pijn in heupen en rug bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveliien_

pijn in heupen en rug bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:11

hallo,
ik heb rijd ongeveer 3 maanden te paard en ik was dus gewoon om met een pony te galopperen, maar het is nu al 5 weken dat ik op een groot paard rijd en steeds als ik galoppeer dan beginnen mijn heupen en rug pijn te doen.
zou ik beter toch op die pony blijven rijden of is het beter dat ik veel met dat groot paard rijd.
of hebben jullie tips om deze pijn te voorkomen?

Sim

Re: pijn in heupen en rug bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:16

Ben je wel ontspannen op het paard? Of houd je jezelf wat krampachtiger omdat je moet wennen aan de grotere galopsprong van het paard?
Probeer te ontspannen, je lang te maken en je mee te laten nemen door de beweging van het paard. Makkelijk zitten geen "moeite" doen om goed te zitten, daar verkramp je alleen maar van.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:17

_Sim_ schreef:
Ben je wel ontspannen op het paard? Of houd je jezelf wat krampachtiger omdat je moet wennen aan de grotere galopsprong van het paard?
Probeer te ontspannen, je lang te maken en je mee te laten nemen door de beweging van het paard. Makkelijk zitten geen "moeite" doen om goed te zitten, daar verkramp je alleen maar van.

ja maar als ik ontspannender zit, dan "vlieg" ik gewoonweg uit het zadel

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:18

Zit je wel recht? Kan ook dat je niet lekker zit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:18

Dan lijkt het mij dat je moet wennen aan de galopsprong van het paard. Toch ontspannen blijven zitten en goed druk houden met de bal van je voet op de beugel. Elastisch blijven in je enkels en licht steun houden met je knieen.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:19

_Sim_ schreef:
Dan lijkt het mij dat je moet wennen aan de galopsprong van het paard. Toch ontspannen blijven zitten en goed druk houden met de bal van je voet op de beugel. Elastisch blijven in je enkels en licht steun houden met je knieen.

oke, zal het eens proberen

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:35

als de bovenstaande tips niet goed werken, kun je ook je huisarts raadplegen. Een vriendin van mij had hier ook last van, een aantal keer naar de fysio geweest en ze was ervan af!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:32

AP -> RT-P

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:43

Ontspant het paard wel? Als deze zijn/haar rug helemaal vasthoud in de galop, kan jij nooit lekker zitten!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:41

Je moet vooral je heupen losgooien, die moeten veel meer kunnen meebewegen dan op zo'n kleine pony.
Waarschijnlijk zit je te vast in je bekken waardoor je niet goed mee kunt bewegen en je rug dus ook niet genoeg kan strekken.
Dus vooral zitten en meebewegen, en misschien juist wel je beugels uit doen! (Dan ga je het echt meer vanuit je zit doen ipv dat je toch nog steun zoekt in je benen)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:47

Dit heb ik ook een tijdje gehad. Toen heb ik een tijdje weinig gereden en het daarna weer opgebouwd. Ik weet niet hoe oud je bent? Bij mij lag het ook deels aan groeien en dat soort dingen.

Ik denk dat je misschien het eerst een tijdje bij stappen en draven moet houden, zodat je went aan de bewegingen van het paard en aan het dier zelf. Daarna kan je misschien langzaam weer stukjes gaan galloperen. Het heeft namelijk (zoals de meesten zeggen) met ontspanning van paard én ruiter te maken.

Succes!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:08

zoals iedereen al zegt is het denk ik een kwestie van wennen. Heb het zelf ook gehad. Ben pas gaan rijden toen ik 18 jaar was en na een half jaar reed ik iedere dag. Toen heb ik ook veel last van dit soort kwaaltjes gehad.
Bij mij is het langzaam overgegaan ben wel gewoon door blijven rijden, maar wat minder lang en intensief. Soms heb ik nog steeds een soort van kramp in mijn heupen, maar dat zal wel nooit overgaan...

Veel succes is erg lastig zoiets maar naar mijn idee gaat dit vanzelf weer over...

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:20

ik denk dat je dan niet goed in het zadel blijft zitten ;)
ik zou zeggen: je bekken kantelen en blijven 'plakken' :)

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:26

wat voor paard is het?
als het een manegepaard is zou het paard wel eens last kunnen hebben, of van een slechtzittende wervel, of van scheefheid en dan moet je rechtrichten
als het paard scheef is neemt die jou mee in zijn scheefheid en zit jij er automatisch scheef op

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:39

Rubber_Duck schreef:
Dit heb ik ook een tijdje gehad. Toen heb ik een tijdje weinig gereden en het daarna weer opgebouwd. Ik weet niet hoe oud je bent? Bij mij lag het ook deels aan groeien en dat soort dingen.

Ik denk dat je misschien het eerst een tijdje bij stappen en draven moet houden, zodat je went aan de bewegingen van het paard en aan het dier zelf. Daarna kan je misschien langzaam weer stukjes gaan galloperen. Het heeft namelijk (zoals de meesten zeggen) met ontspanning van paard én ruiter te maken.

Succes!

ikzelf ben 14 jaar

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:41

Ik zal is naar de arts gaan want is niet helemaal gezond als je pijn hebt ( is geen spierpijn he !)

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:42

chinookz schreef:
Ik zal is naar de arts gaan want is niet helemaal gezond als je pijn hebt ( is geen spierpijn he !)

nee, het doet vaak het meest pijn in mijn heupen, rug en soms ook mijn ribben

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:21

misschien zit je te verkrampt, zou voor de zekerheid toch even naar de dokter gaan.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:32

Ik reed vroeger altijd op kleine / smalle paardjes en had toen ik opeens op grotere paarden ging rijden in het begin ook echt last van mn heupen, omdat ik niet gewend was om 'zo breed' te zitten. Het kan dus wel aan die overgang liggen, maar inderdaad, als het lang aan blijft houden voor de zekerheid even langs de dokter gaan!

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:08

ik heb dit zelf ook gehad. ik had steeds last van me rug al ik van het paard af kwam. na val van paard naar huisarts geweest die stuurde mij door voor een mri scan. daar was uitgebleden dat mij klachten door het groeien kwam. ik loop nu half jaar bij fysio en kan weer zonder pijn elke dag rijden :D

k denk dat huisarts bezoek goed idee is ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:37

Volgens mij zit je gewoon te gespannen, zijn je beugels te kort, of dergelijke.

Gooit het paard op?

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:51

Ik heb juist pijn in m'n rug en heupen als ik niet paardrijd _O- Ontspannen, en je lichaam een beetje mee laten gaan met de bewegingen, dus niet te stijfjes. Maar ook niet rodeo gaan rijden he ;)

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:08

Paarden hobbellen inderdaad veel meer in de galop als ponys
ik zou een tijdje rust nemen en mischien gaat de pijn dan weg.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:34

ja daar heb ik ook last van!!
waarschijnlijk gewoon een steek dat is het bij mij wel!!
gewoon ff rustig gaan stappen, bij mij is het daarna wel weer over! :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:40

Een ander zadel?