeken en ben er meer dan 100 keer afgevallen. Maanden achter elkaar elke dag weer op de grond. Durfde niet meer op de braafste paarden en heb er nu nog steeds last van. Pony staat nu te koop omdat ik weer leuk wil gaan rijden en met plezier naar stal wil gaan en niet met tegenzin en hopen dat ik erniet weer afval.
Ik zou inderdaad je paard na laten checken en als daar niks uitkomt goed nadenken tot waar bij jou de grens ligt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:46

Een paard kan alleen vasthouden als er iets is om vast te houden! Loslaten dus.

Als het in stap wel goed gaat, zou ik in stap beginnen. Ik denk zelf eigenlijk dat jouw balans niet goed is en je het misschien zelfs wel een beetje in de teugels zoekt? Zonder ruiter is er geen probleem, met wel. Zou het dan aan het paard of de ruiter liggen? In stap gaat het nog (makkelijkste gang) maar zodra jullie gaan draven gaat het mis (balansprobleem). Ik zou dus de teugels losgooien en ZITTEN. Je moet leren meebewegen vanuit je bekken. En ik zie heel vaak de zogenaamde perfecte dressuurhouding, niet zo prettig voor een paard. Tenen recht naar voren? Voel maar eens wat je binnenbenen doen, niet zo prettig voor een paard.

Zou het dus wat meer bij jezelf gaan zoeken en accepteren dat dit paardje wat gevoeliger is dan de andere paarden waar je op gereden hebt. Dit is erg moeilijk, maar een zegen! Dé kans om te verbeteren en te leren.

Toen ik mijn paard een jaar had was er niks meer mee te doen (terwijl ze daarvoor SUPER braaf was), ben uiteindelijk helemaal overnieuw begonnen en kunnen nu zonder zadel en bit naar buiten;)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 09-11-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:50

aan de ruiter, aan het zadel of aan de rug die pijn doet als er druk op komt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:51

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:02

0152141488 schreef:
This wel een probleem zeg

meschien moetje een dubbel gebroken bitje nemen dat hebben veel paarden...

en het kan niet worden vast gepakt worden !

veel suc6 !

Mijn merrie wil je gerust het tegendeel bewijzen... :=

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:38

Ayasha schreef:
0152141488 schreef:
This wel een probleem zeg

meschien moetje een dubbel gebroken bitje nemen dat hebben veel paarden...

en het kan niet worden vast gepakt worden !

veel suc6 !

Mijn merrie wil je gerust het tegendeel bewijzen... :=

De mijne ook.... :P

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:51

Bellona_K schreef:
Overigens had een kennis het over een ander soort bit proberen, een happy mouth bit of een bit met rolletjes (waardoor paarden dit bit niet kunnen vastklemmen). Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een tijdje een Happy Mouth geprobeerd; mijn paard werd er knéttergek van. Na 14 dagen toch maar terug rvs dubbelgebroken watertrensje erin en alles was meteen weer oké, dus pas ermee op zou ik zo zeggen :j Al sluit ik uiteraard niet uit dat het voor veel paarden wel een beter gebruiksmiddel is.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:52

Even een korte update; vandaag ging het weer mis, maar nu tijdens het longeren. Eerst met hoofdstel, het hoofd begon te kantelen en ze ging er vandoor. Daarna heb ik met halster gelongereerd (om te kijken of het verschil zou maken als ze geen bit in zou hebben) en ze deed precies hetzelfde.

Ik denk dus niet dat het aan haar tanden ligt en zie nog meer 2 conclusies:
1. Er is iets mis in haar rug of bekken of spieren,
2. Ze is ontzettend stout en moet nodig naar een africhtingsstal

De afgelopen dagen niet veel gedaan i.v.m. het slechte weer. Ze is wel iedere dag een paar uur op wei geweest of in de paddock.